Gå til innhold

Dere som smeller fyrverkeri.Tenker dere på alle dyrene som lider denne dagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
ToneVie skrev (16 timer siden):

Hva med de «ansvarlige» dyreeierene som ikke kan ta med seg alle dyrene inn i senga eller på hytta? Er de uansvarlig de da? Blir vanskelig å frakte hundrevis av dyr til et øde sted fordi det ikke blir nyttårsaften for noen uten å skremme vettet av dyr. 

Hjelper ikke å ta med seg dyrene på hytta en gang. Jeg gjør det og i år var det jaggu meg en løk som har reist hit, langt uti skauen, og fyrte opp et batteri 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har aldri skjønt hvorfor disse dyrene blir så skremt. Her har tv'n stått på og vi har levd som normalt. Kattene sover og hunden har tuslet litt rundt. Har aldri opplevd slik som mange i denne tråden. Hvorfor så utrygge dyr?

Anonymkode: 097ce...739

Å være redd for skarpe høye lyder er helt naturlig for dyr. Det er også arvelig og ligger i genene. Du kan jo prøve å fyre opp en bombe nær en flokk ulver, jeg tør banne på at de løper. Det er jo helt unaturlig for et dyr å stå likegyldig og se på mens det dundrer og blinker rundt de. 

Anonymkode: 5df63...8c4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men du er altså ikke hyklersk?

Anonymkode: 2957b...e74

Jeg synes ikke det er hyklersk å unngå det som er lett å unngå selv om man ikke er perfekt, nei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva med alkohol? Er det nødvendig? Er det verdt alle lidelser der medfører? 

Anonymkode: 9774e...38f

Jeg har knapt nok rørt alkohol siden jeg fikk barn, hadde klart meg helt fint uten tilgjengelig alkohol.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slutt å dra alle over en kam. Din forenkling av diskusjon sier litt om nivået du legger ting på. Og med den siste setningen din så er du med på å sette en rævva standard selv. Gratulerer.

Anonymkode: 32b2b...b09

Denne diskusjonen ER enkel. Det er ikke noen gode argumenter for å sende opp fyrverkeri. Enten så sender du opp fyrverkeri, som er fulstendig unødvendig og plager livet av dyr, eller så tar du hensyn og gjør det ikke! Det er en fullstendig svart/hvitt duskusjon som ikke har rom for nyanser. Det er bare uetisk eller etisk man kan velge her. Derfor er det helt naturlig at alle som tar det uetiske valget skjæres under en kam. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har vært flere fyrverkeri i dag. Samme som hvert år. Idioter som ikke kan å forholde seg til regler. Er så dritt lei. Heldigvis så har de vært langt nok unna til å ikke skremme livskiten utav hunden min, og vi har klart å gå ut uten å møte på fyrverkeri.  

Håper det blir forbud i 2025!! 

Anonymkode: b148e...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, jeg tenker ikke på det. De som har skaffet seg dyr, må selv ta ansvar for å passe på dyret sitt selv. På nyttårsaften og. Leste artikkelen om de som feiret nyttårsaften i et parkeringshus på Sotra utenfor Bergen, fordi hunden var redd. Nå ønsker de å forby fyrverkeri. For at de skal få lov til å feire med venner de og. Sjukt. 

Jeg liker å ha dyr i fangenskap, derfor må samfunnet tilpasse seg meg. 

Anonymkode: 37e5d...7eb

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har kjøpt "dyrevennlig" fyrverkeri i år. Det er sånn fontene og ikke raketter. Anbefales på det sterkeste! Gir mye moro for pengene da det værer lenger, ingen "boom" lyd. Minuset er at må stå litt lenger vekk fra den, da ter man mer areal på bakken. 

Anonymkode: b5676...bff

Mange år siden raketter var lovlig i Norge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

En artikkel i lokalavisen her stod det at i fjor var ca 56% positive mot et forbud, i år var det over 70% som var positive til det. Det er jo godt at flertallet tar til fornuft da. 

Anonymkode: 96db0...841

Siden jeg vet spørreundersøkelse undersøkelser ofte er påvirket av spørsmålene så skulle jeg gjerne sett de først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden):

Siden jeg vet spørreundersøkelse undersøkelser ofte er påvirket av spørsmålene så skulle jeg gjerne sett de først

Lett å svare "ja" på om du vil at andre skal betale fyrverkeri for deg. Legg til spørsmålet om man er villig til å betale 100kr for at kommunen skal arrangere, så får man muligens ett annet svar. 

Jeg bor i en tynt befolket kommune, mindre en 10.000 pax på ca 60x30km, da vil kravet komme om at det skal smelle offentlige bomber i hver bygd. Man kan ikke fyllekjøre fra nord til sør for å se på fyrverkeri.... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, jeg tenker ikke på det. De som har skaffet seg dyr, må selv ta ansvar for å passe på dyret sitt selv. På nyttårsaften og. Leste artikkelen om de som feiret nyttårsaften i et parkeringshus på Sotra utenfor Bergen, fordi hunden var redd. Nå ønsker de å forby fyrverkeri. For at de skal få lov til å feire med venner de og. Sjukt. 

Jeg liker å ha dyr i fangenskap, derfor må samfunnet tilpasse seg meg. 

Anonymkode: 37e5d...7eb

Og nok en tulling entrer tråden... de fleste som eier dyr er jo ærlig på at selv om dyrene deres har det jævlig, så kan man tross alt være sammen med dem å prøve og berolige. Så siden du og dine medidioter ikke får det inn så er det frem med teskje: DET LEVER STORE GÅRDSDYR OG OGSÅ VILLE DYR I NORGE SOM BLIR LIVREDDE, DISSE KAN MAN IKKE BEROLIGE!!!! Ta deg en god svelg og ikke gå inn i 2025 som det kjøtthue du fremstiller deg som!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (24 minutter siden):

Mange år siden raketter var lovlig i Norge 

Irriterende småpirking. Alle vet at raketter er et ord som brukes for fyrverkeri og ikke bare pinneraketter 🙄

Anonymkode: b148e...2b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mener at en nylig utført undersøkelse viste at 3/4 av befolkningen i Norge ønsker å forby fyrverkeri. Altså ønsker ikke flertallet fyrverkeri. Så hvorfor skal hele samfunnet bøye seg for sytepavene som så iherdig må ha fyrverkeri på nyttårsaften når dere faktisk utgjør mindretallet? 

Anonymkode: 8658a...c8f

Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si om det samme om dem som fyrer opp med alkohol i blodet vil si det samme. "Ja men jeg tok bare en enhet" også?? Et glass vin/øl whatsoever er for mye. Snakk om å skyte seg selv 

"Kan ikke sammenlignes" nei, det sa ungen din også. Amøbe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Anononyma skrev (9 timer siden):

Så flott at du har unormalt dyktige barn da. At barn kun skulle sees og ikke høres trodde jeg var en oppdragerstil vi hadde lagt fra oss i forrige årtusen, men you do you :) 

DITT fyrverkeri skremmer dyrene i noen minutter, så kommer naboen og fyrer opp sitt. Etterpå er det han oppi veien og litt senere fikk han nedi gata fyrt opp sitt. Her smalt det i ett sett fra 18:00 til 05:00. Det er 11 timer for dyrene i ren panikk det - ikke var det så veldig enkelt å få sove for oss andre heller. At DU fyrer opp raketter i noen minutter betyr ikke at dette ikke er et problem på høyere nivå. Det hadde ikke vært et problem om kun 4 stk på landsbasis kjørte fossilbil heller. Det er volumet som er problemet.

Helt ærlig høres du både egoistisk og litt lite oppdatert ut. 

😂 barna mine høres de, men ikke med trass på butikken , bussen, kafeen osv. 

Mulig egoistisk, men det får så være. Fyrverkeri er gøy og fint, og en super måte å feire nyttår på. Tror ganske mange tenker som meg egentlig. 

Du kommer med påstander jeg tviler du kan dokumentere. Hvor mange dyr dør av redsel på nyttårsaften?

Anonymkode: 42f04...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Det er bare å søke og undersøke litt det, så finner du sikker eksakte spørsmål brukt i statistikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Undersøkelsen er gjennomført av Norstat på vegne av Norges ingeniør- og teknologorganisasjon.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18369456/nesten-3-av-4-onsker-forbud-mot-fyrverkeri?publisherId=89239&lang=no

Gjorde et søk på Google, ser ut som om det er flere som har utført spørreundersøkelser, da det var både 72%, 60% og 68% blandt annet som var i mot. Men du finner sikkert frem til de ulike spørreundersøkelsene. Linken her referer til den med 72%. 

Oppdater oss gjerne med linker til forskningen og artikler.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (17 minutter siden):

Link?

https://www.dagens.no/nyheter/du-gjetter-det-aldri-saa-mange-oensker-forbud-mot-fyrverkeri

https://www.nationen.no/tre-av-fire-onsker-forbud-mot-privat-fyrverkeri/s/5-148-661250

De artiklene jeg fant i farta. Dagsrevyen hadde også sak på det en dag eller to før nyttårsaften.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

😂 barna mine høres de, men ikke med trass på butikken , bussen, kafeen osv. 

Mulig egoistisk, men det får så være. Fyrverkeri er gøy og fint, og en super måte å feire nyttår på. Tror ganske mange tenker som meg egentlig. 

Du kommer med påstander jeg tviler du kan dokumentere. Hvor mange dyr dør av redsel på nyttårsaften?

Anonymkode: 42f04...aef

Så flott. Så dine barn har aldri vært i butikken/på bussen/offentlig rom etter en lang dag i bhg og kommet på at de vil ha det ene eller det andre og blitt lei seg fordi det ikke ble sånn denne gangen? Eksemplariske 2-åringer, det må jeg si :) 

Egoister er flott, det er det som gjør planeten vår så fin, sånne som deg sørger for at barna våre kommer til å slippe grønne lunger og fuglesang når de er voksne. Det du vokste opp med blir borte, litt etter litt, dag for dag. Begynn å se deg rundt. Var det ikke mye mer småfugl da du var liten? Var ikke gresset litt grønnere og var ikke trærne litt fler? Du er vel en av de som synes det er helt topp å hugge ned urskog for å sette opp hytte også? Hva er vel litt natur og hele arter, bare DU får hyttekosen din?

Du skjønner også at jeg ikke kan si 1876 småfugl døde av fyrverkeri i år. Gå deg en tur 1. nyttårsdag og åpn opp øynene dine. Jeg fant 2 døde kjøttmeis på vei hjemmefra til lekeplassen i dag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...