Gå til innhold

Dere som smeller fyrverkeri.Tenker dere på alle dyrene som lider denne dagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 7.08):

Lol, selvfølgelig kan man forby dette. Å sammenligne med alkohol er jo bare tull. Fyrverkeri plager alle rundt en. 

Anonymkode: 79934...baf

Ekspander  

Nei. Naboen fyrte opp fyrverkeri og jeg ble ikke plaget. Følgelig plager ikke fyrverkeri alle rundt en.

Anonymkode: 3898e...2c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  Leeloo skrev (På 1.1.2025 den 0.47):

Jeg ELSKER fyrverkeri, synes det er sååå fint. Likevel er jeg 100% for et forbud, for det er ganske enkelt ikke verdt det. Det skremmer både folk og dyr, hvert år blir flere skadet, noen får varige mén. Om ikke hvert år, så skjer det at hus antennes. Det er penger opp i lufta, bokstavelig talt, og det står ofte masse søppel igjen som ingen går tilbake og henter. Håper lysshow og droner kan ta over, om ikke klarer vi oss med stjerneskudd (som uansett er det eneste vi kjøper).

Ekspander  

Enig. 

Det er litt absurd at privatpersoner en gang i året får lov til å kjøpe og sende opp sprengstoff i lufta til skade for seg selv og andre, dyr og miljø, ofte i beruset tilstand. Jeg tror vi vil se tilbake på fyrverkeri slik vi i dag ser på røyking innendørs før røykeloven.

Anonymkode: bcdf8...d3c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 2.44):

Litt må man tåle den ene gangen i året. Hunder og katter som er inne med en god familie er trygge uansett. Det kan lyne og det kan sprenges ute osv som man ikke har kontroll på.

Anonymkode: 8da07...083

Ekspander  

Hva med hester? Elgen? Fugler?

Anonymkode: bcdf8...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er så mye annet bråk som skjer iløpet av ett år. Lyn og torden, ting som blir sprengt grunnet byggningsarbeid. Hva med at Norge tester flyalarmen, burde slutte med det da?

Anonymkode: 7d0ae...fad

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk tur med hunden klokken 23 og fyrverkeri rundt oss.. brydde seg ikke. Og en katt som sover igjennom hele dagen he he.

Vi har sonet her vi bor...så det er mange steder du ikke får skyte opp. Kanskje dette burde vært på flere steder

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 8.50):

Er så mye annet bråk som skjer iløpet av ett år. Lyn og torden, ting som blir sprengt grunnet byggningsarbeid. Hva med at Norge tester flyalarmen, burde slutte med det da?

Anonymkode: 7d0ae...fad

Ekspander  

Bråk er vel ikke det eneste. Lyn og torden er et veldig dårlig argument da dette er noe dyra værer og kjenner til, selv om noen er redd så er det et naturfenomen. 

Anonymkode: 96db0...841

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Objektivt dreper hund/katt mer dyr enn raketter noensinne vil gjøre eller har gjort.

Så ikke vær ignorant.

Katta mi og sønnen min sov gjennom hele spetakkelet uten problemer.

Gikk tur i byen her på dagtid og masse hunder gikk løs uten bånd, og et par gikk etter duer. 

Fei for egen dør først.

Fyrverkeri var bra i går med klar himmel og alt.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker ikke fyrverkeri, men selv om det var heftig rundt ørene her i natt, er småfuglene på brettet som vanlig nå i morgentimene. Tror de takler det greit, men de er nok som vanlig på vakt mot de blodtørstige kattene rundt her.

Anonymkode: dda21...d93

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 22.47):

Alle dyrene i skogen.fugler. Alle som blir skremt for livet fordi du skal ha det litt morro.

Anonymkode: aa814...4ff

Ekspander  

Med tanke på hva det både er øyeskader, Brann og skremte dyr hvert år, så er det litt rart at det fortsatt er lov privat. Det er ikke bare nabobikkja som blir skremt, det gjelder alt i fra tamdyr til ville dyr, (folk er så forbanna korttenkte der). For å ikke snakke om kostnadene vi som samfunn må betale for øyeskader o.l. Bare fordi noen mener det er en menneskerett å få skyti opp noen raketter. Men for all del, det er jo bare en dag.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 0.20):

Oi oi oi her var det følelser i sving

Anonymkode: 097ce...739

Ekspander  

Oi oi oi? Er du red for følelser? Helt naturlig å føle når man ser lidelse, kansje du ikke skal tryke deg in i slike tråder om du reagerer så sterkt på det....

Anonymkode: ec39e...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 0.32):

Verken kjøper eller sender opp fyrverkeri, men barna får stjerneskudd. Lærer dem også om fakta rundt fyrverkeri, derunder også lidelsen for spesielt ville dyr og fugler (de tamme kan vi også ha kontroll på). Vi er enig om at det er noen fine fyrverkerier, men at det er totalt unyttig. Hadde jeg fått bestemt her i verden, så hadde det blitt forbud asap. 

Anonymkode: 88150...279

Ekspander  

Håper for Guds skyld dere ikke ser på og nyter denne flotte styggeskapen 

Anonymkode: ba240...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 9.05):

Jeg liker ikke fyrverkeri, men selv om det var heftig rundt ørene her i natt, er småfuglene på brettet som vanlig nå i morgentimene. Tror de takler det greit, men de er nok som vanlig på vakt mot de blodtørstige kattene rundt her.

Ekspander  

Med andre ord du bryr deg ikke om fugler, og har aldri giddet å undersøke hvodan det går med de eller hvordan rakketer påvirker de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har kjøpt "dyrevennlig" fyrverkeri i år. Det er sånn fontene og ikke raketter. Anbefales på det sterkeste! Gir mye moro for pengene da det værer lenger, ingen "boom" lyd. Minuset er at må stå litt lenger vekk fra den, da ter man mer areal på bakken. 

Anonymkode: b5676...bff

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 9.16):
  AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 9.05):

Ekspander  

Med andre ord du bryr deg ikke om fugler, og har aldri giddet å undersøke hvodan det går med de eller hvordan rakketer påvirker de? 

Ekspander  

Hva i alle dager snakker du om? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De gjør nok ikke det. 
Pusene mine var livredde stakkars. 😔

Anonymkode: 62f24...1d4

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  NakenPanda skrev (På 1.1.2025 den 9.03):

Objektivt dreper hund/katt mer dyr enn raketter noensinne vil gjøre eller har gjort.

Ekspander  

Vil gjerne lese denne forskningen, hvor finner jeg den? For det høres ut som en løgn du akurat diktet opp.... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 7.20):

Å være forkjemper for fortsatt bruk av fyrverkeri, er bare flaut. En ting er å nødvendigvis ikke bry seg så mye fra eller til, men å furte fordi man potensielt ikke skulle få fyre opp/se fyrverkeri på nyttårsaften er lavmål. Tilhengere bruker ofte argument at man får tåle fyrverkeri noen timer på nyttårsaften. Slenger dette argumenter tilbake: dere klarer dere vel uten fyrverkeri noen timer på nyttårsaften, når man lever fint uten resten av året. 

Anonymkode: 8658a...c8f

Ekspander  

Man klarer seg uten julegaver og ribbe på julaften også.

Eller vin på lørdagskvelden. Alkohol er vel den enkeltfaktoren som skaper mest utrygghet og skader her i landet, dyrt er det og. La oss starte med å forby det :)

Anonymkode: ba240...d9d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 9.21):

Vil gjerne lese denne forskningen, hvor finner jeg den? For det høres ut som en løgn du akurat diktet opp.... 

Ekspander  

La oss starte med: Hvor mange dyr blir drept av fyrverkeri? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 7.08):

Lol, selvfølgelig kan man forby dette. Å sammenligne med alkohol er jo bare tull. Fyrverkeri plager alle rundt en. Hele nabolag, ville dyr OG tamme. En alkoholiker er sjeldent til sjenanse for ett helt nabolag. Å bruke dyremishandling som en unnskyldning til mer skade er jo bare ett merkelig argument. Fakta er også, som mange andre nevner, folk evner jo ikke å følge tidene det er lov å skyte opp raketter. Jeg har hørt raketter siden julaften, og jeg vet, som hvert eneste andre år, at jeg kommer til å fortsette å høre raketter de neste dagene, om ikke ukene. Fordi folk er fullstendig retarded og ikke klarer å følge regler. Dette er ikke bare plagsomt for dyr, også forstyrrende om man prøver å sove en random Torsdag kveld. 

Anonymkode: 79934...baf

Ekspander  

Åja, så akoholen plager ikke andre? Bor du under en stein? Sett deg inn i statistikken. Millioner av mennesker lider hver eneste dag som følge av alkoholens ringvirkninger, inkludert titusener av norske barn. Disse blir ofret fordi mor og far bare MÅ ha sine glass med vin på julaften, nyttårsaften, burdsdager, helger etc.

Argumentet med at folk ikke evner å følge tidsrammene er et dårlig argument.  Detter IKKE et stort problem. Ja, det er noen smell her og der i dagene etter nyttårsaften, men ærlig talt, det er forsvinnende lite.

Men slik er det jo. Når man selv er motstander mot noe, så er det ikke måte på hvor mye som bør gjøres, og til og med forbys. Men det gjelder ikke det man selv liker. Jeg er ikke tilhenger av forbud, og heller ikke forbud mot f.eks. alkohol, men det er et ubestridelig faktum at utrolig mange barn hadde fått et mye, mye bedre liv om man hadde fjernet alkoholen fra ligningen. Hvis man ikke er villig til å erkjenne dette, så er man rett og slett ignorant.

Å forby ting i hytt og vær er sjelden en god løsning.

Anonymkode: 9774e...38f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En artikkel i lokalavisen her stod det at i fjor var ca 56% positive mot et forbud, i år var det over 70% som var positive til det. Det er jo godt at flertallet tar til fornuft da. 

Anonymkode: 96db0...841

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...