AnonymBruker Skrevet 1. januar #1 Del Skrevet 1. januar Hei og godt nyttår. de siste dagene har vært litt tøffe og håper noen har noen kloke ord og tips til meg. kort historie, jeg og mannen min ble foreldre for snart 4 år siden, vi ble fort gravid, spontanaborterte i uke 5, ble gravid med engang etterpå. Da var jeg ganske stor, men var i tidlig 20 årene så hadde vel alderen med meg. Vi ville egentlig ha to tette men etter at vi opplevde dødfødsel i nær omkrets, ble vi skremt og turte ikke å ta sjansen da vi var veldig takknemlig for det ene barnet vi hadde. I januar bestemte vi oss for å prøve, jeg har gått ned 70 kg i vekt, vi er fortsatt i 20-årene og tenkte at det ville gå greit denne gangen og. Vi sluttet på prevensjon, jeg fikk fort eggløsning og eggløsningen kom hver mnd, regelmessig syklus og alt ble gjort etter boka mnd etter mnd, etter noen mnd syns legen dette var litt rart så ble henvist til gynekolog, alt så bra ut, ingen cyster osv, så fortsette vi, mnd etter mnd og ikke en eneste postitivt test. Nå har vi prøvd 10 aktive forsøk med positive eggløsninger tester osv og legen har henvist oss til ivf. Vi mistenker at det har skjedd skade i egglederne pga keisersnitt og fjerning av cyste på eggstokk (beholdt eggstokk). er selvfølgelig kjempe takknemlig og lettet for å få hjelp, samtidig er det en så ekstremt stort sjokk. Når vi endelig turte å bli gravid så går det ikke.. En stor del av meg vil så inderlig ha et barn til og håper så veldig på en positiv test, samtidig er jeg livredd, og vil bare bli ferdig med det sånn at familien er komplett og jeg kan legge det kapittelet bak meg.. trodde at stor vektnedgang, ung alder, normale blodprøver, osv osv skulle tilsi at dette ikke skulle bli noe problem men der tok jeg inderlig feil. Skal neste uke ta en ny test for å se om det gikk, noe jeg ikke tror og har bestemt meg for å ta en mnd pause for å lade opp og få litt overskudd før ivf og alt som følger med det. Det er beintøft, spesielt når jeg føler hele influencernorge er gravid og skulle så gjerne vært gravid med dem. Vekten har gått opp og jeg kjenner på følelsen av utbrenthet etter et år med mye nedturer… Anonymkode: 8021c...b88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #2 Del Skrevet 1. januar Har to venninner som har opplevd det samme. Sekundær infertilitet. I begge tilfellene har det vært mannlig faktor. Kvaliteten kan endre seg ganske brått. Med ene gikk det greit på første forsøk, men de måtte hente ut sperm medisinsk. Andre paret satt strek etter tre forsøk der ingen egg ble befruktet. Så det er ikke unormalt. Fokuser på det positive, at nå får dere i alle fall hjelp. Anonymkode: 79420...c02 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #3 Del Skrevet 1. januar Sekundær infertilitet er mye vanligere enn man skulle tro - men det snakkes ikke om. Ingen "feil" med noen av oss som de kan finne, fått barn naturlig før. Nå fått barn med ivf. At hele "influensernorge" er gravid burde du virkelig ikke la påvirke deg. Det har ingenting med deg og ditt liv og din prøving å gjøre. Anonymkode: 200cd...24f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #4 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sekundær infertilitet er mye vanligere enn man skulle tro - men det snakkes ikke om. Ingen "feil" med noen av oss som de kan finne, fått barn naturlig før. Nå fått barn med ivf. At hele "influensernorge" er gravid burde du virkelig ikke la påvirke deg. Det har ingenting med deg og ditt liv og din prøving å gjøre. Anonymkode: 200cd...24f Hvor mange forsøk trengte dere på ivf? Nei vet at det ikke har noe med meg å gjøre men er fortsatt veldig sårt og kjipt å se at «alle» andre er gravide.. gjerne på første forsøk og Anonymkode: 8021c...b88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #5 Del Skrevet 1. januar Mange syns nok det er trist at man ikke klarer å bli gravide på den naturlige måten, men mange får god hjelp av IVF behandlingen, og blir gravide etter en stund. Det er masse hyggelige mennesker på delen av forumet om prøver og ufrivillige barnløse, så vil anbefale deg å henge litt der for å lære mer om prosessen dere skal igjennom Anonymkode: ac1fa...7b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #6 Del Skrevet 1. januar Ivf etter 10 prøveperioder og med et egenprodusert barn på 3 år? Syns det var en overdrivelse. Anonymkode: ff61f...653 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #7 Del Skrevet 1. januar Hvis det er fastlegen som har henvist dere, er det vel høyst sannsynlig at dere aller først skal utredes før dere eventuelt får IVF. Man blir ikke henvist direkte til IVF uten at man utredes først, med mindre man er ferdig utredet privat. Anonymkode: 89cce...45e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonstop1 Skrevet 1. januar #8 Del Skrevet 1. januar Jeg fikk førstemann mens jeg gikk på p pillen. Vi ventet 5 år før vi begynte å prøve på nummer 2. Hadde en MA etter ca. 1 år, også tok det ett år til før jeg ble gravid igjen og det gikk bra. Var i siste halvdel av 20årene når minste ble født. Men vi var ikke innom lege. Har inntrykk av at det ikke er så veldig uvanlig at ting kan ta tid. Men kan jo være godt å få en utredning i tilfelle det er behov for hjelp uansett. Trenger dere hjelpen er den fin å få. Og trenger dere ikke den så kanskje det får deg til å senke skuldrene litt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #9 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvis det er fastlegen som har henvist dere, er det vel høyst sannsynlig at dere aller først skal utredes før dere eventuelt får IVF. Man blir ikke henvist direkte til IVF uten at man utredes først, med mindre man er ferdig utredet privat. Anonymkode: 89cce...45e Jeg er nok ganske ferdig utredet hos gynekolog, mangler kun utredning av mannen. har ikke sjekket om egglederne faktisk er helt tette men har hørt at det er ikke noe Porsgrunn gjør da svaret uansett ikke vil påvirke ivf. Men vi får se… vil ikke oppe rett på ivf forsøk uansett i håp om at det skal gå i mellomtiden selvom jeg har blitt fortalt at det blir nok ivf som blir løsningen denne gangen… Anonymkode: 8021c...b88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #10 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg er nok ganske ferdig utredet hos gynekolog, mangler kun utredning av mannen. har ikke sjekket om egglederne faktisk er helt tette men har hørt at det er ikke noe Porsgrunn gjør da svaret uansett ikke vil påvirke ivf. Men vi får se… vil ikke oppe rett på ivf forsøk uansett i håp om at det skal gå i mellomtiden selvom jeg har blitt fortalt at det blir nok ivf som blir løsningen denne gangen… Anonymkode: 8021c...b88 Mannen er jo det første man sjekker ut. Alltid. Det er en rask sak. Og er det noe feil der så henvises det direkte, uten videre om og men. Hvorfor har dere ikke gjort det? Anonymkode: 79420...c02 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #11 Del Skrevet 1. januar Når veldig mye blir uforutsigbart, må man påvirke litt der man kan. Gir influensere en dårlig vibe, så avfølg. Anonymkode: 61f61...b1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #12 Del Skrevet 2. januar Vi har fått 2 barn ved ivf, dette kom som et sjokk på oss begge når vi ble henvist til det. Føles veldig urettferdig at mange som ikke bør få barn klarer å formere seg gang på gang. Dere er hvertfall i sikre hender, og de har så mye kunnskap om alt. Så bare stol på fagfolkene Anonymkode: 99fc4...73b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #13 Del Skrevet 2. januar Henvist etter kun 10 pp og uten utredning av mannen?? Høres veldig merkelig ut...... Anonymkode: cd67d...061 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #14 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 18.05): Nei vet at det ikke har noe med meg å gjøre men er fortsatt veldig sårt og kjipt å se at «alle» andre er gravide.. gjerne på første forsøk og Anonymkode: 8021c...b88 Det er omtrent like mange som er gravide hele tiden, det handler bare om hvor fokuset ditt er akkurat nå... Om noen har blitt gravide på første forsøk eller ikke kan man jo ikke vite. Det er mange som mister en eller to ganger før det sitter, men ofte snakkes det ikke om. Skjønner at dette var veldig kjipt og ikke det dere ønsket! Men behøver jo heller ikke gjøre det verre enn det er 🫂 Anonymkode: f7abe...013 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #15 Del Skrevet 3. januar Veldig vanlig å slite med infertilitet på både den ene og andre måten. Jeg ble uplanlagt gravid når jeg var 21. Alt gikk fint. Ønsket søsken tre år senere. Vi prøvde aktivt i syv år uten en eneste positiv test. Vi ble utredet og anbefalt prøverør underveis, men på den tida var forholdet blitt så dårlig at vi droppet det. Både jeg og eksen fikk barn på hver vår kant mange år senere, en etter laaaang tids prøving, og en via ivf. Jeg har også blitt uplanlagt gravid etter det, men mistet i uke 10. Kropp og fertilitet er rare greier. De fleste av mine venninner har hatt «issues» og slitt med å bli gravide, mistet via SA eller MA. Vært gjennom stimulering, vektnedgang og ivf. Noen har blitt uplanlagt gravide på prevensjon for så å måtte ha ivf neste gang. Du er ikke alene. Krysser fingrene for dere! Anonymkode: ef988...e8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå