Gå til innhold

Dere som smeller fyrverkeri.Tenker dere på alle dyrene som lider denne dagen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Blir egentlig mer og mer for et forbud når jeg leser svarene til de som er i mot forbud her. Så tragiske argumenter.

Anonymkode: 8db97...487

Nesten tilbøyelig til å være enig. Men jeg er for en strengere regulering, gjerne forbud mot privat fyrverkeri. Men det  er pga fare for liv og helse, samt verdier. Men disse tåpelige argumentene om dyr som dør som fluer og nærmest regner over landet er latterlig at jeg ikke klarer å la være å kommentere det. 

Anonymkode: 37e5d...7eb

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 23.47):

Alle dyrene i skogen.fugler. Alle som blir skremt for livet fordi du skal ha det litt morro.

Anonymkode: aa814...4ff

Hjelpe meg. Hva med alle fly biler skjennerelt menneskets trykk på naturen og omgivelser. Om du har hun eller katt så har du 364 dager i året til å forberede deg på en dag med nyttårsfeiring. Er så lite gjennomtenkt å kritisere noe fyrverkeri. 

Anonymkode: 9b99f...1ac

Skrevet

Leste om ei nettopp som mista 2 Sauer av Lungespreng 

AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Leste om ei nettopp som mista 2 Sauer av Lungespreng 

Sku vel ha tatt inn sauer. Vitner vel bare om mishandling fra eier sin side før feiring startet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sku vel ha tatt inn sauer. Vitner vel bare om mishandling fra eier sin side før feiring startet.

Du tror dyr som er inne ikke blir redd? 

AnonymBruker
Skrevet
Gliffy skrev (Akkurat nå):

Du tror dyr som er inne ikke blir redd? 

Jeg er bonde. Dem spring seg hverfall ikke i hjel. Sier mer om den som lar dyra gå ute på en slik dag å attpå til klage etterpå. Beklager men null sympati. Å jeg nekter eller ser ned på dem så skyter rundt min fjøs. Her er det snakk om å tilrettelegge for dyra og mennesker for sin feiring. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært anti-fyrverkeri og hundeeier i 15 år. Gud hjelpes som jeg har slitt med hunden nyttårsaften og dagene rundt alle disse årene. Jeg har dermed ikke feiret nyttår på 15 år. 

Før i år. 

For hunden er nå død. 

Så jeg kjøpte meg 4 store og 3 små bomber og gjorde meg klar til nyttårsfeiring. I år var det min tur. 2000 kr brukte jeg på smell, pang, hyl og lys. Endelig kunne jeg gjøre det, og det uten å irritere meg. Heller tvert om, jeg skulle være hensynsløs for å glede meg selv som alle fyrverkeri-fans har gjort i 15 år. 

Klokka bikket var 23:59 og jeg gikk i gang. Skuddene gikk opp en etter en. Ca. 20-40m. Ikke rare greiene! Men sykt mye lyd for veldig lite. Et og annet skudd ble fint å se på. Men når klokka var 00:11 så var herligheten over. Det var det.

Så mye oppstandelse, lurveleven og slit både for mennesker og dyr, herav meg selv og hunden min i 15 år, bare for 10-12 minutt med totalt unødvendig fyrverkeri. Skuddene, bråket, lyset og knallet gav meg INGENTING. Ikke noe mer enn at det gjorde meg 2000 kr fattigere og jeg fikk et par fine bilder på mobilen som jeg mest sannsynlig aldri vil se på igjen.

Neste år blir det ikke fyrverkeri på meg. For et mer tullete, kommersielt opplegg skal du lete lenge etter. 

Minner for øvrig om at fyrverkeri er råbillig å produsere og selges med stor fortjeneste over mange ledd. "Inflasjonen" har visst nådd bransjen også, ergo her skal enda mer melkes på tross for stor fortjeneste allerede. 

Jeg blir kvalm. Kutt elendigheten! Få det bort. 

Anonymkode: b4383...419

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Viser seg at sauene faktisk var inne:

. Sauene var innestengt – men de sprang i ring og bokstavelig talt opp etter veggene, sier hun.”

• Liker 2
Skrevet

De het Nell og Vera, de var inne, og eierne har vært tilstede hver nyttårsaften for å roe dem ned: https://www.vg.no/nyheter/i/Avqb7x/nell-og-vera-doede-av-fyrverkeriet

Men i år var det fellesfyrverkeriet som tok livet av dem: 

"– 24/25 ... Med et fyrverkerishow så nært at vi nesten lukta kruttet. Da kom året der all innsats var forgjeves.
Johnsen mener hovedårsaken til at nettopp årets nyttårsfeiring gikk galt for sauene, er at fellesfyrverkeriet ble flyttet. Tidligere har oppskytingen foregått i et havneområde, men i år ble arrangementet flyttet nærmere familiens hjem."

Skrevet

Fugler kan dø lenge etter nyttårsaften etter å ha mistet verdifull energi på en årstid da det er både kaldt og lite mat. Men neida, dette skjer ikke om man ikke dytter døde fugler under nesa på fyrverkerientusiastene....

"Et forskerteam i Nederland brukte værradar til å overvåke bevegelsene til fugler nyttårsaften. Data viser at hundretusener av fugler skremmes opp av fyrverkeri rundt midnatt, i en avstand på inntil 10 kilometer fra oppskytingen.
Fugler ser dårlig i mørke og kan fly inn i bygninger, trær og kraftledninger, eller de kan dø av utmattelse når de jages rundt i vintermørket. Gjess blir så påvirket av fyrverkeri at de bruker i snitt 10 prosent mer tid på beiting de neste 11 dagene, for å kompensere for tapt energi" https://www.h-a.no/fyrverkeri-er-flaut/o/5-139-1644458

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har vært anti-fyrverkeri og hundeeier i 15 år. Gud hjelpes som jeg har slitt med hunden nyttårsaften og dagene rundt alle disse årene. Jeg har dermed ikke feiret nyttår på 15 år. 

Før i år. 

For hunden er nå død. 

Så jeg kjøpte meg 4 store og 3 små bomber og gjorde meg klar til nyttårsfeiring. I år var det min tur. 2000 kr brukte jeg på smell, pang, hyl og lys. Endelig kunne jeg gjøre det, og det uten å irritere meg. Heller tvert om, jeg skulle være hensynsløs for å glede meg selv som alle fyrverkeri-fans har gjort i 15 år. 

Klokka bikket var 23:59 og jeg gikk i gang. Skuddene gikk opp en etter en. Ca. 20-40m. Ikke rare greiene! Men sykt mye lyd for veldig lite. Et og annet skudd ble fint å se på. Men når klokka var 00:11 så var herligheten over. Det var det.

Så mye oppstandelse, lurveleven og slit både for mennesker og dyr, herav meg selv og hunden min i 15 år, bare for 10-12 minutt med totalt unødvendig fyrverkeri. Skuddene, bråket, lyset og knallet gav meg INGENTING. Ikke noe mer enn at det gjorde meg 2000 kr fattigere og jeg fikk et par fine bilder på mobilen som jeg mest sannsynlig aldri vil se på igjen.

Neste år blir det ikke fyrverkeri på meg. For et mer tullete, kommersielt opplegg skal du lete lenge etter. 

Minner for øvrig om at fyrverkeri er råbillig å produsere og selges med stor fortjeneste over mange ledd. "Inflasjonen" har visst nådd bransjen også, ergo her skal enda mer melkes på tross for stor fortjeneste allerede. 

Jeg blir kvalm. Kutt elendigheten! Få det bort. 

Fint for deg. Mange som bruker grenseløst penger på dødfødte hobbyer og kanskje er til hodebry til naboen. Det fine er at man kan respektere andre sine meninger men ikke være enig. 

AnonymBruker
Skrevet
Maia70 skrev (4 minutter siden):

Fugler kan dø lenge etter nyttårsaften etter å ha mistet verdifull energi på en årstid da det er både kaldt og lite mat. Men neida, dette skjer ikke om man ikke dytter døde fugler under nesa på fyrverkerientusiastene....

"Et forskerteam i Nederland brukte værradar til å overvåke bevegelsene til fugler nyttårsaften. Data viser at hundretusener av fugler skremmes opp av fyrverkeri rundt midnatt, i en avstand på inntil 10 kilometer fra oppskytingen.
Fugler ser dårlig i mørke og kan fly inn i bygninger, trær og kraftledninger, eller de kan dø av utmattelse når de jages rundt i vintermørket. Gjess blir så påvirket av fyrverkeri at de bruker i snitt 10 prosent mer tid på beiting de neste 11 dagene, for å kompensere for tapt energi" https://www.h-a.no/fyrverkeri-er-flaut/o/5-139-1644458

Hvorfor ikke rette fokuset til vindmølle parker som dræper tusenvis av fugler hver dag. Nei bruk energien rett. Vi snakker om 1 dag noen få timer. Det er så mye annet vi mennesker kødder til daglig for dyrelivet om at man skal bli NOA  tilhenger på nyttårsaften 

AnonymBruker
Skrevet

Nei selvsagt gjør de ikke det, oppegående mennesker klarer å tanke og da sender de ikke opp fyrverkerie, de som ikke tenker de sender opp og driter i dyr

Anonymkode: cb2e2...5b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fint for deg. Mange som bruker grenseløst penger på dødfødte hobbyer og kanskje er til hodebry til naboen. Det fine er at man kan respektere andre sine meninger men ikke være enig. 

Fint for deg. 

Men velg da en hobby som ikke skader, skremmer og skaper problemer for andre mennesker. 

Det er INGEN god grunn til å fyre av fyrverkeri bare fordi det er et nytt år. Ingen. Det er kun ulemper. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (På 1.1.2025 den 4.07):

Hva har du gjort for å trene den? 

Jeg har hatt over 20 kjæledyr (hunder og katter) og aldri hatt problemer, men så har jeg trent med de 

Men så fint for deg, ikke så viktig at andre har redde dyr da 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men så fint for deg, ikke så viktig at andre har redde dyr da 

Til syvende å sist kommer det Ann på eier. Du fårstår hunder osv blir brukt til jakt. Mye lyd å skudd. Hvordan du oppfører deg osv legger grunnlaget for redsel i dyret. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fint for deg. 

Men velg da en hobby som ikke skader, skremmer og skaper problemer for andre mennesker. 

Det er INGEN god grunn til å fyre av fyrverkeri bare fordi det er et nytt år. Ingen. Det er kun ulemper. 

Det er jo det som er så fint så lenge det er lov så må folk bare rope å skrike til døve ører. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Til syvende å sist kommer det Ann på eier. Du fårstår hunder osv blir brukt til jakt. Mye lyd å skudd. Hvordan du oppfører deg osv legger grunnlaget for redsel i dyret. 

Det er faktisk ikke alle hunder det går an å trene til å tåle fyrverkeri. 

Jeg prøvde alt, men ingenting fungerte. Hunden var smart nok til å skille fake lyd fra ekte lyd. Og all trening forsvant i dassen når den ekte bomba ble skutt opp. 

Ingen grunner til å heve seg over andre hundeeiere fordi de har hunder som ikke tåler fyrverkeri. 

Det finnes attpåtil mennesker som blir "gal" av fyrverkeri, og enda vet de hva som skjer og at det kun er nyttårsaften.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...