Gå til innhold

Rike folk sutrer for mye.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har penger på sparekonto, og får penger for å gjøre absolutt ingen ting. 

IMG_4411.thumb.jpeg.64e2372d6aeca6a1e422822521683bde.jpeg

Nesten 10.000 gratis, bare fordi jeg har en beskjeden sparekonto. Hadde jeg vært rik og hatt mer penger på kontoen, hadde jeg fått enda mer. Og allikevel klager rike 

IMG_4412.thumb.jpeg.dcda4296b4ae495943458d1748351501.jpeg

ååååå kjære gud, disse skattene er så harde!!! Hvordan skal det gå med barna?

Det er til å bli kvalm av. Og nei, ikke kom her med «arbeidsplasser» argumentet. 

Anonymkode: 9c991...2c1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du det er riktig at du skal betale skatt på traktoren eller fiskebåten din hvis du kjøper den for å få gjort jobben din? 

Anonymkode: 763c0...ef2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nesten 10.000 gratis, bare fordi jeg har en beskjeden sparekonto. Hadde jeg vært rik og hatt mer penger på kontoen, hadde jeg fått enda mer. Og allikevel klager rike 

Det er til å bli kvalm av. Og nei, ikke kom her med «arbeidsplasser» argumentet. 

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det du har fått er bare en kompensasjon for å ha pengene dine i banken. Vanligvis er denne mindre enn prisstigningen. Du kan altså kjøpe mindre for pengene nå, inkludert renter, enn det du kunne for et år siden.

Kanskje du ikke forstår klagingen, eller ikke klager fordi du tror dette er en form for lønn eller noe du har fått gratis?

Anonymkode: bcf15...4a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengene dine har sannsynligvis tapt seg i verdi fra i fjor. En sum som gir 10 000 i renter på sparekonto, kan godt forrente seg 4-5- gangen dette i fond. Det er da man får man realvekst.

Men godt du ikke klager! Det gjør ikke jeg heller. Den svake krona har gjort 2024 til et bra år å kjøpe fond i, så jeg er fornøyd😊

Anonymkode: baf52...585

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Synes du det er riktig at du skal betale skatt på traktoren eller fiskebåten din hvis du kjøper den for å få gjort jobben din? 

Anonymkode: 763c0...ef2

Selvfølgelig. Det har vært, og er fortsatt normen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pengene dine har sannsynligvis tapt seg i verdi fra i fjor. En sum som gir 10 000 i renter på sparekonto, kan godt forrente seg 4-5- gangen dette i fond.

Anonymkode: baf52...585

Nettopp. Har man kapital er mange dører åpne, hvor man i praksis får penger for å ikke gjøre noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du hadde nok hatt en annen instilling hvis du måtte rømme selskapet og si opp folk fordi formueskatt nå betales. Med bare lommerusk på kontoen så merker du selvfølgelig ikke dette 

Anonymkode: a85de...920

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du hadde nok hatt en annen instilling hvis du måtte rømme selskapet og si opp folk fordi formueskatt nå betales. Med bare lommerusk på kontoen så merker du selvfølgelig ikke dette 

Anonymkode: a85de...920

Hvorfor er det alltid "gå mindre på kafe hvis du sliter med å betale husleia" men aldri "kjøp færre luksusyachter hvis du ikke kan betale dine ansatte"? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker du over hvor mye de 200 000/300 000 du har på konto taper seg i verdi, på dette året som har gått? 
Tenker du over den skattemessige siden ved sparepengene dine? Og ved rentene? 
Neppe, da hadde du ikke laget en tråd som denne og avslørt din uvitenhet. 

Anonymkode: abda6...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det alltid "gå mindre på kafe hvis du sliter med å betale husleia" men aldri "kjøp færre luksusyachter hvis du ikke kan betale dine ansatte"? 

Fordi de som ikke kan betale husleia ber om vår sympati og at vi skal gi dem lettelser.

De som ikke kan betale sine ansatte argumenterer i større grad med at «regimet dere legger opp til gjør at det er mer lønnsomt for meg å flytte til Sveits og/eller selge firmaet mitt til utenlandske eiere».

Anonymkode: f0e69...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fordi de som ikke kan betale husleia ber om vår sympati og at vi skal gi dem lettelser.

Anonymkode: f0e69...ee4

Nei, de som ikke kan betale husleie ønsker at de som karrer til seg all rikdommen skal dele, slik samfunnskontrakten tilsier. 

Sitat

De som ikke kan betale sine ansatte argumenterer i større grad med at «regimet dere legger opp til gjør at det er mer lønnsomt for meg å flytte til Sveits og/eller selge firmaet mitt til utenlandske eiere».

Ja, og det er her "kjøp færre luksusyachter" kommer inn i bildet. De rike snakker om hva som lønner seg, alle andre snakker om hva man må

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tenker du over hvor mye de 200 000/300 000 du har på konto taper seg i verdi, på dette året som har gått? 
Tenker du over den skattemessige siden ved sparepengene dine? Og ved rentene? 
Neppe, da hadde du ikke laget en tråd som denne og avslørt din uvitenhet. 

Ikke alle tenker (eller er) som en kalkulator. En voksende saldo gir sikkerhet. Det er noe slike som deg aldri skjønner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De «rike» som klager har ikke penger på konto. De eier bedrifter og må betale skatt av «penger» som ikke er penger, men verdier. Skatt som skal betales med penger de ofte ikke har. Utenlandske bedriftseiere slipper den skatten.

Men slapp av. Snart eies alle norske bedrifter av utlendinger (eller staten), og rike nordmenn flytter ut. Så da blir det mer skatt å betale for oss andre. Ja, for de rike er også de som betaler mest inntektsskatt, og den klager de ikke på. Men vi vil jo ikke ha norske bedriftseiere, så da er det vel greit at de forlater landet.

Anonymkode: 888f8...356

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke alle tenker (eller er) som en kalkulator. En voksende saldo gir sikkerhet. Det er noe slike som deg aldri skjønner. 

:skratte: :dåne:

Ja, slik kan man svare, når man ikke har den ringeste anelse om hvem man svarer.  :skratte:

Årets beste svar!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Saldoen din vokser jo ikke, du får antakelig mindre varer og tjenester for beløpet ditt nå enn du gjorde for et år siden, selv om du legger til rentebeløpet.

Anonymkode: 705f4...23c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvis Ola Normann og Medel Svendsson eier halvparten hver av et norsk aksjeselskap som eier en traktor, så mener du at det er riktig at Ola Normann skal betale skatt for å eie den halvparten, mens Medel Svendsson ikke skal gjøre det?

Anonymkode: 4dc2e...dbe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så hvis Ola Normann og Medel Svendsson eier halvparten hver av et norsk aksjeselskap som eier en traktor, så mener du at det er riktig at Ola Normann skal betale skatt for å eie den halvparten, mens Medel Svendsson ikke skal gjøre det?

Anonymkode: 4dc2e...dbe

Men at utalandske håndverkere utkonkurrerer norske håndverkere har du ikke problemer med? Det e rkun de stakkar rike som man må ta hensyn til og gi like forutsetning til, ikke sant?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Saldoen din vokser jo ikke, du får antakelig mindre varer og tjenester for beløpet ditt nå enn du gjorde for et år siden, selv om du legger til rentebeløpet.

Anonymkode: 705f4...23c

Og hvis kronekursen styrker seg, og inflasjonen faller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men at utalandske håndverkere utkonkurrerer norske håndverkere har du ikke problemer med?

Jeg har ikke noe problemer med det. 

Jeg ser ingen bry seg om rettighetene til folk med yrket mitt. Alle er ego, faen ta deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser det ut som du har 200.000,- på bok eller mer siden du har fått ca 5% renter. 

Sett de i et globalt indexfond og ha minst 5år sparehorisont. Så vil det mest sannsynlig gi deg mer. 
Inflasjon og prisstigning er ca 3,4% pr år. Det vil si at pengene dine nesten synker i verdi om de står der de gjør nå.  

Anonymkode: f0ab6...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...