Gå til innhold

Tilbehør til kalkunfilet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi feiret nyttår i går med nydelig kalkunfilet. Men syns tilbehøret er litt «kjedelig» 

Så det jeg lurer på er, hva er ditt beste tilbehør til kalkunfilet?

Det vi bruker er kokt potet (ønsker tips/alternativ)

kokte rotgrønnsaker (ønsker tips/alternativ)

waldorf (fornøyd med denne men kom gjerne med tips)

rosenkål/bacon stekt (greit fornøyd men kom gjerne med din beste oppskrift)

fløtesaus (kom gjerne med din beste oppskrift  

Anonymkode: 0c8b8...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker fløtegratinerte poteter, stekt rosenkål og appensinsaus. Nydelig ☺️

Anonymkode: 14194...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pynter fatet med rikelig med appelsinskiver og røde druer. Det smaker veldig godt til kalkunen som vi i tillegg har kokte poteter, waldorfsalat og rødvinssaus til (og rødvin i glasset). Noen ganger har vi også rosenkål med bacon. Men altså: appelsin! Jeg kunne tenkt meg å erstatte kokte mandelpoteter med potetbåter, men det blir litt vanskelig med ovnsplass. 

Vi har altså ikke særlig mye grønnsaker til akkurat dette måltidet. det er kalkunen og waldorfsalaten som er stjernene. 

Anonymkode: 5da33...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stuffing; sopp, bacon, kremost, persille, loff, hvitløk, parmasan og litt kayenne. 

Koker innmaten over mange timer, med aromater. Reduserer, smaker til med portvingele, soyasaus, sukkerløkør og krydder. Og tykner. 

Ikke kok rotgrønnsaker. Ovnsbak de. Opp med varmen på slutten. Rør de inn med en blanding av honning og smør, og revet appelsinskall. 

Kremet risotto med trøffelolje er godt til, men må tilpasses øvrig tilbehør. 

Rosenkål med pancetta, kastanjer (eller valnøtte) og granateple. 

Potetfondant er veldig godt til. Kalkunen er mager i seg selv, så kyllingfettet i disse balanserer veldig godt til. 

Ellers er det godt med søte innslag. Pære- og blåmuggsalat med valnøtter. Fiken med chevre og honning. 

Anonymkode: 6091d...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stuffing; sopp, bacon, kremost, persille, loff, hvitløk, parmasan og litt kayenne. 

Koker innmaten over mange timer, med aromater. Reduserer, smaker til med portvingele, soyasaus, sukkerløkør og krydder. Og tykner. 

Ikke kok rotgrønnsaker. Ovnsbak de. Opp med varmen på slutten. Rør de inn med en blanding av honning og smør, og revet appelsinskall. 

Kremet risotto med trøffelolje er godt til, men må tilpasses øvrig tilbehør. 

Rosenkål med pancetta, kastanjer (eller valnøtte) og granateple. 

Potetfondant er veldig godt til. Kalkunen er mager i seg selv, så kyllingfettet i disse balanserer veldig godt til. 

Ellers er det godt med søte innslag. Pære- og blåmuggsalat med valnøtter. Fiken med chevre og honning. 

Anonymkode: 6091d...5d0

Dette høres jo helt fantastisk godt ut!

Anonymkode: c1bb6...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til kalkunfilet og svinefilet serverer jeg fløtegratinerte poteter, ovnsbakte grønnsaker bakt med salt, pepper, urter, smør og honning. Lager urtesaus til. Spiser ikke kylling og kalkun selv, derfor består slik mat også av svinefilet. Kokte poteter og kokte grønnsaker synes jeg ikke passer til slik middag. 

Anonymkode: 6dfa0...097

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...