Gå til innhold

Dere som smeller fyrverkeri.Tenker dere på alle dyrene som lider denne dagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til dere i tråden som rakker veldig ned på de som liker fyrverkeri, da med argumentet om at de ikke bryr seg om redde dyr:

Jeg antar at alle dere er vegetarianere? For dere ville selvsagt aldri spist kjøtt fra dyr som har følt redsel på slakthuset og til og med mistet livet der? Siden dere bryr dere så mye mer om dyrs velferd og liv enn de som liker fyrverkeri.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke så gøy med livredde dyr, nei.  Fyrverkeri kan trigge migrene hos meg selv også, men jeg skjønner i det minste at det vil ta slutt - en dag.  Ikke så lett å kommunisere det til pus.

Hadde man nå enda holdt seg til nyttårsaften klokka 2330-0030 omtrent, hadde planlegging vært mulig, men i dag er det niende dag på rad vi hører smell.  På selve nyttårsaften gikk det slag i slag fra klokka 14 (ser man egentlig så mye når det fremdeles er dagslys?  Forsøk på å samkjøre oppskyting på vårt felt er dødfødt, for folk må åpenbart skyte opp akkurat når det passer dem selv,

Anonymkode: ab41a...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (23 minutter siden):

Til dere i tråden som rakker veldig ned på de som liker fyrverkeri, da med argumentet om at de ikke bryr seg om redde dyr:

Jeg antar at alle dere er vegetarianere? For dere ville selvsagt aldri spist kjøtt fra dyr som har følt redsel på slakthuset og til og med mistet livet der? Siden dere bryr dere så mye mer om dyrs velferd og liv enn de som liker fyrverkeri.

Rimelig spesiell stråmann du legger opp til her. 

At jeg ønsker min egen hund og alle andres husdyr og fugler alt ve og vell gjør meg ikke til veggis.

Anonymkode: b4383...419

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor ikke rette fokuset til vindmølle parker som dræper tusenvis av fugler hver dag. Nei bruk energien rett. Vi snakker om 1 dag noen få timer. Det er så mye annet vi mennesker kødder til daglig for dyrelivet om at man skal bli NOA  tilhenger på nyttårsaften 

Anonymkode: 9b99f...1ac

Så fordi vindmølleparker, så driter vi i fyrverkeri. Du skjønner at det ikke gir mening. Og jeg  har fokuset på  vindmølleparker også, som forøvrig er en misvisende beskrivelse av disse anleggene med gigantiske vindturbiner som ødelegger både natur, ville dyr, freden til folk som bor og går på tur der, samt økonomien vår.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rimelig spesiell stråmann du legger opp til her. 

At jeg ønsker min egen hund og alle andres husdyr og fugler alt ve og vell gjør meg ikke til veggis.

Du har muligens misforstått hva stråmann er, for dette har ingenting med det å gjøre.

Det handler om å påpeke den åpenbare dobbelmoralen i at man dømmer andre hardt for at de er delaktige i noe som fører til frykt, og i verste fall død, for dyr. Samtidig som man selv, ved å spise kjøtt, også er delaktig i noe som fører til frykt og garantert død for dyr.

Det er helt greit å spise kjøtt og være mot fyrverkeri.  Men man bør ikke være så dømmende ovenfor folk med andre meninger enn seg selv når man selv gjør det samme.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har irritert meg veldig over forsøplingen etter nyttårsaften. Ligger mye papp langs vegen nå, naboen sitt er fortsatt slengt rett utenfor huset vårt. Av prinsipp vil jeg ikke rydde opp etter folk, men vurderer å kaste det inn på deres tomt igjen. Er du ego nok til å fyre opp, er du for ego til å rydde opp også. 

Anonymkode: 96db0...841

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

malifika skrev (På 2.1.2025 den 12.56):

Jeg ser du har fått svar fra noen sakkyndige på vilt så det går jeg ikke inn på. At katter tar fugl er naturens gang så det kan du ikke bruke som et argument for fyrverkeri. Blir det et så stort problem at katter utrydder fugl over en lav sko så kan vi regulere det med å f.eks sette bjelle på katten som skal ut. 

Omtrent alt vi gjør her i livet og måten vi lever på gir sine avtrykk og er uetisk på en eller annen måte.

Kjøttspising = kilde til næring. Bilkjøring = folk må få hverdagen til å gå opp. Dyreparker = man kan lære om dyr. Reise med fly = behov for å treffe familie som bor utenlands. Forskning på dyr innen medisin = redder livet til mennesker, kanskje et lite barn. 

Ingen av disse tingene er spesielt bra for dyr eller miljø, men man kan alikevel argumentere for det. Da det kommer noe positivt ut av det på en eller annen måte, og sånn sett så kan man si at målet forhelliger middelet. 

Når det kommer til akkurat fyrverkeri og forsåvidt bruk av dyrepels i klær så finnes det INGEN positive ting med det. Det er fullstendig unødvendig og er bare plaging, plaging og atter plaging. 

Barn gleder seg kun til fyrverkeri fordi vi voksne hauser dem opp. Blir det et forbud så er det ingen barn som bryr seg om det, da vil f.eks lysshow, stjerneskudd og stille fyrverkeri bli den nye normalen for dem. All forandring må begynne et sted, f.eks som folk har referert til her, røykeloven.

Og når du åpenbart ikke tar innover deg og skjønner hva dette handler om så er det ikke fordomsfullt å kalle deg for et kjøtthue. For når man ikke klarer å se det større bilde her, selv etter 17 sider med forklaringer, så er man rett og slett litt enkel altså.

Folk som må kalle motparter i en diskusjon for noe stygt er enkle. Man vinner aldri en diskusjon med personangrep og å kalle mennesker som man ikke kjenner for diverse. 

Anonymkode: fccbc...5d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Folk som må kalle motparter i en diskusjon for noe stygt er enkle. Man vinner aldri en diskusjon med personangrep og å kalle mennesker som man ikke kjenner for diverse. 

Anonymkode: fccbc...5d9

Jeg er ikke opptatt av å vinne diskusjoner. Jeg er opptatt av at folk som driver med bevisst dyreplageri skal få vite hvor drittsekker de er!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men så fint for deg, ikke så viktig at andre har redde dyr da 

Anonymkode: cb2e2...5b7

Du må nok sette tingene tilbake i åkeren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (11 timer siden):

Du har muligens misforstått hva stråmann er, for dette har ingenting med det å gjøre.

Det handler om å påpeke den åpenbare dobbelmoralen i at man dømmer andre hardt for at de er delaktige i noe som fører til frykt, og i verste fall død, for dyr. Samtidig som man selv, ved å spise kjøtt, også er delaktig i noe som fører til frykt og garantert død for dyr.

Det er helt greit å spise kjøtt og være mot fyrverkeri.  Men man bør ikke være så dømmende ovenfor folk med andre meninger enn seg selv når man selv gjør det samme.

Klarer du ikke å skille husdyr som i et familiemedlem man oppdrar og deler livet med, kontra slaktedyr som brukes innenfor matproduksjon? 

Er en helt tullete diskusjon du legger opp til rundt fyrverkeri. 

Fyrverkeri er totalt unødvendig og har ingen argumenter for seg, derfor drar du opp slaktedyr som motargument mot anti-fyverkeri.......

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Er det ikke mulig å utvikle raketter som ikke smeller? 🤔

Anonymkode: 8daad...d57

Det selges allerede "dyrevennlig" fyrverkeri med lav til veldig lav lyd. Men folk kjøper ikke det. 

Det går an å finne mange kompromiss i saken. Alt fyrverkeri burde hatt lav til veldig lav lyd er et fint kompromiss.

Det er ikke om å gjøre å smelle ihjel naboene bare fordi man bytter år på kalenderen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du ikke å skille husdyr som i et familiemedlem man oppdrar og deler livet med, kontra slaktedyr som brukes innenfor matproduksjon? 

Fyrverkeri er totalt unødvendig og har ingen argumenter for seg, derfor drar du opp slaktedyr som motargument mot anti-fyverkeri.......

Mange argumenterer med nettopp slaktedyr, at de blir redde. Det var jo lenke her til ei som hadde mistet sauer pga fyrverkeri som et argument mot.

Har det mindre å si om sauer og kyr føler frykt og blir drept fordi de er slaktedyr og ikke husdyr? 

Fyrverkeri er unødvendig. Det samme er det å spise kjøtt. En sau føler like mye frykt som en hund.

Igjen:
Dette er ikke et motargument mot anti-fyrverkeri. Jeg har ingen problemer med at folk er mot fyrverkeri og samtidig spiser kjøtt. Det jeg reagerer på er at flere i denne tråden aktivt og kraftig dømmer de som liker fyrverkeri, med dyrs lidelse som argument (inkludert slaktedyr), samtidig som de selv er med og støtter samme dyrs lidelser og død gjennom å spise kjøtt.

Man kan mene hva man vil, og vi er alle litt dobbelmoralske. Men man bør være forsiktig med hvor mye man går ut og dømmer andre når man gjør tilsvarende selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En litt annen diskusjon, men jeg skjønner ikke hva som skal være forskjellen på kosedyr vs. slaktedyr. Kosedyr er mer verdt så de skal ikke bli skremt? Slaktedyr lider også ekstra pga fyrverkeri, kjæledyr er ikke de eneste tamdyrene som blir skremt: 
https://www.nationen.no/sauer-dode-som-folge-av-fyrverkeri-i-oksnes-kommune-i-nordland/s/5-148-662887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldent jeg har lest en tråd så pakka full med hersketeknikker som denne. At voksne folk kan oppføre seg som mange her inne trygt bak et tastatur, er faktisk direkte skremmende. 

