Gå til innhold

Avhengighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser det er en del tråder om alkoholavhengighet. Det å være avhengig av noe trur jeg ligger i vår måte å mestre livet. Dessverre blir vi også ofte avhengig av det som er usunt, som alkohol, røyk, sjokolade osv. jeg har sunne ting jeg er avhengig av - men også usunne. Jeg er avhengig av å kose meg i helger for å lade opp til ny travel jobbuke. Med kose meg mener jeg tente lys, god mat, ett par glass vin og egentid. 
Jeg har også noe jeg er avhengig av hver dag. Nemlig trening. Hver dag, jogge eller gå. Og for ikke å glemme det å strikke. Jeg vil si jeg er like avhengig av ALLE de tingene jeg har nevnt. Er jeg da alkoholiker? 

Anonymkode: 3b70e...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du har misforstått hva avhengighet er. Avhengighet innebærer en sterk trang til å gjøre det du er avhengig av. Faktisk så sterk at feks opioidavhengige kan få medisiner for å dempe trangen. Det innebærer at du fortsetter selv om det får negative konsekvenser for helsen, økonomien, relasjoner, jobb osv.  Du klarer ikke å stoppe selv om du vil og det ødelegger livet ditt.

Anonymkode: 98637...38f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke avhengighet. Du er ikke alkoholiker fordi du tar par glass vin i helgene. 

I følge definisjonen i ordboka så er avhengihet "det å være avhengig av; uselvstendighet, ufrihet." Som vil si at det går på bekostning av noe, ofte helse. For eksempel utover jobb eller familie. 

Min avhengighet gikk utover helse og studier. Jeg skjulte alt for venner og familie. Kom full på forelesninger og på kollokvie. Men normale folk der i mot så holder det med de to glassene i helgen uten at det går utover deg selv eller andre.

Endret av Stoltskeiv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...