Gå til innhold

Time på overvektsklinikken i morgen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det som gjør at du ikke går ned i vekt, + går opp? 

Hvis det er overspising som du ikke greier å regulere (utenom ren sultfølelse,) hva skal du gjøre når du ikke kan spise sånn lenger? Så fremt det ikke er bare metthetsfølelsen din som er problemet, så vil du fortsatt ha behov for en måte å regulere på. 

Hva gjør du da?
Det er en grunn til at mange sliter med alkohol etter en slik operasjon, selv om de aldri har gjort det før. Avhengigheten flytter på seg, og det var ikke bare manglende metthetsfølelse som var problemet..

Anonymkode: 06d55...ae9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mann får oppfølging av overvektsklinikken nå. Han hadde en samtale med overlege der før han ble med på et 10 uker langt kurs. Etter endt kurs vurderte man hvilken vei man ville gå videre: operasjon, medisin og kosthold hjemme eller rehab-opphold. 

Dersom du ønsket operasjon var det en lang oppkjøring i forkant. De vil være helt sikre på at du er inneforstått med konsekvensene det medfører for resten av ditt liv. Nå husker jeg ikke i farta hvor lenge man holder på i forkant, men minst ett år. Jeg antar at noen også må ned i vekt av praktiske årsaker. 

Mannen min går på Mysimba og får oppfølging hjemmefra. 

Dersom en koblet mat og følelser sammen under samtale med fagpersonell kunne de henvise til psykolog. 

Anonymkode: a98fe...fef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er det vanlig at man også går til psykolog? 

Anonymkode: e26e6...5dc

Mange overvektige er overvektige nettopp fordi de spiser følelsene sine, og det kan ingen operasjon eller sprøyte hjelpe på, det trenger man en psykolog til, derfor synes jeg det helt merkelig at du har blitt fulgt opp i flere år uten at det i det hele tatt har vært fokus på din psykiske helse. 

Anonymkode: 77591...95f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Mange overvektige er overvektige nettopp fordi de spiser følelsene sine, og det kan ingen operasjon eller sprøyte hjelpe på, det trenger man en psykolog til, derfor synes jeg det helt merkelig at du har blitt fulgt opp i flere år uten at det i det hele tatt har vært fokus på din psykiske helse. 

Anonymkode: 77591...95f

Er enig i at det er rart, men det har aldri vært tema. Men er det vanlig at man følges opp av psykolog? Det burde jo egentlig være ett av tiltakene ved overvekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok sleve-operasjon privat. Litt på impuls,  men har ikke angrer en dag. Jeg gikk ned 30 kg, og vaker nå mellom 5-10 kg over laveste vekt. Jeg tror ikke jeg klarer å spise meg så mye mer oppover, selv nå 7 år senere. Tvert i mot har jeg hatt veldig mange år med en mye lettere kropp. 

Hodet bør også jobbes med, selvfølgelig. Men jeg tenker at det er mer både og, enn enten eller. All forskning tilsier at de færreste klarer å gå ned stor overvekt og forbli normalvektig uten operasjon eller medisiner. Jeg tror det er snakk om rundt 4 % som klarer det, mens resten går opp igjen. 

Anonymkode: f0aba...495

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er enig i at det er rart, men det har aldri vært tema. Men er det vanlig at man følges opp av psykolog? Det burde jo egentlig være ett av tiltakene ved overvekt. 

Det er ikke vanlig. Det burde vært en integrert del av behandlingstilbudet, men er det svært sjeldent.

Anonymkode: ce435...9e2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min mann får oppfølging av overvektsklinikken nå. Han hadde en samtale med overlege der før han ble med på et 10 uker langt kurs. Etter endt kurs vurderte man hvilken vei man ville gå videre: operasjon, medisin og kosthold hjemme eller rehab-opphold. 

Dersom du ønsket operasjon var det en lang oppkjøring i forkant. De vil være helt sikre på at du er inneforstått med konsekvensene det medfører for resten av ditt liv. Nå husker jeg ikke i farta hvor lenge man holder på i forkant, men minst ett år. Jeg antar at noen også må ned i vekt av praktiske årsaker. 

Mannen min går på Mysimba og får oppfølging hjemmefra. 

Dersom en koblet mat og følelser sammen under samtale med fagpersonell kunne de henvise til psykolog. 

Jeg gikk på et sånt kurs i 2018, å etter endt kurs så valgte jeg rehab opphold. Synes det kurset var ok, men vi hadde 1 time med trening etter hvert kurs, å det likte jeg ikke. Jeg skjønner og vet at det er viktig med aktivitet, men å trene i en gymsal med ting jeg ikke kommer til å fortsette med blir igrunnnen bortkastet for meg. Det blir også bare halvhjertet trening. Jeg liker en form for aktivitet - som jeg også kan holde på med hjemme, men på dette kurset så skulle alle gjennom samme trening. Så bare den gymsaltimen i uken gjør at jeg gruer til dette - for jeg må sikkert igjennom samme kurset igjen :( Jeg er ikke imot trening og altivitet, men skulle ønske man kunne gjøre noe som man også kan fortsette med etter at kurset er ferdig, samt at man selv kan velge hva man skal gjøre.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk gjennom opplegget som er via overvektsklinikk i forkant av slankeoperasjon for ca. 7 år siden. Jeg bestemte meg til slutt for at jeg ikke ønsket operasjon. I mitt helseforetak var det slik at man måtte velge enten operasjon eller rehabopphold. I og med at jeg var usikker ble det ingen av delene på meg. 

Jeg har brukt Mysimba og Saxenda, og begynte på Ozempic da Saxenda sluttet å virke. Da Wegovy kom gikk jeg over på det. Og har vel totalt gått på Ozempic/Wegovy i 2,5 år. Har ikke gått fort ned, men i dag er jeg 44 år og har ikke veid så lite som jeg gjør nå siden tenårene. Jeg har også lipødem som gjør det vanskelig å gå ned i vekt, men også dette er bedre nå. 

Ser for meg at jeg må gå på Wegovy flere år, og i verste fall resten av livet. For meg demper den et sug som har vært ekstremt. Jeg har også fått noe som minner om føling hvis jeg går for mange timer uten mat. Det har forsvunnet. Så jeg er fornøyd med effekten. 

Anonymkode: 19adf...0b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg gikk gjennom opplegget som er via overvektsklinikk i forkant av slankeoperasjon for ca. 7 år siden. Jeg bestemte meg til slutt for at jeg ikke ønsket operasjon. I mitt helseforetak var det slik at man måtte velge enten operasjon eller rehabopphold. I og med at jeg var usikker ble det ingen av delene på meg. 

Jeg har brukt Mysimba og Saxenda, og begynte på Ozempic da Saxenda sluttet å virke. Da Wegovy kom gikk jeg over på det. Og har vel totalt gått på Ozempic/Wegovy i 2,5 år. Har ikke gått fort ned, men i dag er jeg 44 år og har ikke veid så lite som jeg gjør nå siden tenårene. Jeg har også lipødem som gjør det vanskelig å gå ned i vekt, men også dette er bedre nå. 

Ser for meg at jeg må gå på Wegovy flere år, og i verste fall resten av livet. For meg demper den et sug som har vært ekstremt. Jeg har også fått noe som minner om føling hvis jeg går for mange timer uten mat. Det har forsvunnet. Så jeg er fornøyd med effekten. 

Anonymkode: 19adf...0b6

Jeg ville også prøvd Wegovy hvis vi kunne fått det på blå resept. Nå som vi må betale full pris så har jeg dessverre ikke råd til det :( 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gikk på et sånt kurs i 2018, å etter endt kurs så valgte jeg rehab opphold. Synes det kurset var ok, men vi hadde 1 time med trening etter hvert kurs, å det likte jeg ikke. Jeg skjønner og vet at det er viktig med aktivitet, men å trene i en gymsal med ting jeg ikke kommer til å fortsette med blir igrunnnen bortkastet for meg. Det blir også bare halvhjertet trening. Jeg liker en form for aktivitet - som jeg også kan holde på med hjemme, men på dette kurset så skulle alle gjennom samme trening. Så bare den gymsaltimen i uken gjør at jeg gruer til dette - for jeg må sikkert igjennom samme kurset igjen :( Jeg er ikke imot trening og altivitet, men skulle ønske man kunne gjøre noe som man også kan fortsette med etter at kurset er ferdig, samt at man selv kan velge hva man skal gjøre.

Ts

Det høres ut som du trenger annen oppfølging enn operasjon, i alle fall i første omgang. Håper du finner en løsning som passer for deg!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner man en psykolog som faktisk kan hjelpe med dette? Jeg har kontaktet et par men de foreslo bare å spise mindre og trene mer. 

Anonymkode: 17e93...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan finner man en psykolog som faktisk kan hjelpe med dette? Jeg har kontaktet et par men de foreslo bare å spise mindre og trene mer. 

Anonymkode: 17e93...123

Såpass 😮 Det svaret kan man fort få her om man spør om overvekt. 

Overvektsklinikkene burde kanskje ha egne psykologer som kjenner til overvekt og vet hvordan vi skal hjelpe oss selv i forhold til overvekten. 

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det høres ut som du trenger annen oppfølging enn operasjon, i alle fall i første omgang. Håper du finner en løsning som passer for deg!

Det er vel det vi skal snakke om i morgen, om hvilke muligheter som finnes for meg. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg ville også prøvd Wegovy hvis vi kunne fått det på blå resept. Nå som vi må betale full pris så har jeg dessverre ikke råd til det :( 

Ts

Sikker på det? Du sparer jo inn masse penger som du ikke bruker på mat hvis du spiser lite. Sjokolade og chips er jo kjempedyrt...

