Gå til innhold

41 år og vurderer å bli sykepleier!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir 41 år i mai, singel. Har to barn som blir 17 og 13. Jeg har tenkt litt på å gå sykepleien. Noen som har gjort det i voksen alder her? Hvordan starter jeg? Hvilke fag må jeg ta opp for å komme inn og hvordan gjør jeg det? Eller må jeg ta alle 3 år med studiespes (generell studiekompetanse)?

Til info: er utdannet helsesekretær. Har også mulighet til å ikke jobbe mens jeg utdanner meg.

Anonymkode: dc23c...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk om du har noe studiekompetanse fra du tok utdanning som helsesekretær. Det er mulig at f.eks norsk eller samfunnsfag kan brukes. Du trenger ikke å gå 3 år på videregående, det holder med fem fag. Det var flere som var rundt førti når jeg gikk sykepleien, det gikk bra med dem.

Anonymkode: 3600b...d7a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut 23/5-regelen (hvis det fremdeles heter det?), det er en raskere og enklere måte for voksne med arbeidserfaring å oppnå studiekompetanse på. 

Anonymkode: d0f60...4cd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner opptakskrav hvis du bare søker, jeg er 41 og tar studieforberedende nå for å ta vernepleien. Jeg må ta det på 2 år fordi jeg må jobbe ved siden av, så tar 3 fag i år og 3 neste år. Kunne lett ha blitt realkompetansevurdert (da får du ikke karakter, kun bestått/ikke bestått) i både engelsk, naturfag og samfunnsfag, valgte å ta de for å dra opp snittet mitt fordi jeg uansett måtte ta matte fordi det er mattekrav på vernepleien. Men jeg har bare 6'ere, det er altså ikke vanskelig. Men du kan ta 6 fag på et år og, eller realkompetansevurderes i noe da hvis du har høyt snitt allerede. 
Skal ta vernepleien på deltid og fordi jeg må jobbe, men jeg har 4 unger og minste er bare 1, men det går veldig fint.  Jeg vurderte sykepleien og, eller kan jo fortsatt søke, men liker adferd bedre enn somatikk (jobber på akuttpsyk på sykehus) så holder meg nok til den. Tror uansett at det går helt strålende for deg og. ☺️

Anonymkode: 747d4...8bf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

fordi jeg uansett måtte ta matte fordi det er mattekrav på vernepleien.

Anonymkode: 747d4...8bf

Nei, det er ikke noe mattekrav for å komme innpå vernepleie. Kun generell studiekompetanse. Det er sykepleien som har mattekrav.

Men matematikk er en del av 23/5 regelen.

Anonymkode: 08180...bfe

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke noe mattekrav for å komme innpå vernepleie. Kun generell studiekompetanse. Det er sykepleien som har mattekrav.

Men matematikk er en del av 23/5 regelen.

Anonymkode: 08180...bfe

Hvilken mattekrav da?

Anonymkode: cf5b6...c78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvilken mattekrav da?

Anonymkode: cf5b6...c78

Sykepleier studier har normalt 3 i snitt 

Anonymkode: 3247f...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg aldri gjort. Vil du jobbe turnus, jul, bursdager til barn og eventuelle barnebarn? Vil du bli utslitt etter 10 år? Vil du jobbe til du er 70 år for en luselønn? Nei, trodde ikke det. 

Anonymkode: a5a8c...ff2

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sykepleier studier har normalt 3 i snitt 

Anonymkode: 3247f...911

Opp mot 5 mange steder i Oslo 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hadde jeg aldri gjort. Vil du jobbe turnus, jul, bursdager til barn og eventuelle barnebarn? Vil du bli utslitt etter 10 år? Vil du jobbe til du er 70 år for en luselønn? Nei, trodde ikke det. 

Sykepleiere har ikke luselønn, de har en helt normalt god lønn. Det er også de ble valgt ut til å gi navn til “sykepleierindeksen”. 

Anonymkode: ab11d...475

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Slapp av.

Sykepleiergrunnutdanningen er et supert grunnlag for eventuell videreutdanning,  og gir deg et hav av muligheter. Du må ikke jobbe turnus resten av livet på en avdeling du ikke trives.

Jeg har jobbet som sykepleier i 24 år og er ikke i nærheten av utslitt, jeg gleder meg faktisk til å dra på jobb hver eneste dag/kveld/natt! Spennende fagfelt og supre kollegaer.

Vil du ut av turnus finnes det masse muligheter. Ikke er det luselønn (grunnlønna er ikke så bra men tilleggene hjelper på).

IJa, jeg jobber helligdager, men med ønsketurnus har jeg flere friperioder på 7-14 dager gjennom året. Jeg velger f.eks. å jobbe mer komprimert på vinter/høst og har mere fri på våren. Livet mitt er helt supert som sykepleier! :) 

Anonymkode: 35707...da7

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste i klassen min når jeg gikk var 62 år når vi var ferdig😅 Jeg vil sterkt anbefale å ta sykepleie, som hun over skriver, gleder jeg meg også til hver eneste vakt! Kjempespennende med mange muligheter hvis man bytter arbeidssted eller tar videreutdanning. 

Anonymkode: 1c1de...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å kom inn med realkompetansevurdering. Det er masse ledige plasser, og du har veldig relevant bakgrunn. 

Anonymkode: 69189...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Enig. Du er ikke gammel nå, men det er ikke mange år igjen før du antagelig ikke orker stå i en sånn turnusjobb.   

Og da har du ennå ikke nådd max lønnsansiennitet. 

Jeg hadde virkelig vurdert en gang til. 

Anonymkode: 89a35...9d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville jeg ikke anbefalt. Jeg har grei lønn (pga av turnus) og en stilling jeg trives i og som ikke sliter meg helt ut. 
Greia er at det er enormt stor variasjon i sykepleieratbeiddplasser, på godt og på vondt. 
Som sagt tjener jeg bra, men det er pga turnus noe som blir tyngre å stå i med tida. Det er vanskelig å forklare for de som aldri har prøvd det. 
I turnus er jobb helligdager og høytider IKKE valgfritt. 
I fjor måtte jeg jobbe alle røde dager i jula. Fikk ikke særlig ekstra betalt heller, da jeg var så utslitt at jeg tok ut all F4. 
I år måtte jeg på jobb 2. juledag, nyttårskvelden og i dag 1.nyttårsdag. Hadde ikke frivillig gått inn i dette i såpass voksen alder. 

Anonymkode: d8c36...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...