Gå til innhold

Dere som smeller fyrverkeri.Tenker dere på alle dyrene som lider denne dagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi oi oi her var det følelser i sving

Anonymkode: 097ce...739

Når du har opplevd å se et dyr du er glad i lide på denne måten så blir det følelser satt i sving. Og da skjønner man også hvordan alle andre dyr som er redde har det. Har du barn? Hvordan tror du at du hadde hatt det dersom du var vitne til at de led og du ikke kunne gjøre noen ting med det?

Jeg har en hund som er adoptert fra et annet land, tidligere gatehund. Han ble slått og sparket, skutt med luftgevær, satt fyr på og torturert med strøm. I tillegg så er det vanlig i det landet at lokale folk kaster kinaputter og annet som smeller høyt etter/på dyrene slik at de skal bli redde og løpe vekk. Han ble så funnet nesten livløs på en søppeldynge.

Da han kom til meg var han så redd og usikker på alt og alle. Men, takket være trening, snille mennesker og andre gode hunder han har fått sosialisere med, så har han blitt betraktelig bedre og mer selvsikker. Men det er fortsatt noen ting som han aldri kommer til å bli helt trygg på og det er høye smell, der sitter traumene altfor dypt.

Beroligende medisin fungerer ikke da han bare blir sløv men, fortsatt like redd inni kroppen sin. Han kaster opp, tisser på seg, har masse diaré som kommer inne, sikler og peser. Klarer ikke slappe av eller spise på flere dager, og når bråket er på det værste så ligger han bare helt apatisk på gulvet mens øynene ruller bakover. Det ser nesten ut som at han er på vei til å dø, og det er helt forferdelig å være vitne til. 

På tross av alt dette så er han heldig fordi han faktisk ikke er alene, vi er sammen med han hele tiden. Det gikk litt bedre da vi hadde en hund til som ikke var redd og viste han trygghet, men nå er "broren" hans dessverre død så vi er like langt.

Tenk deg så ville dyr eller store dyr i stall og fjøs som det ikke er mulighet til å være sammen med eller prøve å berolige.

Syntes du fortsatt det er rart at dette setter følelser i sving hos mange? Selv om fyrverkeri er pent å se på, er det verdt det når man vet man plager livet av uskyldige dyr? For hva da? Litt moro å leke dynamitt Harry en gang i året?

Husk at dyr føler frykt, redsel og angst på samme måte som oss mennesker? Tenk deg selv at du hadde en øksemorder som løp etter deg i flere dager og fant deg hvor enn du var. Bare på gøy da, men det skjønte jo ikke du. Hadde det vært kult for deg? 

Jeg er også en person som gosser meg når andre skader seg på fyrverkeri. Når du er med på leken får du tåle steken, bokstavelig talt og er en helt passende straff når du er så drittsekk mot annet liv.

Anonymkode: 94d6b...421

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mtp at hele verden holder på med fyrverkeri, så stopper ikke jeg heller.

Den dagen USA, Kina og Russland slutter, da kan Norge også slutte. Verden er større enn Norge folkens......

Anonymkode: cdffd...955

Så fordi at USA, Kina og Russland plager livet av sine dyr med fyrverkeri så kan vi gjøre det samme i Norge? For en logikk 😅.  Årets dummeste kommentar kun 3, 5 time inn i det nye året 🏆. Jeg syntes vi skal slutte med gratis helsetilbud her i landet jeg, for det har de ikke i USA. Så syntes jeg vi skal gå til krig med nabolandet vårt for det gjør Russland, også syntes jeg vi skal slutte med sykelønn for det har de ikke i Kina. 🤣🤣🤣

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt må man tåle den ene gangen i året. Hunder og katter som er inne med en god familie er trygge uansett. Det kan lyne og det kan sprenges ute osv som man ikke har kontroll på.

Anonymkode: 8da07...083

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Litt må man tåle den ene gangen i året. Hunder og katter som er inne med en god familie er trygge uansett. Det kan lyne og det kan sprenges ute osv som man ikke har kontroll på.

