Gå til innhold

Avslutte gaver

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjenner jeg er litt lei. Men det er vanskelig . Har 5 tante barn. Alle er vokse mellom 20 og 32 og har gode jobber. Det er liksom bare en norm at man skal gi gaver men ikke få noe igjen.  De sier ikke takk engang . Hadde de vist at de satte pris på det. Sagt takk eller sendt en sms . Men ingenting. Ikke når man møter de engang.  Hva ville dere sagt /skrevet /gjort ? Jeg er ikke smålig. Men har veldig dårlig råd og savner også litt å bli satt pris på. Kunne godt ha bytta en liten oppmerksomhet, d hadde vært koselig . Men nå er jeg litt lei 

Anonymkode: 4d483...469

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Synes ikke du trenger si noe som helst, du bare slutter å gi gaver. Jeg fikk aldri noe fra tanter og onkler etter at jeg fylte 18, og stusset aldri over det. 

Anonymkode: 10ca7...3f2

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I vår familie slutter man når ungen er konfirmert.

Anonymkode: 98d63...d15

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos hos får ingen voksne gaver fra hverandre. Det gis kun til barn pluss egne foreldre og barn.

Anonymkode: e307a...3be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vokste opp med at når vi ble konfirmert var det slutt på gaver fra tanter og onkler. 

Ungdommen her på 18 og 20. Får kun gave fra den tanta de feirer jul med. Så fra min familie får de kun fra min mor.

Anonymkode: ae976...bc2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine onkler sluttet å gi gave for mange år siden. Jeg er 37. Det ble vel aldri annonsert at nå var det slutt, men det sluttet bare helt naturlig på et tidspunkt. Jeg husker ikke helt når det skjedde, for jeg var kommet over alderen der gaver var veldig viktig. Kan tippe rundt 19-20 år kanskje. Men så kom det blomster på døra før jul av og til fra han ene, og det var veldig koselig. I år kom det et julekort med noen hyggelige ord, som jeg satte mer pris på enn jeg ville gjort en gave.

Skal sies at jeg alltid takket for gavene. Noe annet er jo bare veldig trist. Veldig lite vits å fortsette når de tydeligvis ikke setter pris på verken gaven eller innsatsen.

Anonymkode: 1c5f9...786

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kjenner jeg er litt lei. Men det er vanskelig . Har 5 tante barn. Alle er vokse mellom 20 og 32 og har gode jobber. Det er liksom bare en norm at man skal gi gaver men ikke få noe igjen.  De sier ikke takk engang . Hadde de vist at de satte pris på det. Sagt takk eller sendt en sms . Men ingenting. Ikke når man møter de engang.  Hva ville dere sagt /skrevet /gjort ? Jeg er ikke smålig. Men har veldig dårlig råd og savner også litt å bli satt pris på. Kunne godt ha bytta en liten oppmerksomhet, d hadde vært koselig . Men nå er jeg litt lei 

Hadde droppet gaver for leeeenge siden, men det er litt sent nå. Neste år, dropper du å gi uten å si noe som helst utover det. 

Anonymkode: fe34f...662

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter fylte femten har jeg droppet gaver til de som ikke takker. Ikke hatt noe mer dialog rundt det - er én nevø igjen som får gaver selv om han er 16, han har alltid takket pent (på eget initiativ antar jeg, det ligger an til at hans yngre bror ikke får gaver når han blir litt eldre, så regner ikke med foreldrene passer på dette). 

Anonymkode: c946a...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 39 og i år fikk vi ikke gave fra tante og onkel for første gang. Jeg tenkte ikke over det før i romjulen, men har heller stusset på de siste 10 årene at de fremdeles har gitt oss så mye og i det hele tatt. Har selvfølgelig satt pris på det, men vi er voksne nå.

Anonymkode: 7ddef...0ef

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis de ikke engang takker hadde jeg blankt sluttet uten å si noe. 

Anonymkode: a6d39...6eb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Til neste år kjøper du ingenting, til dem. 
Møtes dere så ønsker du god jul ellers gjør du ingenting. 
Snakker du med foreldrene så sier du det som det er at nå slutter du å kjøpe noe til deres barn, da de er voksne og har alt de trenger. Ingenting om mangel på takk, normal oppførsel når man får gaver el. 
Dette gjorde jeg for mange år siden. Om det var en niese som sende brev og,skrev at hun ærlig talt hadde trodd hun skulle få x gave som var utslagsgivende, husker jeg ikke. 

Anonymkode: 6b295...665

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er slik i min familie også. Har du god kontakt med dem? Jeg ser dem kun i store familiebesøk. Ser dem nesten aldri. Jeg tror at noen vil ha det slik for å holde bånd via gaver. Men jeg har samme problem som deg. Har dårlig økonomi og egentlig ikke råd til det. Det er også vanskelig å si det. For jeg vil holde det privat. 

Anonymkode: 65a4b...330

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg hadde en onkel som jeg hadde lite kontakt med. Han og kona ga meg julegaver, men aldri bursdagsgaver. Det året jeg var 17 år ble det brått slutt på julegaver. Mine søsken var da 16 og 11 år. Vi syntes det var litt spesielt for det kom så brått. Men vi bodde i hver vår by, og hadde lite kontakt. Vår enslige tante overøser oss fortsatt med gaver, og nå har vi to eldste passert 40. Vi kjøper ikke til henne, og det virker som det er greit. Tante og onkel på den andre siden slutta vi å få bursdagsgaver fra etter fylte 25 år, en avtale som har fungert veldig fint. Julegavene ble det slutt på da det begynte å komme små barn i familiene igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hadde ikke sakt noe, hadde julen 25 bare gitt en symbolsk gave, som f.eks en spekeplate fra disse standene som står på alle sentre før jul. Så julen 26 hadde jeg tatt neste steg som er å droppe alt.

Slik har jeg iallfall gjort det med en som jeg aldri skjønte hvorfor jeg sendte gave til lenger.

Anonymkode: a40ca...010

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi i vår familie har gitt gaver litt for lenge, og alle kjente egentlig litt på at det var unødvendig. Vi er tre søsken med til sammen 8 voksne barn. Dvs alle er over 20, og noen har også fått egne familier.

Vi synes det er moro å gi gaver som betyr noe, men kjedelig å "gi av plikt". Så vi søsknene ble enige om at nå slutter vi å gi til hverandre, hverandres partnere og nieser/nevøer til jul og bursdag. Men vi kan gi gaver når som helst i løpet av året (feks i forbindelse med besøk) dersom vi finner noe vi har lyst til å gi bort. Men det er heller ingen plikt.

Hva gjorde vi? Jo, vi sendte bare en melding på messenger til alle niesene/nevøene der vi skrev at fra og med 2025 så gjelder dette. Og alle svare "så lurt" og tommel opp.

Anonymkode: 3b2e0...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bare sluttet å gi gave til niesen min etter at hun hadde fyllt 18. Ga ikke noe forklaring på det. I mine øyne er man voksen når man er 18, og jeg gir ikke gave til noen andre voksne enn min mann. Selv fikk jeg gaver fra tanter og onkler til jeg var konfirmert, og jeg hadde ingen problemer med at det tok slutt etter det😊

Anonymkode: b296d...dc1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vi droppet faktisk å si takk, eller gi noe tilbake, fordi jeg ikke ønsket at de skulle fortsette å gi. Det var eneste som fungert

Og ja, vi sa hvert år at de ikke trengte kjøpe noe... 

Anonymkode: fd106...34d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi fikk gaver fra onkler og tanter frem til vi var ca 20 år tenker jeg. Nå når de er gamle er det vi som stopper innom til de  ved jul, med en blomst eller konfekteske. Kjenner mange som har det slik. 

Anonymkode: aea5d...5e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...