Tough cookie Skrevet onsdag kl 13:07 #1 Del Skrevet onsdag kl 13:07 (endret) Jeg satte på en 40 graders maskin på økonomiprogram som tar 4 t og 15 min i dag, og begynte å tenke på om det hadde vært mer økonomisk å sette på en vanlig vask som tar halve tiden? Strømmen er billig her i Bergen i dag. Endret onsdag kl 17:59 av Tough cookie 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:21 #2 Del Skrevet onsdag kl 13:21 Du må skille mellom å spare strøm og å spare penger. Økonomiprogrammet sparer like mye strøm uansett hva strømprisen er. Derfor vil det alltid være mest økonomisk å bruke økonomiprogrammet. Men når strømprisen er lav sparer du ikke så mye penger på å spare strøm, så da blir det helt opp til deg om du synes den ekstra tiden er verdt besparelsen eller ikke. Unntaket vil være om strømprisen er negativ. Da sparer du penger på å droppe økonomiprogrammet og bruke mer strøm. Anonymkode: 934da...f5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:34 #3 Del Skrevet onsdag kl 13:34 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du må skille mellom å spare strøm og å spare penger. Økonomiprogrammet sparer like mye strøm uansett hva strømprisen er. Derfor vil det alltid være mest økonomisk å bruke økonomiprogrammet. Men når strømprisen er lav sparer du ikke så mye penger på å spare strøm, så da blir det helt opp til deg om du synes den ekstra tiden er verdt besparelsen eller ikke. Unntaket vil være om strømprisen er negativ. Da sparer du penger på å droppe økonomiprogrammet og bruke mer strøm. Anonymkode: 934da...f5e Strømprisen er "aldri" negativ. Det skjer kanskje 1-2 ganger i året i en times tid at spotprisen er under null. Selv med negativt påslag må du fremdeles betale spotpris og nettleie. Så når avisene skriver at man får betalt for å bruke strøm, må man ta det med en stor klype salt. Anonymkode: e8bc3...8f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:17 #4 Del Skrevet onsdag kl 15:17 Tough cookie skrev (2 timer siden): Jeg satte på en 40 graders maskin på økonomiprogram som tar 4 t og 15 min i dag, og begynte å tenke på om det hadde vært mer økonomisk å sette på en vanlig vask som tar halve tiden? Strømmen er billig her i Bergen i dag. Det der er det mye som spiller en rolle i. Jeg gidder ikke de økonomiprogrammene, fordi det når vaskemaskinene går, ikke er greit å bruke komfyr eller andre strømkrevende apparater uten å få et høyere effekttrinn. Høyere effekter inn er mye dyrere enn en vask på kortere tid. Anonymkode: 9141a...b0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:19 #5 Del Skrevet onsdag kl 15:19 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må skille mellom å spare strøm og å spare penger. Økonomiprogrammet sparer like mye strøm uansett hva strømprisen er. Derfor vil det alltid være mest økonomisk å bruke økonomiprogrammet. Men når strømprisen er lav sparer du ikke så mye penger på å spare strøm, så da blir det helt opp til deg om du synes den ekstra tiden er verdt besparelsen eller ikke. Unntaket vil være om strømprisen er negativ. Da sparer du penger på å droppe økonomiprogrammet og bruke mer strøm. Anonymkode: 934da...f5e Om strømprisen er lav eller negativ, så betaler en fortsatt nettleie for den strømmen en bruker. Nettleien er billigere på natt og lørdag/søndag. Så dette regnestykket er for spesielt interesserte å sette opp, da her er mye som trekker både strøm og penger når strømregningen settes opp. Anonymkode: 9141a...b0c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:18 #6 Del Skrevet onsdag kl 16:18 Ja, du sparer kanskje tjue øre. Anonymkode: 13678...511 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet onsdag kl 18:00 Forfatter #7 Del Skrevet onsdag kl 18:00 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det der er det mye som spiller en rolle i. Jeg gidder ikke de økonomiprogrammene, fordi det når vaskemaskinene går, ikke er greit å bruke komfyr eller andre strømkrevende apparater uten å få et høyere effekttrinn. Høyere effekter inn er mye dyrere enn en vask på kortere tid. Anonymkode: 9141a...b0c Jeg satte på oppvaskmaskinen samtidig med vaskemaskinen i dag, fordi jeg så at strømprisene var lave Ts 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet onsdag kl 18:07 #8 Del Skrevet onsdag kl 18:07 Tough cookie skrev (5 minutter siden): Jeg satte på oppvaskmaskinen samtidig med vaskemaskinen i dag, fordi jeg så at strømprisene var lave Ts Akkurat det sparer du lite på siden nettleien blir høyere når du bruker mer strøm samtidig. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:33 #9 Del Skrevet onsdag kl 19:33 Tough cookie skrev (1 time siden): Jeg satte på oppvaskmaskinen samtidig med vaskemaskinen i dag, fordi jeg så at strømprisene var lave Ts Det dummeste du har gjort med hensyn til å spare penger. Du kan i morgen logge deg inn på strømleverandøren din sin side, du har skrevet at du bor i Bergen, da er det bkk.no. Så kan du se på effektkurven din, på min side. Du kan og trykke på den, og se hvilke timer du har fått effektkurven til å fyke i været, og hva effektkurven din har landet på. Du er garantert over 2. kanskje på trinn 4. så der fløy hunderdelappene dine ut av kontoen og inn på fakturaen til bkk. Strøm er ikke komplisert. Men du bør lese deg opp på hva du betaler og hvordan dine valg påvirker strømfakturaen din. Har du i tillegg et dyrt selskap som leverer strømmen du bruker, som eksempel Fjordkraft? Enda mer penger ut av vinduet. Anonymkode: 9141a...b0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:18 #10 Del Skrevet onsdag kl 20:18 Tough cookie skrev (2 timer siden): Jeg satte på oppvaskmaskinen samtidig med vaskemaskinen i dag, fordi jeg så at strømprisene var lave Ts Bedre å ta ferdig oppvaskmaskinen, og så sette på vaskemaskinen. Anonymkode: a2ab1...01d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:45 #11 Del Skrevet onsdag kl 20:45 Tja, en eco-vask bruker under 1 kwh totalt, i løpet av fire og en halv time. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det der er det mye som spiller en rolle i. Jeg gidder ikke de økonomiprogrammene, fordi det når vaskemaskinene går, ikke er greit å bruke komfyr eller andre strømkrevende apparater uten å få et høyere effekttrinn. Høyere effekter inn er mye dyrere enn en vask på kortere tid. Anonymkode: 9141a...b0c Anonymkode: 53111...bda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet onsdag kl 21:44 Forfatter #12 Del Skrevet onsdag kl 21:44 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det dummeste du har gjort med hensyn til å spare penger. Du kan i morgen logge deg inn på strømleverandøren din sin side, du har skrevet at du bor i Bergen, da er det bkk.no. Så kan du se på effektkurven din, på min side. Du kan og trykke på den, og se hvilke timer du har fått effektkurven til å fyke i været, og hva effektkurven din har landet på. Du er garantert over 2. kanskje på trinn 4. så der fløy hunderdelappene dine ut av kontoen og inn på fakturaen til bkk. Strøm er ikke komplisert. Men du bør lese deg opp på hva du betaler og hvordan dine valg påvirker strømfakturaen din. Har du i tillegg et dyrt selskap som leverer strømmen du bruker, som eksempel Fjordkraft? Enda mer penger ut av vinduet. Anonymkode: 9141a...b0c Jeg har Fortum- tidligere Norges Energi Ts 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet onsdag kl 21:45 Forfatter #13 Del Skrevet onsdag kl 21:45 C-girl skrev (3 timer siden): Akkurat det sparer du lite på siden nettleien blir høyere når du bruker mer strøm samtidig. Da lærte jeg noe nytt Ts 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:30 #14 Del Skrevet torsdag kl 22:30 Tough cookie skrev (På 1.1.2025 den 22.44): Jeg har Fortum- tidligere Norges Energi Ts Da betaler du sannsynligvis spot avtale pluss kr. 49 i månedsavgift, samt 5,90 øre for hver eneste kWh du bruker. https://www.fortum.com/no/strom Bytter du til Kraftriket så sparer du de kr. 49 i måneden og får istedenfor påslag på 5,90 øre et minus påslag på 2 øre eller noe slikt pr kWh. Bytter du til NTE sparer du og de 49 kronene pr. mnd. og får minus påslag på 1,7 øre. Forbruket ditt bestemmer hvor mye du sparer. Men vær obs på en ting, etter ett år, så blir du automatisk satt over på en dyrere avtale, så da bytter du til ett av de andre selskapene. Alt dette ordnes med en telefon. Det eneste du oppgir er målernummeret som står på siste faktura. Skal og være mulig å bestille fra nettsidene deres. Bortkastet å betale strømselskapene mer enn du trenger, små penger i løpet av en måned vil noen si. Anonymkode: 9141a...b0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:36 #15 Del Skrevet torsdag kl 22:36 Eco på vaskemaskinen er vel helst for å spare vann? Anonymkode: dedcb...e26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:18 #16 Del Skrevet i går, 09:18 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Eco på vaskemaskinen er vel helst for å spare vann? Anonymkode: dedcb...e26 Ja, det tror jeg også. Du bør også være obs på at det kan gå ut over temperaturen på vannet og utskylling. Jeg bruker aldri øko. Hverken vaskemaskin eller oppvaskmaskin. Anonymkode: f0d25...bc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet 16 timer siden Forfatter #17 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, det tror jeg også. Du bør også være obs på at det kan gå ut over temperaturen på vannet og utskylling. Jeg bruker aldri øko. Hverken vaskemaskin eller oppvaskmaskin. Anonymkode: f0d25...bc0 Har sluttet med øko programmet på oppvaskmaskinen, fordi serviset og bestikket ble ikke rent Ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå