AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:19 #1 Del Skrevet onsdag kl 12:19 Nå er det bitende kulde her jeg bor og hendene mine reagerer allerede. Jeg blir svært tørr over knokene. Det blir til slutt sår som sprekker, det blør og det gjør vondt. Hjelper ikke at jeg jobber innen helse og må sprite og vaske hendene flere ganger i løpet av dagen. Jeg har gode håndkremer, og det er ikke akkurat noen som er bedre enn de jeg har. Vaselin, den grønne boksen som "alle" sverger til, et par håndkremer fra apoteket deriblant CeraVe sin som er utrolig god, samt Locobase. Jeg prøver å smøre meg så ofte som mulig, og det hjelper på den måten at det tar lengre tid før huden sprekker, men den sprekker til slutt. I natt sov jeg med bomullshansker og hendene innsmurt, men de er fortsatt tørre. Det jeg syns er rart er at jeg er jo ikke ute noe særlig. Det er til og fra bilen. Så hvorfor blir hendene så sterkt påvirket? Anonymkode: b319a...042 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:28 #2 Del Skrevet onsdag kl 12:28 Er du nøye på å tørke hendene heeelt tørre etter håndvask? Har du veldig tørr inneluft? Ellers så har decubal håndkrem hjulpet meg😊 Anonymkode: ce5cd...160 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:52 #3 Del Skrevet onsdag kl 12:52 Spiser du nok naturlig fett? Jeg har fått mye bedre hud etter at jeg begynte å spise ketogent og senere carnivore med relativt høy fettmengde. Jeg har også tatt steget å lage egen krem av storfetalg og cocosolje. Det er den beste kremen jeg har brukt (om du er interessert, så kan du søke på wipped tallow balm). Anonymkode: 4edcb...e03 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:56 #4 Del Skrevet onsdag kl 12:56 Smør etter hver spriting og håndvask. Bruk hansker ute. Sov med hansker og krem hver natt. Ta tykkere lag om natta. Kjøp håndmasker Anonymkode: f4cf8...ccd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:59 #5 Del Skrevet onsdag kl 12:59 Ser du nevner vaselin, har du prøvd å ta et lag vaselin på toppen etter at du har smurt deg? Slugging kalles det. Hjelper godt hos meg! Varierer også mellom ulike typer krem. Anonymkode: 2e0f4...dba 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:08 #6 Del Skrevet onsdag kl 13:08 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Nå er det bitende kulde her jeg bor og hendene mine reagerer allerede. Jeg blir svært tørr over knokene. Det blir til slutt sår som sprekker, det blør og det gjør vondt. Hjelper ikke at jeg jobber innen helse og må sprite og vaske hendene flere ganger i løpet av dagen. Jeg har gode håndkremer, og det er ikke akkurat noen som er bedre enn de jeg har. Vaselin, den grønne boksen som "alle" sverger til, et par håndkremer fra apoteket deriblant CeraVe sin som er utrolig god, samt Locobase. Jeg prøver å smøre meg så ofte som mulig, og det hjelper på den måten at det tar lengre tid før huden sprekker, men den sprekker til slutt. I natt sov jeg med bomullshansker og hendene innsmurt, men de er fortsatt tørre. Det jeg syns er rart er at jeg er jo ikke ute noe særlig. Det er til og fra bilen. Så hvorfor blir hendene så sterkt påvirket? Anonymkode: b319a...042 Jobber du innen helse, så vet du vel at tørr hud om vinteren skyldes ytre påvirkning? Votter på før du går ut, og votter som er tette, som ullforede skinnhansker/votter. Jeg ar Locobase Repair, Avene Cold creme, Cicalfate og diverse annet. Dette har vært greit inntil forrige vinter. Da ble det sprekk på sprekk. I ren desperasjon tok jeg med meg en Natusan Sinksalve før jul, fra Normal. Den hjelper ved smøring om natten, men ikke nok. så da gikk jeg videre og tenkte sinksalve brukes til babyer, hva mer? Jo, Bepanthen. Kjøpte en tube av den og har smurt om natten. Hendene er ikke perfekt, men betydelig bedre. Bruker Decubal på dagen på oppsiden av hendene etter hver håndvask. Hansker er et dårlig alternativ på tørre fingre og hender. Når du trekker hanskene på trekker du kremen med bakover og kremen havner i hanskene. Finn deg heller noen utvaskede bomullsokker. Eller skaff deg Tubifast blå, klipp en pakke på én meter i to, og trekk det over hendene. Den er beregnet på eksem og smøring, er ikke bomull. Bomullsprodukter suger fukt og krem;salve til seg slik at huden får minimalt. Anonymkode: b25b4...ac5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:10 #7 Del Skrevet onsdag kl 13:10 Vi bruker denne på sykehuset, det er den beste jeg har vært borti. https://www.apotek1.no/produkter/abena-hudpleiesalve-150ml-903088p Anonymkode: 9b934...624 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:55 #8 Del Skrevet onsdag kl 14:55 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jobber du innen helse, så vet du vel at tørr hud om vinteren skyldes ytre påvirkning? Du mener altså at hudceller bare reagerer på ytre påvirkning og at mangler ikke kan hemme hudcellenes evne til å fungere optimalt? Hvor har du det fra? Anonymkode: fb37d...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:22 #9 Del Skrevet onsdag kl 15:22 La roche posay cicaplast er eneste som funker for meg. Jobber på kjøkken og vasker hendene veldig ofte. Anonymkode: 25532...398 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:23 #10 Del Skrevet onsdag kl 15:23 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du mener altså at hudceller bare reagerer på ytre påvirkning og at mangler ikke kan hemme hudcellenes evne til å fungere optimalt? Hvor har du det fra? Anonymkode: fb37d...5a2 Her spør du som du har vett til. Anonymkode: b25b4...ac5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:29 #11 Del Skrevet onsdag kl 15:29 Prøv oljebad 10 min. Ta en bolle med vann og sprut oppi babyolje. Sitt med hendene i blandingen i 10 min. Smør med Apobase eller annen fettrik krem etterpå:-) Har brukt dette «trikset» på min eldste sønn og det har gjort underverker. I år er det første år på flere år hvor han ikke har fått kjempetørre hender med sprukken hud på knokene. Anonymkode: a8635...56a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:41 #12 Del Skrevet torsdag kl 22:41 AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 13.19): Nå er det bitende kulde her jeg bor og hendene mine reagerer allerede. Jeg blir svært tørr over knokene. Det blir til slutt sår som sprekker, det blør og det gjør vondt. Hjelper ikke at jeg jobber innen helse og må sprite og vaske hendene flere ganger i løpet av dagen. Jeg har gode håndkremer, og det er ikke akkurat noen som er bedre enn de jeg har. Vaselin, den grønne boksen som "alle" sverger til, et par håndkremer fra apoteket deriblant CeraVe sin som er utrolig god, samt Locobase. Jeg prøver å smøre meg så ofte som mulig, og det hjelper på den måten at det tar lengre tid før huden sprekker, men den sprekker til slutt. I natt sov jeg med bomullshansker og hendene innsmurt, men de er fortsatt tørre. Det jeg syns er rart er at jeg er jo ikke ute noe særlig. Det er til og fra bilen. Så hvorfor blir hendene så sterkt påvirket? Anonymkode: b319a...042 Eg har samme problem som deg, TS. Til og med 2 minutter utan hanskar utandørs gjer at eg sprekk. Eg fekk tips om selen, så eg tar dette som tilskolt eller et ei paranøtt kvar morgon. Anonymkode: 6eb57...aee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:45 #13 Del Skrevet torsdag kl 22:45 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eg har samme problem som deg, TS. Til og med 2 minutter utan hanskar utandørs gjer at eg sprekk. Eg fekk tips om selen, så eg tar dette som tilskolt eller et ei paranøtt kvar morgon. Anonymkode: 6eb57...aee Selen og andre sporstoffer skal man ikke ta tilskudd av, uten å ha mangel. Å spise en neve nøtter for dagen er mye sunnere og bedre enn tilskudd. I tillegg inneholder nøttene mye annet det er sunt å få i seg. Anonymkode: b25b4...ac5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:09 #14 Del Skrevet fredag kl 10:09 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Selen og andre sporstoffer skal man ikke ta tilskudd av, uten å ha mangel. Å spise en neve nøtter for dagen er mye sunnere og bedre enn tilskudd. I tillegg inneholder nøttene mye annet det er sunt å få i seg. Anonymkode: b25b4...ac5 Aha, det visste eg ikkje. Då skal eg gå over til å kun ete paranøtt. Takk 😊 Anonymkode: 6eb57...aee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:39 #15 Del Skrevet fredag kl 10:39 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Selen og andre sporstoffer skal man ikke ta tilskudd av, uten å ha mangel. Dette der er grov feilinformasjon! Mangel på mineraler kan ikke påvises med blodprøver, siden mineralinnholdet i blodet blir overvåket av kjertler og reguleres av hormoner. Nettopp fordi mineralnivåene i blodet skal hode seg stabile. Mangel på mineraler påvises ved å registrere symptomer. Det som er tragisk, er at når vi går til legen med alvorlige mangelsymptomer, måler legen blodnivåer og konkluderer med at du ikke har mangel: alle nivåer er helt fine. Selvsagt er nivåene i blodet fine! De blir jo regulert! Mangelsymptomer oppstår når cellene i kroppen går tomme for mineraler. Det oppstår når mineralene overføres fra cellene til blodet, for å holde nivåene i blodet stabile. Anonymkode: fb37d...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:04 #16 Del Skrevet fredag kl 13:04 Du gjør det sikkert fra før av, men det er viktig å smøre godt etter hver håndvask/kontakt med vann i tillegg til ellers når du føler deg tørr. Fet nok krem. Scholl har en krem for sprukne hæler som jeg bruker om nettene. Anonymkode: 49f6e...0f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:40 #17 Del Skrevet fredag kl 17:40 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette der er grov feilinformasjon! Mangel på mineraler kan ikke påvises med blodprøver, siden mineralinnholdet i blodet blir overvåket av kjertler og reguleres av hormoner. Nettopp fordi mineralnivåene i blodet skal hode seg stabile. Mangel på mineraler påvises ved å registrere symptomer. Det som er tragisk, er at når vi går til legen med alvorlige mangelsymptomer, måler legen blodnivåer og konkluderer med at du ikke har mangel: alle nivåer er helt fine. Selvsagt er nivåene i blodet fine! De blir jo regulert! Mangelsymptomer oppstår når cellene i kroppen går tomme for mineraler. Det oppstår når mineralene overføres fra cellene til blodet, for å holde nivåene i blodet stabile. Anonymkode: fb37d...5a2 Og der var du igjen, ja. Forstår at du har en agenda der du mener alle skal spise tilskudd, og at blodprøver ikke påviser noe som helst. Det får være din sak. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Aha, det visste eg ikkje. Då skal eg gå over til å kun ete paranøtt. Takk 😊 Anonymkode: 6eb57...aee Peanøtter er det jeg har fått beskjed om å spise. Samt mandler. Mandler maler jeg til mel og bruker i brød. Anonymkode: b25b4...ac5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #18 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): der var du igjen, ja. Forstår at du har en agenda der du mener alle skal spise tilskudd, og at blodprøver ikke påviser noe som helst. Det får være din sak. Kan du ikke gi et saklig svar, istedenfor å slenge med leppa? Hvilken agenda har du som sprer feilinformasjon om verdien av blodprøver? Anonymkode: fb37d...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #19 Del Skrevet 18 timer siden Hansker/votter når du skal ut er viktig for å beskytte huden, også på korte turer. Velg gjerne mild håndsåpe eller olje til å vaske hendene med. Pass på at du skyller av såpen nøye, og tørker deg godt. Det som fungerer absolutt best på mine hender om vinteren, er krem med karbamid - det er mer effektivt enn typisk fete kremer. Anonymkode: 32b4d...2fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #20 Del Skrevet 6 timer siden Lag en skrubb med sukker og olje. Eller bare såpen, skrubb godt så smør, gjerne med bepathen. Hvis man ikke skrubber så smører man opp tørr og ødelagt hud :) Anonymkode: 747c4...88c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå