Gjest 1111 Skrevet 4. mars 2006 #2 Skrevet 4. mars 2006 Nei. Men hvis disse produktene gir deg økt søtsug eller gjør deg sulten, og du spiser, så kan du legge på deg av det du spiser da.
Gjest Snåla Skrevet 4. mars 2006 #3 Skrevet 4. mars 2006 Nei. Men hvis disse produktene gir deg økt søtsug eller gjør deg sulten, og du spiser, så kan du legge på deg av det du spiser da. ← Ok, da så Synes folk sier så forskjellig nemlig..
Amanlis Skrevet 4. mars 2006 #4 Skrevet 4. mars 2006 Hvis du har tilgang tl å lese KK 8/2006 kan du lese om kunstige tilsetningsstoffer, og bla annet om man legger på seg der. Bl.a står det at så lenge aspartam smaker søtt så stimulerer det sultfølelsen.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2006 #5 Skrevet 4. mars 2006 Bl.a står det at så lenge aspartam smaker søtt så stimulerer det sultfølelsen. ← Dette tror jeg varier veldig fra person til person...Jeg blir kvitt mitt søtsug hvis jeg drikker en lett brus eller lettsaft! Men til spørsmålet; man legger ikke på seg av lettbrus, lettsaft osv og det er mye sunnere enn å drikke vanlige produkter- det blir fort veldig mange kalorier.
Gjest Gjesta Skrevet 4. mars 2006 #6 Skrevet 4. mars 2006 Hvis du har tilgang tl å lese KK 8/2006 kan du lese om kunstige tilsetningsstoffer, og bla annet om man legger på seg der. Bl.a står det at så lenge aspartam smaker søtt så stimulerer det sultfølelsen. ← KK er kanskje ikke den aller mest pålitelige kilden til kunnskap om kosthold? De gjengir bare det de har lest andre steder, og det er igjen avhengig av at de som har produsert materialet, faktisk har peiling på hva de skriver om. LITT kritisk sans, bare bittelitt, og man går ikke i alle fellene.
-Fisken- Skrevet 4. mars 2006 #7 Skrevet 4. mars 2006 KK er kanskje ikke den aller mest pålitelige kilden til kunnskap om kosthold? De gjengir bare det de har lest andre steder, og det er igjen avhengig av at de som har produsert materialet, faktisk har peiling på hva de skriver om. LITT kritisk sans, bare bittelitt, og man går ikke i alle fellene. ← Ja. Du kan umulig legge på deg at lettbrus alene, kaloriinnholdet minimalt. På 1 1/2 l pepsi max er det kanskje ikke mer enn ca 5-10 kcal, og til sammenligning inneholder et eple rundt 50. Men, om du får mer søthunger/matlyst at søtningsstoffer, som Rhiakath nevner vil du kanskje spise mer enn du ellers hadde gjort. Men dette er selvfølgelig veldig individuelt.
mito Skrevet 4. mars 2006 #8 Skrevet 4. mars 2006 Nei, men jeg ville uansett ikke anbefalt å drikke enorme mengder.
Gjest bellamia Skrevet 9. mars 2006 #9 Skrevet 9. mars 2006 Hei! Det finnes noen søtningsstoffer gjør at kroppen reagerer som om den hadde fått sukker. Dvs at de omdannes til glukose (blodsukker) i fordøyelsessystemet. Sorbitol kan nevnes som et søtningstoff som har denne effekten. Søtningstoffer som ikke omdannes til glukose (i særlig grad): Sakkarin, Aspartam, Cyclamat, AseculfamK.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå