Gå til innhold

Tør ikke måke pga redd for naboene mine

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror du sakte men sikkert vil komme på talefot med naboene dine. De tror nok at du er overlegen og helst vil unngå dem, mens du tror det samme om dem. Når dere blir mer varme i trøya og vant til hverandre, vil dere nok også hilse og kanskje prate litt.

Vi har vært naboer i flere år… og det har vært sånn hele tiden. Jeg prøver å hilse, de snur ryggen til eller ser en annen vei. 

Anonymkode: c0fa1...d0a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det siste jeg tenker på når jeg måker er naboene eller prating over gjerdet liksom, nå som det har snødd nesten en meter siste døgnet her jeg bor er det viktigere å få bort snøen tenker jeg.. 

Anonymkode: a7da6...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overtenker nok. Kanskje naboene synes det er litt rart at du er så tilbaketrukket. Ingen reagerer negativt på at folk måker, tvertimot. 

Anonymkode: 44b1a...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det siste jeg tenker på når jeg måker er naboene eller prating over gjerdet liksom, nå som det har snødd nesten en meter siste døgnet her jeg bor er det viktigere å få bort snøen tenker jeg.. 

Anonymkode: a7da6...470

Ikke noe gjerde mellom oss. Tenker det hadde vært lettere om jeg bodde i enebolig med luft mellom, at jeg kunne måke min egen plass og ikke sånn felles der andre plutselig kan dukke opp og ignorere meg og baksnakke meg. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du overtenker nok. Kanskje naboene synes det er litt rart at du er så tilbaketrukket. Ingen reagerer negativt på at folk måker, tvertimot. 

Flere sier i tråden at jeg er tilbaketrukket. Hvor får du/dere det fra? Jeg lever et helt vanlig liv, har full jobb, går på butikken, trener regelmessig, jeg sitter jo slett ikke bak gardinene og unngår folk. 

Jeg er redd for naboene mine. Jeg er redd for å gå ut og jeg er redd for å møte på dem mens de ignorerer meg/silent treatment og høre baksnakking når jeg ikke aner hva jeg evt har gjort galt. 

Som sagt dette minner om traumer jeg har opplevd og jeg gjør virkelig mitt beste for å stå i det. Om noe er jeg en skikkelig people pleaser og vil gjøre ganske mye for at folk skal like meg. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke noe gjerde mellom oss. Tenker det hadde vært lettere om jeg bodde i enebolig med luft mellom, at jeg kunne måke min egen plass og ikke sånn felles der andre plutselig kan dukke opp og ignorere meg og baksnakke meg. 

Tror kanskje naboene kan ha andre interesser enn det å ignorere og baksnakke deg. Vi innbiller oss ofte at andre er mer opptatt av oss, enn de faktisk er. Folk flest er opptatt av seg selv, akkurat som du er. Så det er det siste du trenger å bekymre deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, dette handler ikke om naboer og snø - men om dine triggere. 

Det kunne vært hva som helst. 

Måk om kvelden om det er hva du klarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Vel, dette handler ikke om naboer og snø - men om dine triggere. 

Det kunne vært hva som helst. 

Måk om kvelden om det er hva du klarer. 

Både ja og nei. Det er en trigger for meg å bli ignorert på den måten. Samtidig kunne det ikke vært hva som helst, jeg bor så tett på disse menneskene og trenger andre typer relasjoner for å føle meg trygg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror kanskje naboene kan ha andre interesser enn det å ignorere og baksnakke deg.

Selvsagt har de andre interesser. Jeg tviler på at de bruker så mye energi på det, de bare ignorerer meg og det er helt ok for dem, siden de har mange andre i livet sitt og muligens helt annet utgangspunkt. 

Mange folk er sånn, mest opptatt av seg selv. Egentlig er jo det de driver med en form for mobbing. Det er ikke normal oppførsel å late som naboen ikke fins når man møtes ved postkassa. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Både ja og nei. Det er en trigger for meg å bli ignorert på den måten. Samtidig kunne det ikke vært hva som helst, jeg bor så tett på disse menneskene og trenger andre typer relasjoner for å føle meg trygg. 

Det er ikke deres ansvar.

Måk, eller la være å måke. 

Dette er sånn hverdagen din vil være uansett, om du skal være rundt mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å snu på det. Det er naboene dine som er sære og har et problem med normal høflighet og folkeskikk. Du har ditt på det tørre, du har prøvd/prøver å hilse, smiler og er imøtekommende. De er uhøflige. Hver gang du ser på dem, forestill deg at de er helt nakne (eller noe annet som ufarliggjør dem). Det er komisk og tåpelig med voksne folk som ikke evner å hilse på naboen sin.

Heier på deg ❤️

Anonymkode: 597fe...14f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Prøv å snu på det. Det er naboene dine som er sære og har et problem med normal høflighet og folkeskikk. Du har ditt på det tørre, du har prøvd/prøver å hilse, smiler og er imøtekommende. De er uhøflige. Hver gang du ser på dem, forestill deg at de er helt nakne (eller noe annet som ufarliggjør dem). Det er komisk og tåpelig med voksne folk som ikke evner å hilse på naboen sin.

Heier på deg ❤️

Anonymkode: 597fe...14f

Tusen takk ♥️ Skal hente fram dette innlegget neste gang det blir skikkelig vanskelig. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A. Behandling for å bli bedre

B. Lei inn hjelp til å måke

C. Lev med snøen

Anonymkode: 70a47...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AprilLudgate skrev (21 minutter siden):

Det er ikke deres ansvar.

Måk, eller la være å måke. 

Dette er sånn hverdagen din vil være uansett, om du skal være rundt mennesker. 

Jeg ser den, men det er forskjell på mennesker jeg ikke kan unnslippe (naboer) og andre folk. 

Men jeg vet selvsagt at jeg ikke kan forandre andre, bare meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser den, men det er forskjell på mennesker jeg ikke kan unnslippe (naboer) og andre folk. 

Men jeg vet selvsagt at jeg ikke kan forandre andre, bare meg selv. 

Du må jo ikke måke alt. Ta noen sekunder bare for å komme igang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (40 minutter siden):

Du må jo ikke måke alt. Ta noen sekunder bare for å komme igang. 

Ja, skal gjøre det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
snillOnkel skrev (På 1.1.2025 den 13.28):

Du har ett liv, og du velger selv hvordan du lever det. Jeg hadde ikke klart å leve med meg selv om jeg lot irrasjonell angst styre dagen. 

Velger man selv hvordan man lever livet??

Da hadde ingen vert feite,sure,misfornøyde og så videre.Det er viljestyrken som styrer hva man gjør og ikke gjør

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibelator skrev (Akkurat nå):

Velger man selv hvordan man lever livet??

Da hadde ingen vert feite,sure,misfornøyde og så videre.Det er viljestyrken som styrer hva man gjør og ikke gjør

Og viljestyrken,eller vilje svakheten har man ikke selv valgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en nabo som aldri hilser når han er på vei fra A til B, eller opptatt med sitt. Men hvis du havner ved siden av ham ved et bord i sosiale sammenhenger så prater han og virker helt normalt hyggelig. Litt sært, men det er bare sånn han er.

Folk som baksnakker mye derimot har en mer kategorisk tilnærming til andre folk. Hvis du først har havnet på nei-listen så blir du der, med mindre det skjer noe ekstraordinært. Baksnakking sier egentlig utrolig mye mer om den som snakker enn den det blir snakket om. Sånne folk snakker enten du måker eller ikke måter eller når på dagen du måker. Kjipe naboer!

Jeg støtter forslaget om øretelefoner, gjerne med musikk eller en god podcast. Du kan gjerne være hyggelig i tilfelle de hilser, men vit at du ikke kan forvente noe.

Anonymkode: 6e824...b12

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ER sære og uhøflige. Man hilser tilbake når naboen sier hei, alt annet er rett og slett bare dårlig folkeskikk.

Vi bor tett på mange naboer, og det er veldig ulikt hvordan og hvor ofte folk hilser. Noen passer på å være opptatt med telefonen for å slippe øyekontakt, noen smiler eller nikker litt og sier hei bare av og til, noen sier alltid hei, noen sier av og til noe og later som om man er luft ellers. Det siste er litt rart og ubehagelig, men hele poenget er at folk er veldig forskjellige. 

Hvis man ikke responderer på et tydelig hei-hei, da er det de som har feil. For det gjør de aller fleste, selv de som selv velger å ikke si noe først.

Øv på å tenke at de er de rare. Og at de er et negativt element med verden du ikke får fikset men bare må finne metoder å jobbe rundt som fungerer best mulig for deg.

Og så skjønner jeg at du ikke kommer så langt med eksponering når dissosiasjoen ødelegger for deg. Sånt får man ikke behandlet alene nødvendigvis.

Men du bruker uansett masse energi på å vurdere og grue deg, kan det være greit å bare få måkt litt siden det uansett er stressende å ha hengende over seg?

Masse lykke til ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...