Gå til innhold

Tør ikke måke pga redd for naboene mine

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Elle Melle skrev (11 minutter siden):

De ER sære og uhøflige. Man hilser tilbake når naboen sier hei, alt annet er rett og slett bare dårlig folkeskikk.

Vi bor tett på mange naboer, og det er veldig ulikt hvordan og hvor ofte folk hilser. Noen passer på å være opptatt med telefonen for å slippe øyekontakt, noen smiler eller nikker litt og sier hei bare av og til, noen sier alltid hei, noen sier av og til noe og later som om man er luft ellers. Det siste er litt rart og ubehagelig, men hele poenget er at folk er veldig forskjellige. 

Hvis man ikke responderer på et tydelig hei-hei, da er det de som har feil. For det gjør de aller fleste, selv de som selv velger å ikke si noe først.

Øv på å tenke at de er de rare. Og at de er et negativt element med verden du ikke får fikset men bare må finne metoder å jobbe rundt som fungerer best mulig for deg.

Og så skjønner jeg at du ikke kommer så langt med eksponering når dissosiasjoen ødelegger for deg. Sånt får man ikke behandlet alene nødvendigvis.

Men du bruker uansett masse energi på å vurdere og grue deg, kan det være greit å bare få måkt litt siden det uansett er stressende å ha hengende over seg?

Masse lykke til ❤️

Tusen takk ♥️

Jeg har faktisk klart å måke nå, men her jeg bor skal det nå framover komme ekstreme mengder snø! Gruer meg så sinnsykt! Ikke bare til enda mer måking, men hvis noe skjer og jeg trenger hjelp så vet jeg at naboene ignorerer meg og vet ikke helt hva jeg gjør. Men må bare puste rolig og forsøke å beholde fatningen. Ingen kommer til å hjelpe meg, folk er ikke sånn her. 

Anonymkode: c0fa1...d0a

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vibelator skrev (8 timer siden):

Og viljestyrken,eller vilje svakheten har man ikke selv valgt

Du har misforstått hvis du tror viljestyrke er noe man har. Viljestyrke utøves. Det kreves arbeid (med deg selv). 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De merker nok at du prøver å unngå dem og derfor ikke hilser. Det beste du kan gjøre er å gå ut og gjør det du skal gjøre. Ser du dem så send et smil i deres retning. De sitter mest sannsynlig med samme følelse når det gjelder deg som du har til dem. De tror nok også at du ikke liker dem. Skulle det av en eller annen latterlig grunn være at de ikke liker deg, så går livet fint videre. Man trenger ikke å like alle, men jeg tror adferden til dere alle har skapt denne situasjonen.

Anonymkode: 97512...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

De merker nok at du prøver å unngå dem og derfor ikke hilser.

Jeg unngår dem ikke. Jeg er redd for dem, fordi de ignorerer og ikke hilser på meg. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men regner med du ønsker en trapp og innkjørsel uten snø langt opp til knærne, da må du tillate deg at dine omgivelser blir behagelig å komme til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 13.23):

Denne burde kanskje ligget under kropp og helse, men jeg har et problem som kanskje noen har råd for. 

Her snør det veldig og jeg burde absolutt måkt, men jeg tør ikke gå ut pga naboene mine. Jeg har ptsd og vet ikke helt hva jeg er redd for, men kroppen min er livredd/full alarm-modus. 

Naboene mine er ikke egentlig så skumle, men de snakker ikke med meg/hilser ikke, selv ikke når vi møtes rett utenfor, og det minner meg om silent treatment jeg fikk ganske mye av i forbindelse med traumene mine. I tillegg har jeg hørt dem baksnakke meg et par ganger gjennom vinduet, og det stresser meg helt insane. 

Kanskje jeg er redd for at de skal være sint på meg, ikke like meg, synes at jeg gjør noe feil eller lignende 😕 Jeg vet ikke helt. 

Jeg er ellers en oppegående person, egentlig ingenting som tilsier at jeg skulle bli mislikt. 

Har noen råd for hva jeg konkret kan gjøre i denne situasjonen ? Slik det ser ut nå blir det til at jeg venter til det blir mørkt, går ut og måker mens jeg dissosierer…. Ikke helt optimalt og veldig veldig slitsomt. 

Går du ikke ut og måker, så vil naboene bli bange på deg. 
Gå ut og måk. 

Anonymkode: e38be...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Går du ikke ut og måker, så vil naboene bli bange på deg. 
Gå ut og måk. 

Anonymkode: e38be...ca9

Bange? Trodde det betydde redd? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 15.38):

Det siste her viser jo bare at du ikke skjønner noe av årsak og sammenheng… 

Selvfølgelig tror ikke ts at naboene skal slå henne, herregud.

Forstår deg godt jeg ts. Bor også i et nabolag med tette beboere hvor baksnakking og mer foregår. 

Anonymkode: 8792d...ec1

Jo ene naboen min der jeg bodde før var så sint at han kom og kjefta rett foran øya mine. Han tok hodet sitt ned og så meg rett i øya. Var sikkert bare fem cm unna ansiktet mitt og jeg ble redd og paff og så ned og bare gikk. Var sikker på at han skulle slå meg ned. Jeg husker ikke hva han var så sint for. Var alene så hadde ingen vitner eller noe.

Anonymkode: d33ad...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne burde kanskje ligget under kropp og helse, men jeg har et problem som kanskje noen har råd for. 

Her snør det veldig og jeg burde absolutt måkt, men jeg tør ikke gå ut pga naboene mine. Jeg har ptsd og vet ikke helt hva jeg er redd for, men kroppen min er livredd/full alarm-modus. 

Naboene mine er ikke egentlig så skumle, men de snakker ikke med meg/hilser ikke, selv ikke når vi møtes rett utenfor, og det minner meg om silent treatment jeg fikk ganske mye av i forbindelse med traumene mine. I tillegg har jeg hørt dem baksnakke meg et par ganger gjennom vinduet, og det stresser meg helt insane. 

Kanskje jeg er redd for at de skal være sint på meg, ikke like meg, synes at jeg gjør noe feil eller lignende 😕 Jeg vet ikke helt. 

Jeg er ellers en oppegående person, egentlig ingenting som tilsier at jeg skulle bli mislikt. 

Har noen råd for hva jeg konkret kan gjøre i denne situasjonen ? Slik det ser ut nå blir det til at jeg venter til det blir mørkt, går ut og måker mens jeg dissosierer…. Ikke helt optimalt og veldig veldig slitsomt. 

Damer er enkle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er problemet? Du går ut å måker, ingen du skal ha "small talk" med sier du, for ingen snakker til deg, og ikke du med de, som du sa. Så, igjen, hva er problemet?

Anonymkode: 911b1...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vibelator skrev (3 timer siden):

Damer er enkle

Hæ? 
Nyttig svar.

Det er ikke ts som er problemet, det er naboene som hverken eier sosiale antenner eller et minimum av folkeskikk. 

Anonymkode: 597fe...14f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De som sier at det er du som misforstår eller overtenker har nok ikke opplevd det samme. Jeg har en nabo som er lik din. Han får meg til å føle meg veldig liten når han snur ryggen til meg. Han hilser på de andre naboene, er hyggelig, står og prater, er ikke sjenert eller har problemer av noe slag. Han ble sur for at det flyttet inn noen der jeg bor, han ønsket og kjøpe og bruke en del av min tomt, og mistet noen fordeler da jeg kjøpte. Så vet at dette er årsaken, men det er jo ikke noe jeg får gjort med det. Og har ikke orket og stå med blomster på døra og si unnskyld at jeg var så frekk og flytte inn i mitt eget hus og ta i bruk eiendommen liksom.. Det han bedriver er silent treatment og utfrysing, og det er en effektiv form for mobbing. Vanskelig for andre å forstå, vanskelig og forklare, kjipt å måtte leve med. Enda så mye jeg psyker meg selv opp og sier til meg selv at det er hans problem, ikke mitt, så gjør det noe med meg. Det jeg syns hjelper er og bli sint. Han skal ikke få hindre meg i å gå ut med søpla, måke eller gjøre normale ting. Det er min eiendom. Jeg har ikke gjort ham noe. Jeg setter på musikk og fortsetter og si hei og passe mine egne saker. Måker og holder det ordentlig så han ikke skal ha noe å ta meg på. Syns også det virker at han ser at jeg prater med de andre naboene, har besøk og ikke lar meg trykke ned av ham. Men det er ofte tungt. Forstår deg godt. Men vi må ikke la sånne folk vinne. Klem ❤️

Anonymkode: 71db1...5a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Syns også det virker at han ser at jeg prater med de andre naboene, har besøk og ikke lar meg trykke ned av ham. Men det er ofte tungt. Forstår deg godt. Men vi må ikke la sånne folk vinne. Klem ❤️

Takk ♥️ Sterkt gjort av deg. Naboene mine har på en måte rottet seg sammen, det virker nesten som en har sagt et eller annet om meg som gjør at de andre tar hans/hennes parti og behandler meg som luft. Ekstremt rart. 

De eneste som hilser på meg er en utenlandsk familie og en annen familie som også virker å være litt utenfor (hun som solgte meg leiligheten min baksnakket dem i alle fall intenst). 

Jeg har måket flere ganger nå, men jeg kjenner egentlig at jeg vil flytte. Jeg liker ikke å bo her, rett og slett. Har aldri opplevd det noe sted før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 13.48):

Flere sier i tråden at jeg er tilbaketrukket. Hvor får du/dere det fra? Jeg lever et helt vanlig liv, har full jobb, går på butikken, trener regelmessig, jeg sitter jo slett ikke bak gardinene og unngår folk. 

Jeg er redd for naboene mine. Jeg er redd for å gå ut og jeg er redd for å møte på dem mens de ignorerer meg/silent treatment og høre baksnakking når jeg ikke aner hva jeg evt har gjort galt. 

Som sagt dette minner om traumer jeg har opplevd og jeg gjør virkelig mitt beste for å stå i det. Om noe er jeg en skikkelig people pleaser og vil gjøre ganske mye for at folk skal like meg. 

Kan det være at du er litt paranoid nå? De snakker nok ikke mer om deg enn hva de snakker om andre folk.

Anonymkode: 2810c...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Røyker du? Spiller du høy musikk? Vasker du ikke i oppgangen når det er din tur? Hvis de baksnakker deg er det en grunn, alltid to sider av en sak. 

Anonymkode: ff0df...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan det være at du er litt paranoid nå? De snakker nok ikke mer om deg enn hva de snakker om andre folk.

Anonymkode: 2810c...c0b

Jeg har ikke uttalt meg om at de snakker mer om meg enn andre, hva er relevansen? At det er ok å baksnakke om man gjør det med alle? 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Røyker du? Spiller du høy musikk? Vasker du ikke i oppgangen når det er din tur? Hvis de baksnakker deg er det en grunn, alltid to sider av en sak. 

Røyker ikke. Spiller ikke høy musikk. Er så redd for å forstyrre andre at jeg alltid bruker headset, selv når jeg ser tv. Vasking av gang er inkludert i fellesutgifter. 

Som nevnt tidligere i tråden er jeg ikke interessert i å ta på meg skylden for andres dårlige oppførsel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke uttalt meg om at de snakker mer om meg enn andre, hva er relevansen? At det er ok å baksnakke om man gjør det med alle? 

Røyker ikke. Spiller ikke høy musikk. Er så redd for å forstyrre andre at jeg alltid bruker headset, selv når jeg ser tv. Vasking av gang er inkludert i fellesutgifter. 

Som nevnt tidligere i tråden er jeg ikke interessert i å ta på meg skylden for andres dårlige oppførsel. 

Da er du jo drømmenaboen! Flytt gjerne ved siden av meg!! 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da er du jo drømmenaboen! Flytt gjerne ved siden av meg!! 😊😊

Vel…. Om du er høflig, hyggelig, ikke plager meg med røyk, musikk, festing osv så kunne jeg sikkert det, men akkurat nå vil jeg vel heller vekk fra folk generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk ♥️ Sterkt gjort av deg. Naboene mine har på en måte rottet seg sammen, det virker nesten som en har sagt et eller annet om meg som gjør at de andre tar hans/hennes parti og behandler meg som luft. Ekstremt rart. 

De eneste som hilser på meg er en utenlandsk familie og en annen familie som også virker å være litt utenfor (hun som solgte meg leiligheten min baksnakket dem i alle fall intenst). 

Jeg har måket flere ganger nå, men jeg kjenner egentlig at jeg vil flytte. Jeg liker ikke å bo her, rett og slett. Har aldri opplevd det noe sted før. 

Det som fungerte for meg var å måke eller rake og rydde litt ekstra foran fellesområder, ved postkassene og søppelbøttene f eks. Da kom jeg etterhvert i snakk med de mest skravlete eldre naboene. Da får man vite litt av hvert og forstår mer av nabolaget. Pluss at folk liker en bedre hvis de ser at man rydder og gjør litt ekstra ute... kill them with kindness. (Ofte har jeg på musikk på øret som fuck you med Lilly Allen og feel like hell today med Alan Cooper, det hjelper på motet og humøret.) Og det hjalp veldig når bare et par av dem begynte å prate med meg, alt føltes mye mindre skummelt med en gang. Og det at de sure naboene ser at man prater med sladrehankene kan gjøre dem litt mer usikre 😄

Anonymkode: 71db1...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...