AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:54 #1 Del Skrevet onsdag kl 09:54 Vi har en 8 åring i huset som den siste tiden låser seg helt når han får konsekvenser av å ikke høre etter. Det er stort sett ved alle beskjeder som gis, så må de gis x antall ganger fordi han ikke hører. Det er alltid «skal bare» eller at vi voksne får beskjed tilbake «vent!», eller at han bare ikke svarer. Eksempelvis får han beskjed om å skru av skjerm, velger å ikke høre etter, og det ender opp med at noen må ta skjermen i fra han. Han reagerer med å bli helt stum, svarer ikke, gjør ikke som han får beskjed om… Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal nå inn til han, for når han først har blitt fornærma så svarer han ikke på noe som helst og bare snur ryggen til… Dette kan var i en evighet i etterkant. Fryktelig vanskelig, får man får jo vondt av å se ungen slik. Anonymkode: 73dd9...1eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:56 #2 Del Skrevet onsdag kl 09:56 Prøv 1 veke uten skjerm, og se om han endrer seg ❤️ Ikke som straff, men for å se effekten av skjerm på hjernen. Anonymkode: c6c42...9b0 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:02 #3 Del Skrevet onsdag kl 10:02 Noe som kan være nyttig er når 8åringen er lagt i senga og alt er helt rolig så kan dere ta en prat sammen om det er noe som plager barnet deres. Så kan dere snakke sammen om hvordan dere ønsker morgendagen skal være. Er et kjent problem het at når det gjelder spilling så blir det mye frustrasjon, så det hender i perioder spill bare må vekk😅 det kan jo være et eller annet som plager barnet deres og det da blir fortere utbrudd. Håper det løser seg 💖 er et slit her også, men nå som det er ferie og går ut av rutiner er det et kjent fenomen at det blir mye mer utbrudd Anonymkode: 4da4f...2fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:04 #4 Del Skrevet onsdag kl 10:04 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Prøv 1 veke uten skjerm, og se om han endrer seg ❤️ Ikke som straff, men for å se effekten av skjerm på hjernen. Anonymkode: c6c42...9b0 Dette! Hiv inn en belønning i slutten av uken så barnet er motivert selv også. Anonymkode: c0a51...1f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:20 #5 Del Skrevet onsdag kl 10:20 Du kan innstallere kontrollprogram på ipaden så ha bare fpr spille et visst antall minutter pr dag, så dette er nådd låser ipaden seg. Da er det opp til han om de f.eks 30 min skal være morgen eller kveld, men det blir ikke mer enn den tiden. Fjern skjerm i en uke, så streng restriksjon. Anonymkode: 6a1cd...515 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:21 #6 Del Skrevet onsdag kl 10:21 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Prøv 1 veke uten skjerm, og se om han endrer seg ❤️ Ikke som straff, men for å se effekten av skjerm på hjernen. Anonymkode: c6c42...9b0 Ikke enig, med mindre han skal falle utenfor i gjengen. Ikke av 1 uke selvsagt, men hvis planen er å "se effekten" og kutte ut skjerm helt. Min erfaring med samme problemstilling: 1) Gi en advarsel. Nå skal du skru av om 5 minutter eller 10 mintter. Det som passer. 2) Ta på ungen fysisk og få øyekontakt når du gir beskjeder. Anonymkode: c8c81...761 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:22 #7 Del Skrevet onsdag kl 10:22 Har du satt deg ned og snakket godt med han om hvordan denne situasjonen oppleves for deg? At det bare blir vondere for dere begge når han ikke hører første gangen? Her har vi hatt mange slike samtaler. Så stort sett holder det med et "du hørte hva jeg sa", eller "dette har vi pratet om". Anonymkode: 57e64...0e9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:20 #8 Del Skrevet torsdag kl 20:20 Vi har også ei uke uten skjerm i ny og ne, og merker at det gjør underverker på humøret til barna våre. I snitt kanskje ei uke i mnd, men det krever såklart litt ekstra fra oss voksne. Begge våre er omtrent på alder med din sønn, og jeg er overhodet ikke redd for at de faller utenfor fellesskapet om de mangler skjerm ei ukes tid. Mange av de andre foreldrene gjør akkurat det samme, og har samme erfaring 😊 Høres ut som gutten din får litt sterke følelser iblant, og det er ganske normalt 🧡 Enten det, eller at han tester hvor lenge du orker å stå i grensesettingen. Anonymkode: 1b3e6...8ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:39 #9 Del Skrevet torsdag kl 20:39 Jeg har også en åtteåring og skjønner ikke hva dere mener med «å falle utenom»? Er barna deres sosiale med venner på skjerm? På hvilken måte? Det har jeg aldri hørt om at har forekommet her hvor vi bor, og at det aldri har skjedd i vårt hus vet jeg med 100% sikkerhet. Mulig «alle andre» gjør dette, uten at vårt barn er inkludert 😂 Derfor er jeg nysgjerrig. Anonymkode: 93996...6cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:41 #10 Del Skrevet torsdag kl 20:41 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har også en åtteåring og skjønner ikke hva dere mener med «å falle utenom»? Er barna deres sosiale med venner på skjerm? På hvilken måte? Det har jeg aldri hørt om at har forekommet her hvor vi bor, og at det aldri har skjedd i vårt hus vet jeg med 100% sikkerhet. Mulig «alle andre» gjør dette, uten at vårt barn er inkludert 😂 Derfor er jeg nysgjerrig. Anonymkode: 93996...6cb De spiller online sammen på playstation eller iPad. Som sagt, sier ikke at de faller utenom av 1 uke uten. Men det går MYE i spillprat med gjengen her vi bor. Anonymkode: c8c81...761 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:16 #11 Del Skrevet torsdag kl 23:16 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har også en åtteåring og skjønner ikke hva dere mener med «å falle utenom»? Er barna deres sosiale med venner på skjerm? På hvilken måte? Det har jeg aldri hørt om at har forekommet her hvor vi bor, og at det aldri har skjedd i vårt hus vet jeg med 100% sikkerhet. Mulig «alle andre» gjør dette, uten at vårt barn er inkludert 😂 Derfor er jeg nysgjerrig. Anonymkode: 93996...6cb Vi har en på 8, og de spiller over nett ja. Min erfaring er at de i den alderen må ha tydelige rammer. Barnet vårt har spesielle spilletider. Om han spiller utenom det fordi en kompis kommer innom f.eks, så spiser det av resterende skjermtid. Han har begrensinger på YouTube. Vi har landet på maks en time om dagen, kan hende andre synes det er lite strengt igjen men. Jeg opplever at de fortsatt er i en alder der de trenger noe forberedelse. I helgen kan vi f.eks si at «nå er klokka straks 10. Når den blir 10 må du gå å stelle deg» osv. Han er så vant til det, at det sjelden blir diskusjon. Prøver han seg minner jeg bare om avtalen, gir ham én sjanse, og ellers kommer jeg og skrur av. Så best at han lagrer og skrur av 😁 Anonymkode: e2737...c7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:19 #12 Del Skrevet torsdag kl 23:19 Glemte å si at det er viktig at vi voksne følger opp også. Jeg ser at om jeg lar det flyte ut og sier fem minutter, men glemmer å følge opp, så flyter det ut og blir flere diskusjoner. Kan aldri gi ekstra fem minutter eller noe sånt. Da blir det bare diskusjon. Synes i alle fall det med direkte konsekvens der jeg kommer og skrur av (ev også sier null mer skjermtid resten av dagen), så funker dette. Jeg har måttet inndra paden som en direkte konsekvens én gang. Det har aldri skjedd etterpå. Anonymkode: e2737...c7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå