Maia70 Skrevet 1. januar #241 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ingenting av det mennesket gjør gir mening? Fly, tog, biler, forurensing, støy, fjerning av skog ++ det er faktisk helt bak mål at mennesket lever såpass i utakt med naturen, men det gjør vi. Atter en gang skal lille Norge gå frem og redde verden? Vi skal være mest miljøvennlige, mest bærekraftig, spise mest planter, ha kuer som ikke fiser og ha forbud for fyrverkeri fordi det skremmer dyra en natt i året? Heia oss! Anonymkode: fe302...1d3 Du kan ikke slutte å skyte opp fyrverkeri pga dette? Uff....nivået på denne diskusjonen har blitt slitsomt. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToneVie Skrevet 1. januar #242 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): du kan stoppe tordenvær og da eller ? Anonymkode: 96c03...c31 Hvis du ikke ser forskjellen på tordenvær og raketter. Så kan vi ikke diskutere dette. Jeg forstår ikke at grunnen for å IKKE forby raketter kommer med slike argumenter «men du spiser kjøtt?» «det finnes også anleggsarbeid som skremmer dyr!» Dette er grunnen til all elendighet i verden. Det er greit å gjøre ting som har et uheldig resultat fordi det finnes andre hendelser som også er uheldig. Skal jeg begynne å hive søpla mi ute i gata, fordi det finnes land uten renovasjonsordninger? Skal jeg snike i køen på butikken fordi det finnes folk som gjør det? Hvor skal det ende da? Hvis man ikke kan ta små skritt for at noe skal bli litt bedre? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GlitrendeSjokolade Skrevet 1. januar #243 Del Skrevet 1. januar Fyrverkeri hører til nyttårsaften men ikke som leketøy for tenåringer og fulle folk. Dyr og fugler kan kanskje bli skremt men det kan de av andre ting også. Folk skal ikke skyte opp der det er dyr som kan bli skremt. F.eks inni en skog. Jeg blir sinna når jeg hører om folk som ikke oppfører seg når de driver med fyrverkeri. De som ikke oppfører seg skal ikke ødelegge for alle som oppfører seg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. januar #244 Del Skrevet 1. januar ToneVie skrev (8 minutter siden): Hvis du ikke ser forskjellen på tordenvær og raketter. Så kan vi ikke diskutere dette. Jeg forstår ikke at grunnen for å IKKE forby raketter kommer med slike argumenter «men du spiser kjøtt?» «det finnes også anleggsarbeid som skremmer dyr!» Dette er grunnen til all elendighet i verden. Det er greit å gjøre ting som har et uheldig resultat fordi det finnes andre hendelser som også er uheldig. Skal jeg begynne å hive søpla mi ute i gata, fordi det finnes land uten renovasjonsordninger? Skal jeg snike i køen på butikken fordi det finnes folk som gjør det? Hvor skal det ende da? Hvis man ikke kan ta små skritt for at noe skal bli litt bedre? Jeg er enig i at det å gjøre noe som går ut over andre ikke bør brukes som argument mot at man ikke kan forbedre ting på andre områder. Man må ikke være perfekt for å gjøre noe. Det jeg reagerer på i denne tråden er den kraftige dømmingen av de som liker fyrverkeri, med argumentet "tenk på dyrene", når de selv spiser kjøtt fra dyr som har opplevd stres og frykt i et slakteri. (Og kanskje også stress og frykt i hverdagen, alt etter vilkårene de lever under). Det er helt greit å være litt dobbelmoralistisk, det er vi alle sammen, fordi ingen enkeltperson kan gjøre alt. Men da bør man også være litt forsiktig med å dømme andre uten å se seg selv i speilet først. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #245 Del Skrevet 1. januar Anononyma skrev (14 timer siden): Har akkurat sittet hos en vettskremt 2-åring som våknet med et hyl. Skal opp igjen med han kl 07 i morgen tidlig. Takk til dere som vekker små barn og sørger for at småbarnsforeldrene får en nydelig dag med for lite søvn i morgen - til tross for at en selv både er edru og fornuftig. Takk til dere som tar livet av smådyrene (og de store) i naturen rundt oss - selv spurven er på vei mot å bli rødlistet så det er ikke akkurat sånn at vi har for mange av dem. og, takk til dere som sørger for å sette en skikkelig støkk i flyktningene vi liksom skal ta vare på på vei inn i det nye året. Denne idiotiske tradisjonen er så avleggs at jeg blir flau på menneskehetens vegne. Nå håper jeg snart folk i mitt nærområde er ferdig med å sette fyr på pengene sine så det blir mulig å få noen timer på øyet. Godt nyttår. ...Og takk til deg som produserer flere forbrukere som kan bidra til å søple ned og forurense planeten... Anonymkode: 0351c...bbc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToneVie Skrevet 1. januar #246 Del Skrevet 1. januar Tabris skrev (12 minutter siden): Jeg er enig i at det å gjøre noe som går ut over andre ikke bør brukes som argument mot at man ikke kan forbedre ting på andre områder. Man må ikke være perfekt for å gjøre noe. Det jeg reagerer på i denne tråden er den kraftige dømmingen av de som liker fyrverkeri, med argumentet "tenk på dyrene", når de selv spiser kjøtt fra dyr som har opplevd stres og frykt i et slakteri. (Og kanskje også stress og frykt i hverdagen, alt etter vilkårene de lever under). Det er helt greit å være litt dobbelmoralistisk, det er vi alle sammen, fordi ingen enkeltperson kan gjøre alt. Men da bør man også være litt forsiktig med å dømme andre uten å se seg selv i speilet først. Jeg forstår hva du sier. Men si at vi begge spiser kjøtt da, fra dyr som har opplevd frykt og stress under slakting. Er det da «greit» at mange dyr dør av skrekk og skader seg på nyttårsaften pga at vi ønsker å sende opp raketter? Fordi vi også spiser kjøtt fra et dyr som har opplevd stress under slakt? Jeg synes jo ikke det rettferdiggjør det, hvis du skjønner meg? Nå er ikke kjøtt en avhengighet, for det finnes jo folk i verden som ikke spiser kjøtt. Men det er en kilde til næring. En nødvendighet. Raketter er ikke en nødvendighet. Det finnes lydløse raketter, det finnes rakettoppskytning på godkjente steder, laser og droneshow? Hvorfor kan man ikke benytte seg av noe slikt istedet for å påføre enda mer elendighet? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 1. januar #247 Del Skrevet 1. januar ToneVie skrev (8 minutter siden): Jeg forstår hva du sier. Men si at vi begge spiser kjøtt da, fra dyr som har opplevd frykt og stress under slakting. Er det da «greit» at mange dyr dør av skrekk og skader seg på nyttårsaften pga at vi ønsker å sende opp raketter? Fordi vi også spiser kjøtt fra et dyr som har opplevd stress under slakt? Jeg synes jo ikke det rettferdiggjør det, hvis du skjønner meg? Nå er ikke kjøtt en avhengighet, for det finnes jo folk i verden som ikke spiser kjøtt. Men det er en kilde til næring. En nødvendighet. Raketter er ikke en nødvendighet. Det finnes lydløse raketter, det finnes rakettoppskytning på godkjente steder, laser og droneshow? Hvorfor kan man ikke benytte seg av noe slikt istedet for å påføre enda mer elendighet? Før vi tar den videre, finnes det noe dokumentasjon eller kvantifisering på påstanden om at mange dyr dør av skrekk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #248 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare et random eksempel fra siste side. Hvordan i alle dager tror dere at disse innleggene på noen som helst måte er et FORSVAR for fyrverkeri? Det er ingen som helst rasjonell grunn for at folk skal brenne av tusenvis av kroner hvert år på noe som ibdet store og hele er både en plage og kan være en fare for andre. Det er derimot flere rasjonelle grunner til at folk må ha mat og dyr. Og denne med at frosne trær smeller i skogen...altså... Anonymkode: ba4af...7cb Det er ingen rasjonell grunn til at folk må ha kjæledyr for kos. En førerhund for blinde og gårdsdyr er noe annet. Men at verden skal passe seg for at folk vil ha en liten hund å klappe på fordi de er litt ensomme, det er bare tull. Anonymkode: c8186...ce1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToneVie Skrevet 1. januar #249 Del Skrevet 1. januar Tiuren skrev (6 minutter siden): Før vi tar den videre, finnes det noe dokumentasjon eller kvantifisering på påstanden om at mange dyr dør av skrekk? Jeg har en nabo bonde som mistet to unge søyer i går. Eneste utvendig skade er blodskum ut av nesa, sprengt. Beinbrudd på hest har det vært, kalver som er trampet ihjel. Jeg tror ikke det er så mange bønder du trenger å snakke med før du møter noen som har mistet dyr eller fått alvorlige skader på dyr under nyttårsfeiring. Jeg skjønner ikke helt hva du skal frem til. Du skal bagatellisere fyrverkeri og tenker at det ikke er så ille som det høres ut? «Dyr kan bli skremt hele året osv» Da er vi tilbake der vi var gitt. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 1. januar #250 Del Skrevet 1. januar ToneVie skrev (2 minutter siden): Jeg har en nabo bonde som mistet to unge søyer i går. Eneste utvendig skade er blodskum ut av nesa, sprengt. Beinbrudd på hest har det vært, kalver som er trampet ihjel. Jeg tror ikke det er så mange bønder du trenger å snakke med før du møter noen som har mistet dyr eller fått alvorlige skader på dyr under nyttårsfeiring. Jeg skjønner ikke helt hva du skal frem til. Du skal bagatellisere fyrverkeri og tenker at det ikke er så ille som det høres ut? «Dyr kan bli skremt hele året osv» Da er vi tilbake der vi var gitt. Jeg er oppvokst på tjukkeste bondelandet, og har aldri hørt noen snakke om slike episoder. Men mulig fyrverkeriet har blitt mer intenst etter at pinnerakettene forsvant. Men jeg tenkte mest på den "småfuglene dør" påstanden, den har jeg aldri sett bli dokumentert. https://www.faktisk.no/faktasjekk/det-er-ikke-dekning-for-a-pasta-at-smafugler-dor-av-skrekk-som-folge-av-fyrverkeri/108996 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #251 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er ingen rasjonell grunn til at folk må ha kjæledyr for kos. En førerhund for blinde og gårdsdyr er noe annet. Men at verden skal passe seg for at folk vil ha en liten hund å klappe på fordi de er litt ensomme, det er bare tull. Anonymkode: c8186...ce1 Nei, det er det ikke. Dette går på mental helse, og det er mange med kjæledyr som er mer enn "litt ensomme" Anonymkode: ba4af...7cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #252 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det er det ikke. Dette går på mental helse, og det er mange med kjæledyr som er mer enn "litt ensomme" Anonymkode: ba4af...7cb Hvorfor skal glede tas fra et menneske for at et annet menneske skal få litt glede? Er ikke jeg uten husdyr like mye verdt som min nabo med husdyr? Anonymkode: fccbc...5d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #253 Del Skrevet 1. januar Tiuren skrev (8 minutter siden): Jeg er oppvokst på tjukkeste bondelandet, og har aldri hørt noen snakke om slike episoder. Men mulig fyrverkeriet har blitt mer intenst etter at pinnerakettene forsvant. Men jeg tenkte mest på den "småfuglene dør" påstanden, den har jeg aldri sett bli dokumentert. https://www.faktisk.no/faktasjekk/det-er-ikke-dekning-for-a-pasta-at-smafugler-dor-av-skrekk-som-folge-av-fyrverkeri/108996 Leste du hele artikkelen eller bare overskriften? Anonymkode: ba4af...7cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 1. januar #254 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Av ren nysgjerrighet, hvordan ser en forvirret småfugl ut? Hvordan klarer du å se at den er forvirret og ikke bare en helt vanlig småfugl som hopper rundt? Anonymkode: 32b2b...b09 Jeg klarer ikke beskrive det, den oppførte seg bare annerledes enn de andre fuglene jeg så rundt huset der, slik at jeg la spesielt merke til den. Og så kom jeg på at det var første nyttårsdag. Er det forresten noen andre som har merket forskjell på fuglelivet i dag? Her har de vært fullstendig fraværende, som er uvanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #255 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor skal glede tas fra et menneske for at et annet menneske skal få litt glede? Er ikke jeg uten husdyr like mye verdt som min nabo med husdyr? Anonymkode: fccbc...5d9 Er det fare for at du blir ensom og suicidal hvis du ikke får skutt opp rakettene dine? Anonymkode: ba4af...7cb 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 1. januar #256 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Leste du hele artikkelen eller bare overskriften? Anonymkode: ba4af...7cb Selvfølgelig, gjorde du? Ingen av ekspertene som uttalte seg kunne påstå at fuglene ble drept av fyrverkeri, bare at det "muligens var en sammenheng". Fuglebrett ble faktisk nevnt som en mulig årsak til fugledød Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #257 Del Skrevet 1. januar Nei det tenker jeg ikke på. Anonymkode: 805dd...fef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToneVie Skrevet 1. januar #258 Del Skrevet 1. januar Tiuren skrev (8 minutter siden): Jeg er oppvokst på tjukkeste bondelandet, og har aldri hørt noen snakke om slike episoder. Men mulig fyrverkeriet har blitt mer intenst etter at pinnerakettene forsvant. Men jeg tenkte mest på den "småfuglene dør" påstanden, den har jeg aldri sett bli dokumentert. https://www.faktisk.no/faktasjekk/det-er-ikke-dekning-for-a-pasta-at-smafugler-dor-av-skrekk-som-folge-av-fyrverkeri/108996 Det er ikke alle som bor på tjukkeste bondelandet som driver gårdsbruk. Dessuten så legges det ned så mye gårdsbruk at bebyggelsen kryper innpå de som lå avsides før. Batteri er forferdedelig ja. Det er enorme smeller og det tar heller aldri slutt. Jeg skal ikke si jeg er den som leser undersøkelser eller driver faktasjekker på dette emnet. Men jeg kan si at jeg jobber ute og med dyr. Å det er sjeldent jeg ser småfugl ute på natten men på nyttårsaften er det ikke kun ugla som er ute her. Så jeg er ikke i tvil om at småfuglene hadde hatt det bedre uten fyrverkeri. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #259 Del Skrevet 1. januar Tiuren skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig, gjorde du? Ingen av ekspertene som uttalte seg kunne påstå at fuglene ble drept av fyrverkeri, bare at det "muligens var en sammenheng". Fuglebrett ble faktisk nevnt som en mulig årsak til fugledød Jeg siterer fra artikkelen: "Noen fuglearter, som blåmeisen, sitter gjerne på en kvist på nattestid. Når det fyres opp raketter som lager mye lyd, våker fuglene fordi de blir skremt. Kanskje begynner de å fly rundt, noe som medfører at de kan kollidere med ting. Jeg tror ikke at de dør av smellet, men de kan fly på ting de normalt sett ikke ville ha krasjet med. Husvegger, høyspentledninger, master, trær osv, fordi de i panikken gjør ting de ellers ikke ville gjort. Det kan være en årsak til at man finner døde fugler etter nyttårsaften." Man trenger ikke være verken rakettforsker eller fugleforsker for å forstå at brå, høye lyder og kraftige lysblink skaper panikk og irrasjonell oppførsel hos fugler og andre dyr, og man utsetter dem for unødig fare. Anonymkode: ba4af...7cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #260 Del Skrevet 1. januar Ikke undervurder kapitalismen, løsninger finnes allerede - https://www.cosmosfyrverkeri.no/product-page/silent-power Anonymkode: b5676...bff 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå