Gå til innhold

Dere som smeller fyrverkeri.Tenker dere på alle dyrene som lider denne dagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er bare å søke og undersøke litt det, så finner du sikker eksakte spørsmål brukt i statistikken.

Anonymkode: 96db0...841

Må nesten få link til denne ,, undersøkelsen'' først, litt vanskelig når en ikke vet for hvem og av hvem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Undersøkelsen er gjennomført av Norstat på vegne av Norges ingeniør- og teknologorganisasjon.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18369456/nesten-3-av-4-onsker-forbud-mot-fyrverkeri?publisherId=89239&lang=no

Gjorde et søk på Google, ser ut som om det er flere som har utført spørreundersøkelser, da det var både 72%, 60% og 68% blandt annet som var i mot. Men du finner sikkert frem til de ulike spørreundersøkelsene. Linken her referer til den med 72%. 

Oppdater oss gjerne med linker til forskningen og artikler.

Anonymkode: 96db0...841

Det var hvis off fyrverkeri ble arrangert. Dette er ikke gjennomførbart 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (2 timer siden):

Det var hvis off fyrverkeri ble arrangert. Dette er ikke gjennomførbart 

Da får vi bare stole på at du sitter med fasiten da. :ler:

Anonymkode: 8db97...487

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også fyrverkeri er noe unødvendig tullball, så jeg kjøper det aldri. Og ja, klart best og empatisk om dyr kunne få slippe dette helvetes spetakkelet.

Samtidig lurer jeg egentlig på hvor redd og hvor grusomt det er for dyr i skog og mark? De vet ved instinkt og erfaring det å gå i skjul, finne seg det tryggeste stedet osv. Første årskalver som virkelig får seg et sjokk blir sannsynligvis ved sin lest, rettere sagt hos foreldre og som skjermer de som best de kan. Denne uroen og bråket varer jo heller ikke allverdens tid.

Tenk da isteden på dyrene som lever konstant i skuddvekslinger og bomber i kriger.

I Ukraina vet jeg om en dyrehage som ble totalt ødelagt, nærmest massakrert. Feil å sette det ene opp mot det andre, men jeg kjente den konkrete hendelsen mer på kropp og sinn enn dette temaet.

Jeg har latt mine hunder opp igjennom årene finne ut selv hvor/hvordan de vil skjule seg innadørs på en nyttårsfeiring hvis de føler behov for det. Én søkte tilflukt i dusjen og skalv som et aspeløv. Dette var en omplassert hund med en fæl mental ballast. Trodde hun ville føle seg tryggest hvis hun ble holdt og klappet i sofaen.. men nei. Gjemme seg lignende en katt var instinktet hos denne hunden.

En to-årig tispe jeg har nå ville heller følge med årets festfolk ute blant smell og hyl. Følte ikke noe behov for å gjemme seg hverken i hus eller bak våre ben. Så ikke ut til å bry seg om støyen i det hele tatt.

Mye har nok med gener å gjøre, men jeg har inntrykk av at mange hundeeiere overbeskytter og nærmest forbereder og forteller hunden på den måten at nå blir det faen og spetakkel. "Det er virkelig grunn til å gå i alarmberedskap", kjære kjære dyret mitt. Og så blir det nettopp slik..

Endret av PITTY
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fordi å forby noe som er en så stor og naturlig (kulturmessig) del av årets siste dag ville garantert ført til en mengde andre uønskede hendelser. Da er det bedre at det er regulert slik det er nå.

Anonymkode: 32b2b...b09

Hvilke andre uønskede hendelser tror du skal komme av at man forbyr fyrverkeri? 

Da røykeforbud innendørs på serveringssteder osv. kom tidlig på 2000-tallet, var det mange som hadde samme type argument mot forbudet. At det kom til å bli baluba. Det ble det aldri. Det har vel heller hatt motsatt effekt og ført til at folk naturlig trekker ut for å røyke, også i egne private hjem. 

Vi lever uten fyrverkeri de fleste dager i året, så vi klarer oss fint uten også på nyttårsaften. Noen ville nok sutre litt i starten, fyrt opp litt ulovlig, men tror neppe et forbud fører til anarki. 

Nå er det rapportert om flere ulykker med død til følge av fyrverkeri i år, 1 i Danmark, 5 i Tyskland, 3 på Hawaii. I tillegg til en haug personskader. Hvorfor risikere dette for noe som er så unødvendig? 

Anonymkode: 8658a...c8f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå finner jeg ikke det innlegget som viste til at så-så mange døde av skader i forbindelse med nyttårsfeiringen som var nå. Men jeg fikk med meg at det var ett dødsfall i Danmark. Personen hadde laget sin egen rakett. Noe som det garantert ikke blir færre av som prøver seg på ved et totaltforbud...

Anonymkode: 32b2b...b09

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kjøtthue? Oki.

Norske huskatter dreper flere fugler enn det nyttårsraketter gjør. Hjorten i skogen klarer seg sikkert, tror du ikke? Rotter og mus kryper under jorden der de bor. Lite bønder som melder seg på i klagekoret. Men mye gale kattedamer og kvinnfolk med hunder som heter Håkon og Turid er i debatten. Ikke gå inn i 2025 som en fordømmende idiot. 

Jeg er forøvrig for et forbud mot privat fyrverkeri. Men det er fordi det er farlig og jeg har selv sett konsekvensene av det. Mange som har begrensninger og redusert livskvalitet pga ulykker. Så får dere kjøtthuer og veganere heller juble for bieffekten av det. 

Anonymkode: 37e5d...7eb

Jeg ser du har fått svar fra noen sakkyndige på vilt så det går jeg ikke inn på. At katter tar fugl er naturens gang så det kan du ikke bruke som et argument for fyrverkeri. Blir det et så stort problem at katter utrydder fugl over en lav sko så kan vi regulere det med å f.eks sette bjelle på katten som skal ut. 

Omtrent alt vi gjør her i livet og måten vi lever på gir sine avtrykk og er uetisk på en eller annen måte.

Kjøttspising = kilde til næring. Bilkjøring = folk må få hverdagen til å gå opp. Dyreparker = man kan lære om dyr. Reise med fly = behov for å treffe familie som bor utenlands. Forskning på dyr innen medisin = redder livet til mennesker, kanskje et lite barn. 

Ingen av disse tingene er spesielt bra for dyr eller miljø, men man kan alikevel argumentere for det. Da det kommer noe positivt ut av det på en eller annen måte, og sånn sett så kan man si at målet forhelliger middelet. 

Når det kommer til akkurat fyrverkeri og forsåvidt bruk av dyrepels i klær så finnes det INGEN positive ting med det. Det er fullstendig unødvendig og er bare plaging, plaging og atter plaging. 

Barn gleder seg kun til fyrverkeri fordi vi voksne hauser dem opp. Blir det et forbud så er det ingen barn som bryr seg om det, da vil f.eks lysshow, stjerneskudd og stille fyrverkeri bli den nye normalen for dem. All forandring må begynne et sted, f.eks som folk har referert til her, røykeloven.

Og når du åpenbart ikke tar innover deg og skjønner hva dette handler om så er det ikke fordomsfullt å kalle deg for et kjøtthue. For når man ikke klarer å se det større bilde her, selv etter 17 sider med forklaringer, så er man rett og slett litt enkel altså.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er fylla så viktig? Er fyrverkeri så viktig i den sammenhengen? Du får holde deg edru da, sånne som deg er livsfarlige for medmennesker. 

Er du helt patetisk? Hvordan er jeg farlig for mine medmennesker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (4 timer siden):

Jeg ser du har fått svar fra noen sakkyndige på vilt så det går jeg ikke inn på. At katter tar fugl er naturens gang så det kan du ikke bruke som et argument for fyrverkeri. Blir det et så stort problem at katter utrydder fugl over en lav sko så kan vi regulere det med å f.eks sette bjelle på katten som skal ut. 

Omtrent alt vi gjør her i livet og måten vi lever på gir sine avtrykk og er uetisk på en eller annen måte.

Kjøttspising = kilde til næring. Bilkjøring = folk må få hverdagen til å gå opp. Dyreparker = man kan lære om dyr. Reise med fly = behov for å treffe familie som bor utenlands. Forskning på dyr innen medisin = redder livet til mennesker, kanskje et lite barn. 

Ingen av disse tingene er spesielt bra for dyr eller miljø, men man kan alikevel argumentere for det. Da det kommer noe positivt ut av det på en eller annen måte, og sånn sett så kan man si at målet forhelliger middelet. 

Når det kommer til akkurat fyrverkeri og forsåvidt bruk av dyrepels i klær så finnes det INGEN positive ting med det. Det er fullstendig unødvendig og er bare plaging, plaging og atter plaging. 

Barn gleder seg kun til fyrverkeri fordi vi voksne hauser dem opp. Blir det et forbud så er det ingen barn som bryr seg om det, da vil f.eks lysshow, stjerneskudd og stille fyrverkeri bli den nye normalen for dem. All forandring må begynne et sted, f.eks som folk har referert til her, røykeloven.

Og når du åpenbart ikke tar innover deg og skjønner hva dette handler om så er det ikke fordomsfullt å kalle deg for et kjøtthue. For når man ikke klarer å se det større bilde her, selv etter 17 sider med forklaringer, så er man rett og slett litt enkel altså.

Tamkatter som tar villfugl er ikke naturens gang, da tamkatter ikke hører hjemme i norsk natur. Det er en fremmedart som skader det naturlige dyrelivet her.

Anonymkode: c8186...ce1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 23.47):

Alle dyrene i skogen.fugler. Alle som blir skremt for livet fordi du skal ha det litt morro.

Anonymkode: aa814...4ff

Jeg fatter ikke de som ikke skjønner problemet når det gjelder dyr som reagerer på dette. Folk tror det bare handler om redd hund og den kan god dopes ned. Ville dyr har vi ikke så god oversikt over, men vi vet at dette er et stort problem for en del av tamdyra våre. https://www.vg.no/nyheter/i/Avqb7x/nell-og-vera-doede-av-fyrverkeriet Her er link til et eksempel, å det finnes mange. Det er ikke kos med fyrverkeri når du vet du skremmer vette av en del dyr, noen blir skremt ihjel! Det finnes ikke kos! Hjelper ikke om det er kun en dag i året, eller at vi heller skal ha dårlig samvittighet for ribba. Det er en ræva unnskyldning til å fortsatt skyte opp raketter på dyrs bekostning. Ihvertfall når det finnes bedre løsninger. 

Anonymkode: 4f436...7a0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha et forbud mot raketter. Har aldri likt det, og har ikke brukt en krone på det siden jeg var ung og dum i 2009. Jeg ser på folk som bruker tusenvis av kroner på dette som ganske så dumme.

Mennesker blir skadet, dyr dør. Det er det ikke verdt for at fylliker skal kose seg på nyttårsaften.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (10 timer siden):

Bla bla bla. Jeg er et kjøtthue. Du er sprø. Argumentene dine handler om å rettferdiggjøre din egen oppfatning av virkeligheten. 

Jeg har pels og. Sølvrev og greier. De dyrene døde på 70 tallet.

Anonymkode: 37e5d...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Da får vi bare stole på at du sitter med fasiten da. :ler:

Vel om du ikke har fått det med deg så går det 2-3 år så har de plutselig ikke råd eller så kan de ikke lage til så alle får sett.

Bergen har et flott et i sentrum men det er deff ikke for alle pga lang reise trangt på buss osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowayback skrev (4 timer siden):

Jeg vil ha et forbud mot raketter. Har aldri likt det, og har ikke brukt en krone på det siden jeg var ung og dum i 2009. Jeg ser på folk som bruker tusenvis av kroner på dette som ganske så dumme.

Mennesker blir skadet, dyr dør. Det er det ikke verdt for at fylliker skal kose seg på nyttårsaften.

Raketter ble forbudt 2008/09 i Norge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir egentlig mer og mer for et forbud når jeg leser svarene til de som er i mot forbud her. Så tragiske argumenter.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 23.47):

Alle dyrene i skogen.fugler. Alle som blir skremt for livet fordi du skal ha det litt morro.

Anonymkode: aa814...4ff

Det er mye som lager lyd som skremmer dyr gjennom hele året. Noen timer i året med fyrverkeri tåler de, ihvertfall om ansvarlige eiere lukker dyrene inne i kjeller el. med radio på så de slipper å høre det så godt.

Anonymkode: 512cc...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (På 1.1.2025 den 23.20):

Herregud så tragisk, de stakkars fuglene har jo ikke gjort noen noe :(

Hva tenker du om alle katteeiere? De er den største fugledreperen med stor margin. Og de liker å torturere fuglene i lang tid før de dør.

Anonymkode: 805dd...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du om alle katteeiere? De er den største fugledreperen med stor margin. Og de liker å torturere fuglene i lang tid før de dør.

Hva har det med fyrverkeri å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (1 time siden):

Hva har det med fyrverkeri å gjøre?

Jeg svarer jo på et innlegg som at det er så synd at det dør fugler under nyttårsaaften. Har du vanskeligheter med å foratå det du leser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...