Gå til innhold

IT-utdanning i 2025, er det over for oss snart nyutdannede?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal straks begynne på 2. semesteret av 2.året mitt på et IT-studie, men er nå redd det er mangel på å få seg jobb etter endt utdanning. De fleste posisjoner krever erfarne utviklere, selv på posisjoner som er relativt junior-posisjoner. 

Nå skal det sies at jeg har strøket i et fag som jeg må konte på, men jeg synes jo at koding er morro... men nå sitter jeg litt i panikk ettersom alle historiene jeg har hørt om mennesker med It-grader her i Norge som ikke får seg jobb, spesielt de som har gode karakterer (A og B).. Da kjenner jeg at jeg blir skremt.

Jeg har noen fag jeg ønsker å forbedre karakterer i, og teknologien vi stort sett jobber med på universitetet er alt fra Java til javascript, react, sql, mongodb osv. 

Er det noe mer jeg bør gjøre for å få fullt utbytte av studiet? Jeg har i en stund nå tenkt at jeg bør egentlig begynne med side-prosjekter jeg kan ha på github, og som arbeidsgivere kan få innsikt i via Linkedin. Er dette en lur ide?  Jeg tenkte kanskje at etterhvert som jeg får det til så kan jeg lære meg om cloud osv på egenhånd?

Jeg er en 22 år gammel kvinne, og får hørt av noen av mennene på studiet at jeg "lett" kommer til å få meg jobb pga dette, men det tviler jeg enormt på stemmer. Det er jo til slutt karakterer og det å klare intervjuet som sikrer deg jobb (så klart også andre ting som å virke oppegående osv)

Jeg er ikke den sterkeste på å kode heller, men er det mulig å bli flink innen et år med koding på sida av studiet? 

Anonymkode: c89d3...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS HER. Mener at karakterer telles når man et nyutdannet. Så klart er det erfaring de kun bryr seg om etter at du har fått deg en jobb

Anonymkode: c89d3...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring og kunnskap er alt som teller. Har du en fin github som viser at du har stor interesse for dette (og er flink) så havner du på toppen av listen. Ha passion prosjekter, gjerne med design i tillegg. Snakk god for deg på intervju så burde det ikke være noe problem. At du er kvinne kan kanskje hjelpe litt, men er ikke noe garanti. Finner de noen bedre uansett kjønn, så går de nok for dem. 

Anonymkode: 3c4f9...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

It-kvinne her som har søkt jobb i et par år etter utdannelsen... blir ikke prioritert som kvinne ihvertfall.
Jeg har prosjekter på Github også, gode karakterer, men jeg har ikke så stort nettverk og klarer ikke selge meg inn. Så jeg ville kanskje anbefale Github-prosjekter og prøve å utvide nettverket om det er mulig.

Anonymkode: 94cd2...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min var ferdig utdannet i 2023 (programutvikling). Han hadde C/D-snitt og ingen arbeidserfaring. Det tok 8 mnd før han fikk jobb. Det vi lærte av prosessen: søk over stort geografisk område og vær villig til å flytte på deg for første jobb. Vær positiv til vikariat. Alt handler om å ha en god nok søknad til å komme på intervju. Deretter er personlig kjemi med arbeidsgiver vel så viktig/viktigere enn kvalifikasjoner. 

Anonymkode: 7cf92...c38

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig nå, konsulenthusene sparker og ansetter nesten ikke lenger - og hvis de gjør det skjer det i India.

Anonymkode: bb810...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vanskelig nå, konsulenthusene sparker og ansetter nesten ikke lenger - og hvis de gjør det skjer det i India.

Hvorfor gjør de dette? Noen plass å lese om dette?

Anonymkode: fe97c...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje kjedelig, men som konsulent ser jeg ingen stans i kunder som ønsker bistand med Microsoft Power platform. De legger penger i effektivisering, og Copilot er en form for kunstig intelligens som kundene ikke er like redd for (de aner som regel ikke hva det er). Så om du blir halvgod i dette tror jeg du har bedre sjanse både som konsulent og ved større bedrifters IT-avdelinger.

Det skader heller ikke å ta noen valgfag i typ logistikk rettet mot maritim bransje. Skipstrafikken øker, vi skal fortsette å produsere olje, og det er mye IT og utvikling i denne bransjen. Vi har 3 store kunder nå som er tilknyttet denne bransjen, og der satses det. De mangler folk som har innsikt i f.eks shipping, så man har et fortrinn om man kan litt om logistikken.

Anonymkode: 7987f...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler av staten ansetter masse IT-folk. De veksler inn konsulenter over en lav sko. 

Anonymkode: 8541f...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor gjør de dette? Noen plass å lese om dette?

Anonymkode: fe97c...4bb

De "sparer" penger på kort sikt. Alt handler om kortsiktig profitt dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...