Gå til innhold

Til alle som mener at det er Israels skyld at Gaza lider......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sportydame skrev (5 timer siden):

Med "Like rettigheter" mener du at det ikke skal være lov å fengsle de som begår terror dersom det er Palestinerne som begår den? 😉 

Du vet at mye av det du ramser opp faktisk fungerte nogenlunde frem til 2006 - da Hamas overtok? 😉 

Her kan du lese om alle menneskerettighetsbrudd før 2006 helt tilbake til 2001 fram til i dag. Ukes rapporter. 

https://reliefweb.int/updates?advanced-search=(S2289)&list=Palestinian Centre for Human Rights Updates&page=72 

eller 2008 https://www.un.org/unispal/document/auto-insert-178712/ 

denne fra pandemien 2020 https://www.ohchr.org/sites/default/files/HRBodies/HRC/RegularSessions/Session44/Documents/A_HRC_44_60.pdf

1998 rapporten er og lurt å lese https://www.hrw.org/reports/pdfs/i/israel/isrl988.pdf 

Ikke at jeg tror de at de som mener at Israel er demokrati har viljen til å faktisk se alle disse lovbruddene, systematisk etnisk rensing av Palestinere. Men kanskje gi slipp på illusjonen at Hamas er grunn problemet.

En siste rapport i fra 70 tallet til 90 tallet.  https://www.un.org/unispal/document/auto-insert-201580/ 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Motstrømmen skrev (10 timer siden):

En eller 2 , så er det samme. Enten har man grenser som mellom Sverige og Norge, der man kan reise over på jobb, handel og reise til på ferie eller ut i fra en flyplass til resten av verden. Eller så har man ett land, et demokrati med lover og regler likt for begge parter. Politiske parter som har representanter fra begge. Frihet mellom elv og sjø, betyr ikke annet enn det. 

Men klart da er det ikke noe sionisme som kan styre eller at muslimsk kalifat etno styre. Så det er det man må jobbe for. Faktisk demokrati. Ingen over, bare ved siden. Vil ta år å forme, men med god ledelse så er det fult mulig. 

Bare at rasister og fundamentalister vil være en fare, så det første bud er å nedtegne lover og sette opp et rettssystem.  Og ja, om 2 stat, grenser! Og like rettighet mellom landen. Som betyr politi, militært, flyplass, fri luft ,land og vann linje, handels avtaler og kontroll på økonomi. 

Skal man ha frie grenser som mellom Sverige og Norge, så forutsetter det at det ikke nærmest er dagligdags å ta seg over grensen for å sprenge busser og kafeer i luften. De strenge grensekontrollene mot de palestinske områdene ble innført etter en bølge av terrorangrep tidlig på 2000-tallet. Ingen land ville godtatt det.  
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Palestinian_suicide_attacks

Det er også helt normalt at det er grensekontroller og at det kreves visum for å ta seg inn i land man ikke er statsborger i. Svensker får fritt komme til Norge, men vi må ikke lenger enn til et annet naboland Russland før det ikke er tilfellet. Siden du mener Israel bør åpne grensene for alle, så betyr vel det at alle andre land også bør gjøre det dersom det skal være likt for alle? Strengt tatt burde alle land oppløses? Det gir ikke mening.

Statsborgere i Israel har like rettigheter, og 20% av de er altså arabere eller palestinere om du vil.  

Endret av Svava
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Svava skrev (1 time siden):

Skal man ha frie grenser som mellom Sverige og Norge, så forutsetter det at det ikke nærmest er dagligdags å ta seg over grensen for å sprenge busser og kafeer i luften. De strenge grensekontrollene mot de palestinske områdene ble innført etter en bølge av terrorangrep tidlig på 2000-tallet. Ingen land ville godtatt det.  
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Palestinian_suicide_attacks

Det er også helt normalt at det er grensekontroller og at det kreves visum for å ta seg inn i land man ikke er statsborger i. Svensker får fritt komme til Norge, men vi må ikke lenger enn til et annet naboland Russland før det ikke er tilfellet. Siden du mener Israel bør åpne grensene for alle, så betyr vel det at alle andre land også bør gjøre det dersom det skal være likt for alle? Strengt tatt burde alle land oppløses? Det gir ikke mening.

Statsborgere i Israel har like rettigheter, og 20% av de er altså arabere eller palestinere om du vil.  

Hva med å adresse grunnen til det? 

Israel sine lovbrudd og etnisk rensing siden Nakba. Og nei, de 20 % har ikke like rettigheter. 

Og den som må slutte av er Israel. De må tøyles inn og straffes. Klare grenser. Palestinere vil leve i fred og frihet, menneskerettigheter på lik linje som oss. 

Israel kan ikke forsette å ulovlig okkupere, invadere og likvidere Palestinere. 

• Liker 3
Skrevet
Motstrømmen skrev (11 minutter siden):

Hva med å adresse grunnen til det? 

Israel sine lovbrudd og etnisk rensing siden Nakba. Og nei, de 20 % har ikke like rettigheter. 

