AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:51 #1 Del Skrevet onsdag kl 10:51 Jeg trener relativt mye. Mellom 8-10 treningsøkter i uken. I følge anbefalinger mtp treningsnivå, så skal jeg ha meg 2grx min egen kroppsvekt i proteiner, altså 120 gr. Men proteiner metter jo ganske mye, og hvis jeg skal klare å få i meg så mye proteiner (helst i rene matvarer), så går det ut over hva jeg var plass til av andre matvarer, som eks karbohydrater. Jeg er sprikkmett etter måltidene, og nesten gruer meg til neste måltid, for jeg rekker ikke å bli sulten igjen med ca 30 gr proteiner hvert måltid. Hvis jeg lar vær å spise neste måltid, så klarer jeg ikke å nå målene om 120 gr dagen. Fordi jeg ikke klarer å spise 120 gr proteiner på bare 2-3 måltidet. Måltidene blir for store for meg da. Hvordan løser dere andre dette? Spiser dere mange små måltider med lite proteiner, eller store måltider med mange timer imellom. Min største frykt er å miste muskelmasse og intensitet under trening. Og merker fort at jeg yter mindre om jeg ikke tvinger i meg maten. Men da går jeg med følelsen av å være så stappet og full med maten opp i halsen. Anonymkode: 83bf3...e4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:56 #2 Del Skrevet onsdag kl 10:56 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg trener relativt mye. Mellom 8-10 treningsøkter i uken. I følge anbefalinger mtp treningsnivå, så skal jeg ha meg 2grx min egen kroppsvekt i proteiner, altså 120 gr. Men proteiner metter jo ganske mye, og hvis jeg skal klare å få i meg så mye proteiner (helst i rene matvarer), så går det ut over hva jeg var plass til av andre matvarer, som eks karbohydrater. Jeg er sprikkmett etter måltidene, og nesten gruer meg til neste måltid, for jeg rekker ikke å bli sulten igjen med ca 30 gr proteiner hvert måltid. Hvis jeg lar vær å spise neste måltid, så klarer jeg ikke å nå målene om 120 gr dagen. Fordi jeg ikke klarer å spise 120 gr proteiner på bare 2-3 måltidet. Måltidene blir for store for meg da. Hvordan løser dere andre dette? Spiser dere mange små måltider med lite proteiner, eller store måltider med mange timer imellom. Min største frykt er å miste muskelmasse og intensitet under trening. Og merker fort at jeg yter mindre om jeg ikke tvinger i meg maten. Men da går jeg med følelsen av å være så stappet og full med maten opp i halsen. Anonymkode: 83bf3...e4c Jeg blir kvalm av å spise så mye protein, så forstår deg godt, kan du ikke bare spise litt mindre da? Eller blir det mindre muskler da? Anonymkode: 5a52f...bf1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:01 #3 Del Skrevet onsdag kl 11:01 Hvor finner du de anbefalingene? Olympiatopptoppen sier at kun unge utøvere i vekst trenger så mye proteiner https://olympiatoppen.no/fagomrader/idrettspsernaering/faktaark/8.-fakta-om-protein-og-idrett/ Anonymkode: 0b17a...55c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:52 #4 Del Skrevet onsdag kl 12:52 Hvilken kilde bruker du til protein, TS? Hovedsakelig animalsk, eller plantekilder? Plantekilder er tyngre å fordøye. Jeg trener ikke som deg, men jeg spiser godt over 100 gram protein daglig. Et par kilo tyngre enn deg. Varierer mellom rent kjøtt (rødt og hvitt) og fisk som hovedkilde til protein til middag, ca 250 gram. Utgjør drøyt 60 gram protein. Spiser noen egg i løpet av dagen, som kanskje utgjør 20-30 gram protein. Egg er lettere å fordøye og gir ikke samme metthetfølelsen som kjøtt. Har litt mandler i smoothie som gir ekstra protein, dog ikke fullverdig. Mye lettere å fordøye i smoothie enn å spise hel. Føler overhodet ikke jeg blir tung av dette, men, jeg spiser aldri belgfrukter (det blir jeg veldig tung av). Spiser ikke voldsomme mengder karbohydrater, det jeg spiser er mest fra grønnsaker, frukt, og bær. Jeg blir helt klart mer (over)mett hvis jeg spiser mye kjøttdeig sammen med f.eks pasta. Anonymkode: caaee...630 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:30 #5 Del Skrevet onsdag kl 13:30 Hvis du trener kun for maksimal muskelvekst har dette muligens noe for seg. Men ellers er det selvsagt ikke sunt å tvinge i seg mat. Hvis du er helt overbevist om at du faktisk trenger mer protein enn du klarer å spise, så drikk proteinshake. Anonymkode: 9f944...9a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:35 #6 Del Skrevet onsdag kl 13:35 Drikk melk Anonymkode: e8af3...d7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:41 #7 Del Skrevet onsdag kl 13:41 Ikke vits med så mye proteiner per måltid. Kroppen kan ikke nyttegjøre seg av det Anonymkode: 95665...63b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:42 #8 Del Skrevet onsdag kl 13:42 Jeg skal ha 140g protein i forhold til kroppsvekt, og som deg så syns jeg det kan være vanskelig. Men jeg tar alltid en proteinshake til morgenen, da har jeg allerede fått inn 35 g. Så fordeler jeg resten utover dagen. Men spiser også ting som kesam og skyr. Mye protein men ikke så veldig mettende. Anonymkode: 4293f...cbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:36 #9 Del Skrevet onsdag kl 19:36 Og her sitter jeg med daglig target på 215g. Praktisk talt umulig uten pulver Anonymkode: 66dd0...2f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:19 #10 Del Skrevet onsdag kl 20:19 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ikke vits med så mye proteiner per måltid. Kroppen kan ikke nyttegjøre seg av det Anonymkode: 95665...63b Per måltid? TS mener vel per dag. Anonymkode: caaee...630 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:19 #11 Del Skrevet torsdag kl 07:19 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ikke vits med så mye proteiner per måltid. Kroppen kan ikke nyttegjøre seg av det Anonymkode: 95665...63b Dette er en gammel myte som har vist seg å være feil. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666379123005402 "the anabolic response to protein ingestion has no apparent upper limit in magnitude and duration in vivo in humans." Anonymkode: fc92e...ede 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå