AnonymBruker Skrevet 1. januar #301 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Alle dyrene i skogen.fugler. Alle som blir skremt for livet fordi du skal ha det litt morro. Anonymkode: aa814...4ff Ja og så ler jeg og smeller en rakett til mens jeg drikker boblene mine. Raketter er smelt i alle år bruk heller tida på de som bomber dyr , mennesker og byer sønder og sammen. Ikke ta fra oss flere gleder. Anonymkode: 8daad...d57 1
Maia70 Skrevet 1. januar #302 Skrevet 1. januar Anononyma skrev (3 minutter siden): Du skjønner også at jeg ikke kan si 1876 småfugl døde av fyrverkeri i år. Gå deg en tur 1. nyttårsdag og åpn opp øynene dine. Jeg fant 2 døde kjøttmeis på vei hjemmefra til lekeplassen i dag. Herregud så tragisk, de stakkars fuglene har jo ikke gjort noen noe
Anononyma Skrevet 1. januar #303 Skrevet 1. januar Maia70 skrev (Akkurat nå): Herregud så tragisk, de stakkars fuglene har jo ikke gjort noen noe Utrolig hjerteskjærende vakre, uskyldige skapninger. Verdifulle i seg selv hver enkelt, kunne bidratt til at det ble flere fine små til våren. Det fikk de ikke muligheten til fordi noen syntes det var GØY å sende opp blinkende lys som smeller. 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar #304 Skrevet 1. januar Tiuren skrev (1 time siden): Lett å svare "ja" på om du vil at andre skal betale fyrverkeri for deg. Legg til spørsmålet om man er villig til å betale 100kr for at kommunen skal arrangere, så får man muligens ett annet svar. Jeg bor i en tynt befolket kommune, mindre en 10.000 pax på ca 60x30km, da vil kravet komme om at det skal smelle offentlige bomber i hver bygd. Man kan ikke fyllekjøre fra nord til sør for å se på fyrverkeri.... Det kunne ikke falle deg inn å ha sjåfør? Og å fyre opp fyrverkeri i påvirket tilstand er jo heller ikke anbefalt. Du prøver å fremstille deg veldig smart i tråden her, men denne uttalelsen står for seg selv og er kun et tegn på lite argumentasjon og ren idioti. Denne burde du ha spart deg for. Tragisk. Anonymkode: 96db0...841 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar #305 Skrevet 1. januar malifika skrev (1 time siden): Og nok en tulling entrer tråden... de fleste som eier dyr er jo ærlig på at selv om dyrene deres har det jævlig, så kan man tross alt være sammen med dem å prøve og berolige. Så siden du og dine medidioter ikke får det inn så er det frem med teskje: DET LEVER STORE GÅRDSDYR OG OGSÅ VILLE DYR I NORGE SOM BLIR LIVREDDE, DISSE KAN MAN IKKE BEROLIGE!!!! Ta deg en god svelg og ikke gå inn i 2025 som det kjøtthue du fremstiller deg som! Kjøtthue? Oki. Norske huskatter dreper flere fugler enn det nyttårsraketter gjør. Hjorten i skogen klarer seg sikkert, tror du ikke? Rotter og mus kryper under jorden der de bor. Lite bønder som melder seg på i klagekoret. Men mye gale kattedamer og kvinnfolk med hunder som heter Håkon og Turid er i debatten. Ikke gå inn i 2025 som en fordømmende idiot. Jeg er forøvrig for et forbud mot privat fyrverkeri. Men det er fordi det er farlig og jeg har selv sett konsekvensene av det. Mange som har begrensninger og redusert livskvalitet pga ulykker. Så får dere kjøtthuer og veganere heller juble for bieffekten av det. Anonymkode: 37e5d...7eb 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar #306 Skrevet 1. januar Fyrverkeri har en lang tradisjon i verden og Norge, tidligere ble det brukt for å skremme bort onde ånder slik at man ikke tok de med seg inn i det nye året. Så fyrverkeri har gledet folk i århundrer og fyrverkeri forbindes med stor fest. Jeg har selv barn som gleder seg hvert år til nyttår og rakettoppskyting, og jeg synes det hadde vært trist om denne tradisjonen skulle bli forbudt. Jeg har også hund, men den bryr seg absolutt ikke i det hele tatt, ikke den forrige hunden heller, eller familiehunden når jeg var liten selv. Vil tro at de aller fleste hunder kan vennes til fyrverkeri, men at der sikkert er noen få hunder hvor dette ikke er mulig. Men veldig mange av hundene som er redd, har ikke fått riktig trening, eller kanskje rettere sagt, fått helt feil trening. Det er snakk om en dag i året, og det har blitt gjort noen endringer i regelverket gjennom tidene, med forbud mot pinneraketter, og det har blitt etablert forbudssoner. Men noen skal ha absolutt totalforbud og dytter alle andre foran seg i saken (fugler, dyr, katter, hunder, demente, eldre, barn, krigsflyktninger, og venter bare på eiere av akvariefisker skal melde seg på), jeg mener at når det gleder så mange så skal et totalforbud sitte langt inne. Hva med de som er redd for å dra med seg åndene inn i det nye året? Anonymkode: fb71b...321 1
Tiuren Skrevet 1. januar #307 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det kunne ikke falle deg inn å ha sjåfør? Og å fyre opp fyrverkeri i påvirket tilstand er jo heller ikke anbefalt. Du prøver å fremstille deg veldig smart i tråden her, men denne uttalelsen står for seg selv og er kun et tegn på lite argumentasjon og ren idioti. Denne burde du ha spart deg for. Tragisk. Anonymkode: 96db0...841 Det som er tragisk må være deg.... Evner du å forstå noe som helst av det du leser, og skille det fra hva du ikke leser? Jeg bor ikke alene i kommunen, jeg skriver ikke om meg selv. Jeg kjører aldri påvirket, jeg bor i kommunesentrumet, litt oppe i åsen, jeg ville fått første klasses utsikt. Jeg prøver å beskrive for sånne som deg at "offentlig fyrverkeri" er en heller umulig løsning når man ikke bor i by. Og trolig om man bor i by også, hvor mange steder tror du man måtte ha i Oslo før borgerene ble fornøyde?
Tiuren Skrevet 1. januar #308 Skrevet 1. januar (endret) AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det kunne ikke falle deg inn å ha sjåfør? Og å fyre opp fyrverkeri i påvirket tilstand er jo heller ikke anbefalt. Du prøver å fremstille deg veldig smart i tråden her, men denne uttalelsen står for seg selv og er kun et tegn på lite argumentasjon og ren idioti. Denne burde du ha spart deg for. Tragisk. Anonymkode: 96db0...841 og kan du bare være så snill å forklare de som lurer hva som var et tegn på lite argumentasjon og ren idioti, for det glemte du vist å nevne.... Og om du oppfatter meg som smart, så er det ikke tilfeldig selv om det ikke er relevant i denne sammenhengen 😉 PS: Det å trykke "liker" på sine egne AB innlegg er litt flaut, synes du ikke? Endret 1. januar av Tiuren
AnonymBruker Skrevet 1. januar #309 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kjøtthue? Oki. Norske huskatter dreper flere fugler enn det nyttårsraketter gjør. Hjorten i skogen klarer seg sikkert, tror du ikke? Rotter og mus kryper under jorden der de bor. Lite bønder som melder seg på i klagekoret. Men mye gale kattedamer og kvinnfolk med hunder som heter Håkon og Turid er i debatten. Ikke gå inn i 2025 som en fordømmende idiot. Jeg er forøvrig for et forbud mot privat fyrverkeri. Men det er fordi det er farlig og jeg har selv sett konsekvensene av det. Mange som har begrensninger og redusert livskvalitet pga ulykker. Så får dere kjøtthuer og veganere heller juble for bieffekten av det. Anonymkode: 37e5d...7eb Jeg har jobbet som oppsynsmamn, i diverse skoger, og i viltnemnda, vi har hatt mange oppdrag hvor storvilt har skadet seg, forvillet seg inn i tettbebyggelse og gått amokk på nyttårsaften. En ungdomsgjeng som ble angrepet engang av redd elg, det gikk bra med dem, men de var utrolig heldige. Derfor må man også tenke litt hvor man står selv, for egen sikkerhet. Og folk som har vært i nærheten av skremte dyr tidlig dagen etterpå også har vi måtte bistå. Vi var også på oppsynsturer i diverse skogsområder hvor vi feks hadde dyr vi holdt øye med ellers, for å sjekke hvordan ståa var 1.nyttorsdag. Det var ikke uvanlig at i utkanten av skog, nær befolkningen var det en del døde fugler, men disse ble fort tatt av rev og lignende, derfor er det kanskje ikke så lett å tro på at det faktisk skjer, når de ikke ser det selv. Og vilt er veldig utsatt ute, ubeskyttet. Anonymkode: c0934...976 3 4 1
Anononyma Skrevet 1. januar #310 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fyrverkeri har en lang tradisjon i verden og Norge, tidligere ble det brukt for å skremme bort onde ånder slik at man ikke tok de med seg inn i det nye året. Så fyrverkeri har gledet folk i århundrer og fyrverkeri forbindes med stor fest. Jeg har selv barn som gleder seg hvert år til nyttår og rakettoppskyting, og jeg synes det hadde vært trist om denne tradisjonen skulle bli forbudt. Jeg har også hund, men den bryr seg absolutt ikke i det hele tatt, ikke den forrige hunden heller, eller familiehunden når jeg var liten selv. Vil tro at de aller fleste hunder kan vennes til fyrverkeri, men at der sikkert er noen få hunder hvor dette ikke er mulig. Men veldig mange av hundene som er redd, har ikke fått riktig trening, eller kanskje rettere sagt, fått helt feil trening. Det er snakk om en dag i året, og det har blitt gjort noen endringer i regelverket gjennom tidene, med forbud mot pinneraketter, og det har blitt etablert forbudssoner. Men noen skal ha absolutt totalforbud og dytter alle andre foran seg i saken (fugler, dyr, katter, hunder, demente, eldre, barn, krigsflyktninger, og venter bare på eiere av akvariefisker skal melde seg på), jeg mener at når det gleder så mange så skal et totalforbud sitte langt inne. Hva med de som er redd for å dra med seg åndene inn i det nye året? Anonymkode: fb71b...321 Vet ikke hvor mange ganger det skal gjentas, vi er flere som har skrevet det flere ganger nå: det er ikke hovedsakelig hunder og katter folk bekymrer seg for. Det er de ville dyrene. De som løper og flyr seg ihjel og ikke ligger inntullet i et pledd på sofaen med klassisk musikk på øret. 3 av 4 ønsker forbud. Da er det vel strengt tatt mindretallet som har glede av fyrverkeriet. Spørsmålet er om mindretallet skal få lov til å skape så mye elendighet for egen underholdning. Tiuren skrev (6 minutter siden): Det som er tragisk må være deg.... Evner du å forstå noe som helst av det du leser, og skille det fra hva du ikke leser? Jeg bor ikke alene i kommunen, jeg skriver ikke om meg selv. Jeg kjører aldri påvirket, jeg bor i kommunesentrumet, litt oppe i åsen, jeg ville fått første klasses utsikt. Jeg prøver å beskrive for sånne som deg at "offentlig fyrverkeri" er en heller umulig løsning når man ikke bor i by. Og trolig om man bor i by også, hvor mange steder tror du man måtte ha i Oslo før borgerene ble fornøyde? Fyrverkeri er ikke en menneskerett. Det er fullt mulig å planlegge. Dersom man bor sånn til at man ikke har mulighet til å se offentlig fyrverkeri hjemmefra er det mulig å planlegge å oppsøke fyrverkeriet der det er. Bor man på bygda og fyrverkeri kun arrangeres offentlig i byene, vel, da får man ta en overnatting i byen da hvis det er så fryktelig viktig med disse lysglimtene. 2 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar #311 Skrevet 1. januar Tiuren skrev (12 minutter siden): Det som er tragisk må være deg.... Evner du å forstå noe som helst av det du leser, og skille det fra hva du ikke leser? Jeg bor ikke alene i kommunen, jeg skriver ikke om meg selv. Jeg kjører aldri påvirket, jeg bor i kommunesentrumet, litt oppe i åsen, jeg ville fått første klasses utsikt. Jeg prøver å beskrive for sånne som deg at "offentlig fyrverkeri" er en heller umulig løsning når man ikke bor i by. Og trolig om man bor i by også, hvor mange steder tror du man måtte ha i Oslo før borgerene ble fornøyde? Da må man planlegge om det er så viktig at det nesten står om liv for å få se fyrverkeri. Det lar seg gjøre, du blir særdeles hissig. Tiuren skrev (7 minutter siden): og kan du bare være så snill å forklare de som lurer hva som var et tegn på lite argumentasjon og ren idioti, for det glemte du vist å nevne.... Og om du oppfatter meg som smart, så er det ikke tilfeldig selv om det ikke er relevant i denne sammenhengen 😉 PS: Det å trykke "liker" på sine egne AB innlegg er litt flaut, synes du ikke? Du bruker fyllekjøring som argument, det er lavmål. Oppfatter deg aldeles ikke smart, du prøver å fremstå som det, men lykkes ikke. Det går ikke an å like egne innlegg på kg. Anonymkode: 96db0...841
AnonymBruker Skrevet 1. januar #312 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har jobbet som oppsynsmamn, i diverse skoger, og i viltnemnda, vi har hatt mange oppdrag hvor storvilt har skadet seg, forvillet seg inn i tettbebyggelse og gått amokk på nyttårsaften. En ungdomsgjeng som ble angrepet engang av redd elg, det gikk bra med dem, men de var utrolig heldige. Derfor må man også tenke litt hvor man står selv, for egen sikkerhet. Og folk som har vært i nærheten av skremte dyr tidlig dagen etterpå også har vi måtte bistå. Vi var også på oppsynsturer i diverse skogsområder hvor vi feks hadde dyr vi holdt øye med ellers, for å sjekke hvordan ståa var 1.nyttorsdag. Det var ikke uvanlig at i utkanten av skog, nær befolkningen var det en del døde fugler, men disse ble fort tatt av rev og lignende, derfor er det kanskje ikke så lett å tro på at det faktisk skjer, når de ikke ser det selv. Og vilt er veldig utsatt ute, ubeskyttet. Anonymkode: c0934...976 Hva er grunnen til at dette ikke kommer opp i media? Jeg undrer meg over at folk med puddel som bor i blokk får mer plass i media enn det du beskriver her. Men hva med huskatter som dreper store mengder fugl? Er det ok, men at pus blir redd av rakettene er tragisk? Anonymkode: 37e5d...7eb 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar #313 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er grunnen til at dette ikke kommer opp i media? Jeg undrer meg over at folk med puddel som bor i blokk får mer plass i media enn det du beskriver her. Men hva med huskatter som dreper store mengder fugl? Er det ok, men at pus blir redd av rakettene er tragisk? Anonymkode: 37e5d...7eb Vi hadde ikke for vane å gå til media med alt, det var ikke den tilgangen som er nå, jeg er godt opp i årene og husker vi i starten dokumenterte med kamera med film i! Dyrevelferd var heller ikke så i vinden, det var mest for oss spesielt interesserte. Men jeg har sett og erfart mye. Huskatter og fugl var utenfor vårt område og lite belyst på den tiden, det kan jeg ikke svare på desverre. Det ville vert å synse helt ut av det blå, har selv aldri hatt katt heller så der må jeg bare melde pass. Anonymkode: c0934...976 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar #315 Skrevet 1. januar Tiuren skrev (3 timer siden): Lett å svare "ja" på om du vil at andre skal betale fyrverkeri for deg. Legg til spørsmålet om man er villig til å betale 100kr for at kommunen skal arrangere, så får man muligens ett annet svar. Jeg bor i en tynt befolket kommune, mindre en 10.000 pax på ca 60x30km, da vil kravet komme om at det skal smelle offentlige bomber i hver bygd. Man kan ikke fyllekjøre fra nord til sør for å se på fyrverkeri.... Er fylla så viktig? Er fyrverkeri så viktig i den sammenhengen? Du får holde deg edru da, sånne som deg er livsfarlige for medmennesker. Anonymkode: 8db97...487 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar #316 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi hadde ikke for vane å gå til media med alt, det var ikke den tilgangen som er nå, jeg er godt opp i årene og husker vi i starten dokumenterte med kamera med film i! Dyrevelferd var heller ikke så i vinden, det var mest for oss spesielt interesserte. Men jeg har sett og erfart mye. Huskatter og fugl var utenfor vårt område og lite belyst på den tiden, det kan jeg ikke svare på desverre. Det ville vert å synse helt ut av det blå, har selv aldri hatt katt heller så der må jeg bare melde pass. Anonymkode: c0934...976 Men om dette er flere år siden, er det nå blitt noe bedre. Det er begrenset til 8 timer, med forbudssoner.Når det gjelder småfugler som drepes av huskatter har du f.eks denne artikkelen https://www.birdlife.no/prosjekter/nyheter/?id=2288 Jeg står fast på at det bør reguleres bedre, men pgs av negative hendelser og hensyn til mennesker. Samt verdier, som hus og andre bygninger. F.eks Et nedbrent hjem, eller en arbeidsplass som går opp i røyk. Kjæledyr er det jeg faktisk bryr meg minst om. Anonymkode: 37e5d...7eb
AnonymBruker Skrevet 2. januar #318 Skrevet 2. januar Anononyma skrev (1 time siden): Vet ikke hvor mange ganger det skal gjentas, vi er flere som har skrevet det flere ganger nå: det er ikke hovedsakelig hunder og katter folk bekymrer seg for. Det er de ville dyrene. De som løper og flyr seg ihjel og ikke ligger inntullet i et pledd på sofaen med klassisk musikk på øret. 3 av 4 ønsker forbud. Da er det vel strengt tatt mindretallet som har glede av fyrverkeriet. Spørsmålet er om mindretallet skal få lov til å skape så mye elendighet for egen underholdning. Og si at 3 av 4 ønsker forbud blir feil tolkning av undersøkelsen. Premisset for spørsmålet var om du ville forby privat fyrverkeri under forutsetning av at kommunen arrangerer offentlig fyrverkeri. Så det betyr at fyrverkeri blir det åkkesom, bare i andre rammer. Ja, tenker sikkert noen, da sparer jeg penger og får allikevel overvære fyrverkeri (helt enig), og andre tenker kjipt og ikke få fyre opp selv, men den kan jeg gå med på (delvis enig). "En ny undersøkelse viser at 72 prosent er helt enig eller noe enig i at det er riktig å forby privat fyrverkeri hvis kommunen arrangerer et offentlig fyrverkeri på nyttårsaften" Fyrverkeri har blitt brukt i hundervis av år, har vi noe vitenskaplig belegg for å si at det har påvirket dyrelivet i stor grad, annet at enkelte forteller emosjonelle oppfatninger av hva følgene er? Anonymkode: fb71b...321 1
Fru Uperfekt Skrevet 2. januar #319 Skrevet 2. januar Tiuren skrev (3 timer siden): Lett å svare "ja" på om du vil at andre skal betale fyrverkeri for deg. Legg til spørsmålet om man er villig til å betale 100kr for at kommunen skal arrangere, så får man muligens ett annet svar. Jeg bor i en tynt befolket kommune, mindre en 10.000 pax på ca 60x30km, da vil kravet komme om at det skal smelle offentlige bomber i hver bygd. Man kan ikke fyllekjøre fra nord til sør for å se på fyrverkeri.... Jupp + om en stiller andre kraftig ledende spørsmål
Fru Uperfekt Skrevet 2. januar #320 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Irriterende småpirking. Alle vet at raketter er et ord som brukes for fyrverkeri og ikke bare pinneraketter 🙄 Anonymkode: b148e...2b5 Nopes,
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå