Gå til innhold

Dere som smeller fyrverkeri.Tenker dere på alle dyrene som lider denne dagen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

At folk ikke bryr seg om dyrevelferd eller miljø er dessverre ikke noen overraskelse. Bare se "grisenes hemmelighet" på NRK. Vi støtter lidelse og miljøsvineri hver eneste dag. Menneskeheten var en forferdelig dårlig idé...

Anonymkode: 767eb...e66

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke egentlig. Vi feirer et godt år bak oss, og håper på et bra år foran oss. Blitt 50 år og aldri sett vettskremte/døde dyr pga fyrverkeri.

Anonymkode: 1e653...c90

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke egentlig. Vi feirer et godt år bak oss, og håper på et bra år foran oss. Blitt 50 år og aldri sett vettskremte/døde dyr pga fyrverkeri.

Fordi om du ikke ser det så betyr det at det ikke finnes? Har en hund som ligger å skjelver ved siden av meg her...

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet

Har akkurat sittet hos en vettskremt 2-åring som våknet med et hyl. Skal opp igjen med han kl 07 i morgen tidlig.

Takk til dere som vekker små barn og sørger for at småbarnsforeldrene får en nydelig dag med for lite søvn i morgen - til tross for at en selv både er edru og fornuftig.

Takk til dere som tar livet av smådyrene (og de store) i naturen rundt oss - selv spurven er på vei mot å bli rødlistet så det er ikke akkurat sånn at vi har for mange av dem.

og, takk til dere som sørger for å sette en skikkelig støkk i flyktningene vi liksom skal ta vare på på vei inn i det nye året.

Denne idiotiske tradisjonen er så avleggs at jeg blir flau på menneskehetens vegne. Nå håper jeg snart folk i mitt nærområde er ferdig med å sette fyr på pengene sine så det blir mulig å få noen timer på øyet.

Godt nyttår. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (58 minutter siden):

Nå er jeg ansvarlig dyreeier. Alle kattene er inne, alle vindu er lukket. Vi kan ikke nekte eller forby fyrverkeri. Men vi kan prøve å ta vare på dyrene. Min søster pleier å reise på hytta. Hun har 2 hunder. Akkurat nå er jeg så heldig at jeg har kattene på inne. De ligger i sengen min, den tryggeste plassen de vet om. 

Åja. Og hvordan tenker du at vi skal ta oss av alle ville dyr da? Skal du gå ut i skogen og berolige fuglene og rådyrene osv?  SELVFØLGELIG kan man forby fyrverkeri. Er sikker på at en dag blir det forbudt.

De fleste er ansvarlig dyreeiere. Jeg begynte å ta på rakettlyder med jevne mellomrom når hunden min var valp. Fikk det anbefalt. Hun bryr seg lite om raketter og smell, heldigvis. Vi har hatt flere turer i kveld. Jeg er heldig, for jeg vet det ligger hunder og rister og skjelver under stoler og bord rundt om.

Det er jo hjerteskjærende. Jeg HATER raketter,  dypt og intenst.

Anonymkode: cd471...711

• Liker 9
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Folk som bruker "det er bare noen timer en dag i året" som argument er så forbanna dumme folk.

Jeg har to hunder og to (inne)katter. 

Kattene bryr seg ikke så alt for mye, hun yngste gjemmer seg fra alle lysene ved midnatt og når det blir for mye og for nært. Hun eldste kan gå å gjemme seg når det smeller for nært men hun kommer frem like etterpå. De har aldri opplevd fyrverkeri på nært hold. Hundene er noe annet. 

Han yngste hunden min er som ene katten min, redd for lysene og har ligget på dørmatten lengst borte fra vinduer siden 5 tiden i dag. Han har ikke opplevd fyrverkeri for nært, enda. Jeg går bare å venter på at han skal få skrekken. Han eldste er livredd. Han kryper langs gulvet og fotfølger meg, har tisset av frykt på gulvet tre ganger. En gang i går og to i dag. Han fikk skrekken for mange år siden. En idiot fyrte av et batteri noen meter unna oss, flere dager før nyttårsaften. Etter det så har han vært livredd og traumatisert. Hundene mine har ikke fått vært ute å tisset siden 4 tiden i dag, på grunn av konstant oppskyting i nabolaget siden 5 tiden! Det er først nå det har vært stille i 10 minutter, jeg skal forsøke å gå ut rett utenfor snart nå. Men jeg gruer meg, for det er fortsatt tidlig på kvelden og det kan fortsatt smelle når som helst. 

Har hatt 6 hunder i mitt liv, 3 har vært livredd fyrverkeri på grunn av traumer. Og ingen av dem ble skremt på nyttårsaften, fordi vi tar ingen sjanser på denne dagen. Alle ble skremt dagene før og etter og det provoserer meg så mye at jeg koker av å snakke om det. 

Det er akkurat det folk ikke forstår. Fyrverkeri er ikke bare i 10 minutter ved midnatt. Det smeller flere dager i forveien og i dagene etter. Og vi som hundeeiere har ingen sjans til å beskytte hundene våre, fordi vi vet ikke når og hvor det smeller. Alt handler om flaks og uflaks. Hadde det bare vært snakk om 10 minutter ved midnatt, så hadde det ikke vært et så stort problem. 10 minutter er fortsatt 10 minutter for mye, men det hadde spart mange hunder, katter, hester, fugler m.m. for traumer. 

Jeg feller ikke en tåre til alle som skader seg av fyrverkeri, de fortjener det! Alle og en hver og det skulle ha vært flere! (ikke snakk om tilfeldige ofre som blir skadet som ikke har fyrt de opp selv, men det sier seg selv). Alle de andre; Håper de mister en finger eller to, så kanskje de lærer og aldri mer rører fyrverkeri. 

Har selv aldri kjøpt fyrverkeri og jeg vil aldri støtte en slik bransje, uavhengig av om jeg har dyr selv eller ikke. Ingen i min familie eller omgangskrets kjøper fyrverkeri heller og det er jeg glad for. 

Anonymkode: b148e...2b5

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Håper det blir helt forbudt snart. 

Anonymkode: 3eff1...7cf

• Liker 6
Skrevet
Helene skrev (1 time siden):

Nå er jeg ansvarlig dyreeier. Alle kattene er inne, alle vindu er lukket. Vi kan ikke nekte eller forby fyrverkeri. Men vi kan prøve å ta vare på dyrene. Min søster pleier å reise på hytta. Hun har 2 hunder. Akkurat nå er jeg så heldig at jeg har kattene på inne. De ligger i sengen min, den tryggeste plassen de vet om. 

Hva med de «ansvarlige» dyreeierene som ikke kan ta med seg alle dyrene inn i senga eller på hytta? Er de uansvarlig de da? Blir vanskelig å frakte hundrevis av dyr til et øde sted fordi det ikke blir nyttårsaften for noen uten å skremme vettet av dyr. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Folk som bruker "det er bare noen timer en dag i året" som argument er så forbanna dumme folk.

Jeg har to hunder og to (inne)katter. 

Kattene bryr seg ikke så alt for mye, hun yngste gjemmer seg fra alle lysene ved midnatt og når det blir for mye og for nært. Hun eldste kan gå å gjemme seg når det smeller for nært men hun kommer frem like etterpå. De har aldri opplevd fyrverkeri på nært hold. Hundene er noe annet. 

Han yngste hunden min er som ene katten min, redd for lysene og har ligget på dørmatten lengst borte fra vinduer siden 5 tiden i dag. Han har ikke opplevd fyrverkeri for nært, enda. Jeg går bare å venter på at han skal få skrekken. Han eldste er livredd. Han kryper langs gulvet og fotfølger meg, har tisset av frykt på gulvet tre ganger. En gang i går og to i dag. Han fikk skrekken for mange år siden. En idiot fyrte av et batteri noen meter unna oss, flere dager før nyttårsaften. Etter det så har han vært livredd og traumatisert. Hundene mine har ikke fått vært ute å tisset siden 4 tiden i dag, på grunn av konstant oppskyting i nabolaget siden 5 tiden! Det er først nå det har vært stille i 10 minutter, jeg skal forsøke å gå ut rett utenfor snart nå. Men jeg gruer meg, for det er fortsatt tidlig på kvelden og det kan fortsatt smelle når som helst. 

Har hatt 6 hunder i mitt liv, 3 har vært livredd fyrverkeri på grunn av traumer. Og ingen av dem ble skremt på nyttårsaften, fordi vi tar ingen sjanser på denne dagen. Alle ble skremt dagene før og etter og det provoserer meg så mye at jeg koker av å snakke om det. 

Det er akkurat det folk ikke forstår. Fyrverkeri er ikke bare i 10 minutter ved midnatt. Det smeller flere dager i forveien og i dagene etter. Og vi som hundeeiere har ingen sjans til å beskytte hundene våre, fordi vi vet ikke når og hvor det smeller. Alt handler om flaks og uflaks. Hadde det bare vært snakk om 10 minutter ved midnatt, så hadde det ikke vært et så stort problem. 10 minutter er fortsatt 10 minutter for mye, men det hadde spart mange hunder, katter, hester, fugler m.m. for traumer. 

Jeg feller ikke en tåre til alle som skader seg av fyrverkeri, de fortjener det! Alle og en hver og det skulle ha vært flere! (ikke snakk om tilfeldige ofre som blir skadet som ikke har fyrt de opp selv, men det sier seg selv). Alle de andre; Håper de mister en finger eller to, så kanskje de lærer og aldri mer rører fyrverkeri. 

Har selv aldri kjøpt fyrverkeri og jeg vil aldri støtte en slik bransje, uavhengig av om jeg har dyr selv eller ikke. Ingen i min familie eller omgangskrets kjøper fyrverkeri heller og det er jeg glad for. 

Anonymkode: b148e...2b5

Oi oi oi her var det følelser i sving

Anonymkode: 097ce...739

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du kan feire nyttårsaften og et godt år uten å fyre opp raketter. Hvis du er blitt 50 år og aldri har sett vettskremte dyr pga av fyrverkeri har du virkelig levd et skjermet liv og ganske langt unna både stall og fjøs. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
ToneVie skrev (2 minutter siden):

Hva med de «ansvarlige» dyreeierene som ikke kan ta med seg alle dyrene inn i senga eller på hytta? Er de uansvarlig de da? Blir vanskelig å frakte hundrevis av dyr til et øde sted fordi det ikke blir nyttårsaften for noen uten å skremme vettet av dyr. 

Har aldri skjønt hvorfor disse dyrene blir så skremt. Her har tv'n stått på og vi har levd som normalt. Kattene sover og hunden har tuslet litt rundt. Har aldri opplevd slik som mange i denne tråden. Hvorfor så utrygge dyr?

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde man bare sent opp kl 00.00, men her har det vært fyrverkeri jevnt siden kl 17.00. 

Anonymkode: 8381e...044

Her også. Det er faktisk ikke det verste. Det er en eller annen idiot i nabolaget som plutselig har begynt å skye igjen nå 01.26, pågått sporadisk den siste halvtimen.. Vi har lagt oss men hunden går jo helt i spinn nede, så dette nytter jo ikke. Hater folk. 

Anonymkode: bdae6...5cb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har aldri skjønt hvorfor disse dyrene blir så skremt. Her har tv'n stått på og vi har levd som normalt. Kattene sover og hunden har tuslet litt rundt. Har aldri opplevd slik som mange i denne tråden. Hvorfor så utrygge dyr?

Hva med dyrene i skogen? Fugler, rev, elg, rådyr? Vi bor rett ved skog og de kan ikke unngå å høre og kjenne rakettene, både lys og lyd. 

Anonymkode: bcdf8...d3c

• Liker 9
Skrevet

Alle dyrene i skogen.fugler. Alle som blir skremt for livet fordi du skal ha det litt morro.

Anonymkode: aa814...4ff

Ja og i tillegg tenker jeg på all lidelsen som ligger bak fjellene av svineribbe nordmenn stapper i seg i jula..

Tvert disse bortskjemte kjæledyrene får en halvtime i livet de er litt redd er det ramaskrik men grisene som tortureres i det norske industrilandbruket fra fødsel til død bryr ingen seg om!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Verken kjøper eller sender opp fyrverkeri, men barna får stjerneskudd. Lærer dem også om fakta rundt fyrverkeri, derunder også lidelsen for spesielt ville dyr og fugler (de tamme kan vi også ha kontroll på). Vi er enig om at det er noen fine fyrverkerier, men at det er totalt unyttig. Hadde jeg fått bestemt her i verden, så hadde det blitt forbud asap. 

Anonymkode: 88150...279

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samme her. Mine dyr har aldri vært utrygge, men jeg synes synd på ville dyr ute i naturen.  

Når det gjelder hunder og katter, så er det vel lurt å forebygge mot høye lyder, hvis du vet at dine dyr blir skremt? Man må ta litt ansvar selv også, med å eksponere hunden eller katten mot både det ene og det andre. 

Anonymkode: 18d9e...f48

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har hunder og katter som ligger inne med tv på og har en tilnærmet normal kveld! Men det er mange som sliter med kjæledyrene sine, det gjør ikke vi. Problemet er alle dyrene man ikke kan ta med inn i stua. Det finnes endel folk i Norge som faktisk har andre dyr enn katt og hund 😅 For ikke å snakke om alle dyrene som lever ute i naturen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper dette var siste år med privat oppskyting . Bor ved vanne å det var vondt å se panikken til svaner og ender🥲Folk som forsvarer dette kan umulig sett hvordan mange dyr har det i timevis på nyttår😢

Anonymkode: 39472...26b

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det gir jeg totalt blaffen i.

Anonymkode: b1a38...c21

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle dyrene i skogen.fugler. Alle som blir skremt for livet fordi du skal ha det litt morro.

Anonymkode: aa814...4ff

Jeg tenker på dyrene og er glad min katt ikke er redd. Den ser nysgjerrig og glad ut vinduet når det smeller men virker avslappet og rolig. Sover gjennom smellene når det ikke er kjekt lenger.

Anonymkode: fdb8c...745

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...