Anonymkode: 8da07...083

Der sa du det selv, det man ikke har kontroll på! Men, hva med det vi gjør med hensikt? Det har vi kontroll på, alikevel så skader man andre med vilje? Det finnes faktisk ikke ÉTT eneste godt argument for hvorfor man skal bruke fyrverkeri.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alle dyrene i skogen.fugler. Alle som blir skremt for livet fordi du skal ha det litt morro.

Anonymkode: aa814...4ff

Tenker du de fuglene jeg henger opp mat til vinteren igjennom? Hva gjør du for de?

Anonymkode: 0d428...775

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lille_fiol skrev (3 timer siden):

Fordi om du ikke ser det så betyr det at det ikke finnes? Har en hund som ligger å skjelver ved siden av meg her...

Hva har du gjort for å trene den? 

Jeg har hatt over 20 kjæledyr (hunder og katter) og aldri hatt problemer, men så har jeg trent med de 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Verken kjøper eller sender opp fyrverkeri, men barna får stjerneskudd. Lærer dem også om fakta rundt fyrverkeri, derunder også lidelsen for spesielt ville dyr og fugler (de tamme kan vi også ha kontroll på). Vi er enig om at det er noen fine fyrverkerier, men at det er totalt unyttig. Hadde jeg fått bestemt her i verden, så hadde det blitt forbud asap. 

Anonymkode: 88150...279

12 års grense på stjerneskudd...

Anonymkode: 0d428...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en hund og en katt. Hunden har hele roen med raketten, men katten er litt redd. Den ville ut, men snudde i døra. Heldigvis...En på festen som slapp den ut, men  den kom inn igjen etter 2 sekunder.

Men jeg har vondt av andre dyr, fugler og ville dyr. Det må være veldig stressende. Det er mange år siden vi skøyt opp noe, og jeg synes det er bråk og styr. Det holder iallfall med det offentlige fyrverkeriet.

Anonymkode: 68b29...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så fordi at USA, Kina og Russland plager livet av sine dyr med fyrverkeri så kan vi gjøre det samme i Norge? For en logikk 😅.  Årets dummeste kommentar kun 3, 5 time inn i det nye året 🏆. Jeg syntes vi skal slutte med gratis helsetilbud her i landet jeg, for det har de ikke i USA. Så syntes jeg vi skal gå til krig med nabolandet vårt for det gjør Russland, også syntes jeg vi skal slutte med sykelønn for det har de ikke i Kina. 🤣🤣🤣

Om det var årets dummeste kommentar har ikke du lest mye altså 😂😂😂

Jeg gjør hva faen jeg vil, og ja, jeg gidder ikke å stoppe med fyrverkeri før noen av de landene gir seg.

Bikkja mi reagerer ikke, katten reagerer ikke, undelaten min koser seg med musikken vi spiller.

Det å dra inn helsetilbud er lavmål av deg. Det har ingenting med denne tråden å gjøre.

Anonymkode: cdffd...955

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet er jo ikke de få timene med smell rundt nyttår, men det faktum at folk ikke klarer å beherske seg og begynner å sende opp raketter flere uker før nyttår, og fortsetter langt uti januar.

Selvfølgelig kan man ta ansvar for dyrene sine akkurat rundt nyttår, noen få timer der man holder dyra inne og evt. avleder oppmerksomheten til redde dyr eller tar dem med til roligere områder, det burde alle dyreeiere klare. Det er overkommelig for både bønder, hesteeiere, katteeiere, osv. Men det blir helt umulig å skulle passe på alle disse dyrene og holde dem innendørs i flere uker i strekk, bare fordi folk ikke klarer å holde oppskytingen til de få timene det faktisk er lov. De fleste hester blir kokkelimonke av å holdes inne 24/7 over lengre tid, og lykke til med å ikke lufte bikkja på to måneder... Det er så mange ulykker hvert eneste år, at man skulle tro folk snart forstod hvor alvorlig dette kan være. Men neida, man mååååå jo teste rakettene tre uker før nyttår!

Om det ikke blir totalforbud, så burde det i det i det minste bli flere soner med forbud, og aller helst forbud for privatpersoner å sende og skyte opp.

Vet det er mange som f.eks tar med bikkja på hytta rundt nyttårstider for å slippe unna fyrverkeriet, og da er det rett og slett kvalmende å vite at det også er folk som tar med raketter dit opp og skyter opp til alle døgnets tider. Noen friområder burde det være for dem som vil komme seg unna.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tenker på dyrene. Ble lei meg da jeg så ut vinduet i sted. Fuglene flyr vettskremte og helt retningsløst panisk i alle retninger.

Vi mennesker er det verste denne planeten har fått påført.

Dette er ikke feiring, det er tortur av det levende livet vi har rundt oss :( 

Anonymkode: 92f28...505

Totalt enig med deg. Mennesker tenker kun på seg selv og sin lille ræv, og oppfører seg som om de er de eneste på jorda og at jorda er deres. 

Anonymkode: 9661a...98c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Folk som bruker "det er bare noen timer en dag i året" som argument er så forbanna dumme folk.

Jeg har to hunder og to (inne)katter. 

Kattene bryr seg ikke så alt for mye, hun yngste gjemmer seg fra alle lysene ved midnatt og når det blir for mye og for nært. Hun eldste kan gå å gjemme seg når det smeller for nært men hun kommer frem like etterpå. De har aldri opplevd fyrverkeri på nært hold. Hundene er noe annet. 

Han yngste hunden min er som ene katten min, redd for lysene og har ligget på dørmatten lengst borte fra vinduer siden 5 tiden i dag. Han har ikke opplevd fyrverkeri for nært, enda. Jeg går bare å venter på at han skal få skrekken. Han eldste er livredd. Han kryper langs gulvet og fotfølger meg, har tisset av frykt på gulvet tre ganger. En gang i går og to i dag. Han fikk skrekken for mange år siden. En idiot fyrte av et batteri noen meter unna oss, flere dager før nyttårsaften. Etter det så har han vært livredd og traumatisert. Hundene mine har ikke fått vært ute å tisset siden 4 tiden i dag, på grunn av konstant oppskyting i nabolaget siden 5 tiden! Det er først nå det har vært stille i 10 minutter, jeg skal forsøke å gå ut rett utenfor snart nå. Men jeg gruer meg, for det er fortsatt tidlig på kvelden og det kan fortsatt smelle når som helst. 

Har hatt 6 hunder i mitt liv, 3 har vært livredd fyrverkeri på grunn av traumer. Og ingen av dem ble skremt på nyttårsaften, fordi vi tar ingen sjanser på denne dagen. Alle ble skremt dagene før og etter og det provoserer meg så mye at jeg koker av å snakke om det. 

Det er akkurat det folk ikke forstår. Fyrverkeri er ikke bare i 10 minutter ved midnatt. Det smeller flere dager i forveien og i dagene etter. Og vi som hundeeiere har ingen sjans til å beskytte hundene våre, fordi vi vet ikke når og hvor det smeller. Alt handler om flaks og uflaks. Hadde det bare vært snakk om 10 minutter ved midnatt, så hadde det ikke vært et så stort problem. 10 minutter er fortsatt 10 minutter for mye, men det hadde spart mange hunder, katter, hester, fugler m.m. for traumer. 

Jeg feller ikke en tåre til alle som skader seg av fyrverkeri, de fortjener det! Alle og en hver og det skulle ha vært flere! (ikke snakk om tilfeldige ofre som blir skadet som ikke har fyrt de opp selv, men det sier seg selv). Alle de andre; Håper de mister en finger eller to, så kanskje de lærer og aldri mer rører fyrverkeri. 

Har selv aldri kjøpt fyrverkeri og jeg vil aldri støtte en slik bransje, uavhengig av om jeg har dyr selv eller ikke. Ingen i min familie eller omgangskrets kjøper fyrverkeri heller og det er jeg glad for. 

Anonymkode: b148e...2b5

Man kan ikke forby alt man ikke liker og som er ubehagelig. Det sier seg selv. Selvsagt er det kjipt for de som har kjæledyr som er redd på nyttårsaften, men de for gjøre det beste ut av det. Det er mange ting som burde vært forbudt.

Vi kan jo f.eks. ta alkoholen. Hvor mye elendighet skaper ikke alkoholet i et samfunn? De som forsøker seg på å snakke om kraftig begrensning eller til og med forbud blir møtt med argumenter som at man ikke kan forby alkohol fordi noen ikke klarer å styre seg etc. Vel, når 200.000 barn bare i Norge gruer seg til jul og høytider p.g.a. alkohol, og når vi ser på alkoholens skader, totalt sett, så er det helt vanvittig å tenke på. Hadde alkoholen blitt funnet opp i dag, hadde det blitt totalforbud på flekken. Hadde man virkelig ønsket å bidra til å redde barn fra akoholens skadevirkninger, så hadde man innført vesentlige begrensninger. Man kan jo bare tenke seg de reaksjonene det hadde medført, inkludert flertallet av de som er i mot fyrverkeri......

Poenget mitt er at man ikke bare kan forby ting som har negative konsekvenser. I dag er fyrverkeri begrenset til 8 timer på nyttårsaften. Det er et svært lite vindu, og det må vi faktisk leve med (til sammenligning må de som får livene ødelagt av alkohol forholde seg til dette hver eneste dag).

Og når det gjelder kjæledyr, så er nok fyrverkeri et neglisjerbart problem sammenlignet med hvor mye mishandling det er av kjæledyr i dag. Jeg snakker om folk som bor i bygårder og har hundene sine innestengt store deler av dagen, noen til og med i bur. Jeg snakker om folk som behandler hundene og dyrene sine elendig, og bruker fysisk makt. Jeg snakker om hundeeiere som ikke gidder å gi dem den fysiske og mentale stimulansen de behøver. Jeg tenker at man burde ha mye mer fokus på det enn de få timene med fyrverkeri én gang i året. I Sverige er det f.eks. forbud mot å ha hund i bur - hvorfor er dette lov i Norge egentlig?

Personlig har jeg ikke kjøpt fyrverkeri på flere år, var mer ivrig i min ungdom. Og jeg hadde neppe hatt store problemer om det ble innført et forbud, men jeg synes det hører med med litt smell og knall på nyttårsaften.

PS! Har selv hatt hund, og det gikk fint å ha henne innendørs på nyttårsaften, men forstår selvsagt at det er forskjeller fra individ til individ.

Anonymkode: 9774e...38f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man kan ikke forby alt man ikke liker og som er ubehagelig. Det sier seg selv. Selvsagt er det kjipt for de som har kjæledyr som er redd på nyttårsaften, men de for gjøre det beste ut av det. Det er mange ting som burde vært forbudt.

Vi kan jo f.eks. ta alkoholen. Hvor mye elendighet skaper ikke alkoholet i et samfunn? De som forsøker seg på å snakke om kraftig begrensning eller til og med forbud blir møtt med argumenter som at man ikke kan forby alkohol fordi noen ikke klarer å styre seg etc. Vel, når 200.000 barn bare i Norge gruer seg til jul og høytider p.g.a. alkohol, og når vi ser på alkoholens skader, totalt sett, så er det helt vanvittig å tenke på. Hadde alkoholen blitt funnet opp i dag, hadde det blitt totalforbud på flekken. Hadde man virkelig ønsket å bidra til å redde barn fra akoholens skadevirkninger, så hadde man innført vesentlige begrensninger. Man kan jo bare tenke seg de reaksjonene det hadde medført, inkludert flertallet av de som er i mot fyrverkeri......

Poenget mitt er at man ikke bare kan forby ting som har negative konsekvenser. I dag er fyrverkeri begrenset til 8 timer på nyttårsaften. Det er et svært lite vindu, og det må vi faktisk leve med (til sammenligning må de som får livene ødelagt av alkohol forholde seg til dette hver eneste dag).

Og når det gjelder kjæledyr, så er nok fyrverkeri et neglisjerbart problem sammenlignet med hvor mye mishandling det er av kjæledyr i dag. Jeg snakker om folk som bor i bygårder og har hundene sine innestengt store deler av dagen, noen til og med i bur. Jeg snakker om folk som behandler hundene og dyrene sine elendig, og bruker fysisk makt. Jeg snakker om hundeeiere som ikke gidder å gi dem den fysiske og mentale stimulansen de behøver. Jeg tenker at man burde ha mye mer fokus på det enn de få timene med fyrverkeri én gang i året. I Sverige er det f.eks. forbud mot å ha hund i bur - hvorfor er dette lov i Norge egentlig?

