Gå til innhold

Tør ikke måke pga redd for naboene mine

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Naboene mine er ikke egentlig så skumle, men de snakker ikke med meg/hilser ikke, selv ikke når vi møtes rett utenfor,

Helt sikkert fordi du gjemmer deg og ikke lar naboene bli kjent med deg. Jeg har også en nabo jeg ikke hilser på. Hilste til å begynne med, men ga opp da jeg aldri fikk respons. Hun gjemmer seg bak gardinene, har aldri blikkontakt de gangene vi møter henne ute og hun snur ryggen til.

Man får stort sett tilbake det man sender ut

Anonymkode: aba47...1e4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du ikke måker så kommer de i hvert fall ikke til å like deg, hvis snøen hos deg er i veien for dem.

Anonymkode: f15e8...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Helt sikkert fordi du gjemmer deg og ikke lar naboene bli kjent med deg. Jeg har også en nabo jeg ikke hilser på. Hilste til å begynne med, men ga opp da jeg aldri fikk respons. Hun gjemmer seg bak gardinene, har aldri blikkontakt de gangene vi møter henne ute og hun snur ryggen til.

Man får stort sett tilbake det man sender ut

Anonymkode: aba47...1e4

Jeg opplever at det er omvendt. Når jeg har sett dem, smiler jeg og prøver å få blikkontakt, men de snur ryggen til eller ignorerer meg, behandler meg som luft. Det er en del av grunnen til angsten, det føles som silent treatment, rett og slett, og det er ekstremt ubehagelig for meg. 

Anonymkode: c0fa1...d0a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du bare gå ut å måke mens det er lyst, og så love deg selv at du får gå inn igjen og vente til mørket hvis det føles skikkelig ille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 13.25):

Det er ikke så mye annet å gjøre enn å møte frykten din. Du vet jo at denne er irrasjonell. Det eneste som egentlig hjelper mot angst er eksponering. 

Anonymkode: 6b165...b1d

*Eksponering kombinert med underbyggende av evnen til og følelsen av mestring.

I seg selv hjelper ikke eksponering kombinert med samme negative tankemønster. Kombinert med oppmuntring av mestring funker eksponering. Uten den positive indre stemmen blir livet oppoverbakke. 

Anonymkode: 9bd5d...6bc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg opplever at det er omvendt. Når jeg har sett dem, smiler jeg og prøver å få blikkontakt, men de snur ryggen til eller ignorerer meg, behandler meg som luft. Det er en del av grunnen til angsten, det føles som silent treatment, rett og slett, og det er ekstremt ubehagelig for meg. 

Kanskje de har sosial angst og er livredd du skal prate med dem… 

Anonymkode: 83bca...ca3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
snillOnkel skrev (På 1.1.2025 den 13.32):

Skjønner det er ekkelt, men du kan ikke la angsten styre deg uansett

Om man har angst så er det det som skjer til de aller fleste som opplevever det. Det er med god grunn vi har det dokumentert i helse og det har fått et navn og noen som jobber med å hjelpe folk som sliter med det. 

Har du hatt angst før? 

Anonymkode: 17ff9...49d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har jeg og måker ikke av den grunnen 😅

Har nettop skaffet med brøyter og er kjempe lettet over det.

Anonymkode: 17ff9...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

*Eksponering kombinert med underbyggende av evnen til og følelsen av mestring.

I seg selv hjelper ikke eksponering kombinert med samme negative tankemønster. Kombinert med oppmuntring av mestring funker eksponering. Uten den positive indre stemmen blir livet oppoverbakke. 

Anonymkode: 9bd5d...6bc

Eksponering hjelper heller ikke når man dissosierer, slik jeg gjør. Jeg er faktisk ikke tilstede i det hele tatt og aner egentlig ikke hva jeg gjør. Det går helt på autopilot. 

Etterpå er jeg utslitt. Å være så redd er helt forferdelig. Tenk om naboene hadde kunnet bare sett på meg og gitt meg et smil og et nikk. Det hadde tatt dem et halvt sekund, og for meg hadde det betydd at jeg følte meg tryggere, mindre redd og en mye høyere livskvalitet. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mulig, men de prater med hverandre. Og med andre naboer. Og de har venner og familie som ofte er på besøk, og sosiale jobber, begge jobber innen helse. 

Jeg derimot har ingen og er helt alene. Og meg ignorerer de. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vent på våren.

Anonymkode: 8c8c9...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å begynne rett utenfor døra, slik at den er fri og du ikke drar snø inn, vis det føles greit, så fortsette med trappetrinn, etc.. altså dele opp arbeidsoppgaven?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Apis skrev (1 minutt siden):

Hva med å begynne rett utenfor døra, slik at den er fri og du ikke drar snø inn, vis det føles greit, så fortsette med trappetrinn, etc.. altså dele opp arbeidsoppgaven?

Joda. Men jeg bor så ekstremt tett at jeg er eksponert i det øyeblikket jeg åpner døra. Det verste er faktisk rett utenfor min egen dør, for der er jeg nærmest naboene. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Joda. Men jeg bor så ekstremt tett at jeg er eksponert i det øyeblikket jeg åpner døra. Det verste er faktisk rett utenfor min egen dør, for der er jeg nærmest naboene. 

Dere deler trapp også kanskje? Redselen for naboen, går utover din livskvalitet utendørs, du har kanskje en hage du ikke bruker heller pga redsel for nabo? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Apis skrev (56 minutter siden):

Dere deler trapp også kanskje? Redselen for naboen, går utover din livskvalitet utendørs, du har kanskje en hage du ikke bruker heller pga redsel for nabo? 

Stemmer det 😕 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men om det snør, så tar du på deg en solid jakke og tar på hetta, eller du kan ha en stor lue og et tett sjal. Da blir du mer bortgjemt inni der...

Ikke ta så tungt det med hilsingen. Jeg bor i et stort boligkompleks og møter omtrent daglig folk som ikke hilser. Det gir jeg fullstendig blaffen i. Noen hilser og er blide, andre hilser kort mens de haster forbi, mens andre igjen har lyst til å prate. For min del synes jeg det er veldig greit å slippe all småprat, men jeg synes det er høflig og normal folkeskikk å hilse. Om noen skulle ha interesse av å baksnakke meg, så må de for all del gjøre det, jeg har da ingenting med dem å gjøre likevel.

Jeg tror du sakte men sikkert vil komme på talefot med naboene dine. De tror nok at du er overlegen og helst vil unngå dem, mens du tror det samme om dem. Når dere blir mer varme i trøya og vant til hverandre, vil dere nok også hilse og kanskje prate litt.

Anonymkode: 2332c...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Stemmer det 😕 

Høres veldig gjennomgripende, snømåking blir bare et symptom, i en perfekt verden er en nabo en alliert, ikke en fiende. Du burde jobbe med å skape en god relasjon til din nabo, trenger ikke være i din innerste sirkel, et smil og et nikk er en start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå ut og måk, sett på timer på telefonen slik at den ringer hver 5. minutt. Så får du sjansen til å bli klar over hva du holder på med, og at det faktisk går bra. 

Anonymkode: 58ffe...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Apis skrev (2 timer siden):

Høres veldig gjennomgripende, snømåking blir bare et symptom, i en perfekt verden er en nabo en alliert, ikke en fiende. Du burde jobbe med å skape en god relasjon til din nabo, trenger ikke være i din innerste sirkel, et smil og et nikk er en start.

Som jeg har skrevet flere ganger så er jeg blid og høflig, men naboene ignorerer meg, snur ryggen til, ser tvers gjennom meg selv om jeg står og smiler til dem. Det er jo nettopp derfor dette er så ekstremt ubehagelig. Jeg kan jo ikke tvinge dem til å anerkjenne meg og min eksistens. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gå ut og måk, sett på timer på telefonen slik at den ringer hver 5. minutt. Så får du sjansen til å bli klar over hva du holder på med, og at det faktisk går bra. 

Anonymkode: 58ffe...fe5

Dette er noe jeg skal vurdere. Mulig det hadde hjulpet med dissosieringen, men også mulig det hadde gjort ting verre pga ev vekke oppmerksomhet (redd for å forstyrre andre eller tiltrekke meg oppmerksomhet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...