Anonymkode: 0e7c3...13f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå fant jeg fram brevet jeg fikk fra sykehuset, å der står følgene:

Du har fått tilbud om vurdering i SSO, og følgende undersøkelser er planlagt:

1. Konsultasjon hos lege med samtale og undersøkelse.
  2. Det blir tatt blodprøver der man ser etter hormonsykdommer og mulige risikofaktorer for hjerte- karsykdommer.
  3. Samtale med ernæringsfysiolog, sykepleier og/ eller fysioterapeut 6-12 uker etter første legeundersøkelse for å kartlegge kosthold og fysisk aktivitet.
  4. Oppsummerende time hos lege (3-6 mnd etter første konsultasjon) med valg av videre oppfølging og behandling.

Forskjellige behandlingsalternativer:

Etter grundig vurdering vil du og legen i samråd velge den behandlingen som passer best for deg. Ett av tre ulike behandlingsalternativer vil bli valgt. Tilbudene er ikke gjensidig utelukkende, men kurssenter tilbys vanligvis ikke i forkant av kirurgisk behandling. 

1. Lokal oppfølging og tilbakeføring til fastlege eller spesialistpoliklinikk.
  2. Henvisning til kurssenterbehandling i Norge, oppfølging av SSO og tilbakeføring til fastlege eller spesialistpoliklinikk med videre lokal oppfølging.
  3. Vektreduserende kirurgi, oppfølging i SSO og tilbakeføring til fastlege eller spesialistpoliklinikk med videre lokal oppfølging.

Til slutt så står det litt om risikoer ved kirurgi, hva man må gjøre i løpet av behandlingsperioden osv.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

122 kg er jo ikke en voldsom overvekt, med mindre du er veldig lav? Det kan tenkes at du vil ha vel så stor nytte av medisiner. Dette får du nok veiledning innen nå som du skal til overvektsklinikken.

Jeg er ikke overvektig selv, men har vært tett på flere som har tatt operasjon. Jeg tror nok du vil måtte tenke at hjemmetrening ikke er tilstrekkelig (ja, jeg vet at det kan fungere, men hvem har er såpass velutstyrt hjem? Man trenger å øke vektene man løfter, og med mindre man skal løfte spisebordet tror jeg man går tom for ting å løfte). Du bør nok være åpen for mer organisert trening, se om du kan lære deg å like det?

Anonymkode: 8d163...80d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

122 kg er jo ikke en voldsom overvekt, med mindre du er veldig lav? Det kan tenkes at du vil ha vel så stor nytte av medisiner. Dette får du nok veiledning innen nå som du skal til overvektsklinikken.

Jeg er ikke overvektig selv, men har vært tett på flere som har tatt operasjon. Jeg tror nok du vil måtte tenke at hjemmetrening ikke er tilstrekkelig (ja, jeg vet at det kan fungere, men hvem har er såpass velutstyrt hjem? Man trenger å øke vektene man løfter, og med mindre man skal løfte spisebordet tror jeg man går tom for ting å løfte). Du bør nok være åpen for mer organisert trening, se om du kan lære deg å like det?

Ikke voldsom overvekt? Ikke rart folk blir større og større.. du får mer enn to av meg på den vekta!

Anonymkode: f5ccd...9cd

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke voldsom overvekt? Ikke rart folk blir større og større.. du får mer enn to av meg på den vekta!

Beklager, formulerte meg feil. Voldsom overvekt ER det, men såpass at det trengs operasjon, ikke medisiner? Der er jeg usikker, men jeg er ikke «utdannet i faget». Må innrømme at jeg trodde de som gikk for operasjon ville veie langt mer, nå som medikamenter er så tilgjengelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vet at jeg ikke er av de tyngste, men mer enn nok til at det skaper endel problemer for meg.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja ikke sant. Jeg synes at jeg er for overvektig. Bare tenk deg din vekt, også skulle du i tillegg hatt en ryggsekk med like mye vekt som din kroppsvekt. Det blir tungt å bære på hele tiden å jeg blir selvsagt sliten mye fortere enn normalvektige. 

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.. du vil ned i vekt, men du vil ikke trene. Du vil ned i vekt, men spiser sjokolade og chips.. det fungerer jo ikke helt sånn?

Anonymkode: 71d19...fd1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Sikker på det? Du sparer jo inn masse penger som du ikke bruker på mat hvis du spiser lite. Sjokolade og chips er jo kjempedyrt...

Anonymkode: 0e7c3...13f

Dette. Mannen min går på Wegovy og jeg regnet meg frem til at sjokoladebudsjettet hans alene betaler for sprøytene.

Anonymkode: c8f85...dbb

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...