Gå til innhold

sprekk i parkett

bakk

Anbefalte innlegg

Hei

I dag oppdaget vi en sprekk i et av parkettbordene, og vi er litt usikre på hva som kan ha forårsaket det, siden vi ikke har lagt merke til det før nå. Det ser ut som gulvet har bulet opp litt. Bygget er fra 2021, så dette var litt uventet. Har du noen tips til hvordan vi kan fikse det?

Endret av bakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bakk skrev (8 minutter siden):

Hei

I dag oppdaget vi en sprekk i et av parkettbordene, og vi er litt usikre på hva som kan ha forårsaket det, siden vi ikke har lagt merke til det før nå. Det ser ut som gulvet har bulet opp litt. Bygget er fra 2021, så dette var litt uventet. Har du noen tips til hvordan vi kan fikse det?

bilde: https://postimg.cc/5jZXZD4y

får ikke lastet opp her siden jeg nylig har blitt medlem. 

Har vel sølt vann eller vaska for vått da?

Anonymkode: fd33a...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har vel sølt vann eller vaska for vått da?

nope, i så fall har det alltid blitt tørket opp med en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedder på at dere har lav luftfuktighet. Byggeår på huset?

Anonymkode: d0f67...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Oi. Det var stygt og skittent 

Anonymkode: aefc5...3a1

Det ligger ett hår der og kanskje ett rusk, MEN gråsløret i parketten er nok produsert slik. Var en periode alle skulle ha grått gulv🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Beklager, du hadde skrevet byggeår.. jeg som bare leste overskrift og gikk rett på bildet.

Nyere hus er så tette at problemet blir tørr inneluft. Men merker det gjerne på treverk i gulv og møbler som sprekker, lager knirk, og at slimhinner og hud er tørre. 
Mange setter klestørken i stuen for å øke luftfuktigheten, eller en panne på vedovnen for å øke luftfuktigheten. Kjøp dere ett hydrometer og prøv å få luftfuktigheten opp på 40. Tipper dere ligger på 20. 

Google og les deg opp på emnet🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

2021. Oi, sorry ! Så ikke håret som lå der. Tenkte ikke over hva som var rundt sprekken før jeg tok bildet

Endret av bakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så klok på dette, men har googlet litt og er usikker på om økt luftfuktighet vil hjelpe. Virker som parketten har blitt ujevn. Hvis jeg for eksempel presser på en av sidene så beveger parketten seg ned, som om parkettlimet eller festemassen har løsnet.. om du skjønner hva jeg mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bakk skrev (13 minutter siden):

Jeg er ikke så klok på dette, men har googlet litt og er usikker på om økt luftfuktighet vil hjelpe. Virker som parketten har blitt ujevn. Hvis jeg for eksempel presser på en av sidene så beveger parketten seg ned, som om parkettlimet eller festemassen har løsnet.. om du skjønner hva jeg mener

Jeg tviler sterkt på at grunnen er vann/vasking. Da skulle endene på planken rundt vært frynsete. Jeg tipper underlaget er ujevnt. Du skriver at parketten beveger seg når den trås på, det kan også indikere at underlaget også er grunnen. Men samtidig kan parkett tørke inn veldig mye hvis det er veldig tørr inneluft. Noe som ikke er uvanlig med hus fra 2021. Jeg anbefaler å kjøpe hydrometer for å ha kontroll på luftfuktigheten. At det er sprekk midt på planken kan være fordi det er tørr luft, ujevnt underlag og f.eks ett stolben som har stått midt på planken. 

Anonymkode: fce67...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med de som la gulvet da, det er jo fem års reklamasjon. Kan sikkert fikses, jeg er ingen ekspert men sånn umiddelbart ser jeg for meg å fylle i noe lim for å hindre at det sprekker mer, og deretter sparkle med noe kjemisk tre som har samme farge. 

Du nevner parkettlim/festemasse, er det ikke flytende gulv? 

Anonymkode: 7e6d3...e0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det ligger ett hår der og kanskje ett rusk, MEN gråsløret i parketten er nok produsert slik. Var en periode alle skulle ha grått gulv🙄

Er ingen fan av grått men det er veldig mye penere enn gul "vanlig" eik, som er noe av det styggeste som finnes.

Anonymkode: 7e6d3...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Beklager, du hadde skrevet byggeår.. jeg som bare leste overskrift og gikk rett på bildet.

Nyere hus er så tette at problemet blir tørr inneluft. Men merker det gjerne på treverk i gulv og møbler som sprekker, lager knirk, og at slimhinner og hud er tørre. 
Mange setter klestørken i stuen for å øke luftfuktigheten, eller en panne på vedovnen for å øke luftfuktigheten. Kjøp dere ett hydrometer og prøv å få luftfuktigheten opp på 40. Tipper dere ligger på 20. 

Google og les deg opp på emnet🥰

Skulle problemet her være for lav luftfuktighet, så sprekker ikke gulvet på bare ett sted. 

Det er en gjennomgående feiloppfatning hos enkelte at tørr inneluft er et problem. 
Luftfuktighet inne helt ned til 30% er heldig vinterstid, og ikke noe problem verken for mennesker eller innbo/bygninger. 
Klestørk hører til på våtrom. 
Her er vel heller luftfuktigheten for høy enn for lav. 
Å be andre lese seg opp på temaet er vel et råd du selv bør ta til deg og ikke gi til andre? seriøse nettsider/forskningsdatabaser kan korrigere din feillæring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Skulle problemet her være for lav luftfuktighet, så sprekker ikke gulvet på bare ett sted. 

Det er en gjennomgående feiloppfatning hos enkelte at tørr inneluft er et problem. 
Luftfuktighet inne helt ned til 30% er heldig vinterstid, og ikke noe problem verken for mennesker eller innbo/bygninger. 
Å be andre lese seg opp på temaet er vel et råd du selv bør ta til deg og ikke gi til andre? seriøse nettsider/forskningsdatabaser kan korrigere din feillæring. 

Spennende! Du bruker masse ord på å fortelle andre hvor dumme de er...uten å forklare noe som helst om hvorfor eller komme med noen råd.

Tørr luft ER et problem vinterstid. Når levende materiale som parkett tørker, trekker det seg sammen. Hvis det f.eks sitter fast under en list eller et tungt bord og ikke får beveget seg gir det etter på det svakeste punktet. I dette tilfellet er et av gulvbordene det svakeste punktet, sannsynligvis på grunn av materialfeil.

Så kan det også tyde på at underlaget er ujevnt, og det kan bidra til oppsprekking sammen med tørr inneluft.

Anonymkode: 4fdab...005

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er parketten limt? Tviler på det, er vel ikke vanlig lengre? Vil tro det skyldes at parketten står i spenn av en eller annen grunn. 

Anonymkode: e6c13...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sprekker gulvet flere steder akkurat samtidig hvis det er for lav fuktighet? Hvor mange sprekker vil oppstå til nøyaktig samme tid for at det skal kunne sies være lav fuktighet?

Anonymkode: 398fe...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også tro det er et svakt bord siden det har sprikke midt på. 

Anonymkode: e6c13...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig usikker på hvordan det er festet sammen – lim var bare det første jeg tenkte på. 

Endret av bakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er du helt dust😂😂😂😂😂 jeg mener lav luftfuktighet er ett vanlig problem i nye hus. Skyt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...