Anonymkode: 324c3...f94

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (6 minutter siden):

Mange argumenterer med nettopp slaktedyr, at de blir redde. Det var jo lenke her til ei som hadde mistet sauer pga fyrverkeri som et argument mot.

Har det mindre å si om sauer og kyr føler frykt og blir drept fordi de er slaktedyr og ikke husdyr? 

Fyrverkeri er unødvendig. Det samme er det å spise kjøtt. En sau føler like mye frykt som en hund.

Igjen:
Dette er ikke et motargument mot anti-fyrverkeri. Jeg har ingen problemer med at folk er mot fyrverkeri og samtidig spiser kjøtt. Det jeg reagerer på er at flere i denne tråden aktivt og kraftig dømmer de som liker fyrverkeri, med dyrs lidelse som argument (inkludert slaktedyr), samtidig som de selv er med og støtter samme dyrs lidelser og død gjennom å spise kjøtt.

Man kan mene hva man vil, og vi er alle litt dobbelmoralske. Men man bør være forsiktig med hvor mye man går ut og dømmer andre når man gjør tilsvarende selv.

I praksis argumenterer jeg for at fyrverkeri plager vettet av andre mennesker som eier dyr, og ikke dyrene i seg selv. 

Å være dyreeier på nyttårsaften - uansett om man eier hund, katt, hest, ku, sau eller uansett - kan være fryktelig utfordrende, irriterende, plagsomt, stressende og ikke minst slitsomt for dyreeieren - som er et menneske. 

Jeg har i 15 år gruet meg til nyttårsaften pga fyrverkeriene som går av fra 2 dager før nyttårsaften til 2 dager etter nyttårsaften. Sporadisk oppskyting. Samtidig er vinduet på nyttårsaften fra 18 - 02 ALTFOR langt for en dyreeier å forholde seg til. 

Hadde det bare oppskytningsvinduet vært fra 23:30 - 01:00 og at alle bombeskytere respekterte det, så hadde fyrverkeri vært et lite problem på tross for smelll og lys. For da er vinduet knapt, lidelsene er korte og løsningene er raske for dyreeierne. 

Men siden vinduet er for langt og folk ikke engang respekterer vinduet, så fungerer det ikke med fyrverkeri innad i et samfunn - og det burde forbys. 

Alternativet er å kun produsere fyrverkeri som lager lav til veldig lav lyd. For det er smellene som er irritasjonen. Ikke at folk skyter opp og ikke lyset, men smellene.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I praksis argumenterer jeg for at fyrverkeri plager vettet av andre mennesker som eier dyr, og ikke dyrene i seg selv. 

Virkelig? Så det å bli så skremt at man løper til man dreper seg er ikke plagsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (13 minutter siden):

En litt annen diskusjon, men jeg skjønner ikke hva som skal være forskjellen på kosedyr vs. slaktedyr. Kosedyr er mer verdt så de skal ikke bli skremt? Slaktedyr lider også ekstra pga fyrverkeri, kjæledyr er ikke de eneste tamdyrene som blir skremt: 
https://www.nationen.no/sauer-dode-som-folge-av-fyrverkeri-i-oksnes-kommune-i-nordland/s/5-148-662887

Dyremessig er det ingen forskjell. Men jeg argumenterer for at fyrverkeri er plagsomt for andre mennesker som har kosedyr. 

Skal man skåne ALLE dyr og ALLE mennesker så bør man forby fyrverkeri, eventuelt lage bomber som knapt har lyd slik at fyverkerigjengen kan skyte opp til krampen tar dem uten at naboene og dyrene rundt sprenges ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (1 minutt siden):

Virkelig? Så det å bli så skremt at man løper til man dreper seg er ikke plagsomt?

Skrev jeg det? Nei! Men jeg må få argumentere med det argumentet jeg vil, akkurat som dere argumenterer for deres argumenter. Selv om jeg argumenterer på vegne av mennesker som er dyreeier, så betyr det ikke at jeg synes dyreplageri ovenfor andre dyr er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (På 5.1.2025 den 1.21):

Jeg er ikke opptatt av å vinne diskusjoner. Jeg er opptatt av at folk som driver med bevisst dyreplageri skal få vite hvor drittsekker de er!

Hei. Kjøtthuet her. 

Hva synes du om at jeg lett godtar et forbud av hensyn til den lidelsen/ulempe det medfører for mennesker? Eller er fuglene i skogen viktigere enn oss mennesker? 

Anonymkode: 37e5d...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...