Gå til innhold

Kan egentlig en invitert venn bestemme hvem som skal være hos meg i selskapet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har invitert til et lite nyttårsselskap med maks 3 personer i tillegg til meg. Den ene personen som kommer kjenner ingen, men sier nå at hen ikke ønsker at det skal være noen andre der enn oss to.

Jeg sier at det blir litt stusselig og at vi da kan gå på besøk til en av disse som jeg har invitert, men hen ønsker ikke det heller.

Er det ikke da opp til min inviterte venn å finne ut om hen i det hele tatt ønsker å komme, istedenfor å bestemme hvem som skal være tilstede?

Jeg tror min venn har litt sosial angst eller andre psykiske utfordringer

Anonymkode: bded3...e65

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at det som i utgangspunktet er normalt og fair, er at du sier at det blir slik og slik, og så får det vere opp til de inviterte om de vil komme. Men så får du vurdere selv hvor mye hver enkelt betyr for deg og hvor mye hensyn du skal ta til alle. Av erfaring, så skal det ikke store gruppa til før noen vil ditt, mens andre vil datt.

Om denne vennen står deg nær og betyr mye for deg og du vet at den sliter litt sosialt, mens de 2 andre ikke er så nære, så kan du jo vurdere om du vil ta hensyn. 

Men at en gjest skal bestemme at verten skal gjøre det slik og slik, er bare tull. Tenker nå jeg værtfall.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt selskap du bestemmer.  Si at du også har invitert de andre så får heller vennen selv avgjøre om han kommer. Du kan ikke kansellere festen for de andre inviterte gjestene.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på tittelens overskrift: Nei. 

Jeg hadde ikke latt en person styre hvem som skulle komme på besøk på nyttårsaften her, hvis det ikke var personer som hadde uoverensstemmelser i mellom seg. Synes det er litt i overkant å ta hensyn til at en person har sosial angst. Hvis det blir for mye, kan vel personen trekke seg bort?

Anonymkode: c3d13...500

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om et selskap du skal holde i dag? Du bestemmer selvsagt over din egen fest. Jeg regner med de andre også er invitert allerede, du kan ikke gjøre endringer nå. Det blir bare feil for alle parter. To ekstra personer kan denne vennen holde ut altså, det er ditt ansvar som vertinne at alle får en fin kveld på tross av eventuell sosial angst eller lignende.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for drygt å be deg av-invitere to andre venner, når det bare gjenstår timer av det gamle året.

Hun burde i hvert fall ha ytret dette ønsket i god tid, så alle kunne legge nye planer - om du gikk med på å bare være dere to.

Nå har du et ansvar for de to andre gjestene du har invitert.

Anonymkode: 52733...6ca

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, vedkommende kan ikke bestemme noe som helst hjemme hos deg.

Anonymkode: 1fe0f...a92

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har invitert til et lite nyttårsselskap med maks 3 personer i tillegg til meg. Den ene personen som kommer kjenner ingen, men sier nå at hen ikke ønsker at det skal være noen andre der enn oss to.

Jeg sier at det blir litt stusselig og at vi da kan gå på besøk til en av disse som jeg har invitert, men hen ønsker ikke det heller.

Er det ikke da opp til min inviterte venn å finne ut om hen i det hele tatt ønsker å komme, istedenfor å bestemme hvem som skal være tilstede?

Uansett angst eller psykiske utfordringer så kan hen ikke komme med dette en time eller to før nyttårsselskapet begynner. Om det er alvorlige grunner her så kunne hen bedt om dette, men uten å ha krav på noe som helst. Men voksne mennesker oppfører seg ikke slik, så klart skal ikke hen få bestemme dette og timingen er latterlig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke avlyse nå uansett, det er usannsynlig frekt på et slikt grunnlag. 

Anonymkode: 335f2...605

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, din venn må bestemme om hen ikke heller vil bli hjemme.

Å kommunisere egne ønsker , som du skisserer vedkommende har gjort, er alltid ok. Å forvente å bli hørt på egne ønsker er noe alle skal gjøre. Å forveksle det å bli hørt med det å få viljen sin? Det er uforenelig med å være et fungerende menneske (men likevel utrolig vanlig).

Så nå har din venn sagt hva hen ønsker. Da sier du «det er ikke aktuelt». Og så er den ballen lagt død.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, herregud nei! Du kan ikke avlyse nyttårsfest for de to andre kl 18 på nyttårsaften. Det er ræva gjort

Hun trenger jo ikke å komme, det bestemmer hun selv

Anonymkode: cc568...835

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...