Gå til innhold

Er det andre her som får angst av fyrverkeri?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før syntes jeg det var koseligt med nyttår men di siste åra har jeg fått en fysisk angst respons av raketter pågrunn av krig i verden og en underbevisst liten frykt for verdenskrig. Jeg får en tanke når jeg hører lyder av alle rakettene kl 12 her i byen jeg bor  at oi det er sånn det kanskje høres ut for dem som blir bomet 😪 det kommer en fæl følelse sv terror. jeg kan ikke noe for det. Er dette normalt?

Anonymkode: 8ea35...a80

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid hatet plutselige høye lyder. Hater folk som plutselig skriker, ballonger og fyrverkeri. Må drikke meg fullstendig dritings for å klare fyrverkeri. 

Anonymkode: 8d56c...221

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blåbærpai skrev (4 minutter siden):

Jepp. Liker det ikke. Redd for at batteri ska kolve over og skyte mot oss eller andre.

Morsomt at du nevnte det har opplevd det skje 2 ganger.  Jeg var kanskje 8 år dem fyrte opp på en lekeplass masse barn og batteriet falt over og alle skrek og sprang😂 og hadde ei venninne som fikk en pinnerakett inn soveromsvinduet, heldigvis var det ingen inne. Jeg tror det er ulovlig med slike batterier nå i min kommune.

Anonymkode: 8ea35...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernen din har laget en sånn assosiasjon. Det er helt normalt å reagere på høye, plutselige lyder. Spesielt hvis man er litt anspent i utgangspunktet. Jeg synes det er ok nå, men hatet det da jeg var liten. Syntes synd på dyr og var redd for at det skulle begynne å brenne. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blåbærpai skrev (8 minutter siden):

Jepp. Liker det ikke. Redd for at batteri ska kolve over og skyte mot oss eller andre.

Det har jeg opplevd flere ganger. Har et familiemedlem som er litt for lite forsiktig når han fyrer opp. Heldigvis gikk det bra. Nå holder vi lang avstand når denne personen setter i gang. 

Anonymkode: 66be7...a16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både jeg og min partner har traumer som gjør at vi drar vekk fra byen etter jobb. 

Det setter seg i kroppen i dagesvis.

For ikke å snakke om alle dyrene som dør. Helt grusomt🤮

Anonymkode: 5ee56...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd 2 større branner, flere tilløp til brann på bolig, to øyeskader (to personer som ble blind på ett øye), en håndskade, redde barn, og redde dyr som har skadet seg, på grunn av fyrverkeri.

Jeg tør heller ikke reise bort fordi det hvert år kommer antent fyrverkeri på terrassen vår, og det har oppstått ulmebrann flere ganger.

Jeg får ikke angst av det, men jeg har stor respekt for eksplosiver, og skulle ønsket at privat oppsending av fyrverkeri ble forbudt.

I det minste skulle jeg ønsket at alle overholdt lovverket (forbudssoner og tidspunkt), at det ble opprettet egnede plasser for oppskyting, slik at alle fikk et valg om de ville være en del av dette eller ikke.

Anonymkode: 8a9c8...3cf

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler ikke høye lyder på grunn av KPTSD. Så ja, jeg har alltid fått angst og blir helt anspent og skvetten av fyrverkeri. 

Har også mye sinne og hat mot fyrverkeri, det overdøver frykten for meg akkurat nå. For jeg går ikke ut ved midnatt. Som barn var jeg veldig redd og måtte sitte i bilen for å føle meg trygg. Heldigvis for meg så var tante like livredd, så vi to brukte alltid å sitte i bilen sammen. Nå har jeg ikke feiret nyttårsaften på noen som helst måte de siste 15 årene. Fordi jeg har dyr og vil være med dem.
Har en hund som er traumatisert av fyrverkeri. Ble avfyrt et batteri alt for nærme oss flere dager etter nyttårsaften. Nå er han så redd at han gjør ikke annet enn å ligge å skjelver og tisser på seg av frykt hver gang noen fyrer av fyrverkeri. Han tørr ikke å gå ut på flere timer etterpå. Nekter å gå ut døren. 

Barndoms katten min ble drept på grunn av fyrverkeri. En gjeng gutter kastet kinaputter etter han og fyrte av raketter mot han. Han ble så skremt at han løp ut i veien og ble påkjørt. 

Som barn opplevde jeg å få en pinnerakett i min retning. Sto med en stor gjeng, to ble skadd. Jeg kom ifra det med skrekken. Siste gangen jeg var ute for å se på raketter. 

Jeg hater fyrverkeri og synes ingen synd på de som blir skadd av egen dumskap. De fortjener det. Fyrverkeri burde bli ulovlig for privatpersoner!! 

Anonymkode: 24fee...f88

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...