AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:32 #1 Del Skrevet onsdag kl 14:32 Ja, i morgen har jeg altså time på overvektsklinikken, å jeg vurderer operasjon. Det er ikke sånn at jeg tenker på operasjon som en quick fix, for jeg har holdt på siden 2018 og var da gjennom et livsstilsendrings opplegg der da. Har også vært på et rehab opplegg ved en av overvektsklinikkene på østlandet, et opplegg som gikk over 3 år. Brukt Mysimba, men fikk så mange uønskede bivirkninger å måtte slutte med de - noe som var synd da Mysimba hadde god effekt på meg. Har også brukt Saxenda, men den hadde ingen effekt på meg. Resultatet siden oppstart i 2018 er at jeg har lagt på meg nesten 20 kg, så når jeg startet dette så veide jeg 105, å nå veier jeg 122 kg Jeg vet at mange mener at det bare er å spise mindre og sunnere og trene mer, men det er ikke så enkelt som det høres ut. Jeg har tidligere vært negativ til operasjon, og sagt at før jeg vurderer det så skal alt være prøvd, å nå føler jeg at alt er prøvd, å det var legen enig i. Det er så mange negative ting ved å være overvektig. Jeg sliter veldig med fysiske aktiviteter da jeg bærer det som tilsvarer en sekk med ca 60 kg ekstra vekt i all aktivitet jeg gjør - som å gå i trapper osv. Jeg sliter med å komme til over alt på kroppen min, får fort smerter i hofter, rygg og ben under hverdagsaktivitet. Får fort sopp under bryster, mage og lyske, og dette bruker jeg mye tid for å unngå. Jeg er spent på morgendagen å hva legen på overvektsklinikken sier om min vei videre. Hva er andres erfaringer her? Anonymkode: e26e6...5dc 1 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nussepus Skrevet onsdag kl 15:35 #2 Del Skrevet onsdag kl 15:35 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, i morgen har jeg altså time på overvektsklinikken, å jeg vurderer operasjon. Det er ikke sånn at jeg tenker på operasjon som en quick fix, for jeg har holdt på siden 2018 og var da gjennom et livsstilsendrings opplegg der da. Har også vært på et rehab opplegg ved en av overvektsklinikkene på østlandet, et opplegg som gikk over 3 år. Brukt Mysimba, men fikk så mange uønskede bivirkninger å måtte slutte med de - noe som var synd da Mysimba hadde god effekt på meg. Har også brukt Saxenda, men den hadde ingen effekt på meg. Resultatet siden oppstart i 2018 er at jeg har lagt på meg nesten 20 kg, så når jeg startet dette så veide jeg 105, å nå veier jeg 122 kg Jeg vet at mange mener at det bare er å spise mindre og sunnere og trene mer, men det er ikke så enkelt som det høres ut. Jeg har tidligere vært negativ til operasjon, og sagt at før jeg vurderer det så skal alt være prøvd, å nå føler jeg at alt er prøvd, å det var legen enig i. Det er så mange negative ting ved å være overvektig. Jeg sliter veldig med fysiske aktiviteter da jeg bærer det som tilsvarer en sekk med ca 60 kg ekstra vekt i all aktivitet jeg gjør - som å gå i trapper osv. Jeg sliter med å komme til over alt på kroppen min, får fort smerter i hofter, rygg og ben under hverdagsaktivitet. Får fort sopp under bryster, mage og lyske, og dette bruker jeg mye tid for å unngå. Jeg er spent på morgendagen å hva legen på overvektsklinikken sier om min vei videre. Hva er andres erfaringer her? Anonymkode: e26e6...5dc At veldig mange av de opererte også legger på seg. Mange tar først sleeve og kommer tilbake for gastric by pass etter noen år når de har lagt på seg igjen. En del blir også alkoholikere. Noen får ingen bivirkninger, andre får invalidiserende bivirkninger. Operasjon er dessverre ikke en vidunderkur. Og det går heller ikke an å gjøre om hvis man blir veldig plaget. Selve operasjonen tar bare 30-45 min, avhengig av hvilken type og man sover over en natt på sykehuset. Endret onsdag kl 15:37 av Nussepus Endret skrivefeil. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:42 #3 Del Skrevet onsdag kl 15:42 Jeg er operert. Anbefaler ikke operasjon før du har fått spiseforstyrrelsen din under kontroll. Jeg mener at det burde vært minst 10 timer hos psykolog før de vurderte operasjon. Anonymkode: 0a191...4d6 9 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:56 #4 Del Skrevet onsdag kl 15:56 Hvor lenge er det siden du var på overvektsklinikk der du ble fulgt i 3 år? Da jeg var på evjeklinikken fikk vi vite at det er 5 års karantene på operasjon etter du er ferdig med opplegget der. Anonymkode: ce435...9e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:47 #5 Del Skrevet onsdag kl 16:47 Nussepus skrev (1 time siden): At veldig mange av de opererte også legger på seg. Mange tar først sleeve og kommer tilbake for gastric by pass etter noen år når de har lagt på seg igjen. En del blir også alkoholikere. Noen får ingen bivirkninger, andre får invalidiserende bivirkninger. Operasjon er dessverre ikke en vidunderkur. Og det går heller ikke an å gjøre om hvis man blir veldig plaget. Selve operasjonen tar bare 30-45 min, avhengig av hvilken type og man sover over en natt på sykehuset. Ja, vet at mange legger på seg i ettertid. Var i samme selskap i julen med ei som var superslank for noen år siden, å nå så man tydelig at hun har lagt mye på seg. Hun har også gjennomgått hudfjerninger etter slankeoperasjonen. Trist synes jeg. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er operert. Anbefaler ikke operasjon før du har fått spiseforstyrrelsen din under kontroll. Jeg mener at det burde vært minst 10 timer hos psykolog før de vurderte operasjon. Anonymkode: 0a191...4d6 Jeg har tenkt at det hadde vært fint å gå til psykolog først. Vet ikke hva den kunne hjelpe med, men kanskje jeg kan få forståelse for hvorfor jeg har spist meg til så overvektig, å da er det nok lettere og gjøre noe med det? AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hvor lenge er det siden du var på overvektsklinikk der du ble fulgt i 3 år? Da jeg var på evjeklinikken fikk vi vite at det er 5 års karantene på operasjon etter du er ferdig med opplegget der. Anonymkode: ce435...9e2 Jeg begynte opplegget mitt i 2019. Hvorfor er det karantene på 5 år? Ts Anonymkode: e26e6...5dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:10 #6 Del Skrevet onsdag kl 17:10 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor lenge er det siden du var på overvektsklinikk der du ble fulgt i 3 år? Da jeg var på evjeklinikken fikk vi vite at det er 5 års karantene på operasjon etter du er ferdig med opplegget der. Anonymkode: ce435...9e2 Jeg var også på Evjeklinikken, å vi hørte ingenting om karantene på operasjon 😮 Ts Anonymkode: e26e6...5dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:16 #7 Del Skrevet onsdag kl 17:16 Hvis du spiser for mye for trøst vil du bli deprimert når du mister evnen til å overspise. Du kurerer symptomet på problemet ditt med en operasjon. Anonymkode: 4103d...698 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:19 #8 Del Skrevet onsdag kl 17:19 Jeg er operert. Angrer ikke. Lykke til ❤️ Anonymkode: 12eef...e7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:20 #9 Del Skrevet onsdag kl 17:20 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja, vet at mange legger på seg i ettertid. Var i samme selskap i julen med ei som var superslank for noen år siden, å nå så man tydelig at hun har lagt mye på seg. Hun har også gjennomgått hudfjerninger etter slankeoperasjonen. Trist synes jeg. Jeg har tenkt at det hadde vært fint å gå til psykolog først. Vet ikke hva den kunne hjelpe med, men kanskje jeg kan få forståelse for hvorfor jeg har spist meg til så overvektig, å da er det nok lettere og gjøre noe med det? Jeg begynte opplegget mitt i 2019. Hvorfor er det karantene på 5 år? Ts Anonymkode: e26e6...5dc Fordi det er kostnadskrevende for det offentlige og ved å takke ha til det tilbudet over 3 år, så bruker det offentlige mye midler. Da krever de karantene i etterkant. (Det var slik da jeg begynte, usikker på om det fortsatt er sånn) hvis du var der 2019-2021 så er du ferdig med karantene i 2026. Det er uansett lang ventetid og mange prosesser du må gjennom mens du venter. Anbefaler å kontakte psykolog og få orden på forholdet ditt mat mens du venter. Det var det som hjalp meg. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg var også på Evjeklinikken, å vi hørte ingenting om karantene på operasjon 😮 Ts Anonymkode: e26e6...5dc De sa det ikke på oppholdet, siden det uansett ikke har noe å si mens du er der. De som henviste deg burde sagt ifra. Det er der vi fikk beskjed. Anonymkode: ce435...9e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:21 #10 Del Skrevet onsdag kl 17:21 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du spiser for mye for trøst vil du bli deprimert når du mister evnen til å overspise. Du kurerer symptomet på problemet ditt med en operasjon. Anonymkode: 4103d...698 Jeg overspiser ikke, og er egentlig veldig nøye med posjonsstørrelser. Spiser også 2 brødskiver til frokost og kvelds. Men er altfor glad i potetgull, sjokolade og lakris. Men jeg gjør nok helt klart noe galt ang mat inntaket også, så det kunne være fint å klare og gjøre noe med. Ts Anonymkode: e26e6...5dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:23 #11 Del Skrevet onsdag kl 17:23 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg overspiser ikke, og er egentlig veldig nøye med posjonsstørrelser. Spiser også 2 brødskiver til frokost og kvelds. Men er altfor glad i potetgull, sjokolade og lakris. Men jeg gjør nok helt klart noe galt ang mat inntaket også, så det kunne være fint å klare og gjøre noe med. Ts Anonymkode: e26e6...5dc Prøv psykolog før du opererer, for hvis ikke du tar tak i selve årsaken så kommer du mest sannsynlig til å legge på deg igjen en stund etter operasjonen, og da har du gjort en permanent endring på kroppen for ingenting. Anonymkode: 77591...95f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:24 #12 Del Skrevet onsdag kl 17:24 Du kan jo prøve å leve som slankeoperert i en uke først, og se om det er noe for deg? Operasjonen gjør jo egentlig ikke noe annet enn å tvinge deg til å spise annerledes. Prøv selv først, uten slankeoperasjon, i en periode som er veldig kort. Jeg ville prøvd en uke først, hvis jeg var deg: Først må du kartlegge hva en slankeoperert faktisk spiser etter en slankeoperasjon. Såvidt jeg vet er det ekstremt små mengder mat, altså typ 2 knekkebrød daglig etter operasjonen. 500 - 800 kalorier eller rundt der. Såvidt jeg vet må de ta et proteinpulver daglig, som også inneholder alle nødvendige mineraler. Og så må de ta vitamintilskudd, ettersom kostholdet ikke lenger dekker næringsbehovet. Det er dette som gjør at de går ned i vekt. Altså ikke selve operasjonen, men det at de blir tvunget til å spise ekstremt små mengder mat, altså stort kaloriunderskudd. Jeg vet at mange strever etter slankeoperasjonen, på grunn av at de ikke lenger kan bruke mat til å døyve depresjonen de egentlig sliter med. Og dermed får de andre problemer. Så jeg vil råde deg til å forsøke å leve som en slankeoperert først, følge det kostholdet i en uke, og se hvordan du føler deg. Prøv det ut på egenhånd, før du tvinger deg selv inn i en situasjon som du ikke kan reversere. Anonymkode: ee6d8...f5a 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:25 #13 Del Skrevet onsdag kl 17:25 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er operert. Angrer ikke. Lykke til ❤️ Anonymkode: 12eef...e7f Takk ♥️ AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi det er kostnadskrevende for det offentlige og ved å takke ha til det tilbudet over 3 år, så bruker det offentlige mye midler. Da krever de karantene i etterkant. (Det var slik da jeg begynte, usikker på om det fortsatt er sånn) hvis du var der 2019-2021 så er du ferdig med karantene i 2026. Det er uansett lang ventetid og mange prosesser du må gjennom mens du venter. Anbefaler å kontakte psykolog og få orden på forholdet ditt mat mens du venter. Det var det som hjalp meg. De sa det ikke på oppholdet, siden det uansett ikke har noe å si mens du er der. De som henviste deg burde sagt ifra. Det er der vi fikk beskjed. Anonymkode: ce435...9e2 Blir spennende å se hva som skjer i morgen på timen. Vet at det er en vei å gå før man ev får operasjon. Vet også at det ikke er så lett å få time hos psykolog, men tenkte kanskje overvektsklinikken har samarbeid/ avtale med psykolog som jobber med overvektige? Ts Anonymkode: e26e6...5dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet onsdag kl 17:33 #14 Del Skrevet onsdag kl 17:33 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg overspiser ikke, og er egentlig veldig nøye med posjonsstørrelser. Spiser også 2 brødskiver til frokost og kvelds. Men er altfor glad i potetgull, sjokolade og lakris. Men jeg gjør nok helt klart noe galt ang mat inntaket også, så det kunne være fint å klare og gjøre noe med. Ts Anonymkode: e26e6...5dc Jeg tenker som flere sier her. Få kontroll over spisevanene dine før operasjonen, ellers er det fort å legge på seg igjen. Ca halvparten av de som velger en slik operasjon legger på seg igjen, så man må være veldig bevisst...Kjenner flere som har gjennomgått dette. Å håndtere seg selv nyoperert, og kutte ut alt dette er veldig vanskelig tror jeg. Så om du kan klare det så kutt ut alt av potetgull ihvertfall. Det blir som gift for kroppen din.... Hvilke bivirkninger man sitter igjen med er ulikt siden alle er forskjellige. Håper det blir slik du ønsker. Masse lykke til 💕 Endret onsdag kl 17:35 av Irak 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:34 #15 Del Skrevet onsdag kl 17:34 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): men tenkte kanskje overvektsklinikken har samarbeid/ avtale med psykolog som jobber med overvektige? Ts Anonymkode: e26e6...5dc Ikke på individnivå. Og ikke med det som ligger bak overvekten. Du må gå til privat psykolog. Anonymkode: ce435...9e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:50 #16 Del Skrevet onsdag kl 17:50 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ikke på individnivå. Og ikke med det som ligger bak overvekten. Du må gå til privat psykolog. Anonymkode: ce435...9e2 Ok, vet du hvordan de er i pris i forhold til offentlig? Ts Anonymkode: e26e6...5dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:52 #17 Del Skrevet onsdag kl 17:52 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, vet du hvordan de er i pris i forhold til offentlig? Ts Anonymkode: e26e6...5dc Privat koster vel rundt 1000-1500, men det er en vel verdt investering i din egen helse hvis du har råd, dessuten så slipper du den lange ventetiden. Anonymkode: 77591...95f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:02 #18 Del Skrevet onsdag kl 18:02 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Privat koster vel rundt 1000-1500, men det er en vel verdt investering i din egen helse hvis du har råd, dessuten så slipper du den lange ventetiden. Anonymkode: 77591...95f Har desverre ikke råd til det. Er ufør og har kun råd til vanlig egenandel. Jeg kunne få resept på Wegovy, men den er altfor dyr, så den har jeg ikke råd til. Kunne tenke meg å prøve den, men sånn ble det ikke pga prisen Ts Anonymkode: e26e6...5dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:07 #19 Del Skrevet onsdag kl 18:07 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har desverre ikke råd til det. Er ufør og har kun råd til vanlig egenandel. Jeg kunne få resept på Wegovy, men den er altfor dyr, så den har jeg ikke råd til. Kunne tenke meg å prøve den, men sånn ble det ikke pga prisen Ts Anonymkode: e26e6...5dc Da må du snakke med legen din og få henvisning. Synes det er helt merkelig at du har blitt fulgt opp i flere år uten at psyken og det faktum at mange spiser følelsene sine ikke er et tema under den tiden. Anonymkode: 77591...95f 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:17 #20 Del Skrevet onsdag kl 18:17 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da må du snakke med legen din og få henvisning. Synes det er helt merkelig at du har blitt fulgt opp i flere år uten at psyken og det faktum at mange spiser følelsene sine ikke er et tema under den tiden. Anonymkode: 77591...95f Er det vanlig at man også går til psykolog? Anonymkode: e26e6...5dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå