Gå til innhold

Tør ikke måke pga redd for naboene mine

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Store øretelefoner, gjerne utenpå lua. Ingen kommer til å snakke til deg, og du får måke i fred. Jeg bruker det på jobb når jeg vil jobbe i fred, og det funker gull.

Anonymkode: c4550...78a

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maskinfører skrev (11 minutter siden):

Kanskje du skulle gått ut å måke litt så kanskje naboene tar kontakt og ved middagsbordet så kanskje de snakker hyggelig om deg ? 

Høres hyggelig ut ♥️ Men jeg tror kanskje jeg må øve meg på å ta plass, ikke bry meg så mye om hva andre tenker og mener og bare leve mitt liv slik jeg vil. Lett å skjønne, men vanskelig å gjøre. 

Anonymkode: c0fa1...d0a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Store øretelefoner, gjerne utenpå lua. Ingen kommer til å snakke til deg, og du får måke i fred. Jeg bruker det på jobb når jeg vil jobbe i fred, og det funker gull.

Anonymkode: c4550...78a

Takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Snø inne eller mål, så enkelt er det. Av og til må man. 

Anonymkode: e819e...30e

Ja, skal ta meg sammen 💪

mommyaka skrev (5 minutter siden):

Har angst og depresjon så vet alt om masken. Men vi kan faktisk være at vi tror vi smiler..mrm soner ut

Ja, men jeg orker faktisk ikke ta på meg skylden for mer nå. At de ikke hilser ligger på dem, ikke meg. Jeg har virkelig prøvd mitt beste. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er ellers en oppegående person, egentlig ingenting som tilsier at jeg skulle bli mislikt. 

Om de hadde mislikt deg, hva så? Hva har det å si?

Anonymkode: a799b...801

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, dessverre. Tror kanskje jeg hadde vekt litt oppmerksomhet da, altså 🤭 

En hette er vel ikke så rart når det er kaldt :) Kan du ha musikk på ørene da? Jeg bodde i et litt ubehagelig bygdeområde en stund der folk snakket om deg (jeg hørte det igjen fra andre), og pleide da å gå med musikk på ørene når jeg gikk tur med hunden så jeg slapp å føle meg så selvbevisst. Det hjalp, jeg klarte å blokke dem ute.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Denne burde kanskje ligget under kropp og helse, men jeg har et problem som kanskje noen har råd for. 

Her snør det veldig og jeg burde absolutt måkt, men jeg tør ikke gå ut pga naboene mine. Jeg har ptsd og vet ikke helt hva jeg er redd for, men kroppen min er livredd/full alarm-modus. 

Naboene mine er ikke egentlig så skumle, men de snakker ikke med meg/hilser ikke, selv ikke når vi møtes rett utenfor, og det minner meg om silent treatment jeg fikk ganske mye av i forbindelse med traumene mine. I tillegg har jeg hørt dem baksnakke meg et par ganger gjennom vinduet, og det stresser meg helt insane. 

Kanskje jeg er redd for at de skal være sint på meg, ikke like meg, synes at jeg gjør noe feil eller lignende 😕 Jeg vet ikke helt. 

Jeg er ellers en oppegående person, egentlig ingenting som tilsier at jeg skulle bli mislikt. 

Har noen råd for hva jeg konkret kan gjøre i denne situasjonen ? Slik det ser ut nå blir det til at jeg venter til det blir mørkt, går ut og måker mens jeg dissosierer…. Ikke helt optimalt og veldig veldig slitsomt. 

Så sitter naboene der, og baktaler deg fordi du ikke måker og er så unnvikende og hilser ikke, og så har en jo spiralen gående. 

2025, året du begynner å drite i naboene som egentlig ikke er så skumle, de sitter kanskje der og tror det er DU som er den skumle, siden du skyr de som pesta og aldri viser deg ute mer en høyst nødvendig, ikke måker du heller. Neste gang smiler du forsiktig til de, de kommer til å se litt rart på deg, for du er fremdeles litt skummel for de, men dette fortsetter du med helt til du får ett nikk og ett hei, - for som du helt sikkert veit, - det tar endel tid å opparbeide seg tillit, og slik er det jo for mange andre også. 

Snu spiralen, naboene sine ord kan ikke skade deg mer enn hva du velger de skal gjøre, de vil aldri bli en tett del av livet ditt, de betaler ikke rekningene dine og har null innflytelse over deg, ut å måk, sett på deg noe gladmusikk på øret og sett igang! god trim og du får frisk luft. 

Anonymkode: 60650...aa4

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om de hadde mislikt deg, hva så? Hva har det å si?

Det sier jeg til meg selv, også, og jeg vet ikke svaret. Men jeg tipper det henger sammen med en sterk frykt for å bli utstøtt og forlatt, for å bli hånet og latterliggjort og å bli mishandlet/straffet. Slikt jeg har opplevd før, altså, og at kroppen min bare ikke klarer å skjønne at disse tingene er ekstremt lite sannsynlig at skjer klokka to på dagen av tilfeldige folk. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snu på situasjonen, og tenk at det er bra at de overser deg siden du sliter med ditt. Du vet at de ikke vil kontakte deg, så du får måke i fred. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest har nok med seg sjøl, og bryr seg nok ikke så mye om hva du holder på med. Det er ikke sikkert noen kommer til å se deg engang, spesielt hvis du venter til det blir litt mørkt! :) De er nok opptatt med sitt uansett! 

Hvis du virkelig ikke får det til er det sikkert noen ungdommer i nærområdet som kan tenke seg å tjene litt penger, kanskje du kan spørre i en lokal facebook-gruppe? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Høres hyggelig ut ♥️ Men jeg tror kanskje jeg må øve meg på å ta plass, ikke bry meg så mye om hva andre tenker og mener og bare leve mitt liv slik jeg vil. Lett å skjønne, men vanskelig å gjøre. 

Ja ❤️ kjenner feks uføre som ikke en gang tørr å gå ut hverken klippe gress måke eller ta ett strøk på huset pga de vil bli baksnakket feks kan de male så er de ikke syke og burde jobbet  osv    Flere fikk gode skussmål av naboene og baksnakking stoppet opp jeg sier ikke at du er ufør men baksnakking er ikke koselig ☹️ ja jeg skjønner veldig godt at du har det vanskelig og det er trist ja du må leve livet ditt  

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Denne burde kanskje ligget under kropp og helse, men jeg har et problem som kanskje noen har råd for. 

Her snør det veldig og jeg burde absolutt måkt, men jeg tør ikke gå ut pga naboene mine. Jeg har ptsd og vet ikke helt hva jeg er redd for, men kroppen min er livredd/full alarm-modus. 

Naboene mine er ikke egentlig så skumle, men de snakker ikke med meg/hilser ikke, selv ikke når vi møtes rett utenfor, og det minner meg om silent treatment jeg fikk ganske mye av i forbindelse med traumene mine. I tillegg har jeg hørt dem baksnakke meg et par ganger gjennom vinduet, og det stresser meg helt insane. 

Kanskje jeg er redd for at de skal være sint på meg, ikke like meg, synes at jeg gjør noe feil eller lignende 😕 Jeg vet ikke helt. 

Har noen råd for hva jeg konkret kan gjøre i denne situasjonen ? Slik det ser ut nå blir det til at jeg venter til det blir mørkt, går ut og måker mens jeg dissosierer…. Ikke helt optimalt og veldig veldig slitsomt. 

Du kjenner ikke noen som kan bli med deg ut og måke da, som en buffer mellom deg og naboene? 

Anonymkode: 7f276...e4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må bare møte frykten, og så lærer kroppen at det ikke er så farlig som med tidligere erfaringer du har hatt. Tenker du får ros for å måke snø, - folk er glade for å se at noen jobber og står på.

Det at de ikke hilser kan ha mange forklaringer. Både at de har nok med sitt og at du kanskje virker litt avvisende? Folk flest er vennlige, men vil heller ikke virke påtrengende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hva du gjør her i livet så vil det være noen som kommer til å ikke like deg, valgene du gjør, humoren din osv. Hvis du skal forme deg etter hva andre synes du skal være så vil du bli gal til slutt. Det vil også ikke være noe igjen av deg. 
Mennesker som naboene dine hadde jeg bare latt som at de ikke eksisterer. Lat som at de ikke er der når de går forvi osv. 

Det gir en utrolig maktfølelse når man klarer å ignorere sånne mennesker helt og bare drite i hva de mener også

Anonymkode: ee359...240

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det sier jeg til meg selv, også, og jeg vet ikke svaret. Men jeg tipper det henger sammen med en sterk frykt for å bli utstøtt og forlatt, for å bli hånet og latterliggjort og å bli mishandlet/straffet. Slikt jeg har opplevd før, altså, og at kroppen min bare ikke klarer å skjønne at disse tingene er ekstremt lite sannsynlig at skjer klokka to på dagen av tilfeldige folk. 

La oss si at de misliker deg. Men de kan jo ikke utstøtte deg. For å bli utstøtt, må du jo være i gruppen med de. De er jo 'kun' naboer.

Folk kan si mye stygt, men dette er jo 'bare' ord. Ord kan ikke gjøre deg noe rent fysisk. Ord får kun makt om du lar de få makt. Hvorfor skal hva disse menneskers ord ha makt over deg? Vil dine ord ha makt over de?

Mishandling, straff. Tenker du da fysisk? Som i vold? Å bli utsatt for vold av noen man ikke har relasjon til, er uhyre usannsynlig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det venter stor belønning i form av selvrespekt, og erfaring med å håndtere vanskelige situasjoner. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

La oss si at de misliker deg. Men de kan jo ikke utstøtte deg. For å bli utstøtt, må du jo være i gruppen med de. De er jo 'kun' naboer.

Folk kan si mye stygt, men dette er jo 'bare' ord. Ord kan ikke gjøre deg noe rent fysisk. Ord får kun makt om du lar de få makt. Hvorfor skal hva disse menneskers ord ha makt over deg? Vil dine ord ha makt over de?

Mishandling, straff. Tenker du da fysisk? Som i vold? Å bli utsatt for vold av noen man ikke har relasjon til, er uhyre usannsynlig.

Det siste her viser jo bare at du ikke skjønner noe av årsak og sammenheng… 

Selvfølgelig tror ikke ts at naboene skal slå henne, herregud.

Forstår deg godt jeg ts. Bor også i et nabolag med tette beboere hvor baksnakking og mer foregår. 

Anonymkode: 8792d...ec1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi tenker litt logisk her nå… du er redd for å bli mislikt av naboene, og likte ikke at de baksnakke deg. 

Hvis du ikke går ut å måker, blir du HVERTFALL mislikt og baksnakka..,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker de fleste av oss har en eller flere ganger vært redd for hva andre tenker om oss. Det som er viktig å prøve å ikke bry seg om den tanken. Folk få tenke hva de vil. Du er du og er like mye verdt som alle andre. Det er ikke lett når du har angst for dette, men prøv å bare gå ut å måk når du egentlig ikke har lyst. Tenke at det er ingenting å være redd for. Smil til naboene når du ser de. Ha musikk på ørene mens du går ut å måker om du synes det kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd flere ulike steder med naboer tett på meg , på alle steder. Min erfaring er at de som ikke bidrar med måking dugnad og felles opprydding osv. de blir upopulær i et nabolag. Lykke til .

Anonymkode: 13bfb...bbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...