Personlig har jeg ikke kjøpt fyrverkeri på flere år, var mer ivrig i min ungdom. Og jeg hadde neppe hatt store problemer om det ble innført et forbud, men jeg synes det hører med med litt smell og knall på nyttårsaften.

PS! Har selv hatt hund, og det gikk fint å ha henne innendørs på nyttårsaften, men forstår selvsagt at det er forskjeller fra individ til individ.

Lol, selvfølgelig kan man forby dette. Å sammenligne med alkohol er jo bare tull. Fyrverkeri plager alle rundt en. Hele nabolag, ville dyr OG tamme. En alkoholiker er sjeldent til sjenanse for ett helt nabolag. Å bruke dyremishandling som en unnskyldning til mer skade er jo bare ett merkelig argument. Fakta er også, som mange andre nevner, folk evner jo ikke å følge tidene det er lov å skyte opp raketter. Jeg har hørt raketter siden julaften, og jeg vet, som hvert eneste andre år, at jeg kommer til å fortsette å høre raketter de neste dagene, om ikke ukene. Fordi folk er fullstendig retarded og ikke klarer å følge regler. Dette er ikke bare plagsomt for dyr, også forstyrrende om man prøver å sove en random Torsdag kveld. 

Anonymkode: 79934...baf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være forkjemper for fortsatt bruk av fyrverkeri, er bare flaut. En ting er å nødvendigvis ikke bry seg så mye fra eller til, men å furte fordi man potensielt ikke skulle få fyre opp/se fyrverkeri på nyttårsaften er lavmål. Tilhengere bruker ofte argument at man får tåle fyrverkeri noen timer på nyttårsaften. Slenger dette argumenter tilbake: dere klarer dere vel uten fyrverkeri noen timer på nyttårsaften, når man lever fint uten resten av året. 

Anonymkode: 8658a...c8f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De tenker verken på dyr, mennesker eller miljø. Fyrverkeri lages på fabrikker av barn, slaver og underbetalte mennesker som jobber under ekstremt farlige forhold. "Made in sweden" betyr bare at det er pakket der, det er made in China by slaves and children. I tillegg forpester det miljø, luft, og skremmer livet av spesielt fugler. 

https://clb.org.hk/en/content/catalogue-human-deaths-chinas-firework-factories

https://www.hopeforthefuture.at/en/child-labour-in-fireworks-production-the-real-cost-of-those-firecrackers/

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/nyttarsaften-er-en-dag-hvor-miljo-dyr-og-mennesker-lider/o/5-95-2207668

"Mange steder i verden har det vært registrert massedød av fugler nyttårsaften. Enkelte steder har det bokstavelig talt regnet døde og døende fugler ned i gatene. En tysk undersøkelse viser at det har vært tilfeller med opptil 5000 døde fugler som følge av fyrverkeri."

Anonymkode: cbc0c...213

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for totalforbud mot salg av fyrverkeri til privatpersoner pga uvettig bruk som er til skade for både dyr, mennesker, eiendeler og miljø. 

Nyhetene rapporterer om gjenger av unge gutter som løper rundt og skyter fyrverkeri på folk. Menn som blir blinde eller får øyeskader når de skyter raketter i fylla. Dyr som dør eller er livredde. Mennesker som har opplevd krig eller andre traumatiske hendelser som får opp all den gamle dritten. Hus som brenner. 

I tillegg koster det masse penger. 

Jeg ser ingen gode grunner til at privatpersoner skal få fortsette å kjøpe og bruke fyrverkeri. 

Anonymkode: ae6bb...343

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

men jeg synes det hører med med litt smell og knall på nyttårsaften.

Jeg skjønner ikke helt dette argumentet.

Lys kan jeg forstå, men da finnes det alternativer som stille fyrverkeri, eller lysshow, men hvorfor smell og knall?

(I gamle dager slo de på gryter og lokk, hylte og skrek, for å skremme bort gamle ånder, men denne overtroen sitter vel ikke igjen nå?)

Anonymkode: 3fd6a...ab3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder brukes på jakt. Da trener man dem opp til å tolerere feks en hagle som avfyres tett ved.

Jeg fyrer opp mitt ene batteri med god samvittighet.

Anonymkode: 3898e...2c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...