Gå til innhold

Rike folk sutrer for mye.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig.  De rike sutrer og klager.  Ser de både i lokalavisen, på TV og i riksavisene.  Det er så synd i dem fordi de må flytte til Sveits, skatten er for høy, vilkårene for næringslivet er for dårlig osv. osv.  

Det nytter ikke å fortelle dem fakta heller.  At næringslivet i Norge går svært bra, at de rike er blitt stadig rikere, at få land har de samme gode ordningene for grundere og næringsliv som oss.  Nei, her skal det klages!  Patetisk er det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På starten av det nye året går alle våre tanker til dem som er så rike at de ikke har råd til å bo i Norge.

(Nærum)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 11.14):

Jeg har penger på sparekonto, og får penger for å gjøre absolutt ingen ting. 

IMG_4411.thumb.jpeg.64e2372d6aeca6a1e422822521683bde.jpeg

Nesten 10.000 gratis, bare fordi jeg har en beskjeden sparekonto. Hadde jeg vært rik og hatt mer penger på kontoen, hadde jeg fått enda mer. Og allikevel klager rike 

IMG_4412.thumb.jpeg.dcda4296b4ae495943458d1748351501.jpeg

ååååå kjære gud, disse skattene er så harde!!! Hvordan skal det gå med barna?

Det er til å bli kvalm av. Og nei, ikke kom her med «arbeidsplasser» argumentet. 

Anonymkode: 9c991...2c1

Dette viser hvorfor du ikke er rik, du har ikke peiling på hva du snakker om.

Du kommer ikke alltid til å få opp mot 5% rente i banken som nå, du må også skatte 22% av de pengene, pluss formueskatt om du er utsatt for det.

Har du over to millioner på konto så er alt over den grensen utsatt for risiko.

Hadde du satt de pengene andre steder som ett indeksfond å hadde du fått over 30% avkastning bare det siste året

Anonymkode: 91a6c...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amossa skrev (14 minutter siden):

Jeg er helt enig.  De rike sutrer og klager.  Ser de både i lokalavisen, på TV og i riksavisene.  Det er så synd i dem fordi de må flytte til Sveits, skatten er for høy, vilkårene for næringslivet er for dårlig osv. osv.  

Det nytter ikke å fortelle dem fakta heller.  At næringslivet i Norge går svært bra, at de rike er blitt stadig rikere, at få land har de samme gode ordningene for grundere og næringsliv som oss.  Nei, her skal det klages!  Patetisk er det.  

Du kan fakta regner jeg med, rik du da?

Nesten samtlige av dine innlegg er bare tullball og kjedelig tøv, har sett flere ganger du spre russisk propaganda og konspirasjonsteorier, så du er kanskje ikke så smart som du selv tror.

Anonymkode: 91a6c...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 18.1.2025 den 9.37):

Det er jo nettopp dette som er problemet. Man HAR ikke nødvendigvis mye penger selv om eiendelene verdsettes høyt. Og det kan definitivt gå ut over selskapet om gründer og største eier selger aksjene i eget selskap. Hvorfor skal andre satse egne penger på noe til og med sjefen ikke tror på? Det er ihvertfall slik markedet ofte tolker slike signaler  

Daniel Ek var med på et forsøk for å kjøpe opp Arsenal i 2021... Klarte han å finne penger til det så kan han finne penger til å betale sin andel.

Det er kun et veldig lite fåtall av de som betaler formueskatt som er i situasjonen at de har all formuen samlet i et selskap og som det er uforholdsmessig dyrt å gjøre om til rene penger.

Så for det første

AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 10.09):

Kanskje markedet kan lese seg opp. Og se at det er ikke bare Daniel Ek i Spotify som gjør det for å betale skatt, men også en god del andre aksjonærer og gründere i andre selskaper. Så det er ikke et dårlig signal til markedet, det er markedet som feiltolker.

Dessuten hvorfor har disse brilliante entrepenørene som bygger disse selskapene ikke tatt høyde for de utgifter som de vet vil komme, som formueskatt. Kan man spørre seg hvor brilliante de egentlig er.

Skjønner heller ikke hvorfor den hypotetiske skaden på disse få rike, forsvarer at alle andre rike ikke skal betale formueskatt.

