AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:31 #1 Del Skrevet onsdag kl 13:31 Jeg har et stort problem, og det er tankeløs scrolling på sosiale medier. Jeg tuller ikke, jeg scroller bare.. scroller og scroller. På ingenting. Det går for det meste i reels på instagram og random videoer på tiktok. Jeg har en gjennomsnittlig skjermtid på 8 timer pr dag. På fridager kan jeg ha 11-13 timer. Slik har jeg holdtpå de siste 9 av mine snart 38 år. Det har blitt en besettelse, føler jeg havner i en slags transe jeg ikke klarer å komme meg utifra. Legger jeg fra meg telefonen tar det 2 min før det klør og kribler etter å ta den opp igjen for å scrolle mer. Det føles så j***g godt i det jeg begynner å scrolle igjen, jeg koser meg og bare forsvinner inn i internettet. Klarer ikke lese bok lenger. (Jeg var en ivrig lesehest før), å fullføre en film uten å scrolle samtidig er heller ikke noe jeg klarer. Men.. det går på bekostning av alt. Jeg prokastinerer veldig. Gjøremål, husarbeid, besøk til familie og venner. I tillegg gjør det ekstremt mye med humøret og tilfredsheten min. Jeg har en flott mann jeg deler livet med, han er alt jeg noen sinne har drømt om. Men etter noen timer på nett hvor jeg ser andre menn, andres liv, andre kvinner som har fått til mye i livet, så blir jeg så hinsides misfornøyd med både forhold, mann og meg selv. Jeg blir deprimert, og føler at jeg går glipp av så mye. Hva dette ‘mye’ er, kan jeg ikke sette fingeren på, men har en ekstrem følelse av FOMO. Jeg har også blitt ekstremt glemsk. Ikke tilstede, og har store vanskeligheter for å konsentrere meg. Jeg sjekker av alle bokser for AD/HD, men det har jeg ikke. Har fungert normalt helt til jeg skaffet meg smarttelefon. Jeg sliter også med å føle meg utrolig stresset hele tiden, uten åpenbar grunn. Jeg har lyst til å slette alt av sosiale medier, men da føler jeg jeg går glipp av alt; nye trender, klær og mote, musikk, interiør, humor, nyheter innen hudpleie osv. Føler jeg bare går glipp av alt som skjer der ute i den store verden. Noen som har vært i samme båt? Klarte du å slutte? Hvordan føltes isåfall livet etterpå? Jeg trenger sårt en spark bak fra noen. Anonymkode: bc4c6...1d1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet onsdag kl 13:36 #2 Del Skrevet onsdag kl 13:36 Har du holdt på sånn i 9 år, har du teknisk sett kortet ned livet ditt med like mange år. Syk eller ikke. Dette er tid du ikke får tilbake. Kan nesten sammenligne det med noen som røyker eller er sykelig overvektig og fysisk kortet ned livet sitt med flere år. Vil du virkelig ha det slik? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet onsdag kl 13:38 #3 Del Skrevet onsdag kl 13:38 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har et stort problem, og det er tankeløs scrolling på sosiale medier. Jeg tuller ikke, jeg scroller bare.. scroller og scroller. På ingenting. Det går for det meste i reels på instagram og random videoer på tiktok. Jeg har en gjennomsnittlig skjermtid på 8 timer pr dag. På fridager kan jeg ha 11-13 timer. Slik har jeg holdtpå de siste 9 av mine snart 38 år. Det har blitt en besettelse, føler jeg havner i en slags transe jeg ikke klarer å komme meg utifra. Legger jeg fra meg telefonen tar det 2 min før det klør og kribler etter å ta den opp igjen for å scrolle mer. Det føles så j***g godt i det jeg begynner å scrolle igjen, jeg koser meg og bare forsvinner inn i internettet. Klarer ikke lese bok lenger. (Jeg var en ivrig lesehest før), å fullføre en film uten å scrolle samtidig er heller ikke noe jeg klarer. Men.. det går på bekostning av alt. Jeg prokastinerer veldig. Gjøremål, husarbeid, besøk til familie og venner. I tillegg gjør det ekstremt mye med humøret og tilfredsheten min. Jeg har en flott mann jeg deler livet med, han er alt jeg noen sinne har drømt om. Men etter noen timer på nett hvor jeg ser andre menn, andres liv, andre kvinner som har fått til mye i livet, så blir jeg så hinsides misfornøyd med både forhold, mann og meg selv. Jeg blir deprimert, og føler at jeg går glipp av så mye. Hva dette ‘mye’ er, kan jeg ikke sette fingeren på, men har en ekstrem følelse av FOMO. Jeg har også blitt ekstremt glemsk. Ikke tilstede, og har store vanskeligheter for å konsentrere meg. Jeg sjekker av alle bokser for AD/HD, men det har jeg ikke. Har fungert normalt helt til jeg skaffet meg smarttelefon. Jeg sliter også med å føle meg utrolig stresset hele tiden, uten åpenbar grunn. Jeg har lyst til å slette alt av sosiale medier, men da føler jeg jeg går glipp av alt; nye trender, klær og mote, musikk, interiør, humor, nyheter innen hudpleie osv. Føler jeg bare går glipp av alt som skjer der ute i den store verden. Noen som har vært i samme båt? Klarte du å slutte? Hvordan føltes isåfall livet etterpå? Jeg trenger sårt en spark bak fra noen. Anonymkode: bc4c6...1d1 Men du følger jo ikke noen disse trendene selv uansett. Du sitter jo bare inne og glaner på telefonen om hva andre gjør... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geogass Skrevet onsdag kl 13:40 #4 Del Skrevet onsdag kl 13:40 Hensatt skrev (3 minutter siden): Har du holdt på sånn i 9 år, har du teknisk sett kortet ned livet ditt med like mange år. Syk eller ikke. Dette er tid du ikke får tilbake. Kan nesten sammenligne det med noen som røyker eller er sykelig overvektig og fysisk kortet ned livet sitt med flere år. Vil du virkelig ha det slik? Ro deg ned 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet onsdag kl 13:42 #5 Del Skrevet onsdag kl 13:42 Geogass skrev (1 minutt siden): Ro deg ned Kanskje på tide å våkne... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:43 #6 Del Skrevet onsdag kl 13:43 Jeg tenker det kan være lurt å starte i det små. Skriv opp ting du skal gjøre før du får mer skjermtid, f.eks husarbeid. Gå deg en tur, trenger ikke å være lang. Prøv å kutte litt her og der. Anonymkode: 1117b...7dc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geogass Skrevet onsdag kl 13:44 #7 Del Skrevet onsdag kl 13:44 Hensatt skrev (1 minutt siden): Kanskje på tide å våkne... Sto nettopp opp jeg😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geogass Skrevet onsdag kl 13:45 #8 Del Skrevet onsdag kl 13:45 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker det kan være lurt å starte i det små. Skriv opp ting du skal gjøre før du får mer skjermtid, f.eks husarbeid. Gå deg en tur, trenger ikke å være lang. Prøv å kutte litt her og der. Anonymkode: 1117b...7dc Dette var et mer brukbart svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet onsdag kl 13:46 #9 Del Skrevet onsdag kl 13:46 Det blir en avhengighet. Sånn helt på ekte. Jeg jobber innen for rus og avhengighetsbehandling og vi får jevnlig henvisninger på lignende problemstillinger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:51 #10 Del Skrevet onsdag kl 13:51 last ned appen Keep me out. Der kan du sette fast tips hvor mobilen låses. Du kan også låse mobilen i x antall minutter. Begyn med det. Når mobilen er låst kan folk ringe deg. Jeg låser mon hver kveld kl 2100. Andre i familien har mob hvis noe skjer. Sitat Anonymkode: 5640c...0f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet onsdag kl 13:51 #11 Del Skrevet onsdag kl 13:51 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker det kan være lurt å starte i det små. Skriv opp ting du skal gjøre før du får mer skjermtid, f.eks husarbeid. Gå deg en tur, trenger ikke å være lang. Prøv å kutte litt her og der. Anonymkode: 1117b...7dc Belønne seg selv med skjermtid høres ikke ut som løsningen på problemet. Som en som har vært avhengig av litt av hvert er det beste å slutte tvert, og man må begynne nå, ikke vente til "mandag". Gå en tur er veldig lurt. Det klarner hodet og får blodsirkulasjonen i gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:53 #12 Del Skrevet onsdag kl 13:53 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har et stort problem, og det er tankeløs scrolling på sosiale medier. Jeg tuller ikke, jeg scroller bare.. scroller og scroller. På ingenting. Det går for det meste i reels på instagram og random videoer på tiktok. Jeg har en gjennomsnittlig skjermtid på 8 timer pr dag. På fridager kan jeg ha 11-13 timer. Slik har jeg holdtpå de siste 9 av mine snart 38 år. Det har blitt en besettelse, føler jeg havner i en slags transe jeg ikke klarer å komme meg utifra. Legger jeg fra meg telefonen tar det 2 min før det klør og kribler etter å ta den opp igjen for å scrolle mer. Det føles så j***g godt i det jeg begynner å scrolle igjen, jeg koser meg og bare forsvinner inn i internettet. Klarer ikke lese bok lenger. (Jeg var en ivrig lesehest før), å fullføre en film uten å scrolle samtidig er heller ikke noe jeg klarer. Men.. det går på bekostning av alt. Jeg prokastinerer veldig. Gjøremål, husarbeid, besøk til familie og venner. I tillegg gjør det ekstremt mye med humøret og tilfredsheten min. Jeg har en flott mann jeg deler livet med, han er alt jeg noen sinne har drømt om. Men etter noen timer på nett hvor jeg ser andre menn, andres liv, andre kvinner som har fått til mye i livet, så blir jeg så hinsides misfornøyd med både forhold, mann og meg selv. Jeg blir deprimert, og føler at jeg går glipp av så mye. Hva dette ‘mye’ er, kan jeg ikke sette fingeren på, men har en ekstrem følelse av FOMO. Jeg har også blitt ekstremt glemsk. Ikke tilstede, og har store vanskeligheter for å konsentrere meg. Jeg sjekker av alle bokser for AD/HD, men det har jeg ikke. Har fungert normalt helt til jeg skaffet meg smarttelefon. Jeg sliter også med å føle meg utrolig stresset hele tiden, uten åpenbar grunn. Jeg har lyst til å slette alt av sosiale medier, men da føler jeg jeg går glipp av alt; nye trender, klær og mote, musikk, interiør, humor, nyheter innen hudpleie osv. Føler jeg bare går glipp av alt som skjer der ute i den store verden. Noen som har vært i samme båt? Klarte du å slutte? Hvordan føltes isåfall livet etterpå? Jeg trenger sårt en spark bak fra noen. Anonymkode: bc4c6...1d1 Slett elendigheten. De sosiale mediene er utvikla av verdens smarteste hjerner for å passivisere og hjernevaske folk, det der med at du og din oppmerksomhet er varen sleipingene lever på. Merker det samme som deg, og det er tragisk. Har troen på dum-telefon og streng skjermtid for deg selv. Anonymkode: 0cd34...3f3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:01 #13 Del Skrevet onsdag kl 14:01 Har du ikke en jobb? Anonymkode: 05d9a...651 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:02 #14 Del Skrevet onsdag kl 14:02 Vil bare si at jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du opplever. Jeg elsker sosiale medier. Særlig tiltok og jeg koser meg så mye med det. Men det blir jo altfor mye og tar over for mye annet, det blir altfor mye. Skulle ønske jeg klarte å redusere. i perioder har jeg gjort noen endringer: - meldt meg ut av masse grupper på Facebook. Jo mindre interessant som er der, jo mindre er jeg der inne. Facebook har rett og slett blitt litt kjedelig nå, så der er jeg ikke så ofte innom. - skru av varsler på alle sosiale medier. Eneste jeg har varsel på er messenger, sms og ringing. - skjermtid på telefonen. Men ignorerer jeg jo bare, så det funker dårlig 😂 - legge telefonen vekk. Kan ikke fysisk ha den i nærheten for å unngå å plukke den opp når jeg kjeder meg. Forsøker å legge den på kjøkkenet med lyd, så kan jeg svare om det ringer. Som en gammeldags hustelefon. Men må være bevisst, og det er utrolig fort gjort at jeg glemmer det og har telefonen med meg overalt allikevel/ Anonymkode: 0c227...12e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:22 #15 Del Skrevet onsdag kl 14:22 Helt ærlig, for meg høres det ut som at du trenger å kvitte deg med smarttelefonen din, kjøpe deg en gammeldags telefon, og så finne noen andre hobbyer. Jeg kan også scrolle litt for mye noen ganger, men det er snakk om kanskje på det MESTE én time hver dag, og det synes jeg selv er mye. Ja, det er noe veldig tilfredstillende med å scrolle, se på reels osv. Men tenk på hva det gjør med hjernen? Jeg tenker det ikke er rart man får adhd-fakter av å scrolle dag inn og dag ut, hjernen blir avhengig av noe som går raskt. Reels varer jo gjerne bare noen få sekunder, så neste, så neste, så neste osv. Og det som er så skummelt er hvor mye forskjellig content man blir "utsatt" for på så kort tid. Ene reels-videoen kan være en søt katt som gjør noe teit, mens neste kan være om et sykt barn som kommer til å dø, så neste en stand-up komiker som får deg til å le, så neste et reel om barn som lider i Gaza. Jeg tror man ødelegger følelsene sine ved å se på så mye forskjellig på så kort tid. Jeg skal selv jobbe med å slutte med tankeløs scrolling. Hvis problemet ditt er så utbredt som du skriver, så ville jeg helt seriøst søkt hjelp for det. Du kommer til å føle på FOMO, du kommer til å gå glipp av trender, men hva så?! Du kommer også til å få en ny frihet i livet. Du må finne deg hobbyer hvor du kanskje lager noe fysisk som tar tid, så kan du jobbe med å lage noe sakte og få belønning for det etter tid. Strikke, hekle, sy, sløyd, broderi, jeg vet ikke hva, men noe du kan bruke hendene på. Anonymkode: 032fc...794 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvalstad45 Skrevet onsdag kl 14:32 #16 Del Skrevet onsdag kl 14:32 Jeg følte jeg brukte mobilen altfor mye, men da gikk jeg fra 4-5 timer ned til 2-3, og en del av dette er jo også ordentlige ting som ikek kan kuttes. Det er en enorm frihet å ikke tenke på mobilen hele tida, det blir en vane og en avhengighet. Du har et virkelig seriøst problem, så jeg vet ikke om det er best å gå helt cold turkey for deg en liten periode, eller trappe ned. Men jeg kan love deg at gevinsten vil være enorm! Å begynne med mindfullness-øvelser kan være en veldig god måte å hjelpe deg selv til å merke hvor stresset denne scorllingen faktisk gjør deg, hvor sliten hodet ditt blir. Kjøp en bok om mindfullness f.eks og tving deg selv til å lese den, hver gang du griper etter mobilen da vil du bli minnet på hvor stressende det er. Og ta det derfra. mobilavhengighet er en folkesykdom vi snakker altfor lite om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:42 #17 Del Skrevet onsdag kl 14:42 Jøsses, dette er akkurat slik som jeg er ts, det er nøyaktig likt! Det er ikke mobilen jeg bruker, men PCen, så det foregår bare hjemme. Men i og med at jeg er uføretrygdet så er jeg MYE hjemme, og får nesten ikke gjort noe annet enn å scrolle..... Jeg holder liksom ikke ut uten å være på nettet lenger, klarer ikke konsentrere meg om noe annet og blir bare rastløs. Det er helt foferdelig, det må være en slags sykdom...? Kan vi få hjelp for dette tro? Anonymkode: 5389b...ea1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:46 #18 Del Skrevet onsdag kl 14:46 Det høres ut som du har utviklet en veldig uheldig avhengighet. Hva er det du flykter fra? Vonde følelser? Her tenker jeg det er på tide å gjøre noe drastisk før du kaster bort enda flere år av livet ditt. Selg telefonen og kjøp deg en gammeldags, dum telefon. Anonymkode: 71161...dc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:18 #19 Del Skrevet onsdag kl 18:18 Du går ikke glipp av en dritt når du kutter ut sosiale medier. Det eneste du går glipp av er hva den og den har spist, og hva den og den har gjort i helgen. Det er egentlig bare nydelig å gå glipp av. SoME er svært avhengighetsskapende, og i begynnelsen så kan man nesten få abstinenser av å slette det. Men etter noen uker, herregud for en befrielse. You can do it. SoME er djevelens verk. Anonymkode: 39732...24d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:24 #20 Del Skrevet onsdag kl 18:24 Du lever ikke livet ditt. Du bare titter på andres liv istedet. Hva med å fokusere på ting som skjer i ditt liv heller. Anonymkode: 6db85...cdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå