AnonymBruker Skrevet 1. januar #261 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, det er det ikke. Dette går på mental helse, og det er mange med kjæledyr som er mer enn "litt ensomme" Anonymkode: ba4af...7cb Selv om et menneske sliter med sin mentale helse og er veldig ensomt så må det mennesket ikke eie et dyr. Det finnes andre måter å bli bedre og mindre ensomme på uten at et dyr skal holdes innendørs, settes i bånd, stå i bås, settes i bur og bare leve på eiers betingelser. Anonymkode: c8186...ce1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToneVie Skrevet 1. januar #262 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er det fare for at du blir ensom og suicidal hvis du ikke får skutt opp rakettene dine? Anonymkode: ba4af...7cb 👏👏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 1. januar #263 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke undervurder kapitalismen, løsninger finnes allerede - https://www.cosmosfyrverkeri.no/product-page/silent-power Anonymkode: b5676...bff Jeg kjøpte faktisk 50% stille fyrverkeri i år, meget pent supplement. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iso1 Skrevet 1. januar #264 Del Skrevet 1. januar Hva med dyr som lider resten av året? Dyr som blir dumpet for å dø? Dyr som blir skutt under jakt? Mellom 18-02 en gang i året bør virkelig ikke være noe problem altså. Håper dere som gnåler om dette hvert år er vegetarianere, veganere osv også. Ellers har dere iallfall ikke noe å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #265 Del Skrevet 1. januar Maia70 skrev (10 minutter siden): Jeg klarer ikke beskrive det, den oppførte seg bare annerledes enn de andre fuglene jeg så rundt huset der, slik at jeg la spesielt merke til den. Og så kom jeg på at det var første nyttårsdag. Er det forresten noen andre som har merket forskjell på fuglelivet i dag? Her har de vært fullstendig fraværende, som er uvanlig. Så det at EN fugl oppførte seg annerledes enn alle de andre må ha noe med raketter å gjøre? Merkelig at ikke alle de andre var så traumatiserte da...kanskje det var tilfeldig? Har vært ute på joggetur og sett de vanlige fuglene som alltid; mengde med kråker, stokkender og skarven satt der den pleide å sitte. Ingen fugler med granatsjokk her. Anonymkode: 32b2b...b09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 1. januar #266 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg siterer fra artikkelen: "Noen fuglearter, som blåmeisen, sitter gjerne på en kvist på nattestid. Når det fyres opp raketter som lager mye lyd, våker fuglene fordi de blir skremt. Kanskje begynner de å fly rundt, noe som medfører at de kan kollidere med ting. Jeg tror ikke at de dør av smellet, men de kan fly på ting de normalt sett ikke ville ha krasjet med. Husvegger, høyspentledninger, master, trær osv, fordi de i panikken gjør ting de ellers ikke ville gjort. Det kan være en årsak til at man finner døde fugler etter nyttårsaften." Man trenger ikke være verken rakettforsker eller fugleforsker for å forstå at brå, høye lyder og kraftige lysblink skaper panikk og irrasjonell oppførsel hos fugler og andre dyr, og man utsetter dem for unødig fare. Anonymkode: ba4af...7cb Og.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #267 Del Skrevet 1. januar ToneVie skrev (1 time siden): Hvis du ikke ser forskjellen på tordenvær og raketter. Så kan vi ikke diskutere dette. Jeg forstår ikke at grunnen for å IKKE forby raketter kommer med slike argumenter «men du spiser kjøtt?» «det finnes også anleggsarbeid som skremmer dyr!» Dette er grunnen til all elendighet i verden. Det er greit å gjøre ting som har et uheldig resultat fordi det finnes andre hendelser som også er uheldig. Skal jeg begynne å hive søpla mi ute i gata, fordi det finnes land uten renovasjonsordninger? Skal jeg snike i køen på butikken fordi det finnes folk som gjør det? Hvor skal det ende da? Hvis man ikke kan ta små skritt for at noe skal bli litt bedre? Fordi å forby noe som er en så stor og naturlig (kulturmessig) del av årets siste dag ville garantert ført til en mengde andre uønskede hendelser. Da er det bedre at det er regulert slik det er nå. Anonymkode: 32b2b...b09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #268 Del Skrevet 1. januar Tiuren skrev (49 minutter siden): Før vi tar den videre, finnes det noe dokumentasjon eller kvantifisering på påstanden om at mange dyr dør av skrekk? Er visst ingen av de som påstår dette som gidder å finne frem dokumentasjon på det. Anonymkode: 32b2b...b09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. januar #269 Del Skrevet 1. januar ToneVie skrev (59 minutter siden): Jeg forstår hva du sier. Men si at vi begge spiser kjøtt da, fra dyr som har opplevd frykt og stress under slakting. Er det da «greit» at mange dyr dør av skrekk og skader seg på nyttårsaften pga at vi ønsker å sende opp raketter? Fordi vi også spiser kjøtt fra et dyr som har opplevd stress under slakt? Jeg synes jo ikke det rettferdiggjør det, hvis du skjønner meg? Nå er ikke kjøtt en avhengighet, for det finnes jo folk i verden som ikke spiser kjøtt. Men det er en kilde til næring. En nødvendighet. Raketter er ikke en nødvendighet. Det finnes lydløse raketter, det finnes rakettoppskytning på godkjente steder, laser og droneshow? Hvorfor kan man ikke benytte seg av noe slikt istedet for å påføre enda mer elendighet? Poenget mitt var ikke at det ene rettferdiggjorde det andre. Men at man skal være forsiktig med å dømme andre når man gjør tilsvarende selv. Enig i at ingen av delene er nødvendige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #270 Del Skrevet 1. januar ToneVie skrev (33 minutter siden): Jeg har en nabo bonde som mistet to unge søyer i går. Eneste utvendig skade er blodskum ut av nesa, sprengt. Beinbrudd på hest har det vært, kalver som er trampet ihjel. Jeg tror ikke det er så mange bønder du trenger å snakke med før du møter noen som har mistet dyr eller fått alvorlige skader på dyr under nyttårsfeiring. Jeg skjønner ikke helt hva du skal frem til. Du skal bagatellisere fyrverkeri og tenker at det ikke er så ille som det høres ut? «Dyr kan bli skremt hele året osv» Da er vi tilbake der vi var gitt. Vet du hva, hvis dette er ett så stort problem så er det helt hinsides at det ikke drives folkeopplysning om det. Sorry altså. Sitter bøndene bare her på KG og griner istedenfor å jobbe for et forbud og forteller historiene sine til VG, Dagbladet, Aftenposten, NRK, TV2 etc så er de passe tafatte. Anonymkode: 32b2b...b09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #271 Del Skrevet 1. januar Tiuren skrev (5 minutter siden): Og.... Det er da gsnske naturlig å tro at fuglene allerede har stukket av fra stedet på grunn av uroen som allerede er i Frognerparken. Og da ikke har blitt skremt opp av brå lyder og lys. Anonymkode: ba4af...7cb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToneVie Skrevet 1. januar #272 Del Skrevet 1. januar Tabris skrev (1 minutt siden): Poenget mitt var ikke at det ene rettferdiggjorde det andre. Men at man skal være forsiktig med å dømme andre når man gjør tilsvarende selv. Enig i at ingen av delene er nødvendige. Jeg forstår det. Men hvis man alltid skal ha dette standpunktet, vil man da kunne endre noe som helst? Snakker ikke om dømming, men endring. For hvis ikke jeg kan si at jeg ønsker lydløse raketter, eller oppskytning kun på offentlig godkjent plass fordi jeg spiser kjøtt. Hvilke meninger kan man da ha? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #273 Del Skrevet 1. januar malifika skrev (2 timer siden): Det er nettopp det. Folk som forsvarer og argumenterer for fyrverkeri ER egoistiske og lite oppdaterte. Bare les i tråden her inne. De sammenligner det å skyte opp raketter med lyn og torden, nødvendigheter som å reise med fly, kjøre bil eller spise mat, argumenterer for at det er greit så lenge de gjør det i Russland og de påstår at folk med dyr bare kan reise bort, de skjønner IKKE at det også finnes ville dyr og store gårdsdyr. De er rett og slett ekstremt enkle sjeler som jevnt over har en skikkelig redneck mentalitet. Slutt å dra alle over en kam. Din forenkling av diskusjon sier litt om nivået du legger ting på. Og med den siste setningen din så er du med på å sette en rævva standard selv. Gratulerer. Anonymkode: 32b2b...b09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #274 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er når denne årlige fyrverkeridebatten kommer at man ser hvor mange dumme mennesker som fins der ute. At dere fyrverkeriforkjempere ikke selv ser hvor idiotiske og lite empatiske dere fremstår er for meg helt utrolig. Noe sier meg at det er de samme menneskene som ønsker å reversere røykeloven, kjøre dieseltruck, og som har gått "livets harde skole". Menneskeheten, ass. Kjører seg selv rakt til helvete. Anonymkode: ba4af...7cb Nope der tar du feil gitt. Men det er jo vanskelig for enkelte å forstå at andre mennesker kan være sammensatte vesen med ulike tanker. Anonymkode: 32b2b...b09 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #275 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): ...Og takk til deg som produserer flere forbrukere som kan bidra til å søple ned og forurense planeten... Anonymkode: 0351c...bbc Hvis vi ikke skal sette mennesker til verden, hva er vitsen med alt da? Anonymkode: 8db97...487 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToneVie Skrevet 1. januar #276 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vet du hva, hvis dette er ett så stort problem så er det helt hinsides at det ikke drives folkeopplysning om det. Sorry altså. Sitter bøndene bare her på KG og griner istedenfor å jobbe for et forbud og forteller historiene sine til VG, Dagbladet, Aftenposten, NRK, TV2 etc så er de passe tafatte. Anonymkode: 32b2b...b09 Er det noen bønder som sitter å griner på KG? Jeg har bare svart på spørsmål og påstander. Sagt min mening. Det har vel ikke så stor nyhetsverdi da. Lokalavisene skriver om det. Hvis du ikke har kommet over artikler om dyredød/skader i forbindelse med nyttårsaften så kanskje du ikke får det med deg. Jeg har møtt mange bønder i mitt liv, kan ikke si at noen av de kan beskrives som tafatte. Men at det skorter litt på overskudd til å svømme motstrøms i en sånn her sak. Det er bare å se på noen av sammenligningene som kommer frem i denne diskusjonen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. januar #277 Del Skrevet 1. januar ToneVie skrev (15 minutter siden): Jeg forstår det. Men hvis man alltid skal ha dette standpunktet, vil man da kunne endre noe som helst? Snakker ikke om dømming, men endring. For hvis ikke jeg kan si at jeg ønsker lydløse raketter, eller oppskytning kun på offentlig godkjent plass fordi jeg spiser kjøtt. Hvilke meninger kan man da ha? Igjen: Det er ikke snakk om ulike meninger om raketter. Det er snakk om det å dømme de som vil ha raketter, som vi har sett flere eksempler på i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #278 Del Skrevet 1. januar ToneVie skrev (Akkurat nå): Er det noen bønder som sitter å griner på KG? Jeg har bare svart på spørsmål og påstander. Sagt min mening. Det har vel ikke så stor nyhetsverdi da. Lokalavisene skriver om det. Hvis du ikke har kommet over artikler om dyredød/skader i forbindelse med nyttårsaften så kanskje du ikke får det med deg. Jeg har møtt mange bønder i mitt liv, kan ikke si at noen av de kan beskrives som tafatte. Men at det skorter litt på overskudd til å svømme motstrøms i en sånn her sak. Det er bare å se på noen av sammenligningene som kommer frem i denne diskusjonen. Jeg mener ikke at bønder er generelt tafatte. Men om de er så plaget med dyredød og skader I forbindelse med nyttårsaften så er det ganske merkelig at dette ikke er en sak de kjemper mer for. Derav tafatte. Eller er det mulig at det ikke er ett så stort problem? At noen opplever det betyr ikke at det er sånn for alle. At man ikke gidder å kjempe for endringer fordi motparten har dårlige argumenter etc er den dårligste unnskyldningen ever. DET er å innta offerrollen deluxe. Anonymkode: 32b2b...b09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 1. januar #279 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Så det at EN fugl oppførte seg annerledes enn alle de andre må ha noe med raketter å gjøre? Merkelig at ikke alle de andre var så traumatiserte da...kanskje det var tilfeldig? Har vært ute på joggetur og sett de vanlige fuglene som alltid; mengde med kråker, stokkender og skarven satt der den pleide å sitte. Ingen fugler med granatsjokk her. Anonymkode: 32b2b...b09 Tror nok ikke du ville lagt merke til noe slikt så lite empati som du viser i denne tråden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 1. januar #280 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva faen. Når du ikke gidder å reise vekk fra folk og raketter på nyttårsaften så er det vel ikke de som sender opp fyrverkeri det er noe galt med? Anonymkode: 2957b...e74 Jeg har ikke sagt noe om det. Les før du svarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå