Gå til innhold

Hunder ute 00 på nyttårsaften

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor tar noen av dere med hunden ut kl. 00 på nyttårsaften? Så i natt to hunder som var ute?! Har ikke hund selv(kun hatt i barndommen), men er dere ikke redde for at hunden skal bli skremt og bli livredd for rakettene? 

Anonymkode: c183b...780

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Idioter eller så vet de at hunden ikke er redd. Det er ikke alle som bryr seg

Anonymkode: 9cf6b...7f9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde hund brydde den seg ikke i det hele tatt. Ikke alle som reagerer.

Anonymkode: 1e6e3...52b

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder liker det. Så dem kjenner vel hunden selv tenker jeg. Selv så har jeg hatt en hund som ikke brydde seg om det. Helt til det var en jøk som sendte opp en rakett rett arme oss kl 15 på en nyttårsaften. Så hunden skvatt og ble redd. Siden da skalv han hver nyttårsaften. 

Anonymkode: 89992...baf

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen hunder liker det. Så dem kjenner vel hunden selv tenker jeg. Selv så har jeg hatt en hund som ikke brydde seg om det. Helt til det var en jøk som sendte opp en rakett rett arme oss kl 15 på en nyttårsaften. Så hunden skvatt og ble redd. Siden da skalv han hver nyttårsaften. 

Anonymkode: 89992...baf

Ts 

Det er akkurat det jeg tenker på. En eller annen rakett som kommer brått på, og da er det der ( skjedde med en av mine hunder også midt på dagen) selv om hunden i utgangspunktet er uredd.. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvde med rakettlyder i et par dager før den første nyttårsaften da hunden min var valp. 
Det sendes jo ofte opp litt raketter her og der i løpet av dagen på nyttårsaften. Så at han ikke ble redd av de.

Da klokkek ble 00:00 satt vi på ballkongen og så på rakettene - han satt og på en stol og så på. Aldri vært redd. 

Tenker de som tar ut hunden kjenner hunden og vet om den tåler det eller ei. 

Anonymkode: 00ea9...1f8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hund er ikke redd, hun står bare å kikker, men ville inn etter noen minutter, da gikk vi inn :) 

Anonymkode: 487dd...8cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund finnes ikke redd, men bjeffer og vil ut. Vi er bare på balkongen og kikker på rakettene likevel så jeg tar henne med ut. Hun bjeffer litt da også, men mindre enn om hun er igjen inne alene. Legger seg ned og sover når vi går inn igjen og bryr seg null om "etterslengerne". Har hatt hund som var redd raketter før, den skalv og var helt "ute" når smellingen begynte på ettermiddag og til langt ut på natten etter det var blitt stille. Hun var selvsagt ikke med ut og ble skjermet med musikk, dra for gardiner osv.

Kjenner hunden min og vet at det ikke påvirker henne. Det er forsåvidt en jakthund så hun forbinder smell med det hun elsker mest i livet. 

Anonymkode: adc09...4ef

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som ikke er og aldri har vært noe redd for raketter, 12 år gammel. Kan helt fint gå ute med han midnatt midt i Oslo. Er vel vant til mange inntrykk og hatt god opplæring på høye lyder osv opp gjennom.

Anonymkode: 98a51...e27

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får gjøre som de vil, men selv den sikreste hund kan bli skremt. Skjer det noe ned den og den forsvinner, skades eller dør så bør eiere sette seg ned med et speil og spørre «hvem er den største idioten her». 

Anonymkode: 91c58...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal fremmede folk blande seg opp i om man har hunden ute eller ikke?😠 Man kjenner da sin egen hund godt nok til å vurdere selv om den er redd eller ikke.

Hva blir det neste? «Jeg så naboen gi bikkja hundemat fra Rema, burde jeg anmelde vedkommende?»

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kunne fint blitt med ut, han slipper fordi det stort sett er kaldt og kjedelig ute midt på nyttårsaften for hans del, han gir fullstendig beng i rakettene. Nå er han 15 så han snorka seg gjennom hele greia mens jeg sto på balkongen. Det har han gjort de fleste åra. 

Anonymkode: 360a0...a64

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo en kjenner da sin egen hund. Har hatt hund i 30 år og aldri hatt hund som er redd fyrverkeri eller skudd.

Så her har det nå aldri vært problem å ta med hunden ut. 

Anonymkode: 070f9...d2d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne fint hatt min hund med ut. I kveld lå han og sov, og vi bor sånn til at vi ser og hører mye fyrverkeri. Selv da han var yngre og en eller annen idiot fyrte opp noen raketter rett ved der vi gikk tur noen dager før nyttårsaften ble han ikke skremt og valset glad og fornøyd videre. 

Anonymkode: 90e7b...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Øvde med rakettlyder i et par dager før den første nyttårsaften da hunden min var valp. 
Det sendes jo ofte opp litt raketter her og der i løpet av dagen på nyttårsaften. Så at han ikke ble redd av de.

Da klokkek ble 00:00 satt vi på ballkongen og så på rakettene - han satt og på en stol og så på. Aldri vært redd. 

Tenker de som tar ut hunden kjenner hunden og vet om den tåler det eller ei. 

Anonymkode: 00ea9...1f8

Rakettlyder på tvn er ikke det samme som ekte raketter, på samme måte som å se og høre en fremmed hund på tvn er ikke det samme som å se og høre en fremmed hund utenfor verandadøra. Hunder vet selvfølgelig forskjellen. Om din hun var skuddredd, hadde den reagert negativt uansett hvor mye du trente på forhånd. Noen hunder har genetisk anlegg for separasjonsangst, for samkjønnsanggresjon, for nervøsitet eller skepsis for fremmede. Mye av dette kan trenes på over tid. Raketter er det derimot vanskelig å trene på, for det skjer bare én gang i året. Du tror at fordi du spilte av litt lyder noen dager i forveien, og hunden ikke reagerte på selve nyttårsaften når dere satt ute, så er det fordi du gjorde noe riktig. Det er det ikke. hunden din hadde sannsynligvis ikke reagert uansett, med tanke på at den ga blaffen når den sto ute første nyttår. 

Så, man har de hundene som er skuddredde uansett, man har hunder som nærmest kan finne på å løpe etter raketter eller ikke bryr seg i det hele tatt, også har man de som ligger midt imellom, som kan dyttes mot å bli redd eller være ok ut i fra erfaringer. 

Er veldig enig med deg, Ts. Mine to har aldri reagert noe spesielt på fyrverkeri, men jeg tar de ikke med ut kl. 12. Hvert år før, under og etter nyttår er det etterlysning etter hunder som har løpt av gårde etter at det smalt litt for nært. Mange av disse har nok vært ganske ok med fyrverkeri, men kommer det et smell litt for nært/uventet, kan frykten plutselig ta overhånd, og mange hunder velger flukt. Man kan føle seg trygg på hunden, men det kan fort endre seg. 

Selv hunder som er ok med fyrverkeri, vil sjeldent like å være ute når klokken er 12. Det er mye lyd og lys. Frykt eller ikke, det er sannsynligvis ikke gøy for de fleste. 

Anonymkode: 6fbcf...65f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvorfor tar noen av dere med hunden ut kl. 00 på nyttårsaften? Så i natt to hunder som var ute?! Har ikke hund selv(kun hatt i barndommen), men er dere ikke redde for at hunden skal bli skremt og bli livredd for rakettene? 

Hvorfor prøver du å bli "krenket" på andre personers vegne, når du ikke ANER hva du snakker om? 🤯🤦‍♀️🤦‍♀️🤪

Anonymkode: 6c90f...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor prøver du å bli "krenket" på andre personers vegne, når du ikke ANER hva du snakker om? 🤯🤦‍♀️🤦‍♀️🤪

Anonymkode: 6c90f...458

Trur du har klart å bruke ordet krenket på den tåpeligste måten i 2025….

Anonymkode: 91c58...da7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i bykjernen når rakettene smalt som vi alltid er da vi bor der og der hadde de fleste med seg hundene sine. Er ikke alle hunder som reagerer, det til tross for at det var tullinger utenom fellesoppskytningen som fyrte opp rett ved siden av de. Var minst 10 hunder med eiere og ingen av de reagerte på rakettene. 

De vi kjenner som har hunder som reagerer pleier å dra de med seg på hytta eller plassere seg i kjelleren for å slippe unna bråket, de drar ikke dyra med seg til sentrum for å se oppskytningen det er jo ris til egen ræv det.

Anonymkode: 95766...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste lufter vel akkurat rundt 12 - men det smeller jo jevnt fra tidlig kveld til langt over midnatt - så det er ikke lett å unngå. I fjor prøvde jeg å lufte kl 19 og 02 - begge ganger traff vi på fyrverkeri og hundene ble redde. Får lyst til…veldig stygge ting…med dem som ikke kan holde seg til riktige tider…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Idioter eller så vet de at hunden ikke er redd. Det er ikke alle som bryr seg

Anonymkode: 9cf6b...7f9

Det kan jo hende de måtte på do? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...