Gå til innhold

Dere som smeller fyrverkeri.Tenker dere på alle dyrene som lider denne dagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som andre her reagerer jeg på at folk med utekatter trekker inn de stakkars ville dyrene. 

Katters lystdreping av smågangere og småfugler påvirker ikke bare at disse blir drept, men også rovdyrene oppover i næringskjedene som lever av disse.  

Anonymkode: 1d286...723

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NakenPanda skrev (23 minutter siden):

Objektivt dreper hund/katt mer dyr enn raketter noensinne vil gjøre eller har gjort.

Så ikke vær ignorant.

Katta mi og sønnen min sov gjennom hele spetakkelet uten problemer.

Gikk tur i byen her på dagtid og masse hunder gikk løs uten bånd, og et par gikk etter duer. 

Fei for egen dør først.

Fyrverkeri var bra i går med klar himmel og alt.

Godt poeng.... Norske katter dreper millioner av fugler hvert eneste år, men det driter norske katteeiere i. De kaller seg selv for dyrevenner, men er de egentlig det når de tillater domestiserte dyr å drepe millioner av fugler hvert eneste år, og mange av disse er pårødlista?

https://www.nmbu.no/fakulteter/veterinaerhogskolen/katter-dreper-millioner-av-fugler-og-pattedyr-i-norge-hvert-ar-hva

Anonymkode: 9774e...38f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vil gjerne lese denne forskningen, hvor finner jeg den? For det høres ut som en løgn du akurat diktet opp.... 

Anonymkode: ec39e...9c8

«I 2016 fantes ca. 770 000 eide huskatter i Norge. På bakgrunn av anslag fra ulike vitenskapelige studier på antall fugler som drepes pr. huskatt, har NOF beregnet at huskatter dreper ca. 7 millioner fugler i Norge hvert eneste år.»

https://www.birdlife.no/prosjekter/nyheter/?id=2288

Tenker du at mer enn 7 millioner fugler dør som følge av fyrverkeri?

Anonymkode: 3898e...2c3

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iht husdyr, så har mine dyr aldri vært redd raketter. Sitter du der og sier stakkars hund, stakkars katt etc, og endrer oppførsel så blir selvsagt dyret dittt redd. Har hatt  katter i over 40 år. Og ingen av de har vært redde. 

Ikke er hunder til folk  jeg kjenner redde heller. Men bor på nygda, og her blir de jo trent opp til å tåle lyder..

Jeg bor i skogen, og har aldri sett at dyr i skogen har dødd av raketter. De blir riktignok litt redde. Men ser de ikke løper så langt unna huset heller . Bare opp en bakke, 1 nytårsdag, er hagen full av rådyr igjen.

Anonymkode: d60a3...b6f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En artikkel i lokalavisen her stod det at i fjor var ca 56% positive mot et forbud, i år var det over 70% som var positive til det. Det er jo godt at flertallet tar til fornuft da. 

Anonymkode: 96db0...841

Har du sett hvor mange som kjøper fyrverkeri, eller ønsker å se på det når andre skyter det opp? Still deg deretter spørsmålet om 72% virkelig ikke vil ha fyrverkeri på nyttårsaften. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg for et forbud, av flere grunner. Den ene er miljøet, den andre er dyra og den tredje er mennesker. Finnes mange rundt omkring som av ulike årsaker er redde for fyrverkeri. 
Mennesker som har opplevd krig og terror, som får flashbacks hver nyttårsaften. 
Men, man kan forklare et menneske hva fyrverki er, lære de opp til å ikke være redd, fortelle de gjentatte ganger at fyrverkeri ikke er farlig - også vil det kanskje fungere, for noen. Det er verre med de livredde dyra. De forstår det ikke, og uansett hvor mye du forklarer et kjæledyr at fyrverkeri ikke er farlig, så vil det ikke hjelpe. Alle dyra i skogen og naturen vår er hjelpeløse, søker tilflukt der de kan og noen dør av redsel. 
Så nei, jeg synes ikke fyrverkeri er verdt den lidelsen den påfører andre levende vesner. Kjøper ei pakke med stjerneskudd hvert år, og det er det. 

Selv satt jeg inne, også i år, med en livredd 6-åring. Hun gråt, skalv og ristet, var helt blek og ville bare at kvelden skulle ta slutt. Hun har grudd seg hele romjula til nyttårsaften. Alltid vært slik, og selv om jeg hvert år prøver å forklare, trøste og støtte, så blir det ikke bedre. 

Anonymkode: 85877...769

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sitter du der og sier stakkars hund, stakkars katt etc, og endrer oppførsel så blir selvsagt dyret dittt redd.

Selvsagt. Og mennesker som behandler dyret sitt som et barn heller enn et dyr fortjener kritikk.

Så også å sette sine egne følelser over dyrets. «Daaakar lille overvektige Fido, kom hit og spis en svinekotelett sånn at jeg føler meg bra».

Sitat

Ikke er hunder til folk  jeg kjenner redde heller. Men bor på nygda, og her blir de jo trent opp til å tåle lyder..

Hunder er forskjellige. Jeg er vokst opp på bygda og hunden vår var helt fra seg over det minste smell, mens naboens hund var ute og «jaktet» på raketter med stor glede og iver.

Vi kunne ha prøvd å trene hunden vår opp til å ikke bli skuddredd fra ung alder, men naboen trengte ikke det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (10 minutter siden):

La oss starte med: Hvor mange dyr blir drept av fyrverkeri? 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

«I 2016 fantes ca. 770 000 eide huskatter i Norge. På bakgrunn av anslag fra ulike vitenskapelige studier på antall fugler som drepes pr. huskatt, har NOF beregnet at huskatter dreper ca. 7 millioner fugler i Norge hvert eneste år.»

https://www.birdlife.no/prosjekter/nyheter/?id=2288

Tenker du at mer enn 7 millioner fugler dør som følge av fyrverkeri?

Ingen forskning som "objektivt" sier at kater dreper mer en raketer, akurat som jeg trode. Kjekt å ha god fantasi da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Man klarer seg uten julegaver og ribbe på julaften også.

Eller vin på lørdagskvelden. Alkohol er vel den enkeltfaktoren som skaper mest utrygghet og skader her i landet, dyrt er det og. La oss starte med å forby det :)

Anonymkode: ba240...d9d

Du kan lage en annen tråd om andre ting du ønsker å forby. Dette er en tråd om fyrverkeri, så la oss holde oss til det temaet 😊

Anonymkode: 8658a...c8f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (10 timer siden):

Jeg så en veldig forvirret småfugl på første nyttårsdag i fjor, tydelig at den var skremt vekk fra der den var vandt til å være. Når man først begynner å tenke på dette så blir det umulig å sende opp fyrverkeri. 

Du så EN forvirret fugl...? 

Naturen er et rått sted, "survival of the fittest" og folk nå er helt idiot når det kommer til "å ta vare på dyrene". Dyrene i naturen tar vare på seg selv. Ellers dør de og blir til føde for dem som kan klare seg selv. 

Her hadde vi felles oppskytning og det fungerte helt topp!  Alle trakk ned til sentrum og så fellesoppskytning som varte noen få minutter på nyttårsaften. Men "dyreelskerne" her skrev side opp og side ned om dritt på Facebook så nå gidder det ikke å arrangeres felles fyrverkeri mer. Så neste år er vi tilbake til at alle sitter på hver sin tue og skyter på hverandre, sender opp nødraketter og hagleskudd i ukesvis istedenfor den gode ordningen vi hadde. Helt topp, hurra for dyreelskerne!

Til dere med kjæledyr: dere vet det går ann å trene opp dyrene? Det går ann å kjøpe beroligende til dem hos dyrelegen? Det går ann å skåne dem selv fremfor å forlange at hele samfunnet skal bøye seg for dere sytepaver?

DU vil ha dyr! Flott! Ta nå vare på det selv!

Anonymkode: fe302...1d3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg for et forbud, av flere grunner. Den ene er miljøet, den andre er dyra og den tredje er mennesker. Finnes mange rundt omkring som av ulike årsaker er redde for fyrverkeri. 
Mennesker som har opplevd krig og terror, som får flashbacks hver nyttårsaften. 
Men, man kan forklare et menneske hva fyrverki er, lære de opp til å ikke være redd, fortelle de gjentatte ganger at fyrverkeri ikke er farlig - også vil det kanskje fungere, for noen. Det er verre med de livredde dyra. De forstår det ikke, og uansett hvor mye du forklarer et kjæledyr at fyrverkeri ikke er farlig, så vil det ikke hjelpe. Alle dyra i skogen og naturen vår er hjelpeløse, søker tilflukt der de kan og noen dør av redsel. 
Så nei, jeg synes ikke fyrverkeri er verdt den lidelsen den påfører andre levende vesner. Kjøper ei pakke med stjerneskudd hvert år, og det er det. 

Selv satt jeg inne, også i år, med en livredd 6-åring. Hun gråt, skalv og ristet, var helt blek og ville bare at kvelden skulle ta slutt. Hun har grudd seg hele romjula til nyttårsaften. Alltid vært slik, og selv om jeg hvert år prøver å forklare, trøste og støtte, så blir det ikke bedre. 

Anonymkode: 85877...769

Enig! Vill bare legge til at ikke alle menesker er i stand til å forstå at raketer ikke er farlig. Demente pasienter for eksempel, forstår ikke hva som skjer og kan bli veldig redde! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selvsagt. Og mennesker som behandler dyret sitt som et barn heller enn et dyr fortjener kritikk.

Så også å sette sine egne følelser over dyrets. «Daaakar lille overvektige Fido, kom hit og spis en svinekotelett sånn at jeg føler meg bra».

Hunder er forskjellige. Jeg er vokst opp på bygda og hunden vår var helt fra seg over det minste smell, mens naboens hund var ute og «jaktet» på raketter med stor glede og iver.

Vi kunne ha prøvd å trene hunden vår opp til å ikke bli skuddredd fra ung alder, men naboen trengte ikke det.

Dyr spesielt hunder, leser omgivelsene særdeles godt. Så viser du dem god grunn til engstelse, så vil de bli veldig redde.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

fremfor å forlange at hele samfunnet skal bøye seg for dere sytepaver?

Anonymkode: fe302...1d3

Mener at en nylig utført undersøkelse viste at 3/4 av befolkningen i Norge ønsker å forby fyrverkeri. Altså ønsker ikke flertallet fyrverkeri. Så hvorfor skal hele samfunnet bøye seg for sytepavene som så iherdig må ha fyrverkeri på nyttårsaften når dere faktisk utgjør mindretallet? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ingen forskning som "objektivt" sier at kater dreper mer en raketer, akurat som jeg trode. Kjekt å ha god fantasi da...

Hva er det med den frekke tonen? Du spurte tråden om forskning. Jeg brukte 5 minutter på google og fant et estimat på hvor mange fugler som blir drept av katter. Greit å ha litt folkeskikk da…

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke egentlig. Vi feirer et godt år bak oss, og håper på et bra år foran oss. Blitt 50 år og aldri sett vettskremte/døde dyr pga fyrverkeri.

Anonymkode: 1e653...c90

Snakk om ignorant

Anonymkode: df851...fe4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva tenker dere som mater bikkjer og andre dyr om at det er mange barn der ute som trenger mat, mens dere velger et dyr?

Anonymkode: b1a38...c21

Du driter jo tydeligvis i mennesker selv da. Tenk alle barna som har kommet hit pga krig, for så å oppleve plutselig smelling og sterke lys på himmelen i flere timer, gjerne i flere dager? Hvor re-traumatiserende er ikke det? Eller gamle mennesker som opplevde krigen her i Norge. Kanskje de er demente nå og tror krigen er tilbake. Det er ikke bare dyrene som lider, MANGE mennesker lider også pga fyrverkeri. 

Anonymkode: 324c3...f94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mener at en nylig utført undersøkelse viste at 3/4 av befolkningen i Norge ønsker å forby fyrverkeri. Altså ønsker ikke flertallet fyrverkeri. Så hvorfor skal hele samfunnet bøye seg for sytepavene som så iherdig må ha fyrverkeri på nyttårsaften når dere faktisk utgjør mindretallet? 

* Om det feks var Nettavisen som spurte leserene om å klikke i en artikkel så er det ikke nødvendigvis en robust undersøkelse 

* Norge er ikke et direkte-demokrati

* man trenger uansett beskyttelse mot flertallets tyranni.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare erfaring med husdyr som ikke reagerer på fyrverkeri og regner med at hunde og katteeiere gjør det de trenger for at de skal være trygge. En annen sak er jo fuglene og de ville dyrene, hester og dyr man ikke kan «skjerme»…. Selv om man ikke kan ta hensyn til alt i verden så tenker jeg også veldig på barn og voksne som har flyktet fra krig … Og med pris og forsøpling så finner jeg det utrolig meningsløst og sorry, litt primitivt … Særlig at alle skal få kjøpt og sendt fast 1 gang i året… og skjønner greia med tradisjon, men det er vel en tradisjon det kanskje er fornuftig å ikke videreføre til de neste generasjoner synes nå jeg:) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det tenker jeg ikke på. Dyr blir skremt, spist og drept hele tiden. Så lenge man forholder seg til tidsintervaller som er satt opp av kommunen tenker jeg det er helt innafor. 

Anonymkode: d016e...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...