Gå til innhold

Når barnehagen er stengt og alle ligger rett ut med omganssyke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ålreit arbeidsgiver? Det er jo bare hva som er lovfestet og ikke det handler om. Skal arbeidsgiver dekke nye feriedager til alle som egenmelder seg eller bruker syktbarndager går de fleste konk. Det er mye penger i betalt fri… Å være en «ålreit» arbeidsgiver eller ha trynefaktor tankegang er å skyte egen bedrift i leggen.

Anonymkode: 8a4e0...781

Hva snakker du om? Selvfølgelig bør man få brukte sykt barna-dager i stedet for ferie om det er sykdom. 

Anonymkode: 21073...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her var det jammen mange som ikke skjønte greia. TS har ferie, men all ferie går bort i sykdom. H*n lurer derfor på om h*n kan få tilbake ferien. Bhg er selvsagt relevant, for det er et barn som ikke er sykt. 

Og du er sikker på at TS har tatt ut ferie som fridager i jula og ikke mener helligdagene hvor mange har fri uansett? 

Selv ble jeg syk i Australia og fikk tilbake en hel uke fordi jeg lå rett ut. Ikke morsomt i det hele tatt, men det ble jo et lite plaster på såret når jeg fikk tilbake 40 000 kr for tapt ferie pga sykdom. Men ville MYE heller vært forsikringen og sykdommen foruten. 

Anonymkode: df819...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er mulig vi er matforgiftet av julemat. Vi har en teori siden den ene av barna slapp unna. Vi hadde ikke sendt det syke barnet i barnehage, bare så det er sagt.

TS

Anonymkode: 35375...605

Matforgiftning er over etter 48 timer. Da har mage og tarm renset ut alt.

Anonymkode: 1ad40...172

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her var det jammen mange som ikke skjønte greia. TS har ferie, men all ferie går bort i sykdom. H*n lurer derfor på om h*n kan få tilbake ferien. Bhg er selvsagt relevant, for det er et barn som ikke er sykt. 

Hvor kommer «rettigheter fra NAV» inni dette? 

Anonymkode: ca70e...6fd

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt det TS, men sånt skjer. Du må være syk/sykemeldt en uke før du får igjen feriedager de fleste steder, men hvis dere har kontaktet fastlegen sykedag 1 og arbeidsgiver er grei så er det jo lov å spørre. Omgangssyken er noe herk. God bedring. Og godt nytt år. 

Anonymkode: 04a1d...016

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er mulig vi er matforgiftet av julemat. Vi har en teori siden den ene av barna slapp unna. Vi hadde ikke sendt det syke barnet i barnehage, bare så det er sagt.

TS

Det er mer sannsynlig at det er smittsomt enn at det er matforgiftning fra julemat. Så for andres skyld må dere gå ut fra at det er smittsomt, selv om det er ubeleilig for dere. 

Anonymkode: 8b9df...fb7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har man noen rettigheter hos NAV når man blir syk i julen og knapt klarer å stå oppreist? Både mannen og jeg ligger rett ut med omgangssyke. Huset ser ut som en svinesti, det ene barnet er sykt, det andre løper rundt og barnehagen er stengt. De siste feriedagene som vi sparte på gikk med i sykdom.

Lm dere kontakter lege kan dere evt få sykemelding for i dag og dagene fremover. Lege kommer sannsynligvis ikke til å tilbakedatere om dere ikke har vært i kontakt med legekontor/legevakt før i dag. 

Anonymkode: 76cb7...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

TS

Hvordan mener du NAV har ansvar for at dere eventuelt har blitt matforgiftet? 

Anonymkode: 1e8b0...d0a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært syk HELE jula, i to uker. Er også gravid i 6. måned, som har gjort at jeg ikke har kunnet ta noe medisin som kunnet lindre plagene (Paracet fuket ikke). Mannen min har måttet ta hovedansvaret for ettåringen, og det har jo forpurret mesteparten av jula for flere, men selvfølgelig mest for meg. Sånn er livet med små barn. Jeg har ikke kontaktet lege for å få sykmelding, så de tre feriedagene tapte jeg, men sånn er livet. Hadde aldri spurt om NAV hadde noen støtte for at jeg fikk en kjip jul. 

Anonymkode: 8147f...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva snakker du om? Selvfølgelig bør man få brukte sykt barna-dager i stedet for ferie om det er sykdom. 

Du kan ikke bytte ut planlagte feriedager med omsorgsdager, nei.

Anonymkode: 89ca3...790

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man blir syk i ferie, uansett hva; kontakt fastlege og be om time for sykmelding. Ofte trenger man ikke møte opp dersom det er så slitsomt som omgangssyke. Da kan du sende det inn, og få igjen feriedagene. Annet er det jo ikke rett på. 

God bedring! 

Anonymkode: d8898...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lurer på om nav sender barnevakt eller ekstra økonomisk støtte til vaskehjelp er svaret nei. Dersom du lurer på om dere kan få sykemelding og få igjen disse feriedagene, er svaret ja

Anonymkode: 48742...028

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde aldri i verden gått til legen for å få sykemelding i ferien! Ærlig talt! 

Anonymkode: 6819f...2fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai, kan de bli syke i ferien også, disse små? Velkommen til virkeligheten, TS!

Synes det er helt vanvittig å få sykemelding for omgangssyke! Og nei, du får selvfølgelig ikke mer ferie fordi du skal passe på barna dine.

Anonymkode: fa47e...178

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde aldri i verden gått til legen for å få sykemelding i ferien! Ærlig talt! 

Anonymkode: 6819f...2fb

Nei men da dropper du det da, ærlig talt 

Anonymkode: 32fc1...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er problemet? At feriedagene ikke ble like idylliske som forventet? Livet skjer. 

Anonymkode: 11748...8f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 15.35):

Har man noen rettigheter hos NAV når man blir syk i julen og knapt klarer å stå oppreist? Både mannen og jeg ligger rett ut med omgangssyke. Huset ser ut som en svinesti, det ene barnet er sykt, det andre løper rundt og barnehagen er stengt. De siste feriedagene som vi sparte på gikk med i sykdom.

Ønsker dere god bedring :)  Men husk ingen har tvunget på dere barn. Nav skal ikke betale for dere blir syk med omgangssyke. Jeg har ikke barn, og har valgt det for nettopp å ikke være avhengig av samfunnet.

Anonymkode: 39368...8f4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, NAV gir deg hushjelp, barnevakt og vaskehjelp. Bare ring og du blir satt over.

Hva har bhg er stengt med saken å gjøre? Virker som du lurer på noe annet enn om dere får tilbake feriedagene…. 

Anonymkode: 8e216...549

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...