Dessuten vil inntekten fra formueskatten brukes til å investere i samfunnet vi bor i. En investering som vil gi langt høyere gevinst for alle enn den fordelen rike gir til samfunnet ved å ikke betale formueskatt.

Utover alt dette mener jeg at ansamling av rikdom i seg selv er korrumperende for samfunnet. Det er ingen som trenger så mye penger, og får man så mye penger kan man utøve uforholdsmessig mye makt i forhold til alle andre for å endre samfunnet i en retning som gavner dem selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortidsminister skrev (9 timer siden):

Dessuten hvorfor har disse brilliante entrepenørene som bygger disse selskapene ikke tatt høyde for de utgifter som de vet vil komme, som formueskatt. Kan man spørre seg hvor brilliante de egentlig er.

Skjønner heller ikke hvorfor den hypotetiske skaden på disse få rike, forsvarer at alle andre rike ikke skal betale formueskatt.

Da stemmer jeg for at uføre betaler inntektsskatt ut fra en hypotetisk inntekt SkattØst mener de burde tjent om de var i full jobb. 

Det vil gi investeringer i samfunnet vi bor i

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (På 20.1.2025 den 9.50):

Da stemmer jeg for at uføre betaler inntektsskatt ut fra en hypotetisk inntekt SkattØst mener de burde tjent om de var i full jobb. 

Hvis du skal bruke ironi og dra et argument så langt at det brekker, fungerer det bedre om du sammenligner like for like.

Det er en forskjell på en faktisk formue og en hypotetisk inntekt. Det er en forskjell på det å være ufør og milliardær.

Hvis disse milliardærenes formue var like hypotetisk som inntekten til full lønn for uføre, ville de ikke klart å bruke den til å kjøpe seg fotballag, fly og alt mulig annet overforbruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortidsminister skrev (9 timer siden):

Hvis du skal bruke ironi og dra et argument så langt at det brekker, fungerer det bedre om du sammenligner like for like.

Det er en forskjell på en faktisk formue og en hypotetisk inntekt. Det er en forskjell på det å være ufør og milliardær.

Hvis disse milliardærenes formue var like hypotetisk som inntekten til full lønn for uføre, ville de ikke klart å bruke den til å kjøpe seg fotballag, fly og alt mulig annet overforbruk.

Her dumper Jan Vindenes 25 tonn kjetting hos kemneren

Joda, formue kan også være av litt "imaginær" art. Som Kjetting-Jan. Selger kjetting til båter. Verdt masse penger når det selges, men når det er en del av en varebeholdning er det ikke stort man får gjort med kjetting. Kemneren godtar ihvertfall ikke kjetting som betaling for formueskatt. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fortidsminister skrev (På 19.1.2025 den 22.58):

Noen vil vel si at det er nettopp det de gjør/har gjort ved å flytte ut av landet så tidlig som mulig…

Anonymkode: f0e69...ee4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattetaten kunne nok tenke seg at de 25 tonnene med kjetting var imaginære. De er tydeligvis reelle og har en verdi. I motsetning til den teoretiske inntekten til de uføre som du vil skattelegge.

At Jan Vindenes har et likviditetsproblem er noe annet. Og han må sikkert ta noen kjipe valg for å få råd til formueskatt. Så er spørsmålet om du mener at det er bedre at de rike betaler formueskatt og aksepterer at det i noen få tilfeller kan være noen som prøver å betale skatt med naturalia. Eller du lar rike personer ikke betale formueskatt og lar de sitte og ruge på de verdiene istedenfor å investere i skole, barnehage, infrastruktur eller andre gode formål. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Noen vil vel si at det er nettopp det de gjør/har gjort ved å flytte ut av landet så tidlig som mulig…

Men det kan løses på andre måter enn at man gir etter for sytingen til de rike og fjerner formueskatten. Hvis de ikke vil bidra, men stikke av med verdier de har bygget/arvet opp i Norge, Vil det være rimelig at felleskapet krevde en god andel av de verdiene, De er jo tross alt også skapt av felleskapet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortidsminister skrev (8 timer siden):

Skattetaten kunne nok tenke seg at de 25 tonnene med kjetting var imaginære. De er tydeligvis reelle og har en verdi. I motsetning til den teoretiske inntekten til de uføre som du vil skattelegge.

At Jan Vindenes har et likviditetsproblem er noe annet. Og han må sikkert ta noen kjipe valg for å få råd til formueskatt. Så er spørsmålet om du mener at det er bedre at de rike betaler formueskatt og aksepterer at det i noen få tilfeller kan være noen som prøver å betale skatt med naturalia. Eller du lar rike personer ikke betale formueskatt og lar de sitte og ruge på de verdiene istedenfor å investere i skole, barnehage, infrastruktur eller andre gode formål

Men det kan løses på andre måter enn at man gir etter for sytingen til de rike og fjerner formueskatten. Hvis de ikke vil bidra, men stikke av med verdier de har bygget/arvet opp i Norge, Vil det være rimelig at felleskapet krevde en god andel av de verdiene, De er jo tross alt også skapt av felleskapet. 

Hvorfor er det alltid den siste krona staten tar inn i skatteinntekter som må gå til velferd? Hvorfor har Morrow fått 1500 millioner kroner for å kanskje lage batterier? Hvorfor skal staten dele ut flere titalls milliarder til mer eller mindre tullete formål? Statsbudsjettet er på svimlende 2000 milliarder kroner nå. Statens skatteinntekter er ikke lenger store nok til å drifte landet, vi må hente ut 500 milliarder fra oljefondet for å få budsjettet til å gå opp. Det er 90'000 pr nordmann i ekstratilskudd til statsbudsjettet. 

Finnes det INGEN mulighet for å begrense pengesløseriet? 

Og rike folk betaler inn til staten i stor skala. Det er skatt på overskudd i selskapene, de betaler arbeidsgiveravgift, det er mva på tjenestene og produktene, og om eieren også jobber blir det litt inntektsskatt der også. På toppen er det skatt på utbytte. Så at de ikke bidrar er i beste fall ignorant holdning fra din side. 

Men i ditt hode er formueskatten det eneste som kan brukes på å drifte velferdssamfunnet? Ingen andre penger kan brukes til det? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sympati for dem om de har jobbet for pengene selv. Da er det jævlig surt at staten kommer å tar.

De fleste rikeste i Norge er dog arvinger som ikke har gjort noe. At de klager synes jeg ikke noe om.

Anonymkode: 63ea3...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fortidsminister skrev (12 timer siden):

Hvis de som har en god ide i magen bestemmer seg for å flytte til Silicon Valley før de gjør noe som helst med ideen så blir det vanskelig å skatte dem. Utfallet blir at verdiskapning og arbeidsplasser skjer utenfor Norge.

Hvis utenlandske arbeidere og grundere skyr Norge så får vi mindre tilgang på arbeidskraft og innovasjon. Jeg jobber med noen utlendinger som er veldig kritisk til at de blir skattelagt med exit-skatt om de flyttet tilbake til hjemlandet.

Jeg forstår at dette handler om følelser i tillegg til økonomi. AP og SP opplevde press fra sine velgere om å gjøre «noe». Og så var det kanskje ikke helt gjennomtenkt. Og så oppstår det følelser i grundermiljøet som kanskje også er litt ute av proporsjoner. Først og fremst bør ikke forskjellige grupper og politiske partier se på hverandre som fiender. Det gjør de mer enn nok av i USA…

Anonymkode: f0e69...ee4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det at rike folk ikke ser hvordan samfunnet de er endel er viktig og helt nødvendig for deres egen suksess. Men isteden syter over at de er forventet å betale litt tilbake er provoserende. Men det er ikke derfor jeg argumenterer for formueskatten.

Jeg mener at vi bør jobbe for et samfunn som tar vare på oss alle ved behov, gir alle en mulighet til å gjøre det bra og hvor vi er like ovenfor lov og byråkrati.

For å få til det trenger man å utjevne forskjeller, ikke utslette dem, men gjøre dem mindre. Formueskatten er et av de mer effektive virkemidlene for å oppnå dette.

Men ble nysgjerrig på effekten av formueskatten på bedriften og fant en interessant oversikt.

"Kun 4 av 10 såkalte gasellebedrifter, nye selskaper som har vokst fort, betalte formuesskatt i 2015, ifølge en studie fra NHH. Av disse betalte 9 av 10 mindre enn 25 000 kroner. For alle bedriftene under ett utgjorde formuesskatten kun 9,5 prosent av det eierne tok ut i utbytte. Marginalskatten på arbeid er til sammenligning over 50 prosent."

Mao er det i hovedsak en myte det med disse hardarbeidende grunderne som må selge selskapet sitt for å betale formueskatten.

Det er også slik at det er økende sysselsetting, høy investering og god økonomi. Når Norge også er på på 9 plass i listen over ease of doing buisness indexen er det snakk om syt.

Kilde: https://www.lo.no/hva-vi-mener/ulikhet/nyheter-om-ulikhet/formuesskatt/ (untatt ease of doing buisness)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har ingenting sammenlignet med meg 😂

Screenshot_2025-01-25-01-00-15-52_b6ae3b8af4c4fff1c3ecfd6f68fd879f.jpg

Screenshot_2025-01-25-01-02-42-98_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Anonymkode: 71bda...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fortidsminister skrev (8 timer siden):

"Kun 4 av 10 såkalte gasellebedrifter, nye selskaper som har vokst fort, betalte formuesskatt i 2015, ifølge en studie fra NHH. Av disse betalte 9 av 10 mindre enn 25 000 kroner. For alle bedriftene under ett utgjorde formuesskatten kun 9,5 prosent av det eierne tok ut i utbytte. Marginalskatten på arbeid er til sammenligning over 50 prosent."

Kilde: https://www.lo.no/hva-vi-mener/ulikhet/nyheter-om-ulikhet/formuesskatt/ (untatt ease of doing buisness)

Kanskje kun 9,5% av utbyttet gikk til å betale formuesskatt. Men for å ta ut utbytte må selskapet gå med overskudd. Utbyttet må deles på alle aksjonærer, så om man eier 20% av selskapet vil 80% av utbyttet gå til andre enn den personen som trenger penger til å betale formuesskatt. Det er nesten 38% skatt på utbytte. Så om eier trenger 200’000 til å betale formuesskatt må selskapet betale ut rundt 1,5 millioner i utbytte. Penger selskapet ikke nødvendigvis har tilgjengelig, for det er ikke alle selskaper som går med overskudd hvert år 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fortidsminister skrev (21 timer siden):

Det at rike folk ikke ser hvordan samfunnet de er endel er viktig og helt nødvendig for deres egen suksess. Men isteden syter over at de er forventet å betale litt tilbake er provoserende. Men det er ikke derfor jeg argumenterer for formueskatten.

Jeg mener at vi bør jobbe for et samfunn som tar vare på oss alle ved behov, gir alle en mulighet til å gjøre det bra og hvor vi er like ovenfor lov og byråkrati.

For å få til det trenger man å utjevne forskjeller, ikke utslette dem, men gjøre dem mindre. Formueskatten er et av de mer effektive virkemidlene for å oppnå dette.

Men ble nysgjerrig på effekten av formueskatten på bedriften og fant en interessant oversikt.

Mao er det i hovedsak en myte det med disse hardarbeidende grunderne som må selge selskapet sitt for å betale formueskatten.

Det er også slik at det er økende sysselsetting, høy investering og god økonomi. Når Norge også er på på 9 plass i listen over ease of doing buisness indexen er det snakk om syt.

I det landet i verden som har minst forskjeller, er IKKE løsningen å "utjevne forskjeller".

Anonymkode: 29be8...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bipolar
AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 11.18):

Synes du det er riktig at du skal betale skatt på traktoren eller fiskebåten din hvis du kjøper den for å få gjort jobben din? 

Anonymkode: 763c0...ef2

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bipolar
AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 11.14):

Jeg har penger på sparekonto, og får penger for å gjøre absolutt ingen ting. 

IMG_4411.thumb.jpeg.64e2372d6aeca6a1e422822521683bde.jpeg

Nesten 10.000 gratis, bare fordi jeg har en beskjeden sparekonto. Hadde jeg vært rik og hatt mer penger på kontoen, hadde jeg fått enda mer. Og allikevel klager rike 

IMG_4412.thumb.jpeg.dcda4296b4ae495943458d1748351501.jpeg

ååååå kjære gud, disse skattene er så harde!!! Hvordan skal det gå med barna?

Det er til å bli kvalm av. Og nei, ikke kom her med «arbeidsplasser» argumentet. 

Anonymkode: 9c991...2c1

menne. jeg kunne satt opp min her.  var minus 54 kroner i fjor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...