Og den som må slutte av er Israel. De må tøyles inn og straffes. Klare grenser. Palestinere vil leve i fred og frihet, menneskerettigheter på lik linje som oss. 

Israel kan ikke forsette å ulovlig okkupere, invadere og likvidere Palestinere. 

Sikker på det? At palestinere vil leve i fred og frihet med en grense mot Israel?

Noen av de vil nok det. 

Dessverre er det mitt inntrykk at de fleste palestinere ønsker Israel og jøder dit pepperen gror, og ikke er interessert i noen fredelig sameksistens. 
Noe slagordet «from the river to the sea» viser med all tydelighet. 

Finnes sikkert noe statistikk på dette. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Bacteria skrev (7 minutter siden):

Sikker på det? At palestinere vil leve i fred og frihet med en grense mot Israel?

Noen av de vil nok det. 

Dessverre er det mitt inntrykk at de fleste palestinere ønsker Israel og jøder dit pepperen gror, og ikke er interessert i noen fredelig sameksistens. 

Legger du samme betydningen bak dette når de fra Israel sier samme slagordet?

• Liker 1
Skrevet
Katten.2.0 skrev (24 minutter siden):

Legger du samme betydningen bak dette når de fra Israel sier samme slagordet?

Jeg har ærlig talt ikke hørt noen israelere si det. 

• Liker 9
Skrevet
Motstrømmen skrev (49 minutter siden):

Palestinere vil leve i fred og frihet, menneskerettigheter på lik linje som oss. 

også tidligere, skrev du noe om demokrati .... tror du virkelig at Hamas står for demokrati, menneskerettigheter (spesielt kvinnerettigheter) frihet ??? skal vi snakke om LGTB rettigheter også ? Det er en utopi du beskriver her

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Bacteria skrev (39 minutter siden):

Noen av de vil nok det. 

https://www.reuters.com/world/middle-east/poll-shows-rise-support-armed-struggle-by-palestinians-2024-06-13/

Ja, flertallet av palestinerne støtter væpnet kamp og flertallet synes det var riktig å utføre terrorangrepet 7. oktober. Lite med det som samsvarer med påstanden om at de bare vil leve i fred.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Bacteria skrev (1 time siden):

Jeg har ærlig talt ikke hørt noen israelere si det. 

Jeg har vel teknisk sett ikke hørt mye av det som blir referert til her inne, men det betyr ikke at det ikke har skjedd.

"The phrase has been used by the Israeli prime minister, Likud's Benjamin Netanyahu, in speeches.[17] Similar wording has also been used more recently by other Israeli politicians.[3]"

https://en.wikipedia.org/wiki/From_the_river_to_the_sea

https://efe.com/en/latest-news/2024-01-19/netanyahu-rejects-two-state-solution-says-israel-will-control-from-the-river-to-the-sea/

• Nyttig 1
Skrevet
Bacteria skrev (12 timer siden):

Noen av de vil nok det. 

Logikken bak det du sier går i mot menneskelig natur.De fleste står opp om morgenen og har en dag av arbeid, familie, venner og tanker går til hverdagslige ting. De er som meg og deg. De har lyst å leve på lik linje som de fleste mennesker gjør.

Nå er det slik at de har blitt fra stjålet et verdig liv , drept, fengslet ,innesperret, levd i apartheid med mindre rettigheter enn noen andre siden Nakba. Hva tror du man gjør etter år av undertrykking? Er takknemlig til et regime som forsetter å undertrykker? Eller tror du muligens at uten jobb , uten økonomi, uten frihet har veldig god tid til å tenke hevn? 

Jeg kan si at de Palestineren jeg kjenner og prater med er svært oppegående og har ikke tankene på hevn, men å overleve. Men ja, helt forståelig hater de overgriperen. Det vil ta tid, men uten like rettigheter, frihet og trygghet så kommer det til å forsete angrep om de ikke får frihet mellom elv og sjø. Menneskelig natur. 

Jeg tenker du mangler innsikt og lurer på om du noen gang har pratet med en Palestiner eller lyttet til de. 

• Liker 3
Skrevet
NatNat skrev (12 timer siden):

også tidligere, skrev du noe om demokrati .... tror du virkelig at Hamas står for demokrati, menneskerettigheter (spesielt kvinnerettigheter) frihet ??? skal vi snakke om LGTB rettigheter også ? Det er en utopi du beskriver her

Hvem snakker Hamas? Du vet palestinere er en folkegruppe ikke et politisk parti? 

Hamas er en direkte reaksjon på undertrykkelse skapt ut av flere totale ødeleggelser av deres folk, land og muligheter til å leve fritt. 

Er så typisk å prøve å dra inn LGTB, er ikke mye rettigheter i Israel heller , selv om de prøver å framstå liberal. Ingen ekteskap der heller og i religiøs setting heller ikke sett på som akseptabelt. I alle religiøse drevet land så er det ikke så stor aksept. Det krever år med kamp. Som det gjorde i Norge, enda er det religiøse sekter her som forbyr det. Så hva har det med noe å gjøre. Er det samme med kvinnerettigheter, det tar tid. Det er få land som har det.  

• Liker 3
Skrevet
Motstrømmen skrev (2 timer siden):

Logikken bak det du sier går i mot menneskelig natur.De fleste står opp om morgenen og har en dag av arbeid, familie, venner og tanker går til hverdagslige ting. De er som meg og deg. De har lyst å leve på lik linje som de fleste mennesker gjør.

Nå er det slik at de har blitt fra stjålet et verdig liv , drept, fengslet ,innesperret, levd i apartheid med mindre rettigheter enn noen andre siden Nakba. Hva tror du man gjør etter år av undertrykking? Er takknemlig til et regime som forsetter å undertrykker? Eller tror du muligens at uten jobb , uten økonomi, uten frihet har veldig god tid til å tenke hevn? 

Jeg kan si at de Palestineren jeg kjenner og prater med er svært oppegående og har ikke tankene på hevn, men å overleve. Men ja, helt forståelig hater de overgriperen. Det vil ta tid, men uten like rettigheter, frihet og trygghet så kommer det til å forsete angrep om de ikke får frihet mellom elv og sjø. Menneskelig natur. 

Jeg tenker du mangler innsikt og lurer på om du noen gang har pratet med en Palestiner eller lyttet til de. 

De palestinerne jeg har møtt har virket null interessert i å prate om konflikten, men det er i yrkesmessig sammenheng (leger) så kanskje derfor. Så ja, jeg er fullstendig enige i at palestinere på individnivå er flinke, snille og oppegående mennesker. Selvfølgelig. 
De jeg har vært i kontakt med har dog vært diaspora-palestinere, så vet ikke hvilke tanker de gjør seg om situasjonen. Hadde vært interessant og hørt… hva sier de du kjenner da? Bor de her eller i Israel/Palestina?

Jeg er interessert i å lære, selvfølgelig. 

Har dog sett intervjuer med palestinere bosatt i Ramallah(?) de var ikke videre oppsatt på å ha jøder boende innpå seg. 

• Liker 3
Skrevet

Hvem snakker Hamas? Du vet palestinere er en folkegruppe ikke et politisk parti? 

Hamas er en direkte reaksjon på undertrykkelse skapt ut av flere totale ødeleggelser av deres folk, land og muligheter til å leve fritt. 

Er så typisk å prøve å dra inn LGTB, er ikke mye rettigheter i Israel heller , selv om de prøver å framstå liberal. Ingen ekteskap der heller og i religiøs setting heller ikke sett på som akseptabelt. I alle religiøse drevet land så er det ikke så stor aksept. Det krever år med kamp. Som det gjorde i Norge, enda er det religiøse sekter her som forbyr det. Så hva har det med noe å gjøre. Er det samme med kvinnerettigheter, det tar tid. Det er få land som har det.  

sammenligner du Israel og Palestina når det kommer til LGTB rettigheter ??!! nei, det er ingen ekteskap her, men de har i hvertfall pride mens Palestina kaster de fra toppen av de høyeste bygg de kan finne ! hvor tror du LGTB folk i Palestina går når de vil være i fred ? Israel, ja ! og Hvorfor skal jeg ikke dra inn LGTB eller kvinner ?? fordi det er vanskelig for deg å svare ?

veldig mange i Palestina er allierte med Hamas og ønsker Hamas. Til og med i Vest bank !! så, å si at det er Hamas på en side og siviler på den andre er direkte falsk !

• Liker 9
Skrevet

Det er her du tar fullstendig feil. Sorry.. Du tror at alle i verden er lik Nordmenn...

• Liker 4
Skrevet
Bacteria skrev (10 minutter siden):

De palestinerne jeg har møtt har virket null interessert i å prate om konflikten, men det er i yrkesmessig sammenheng (leger) så kanskje derfor. Så ja, jeg er fullstendig enige i at palestinere på individnivå er flinke, snille og oppegående mennesker. Selvfølgelig. 
De jeg har vært i kontakt med har dog vært diaspora-palestinere, så vet ikke hvilke tanker de gjør seg om situasjonen. Hadde vært interessant og hørt… hva sier de du kjenner da? Bor de her eller i Israel/Palestina?

Jeg er interessert i å lære, selvfølgelig. 

Har dog sett intervjuer med palestinere bosatt i Ramallah(?) de var ikke videre oppsatt på å ha jøder boende innpå seg. 

Jeg har venn i Jenin (norsk statsborger) og amerikansk ,palestinsk gift statsborger i Hebron, samt jeg har utviklet gode vennskap med Gazere i løp av det året som har gått. 

I Jenin er det rettmessig skeptisk til Israel og til PLO, i Hebron vil de ikke heller ha bosettere inn, de fører med seg vold og sjikanse. Hvem vil ha en nabo som kaster søppel, spytter og driver daglig hets og stjeler hjemmet til familien din ? Siden de har effekten av vestelig syn så er 1 stat løsning, ingen sionisme og bosettere må straffes på lik linje som palestinske kriminelle. Rettigheter og frihet! De er alle mennesker, men er absolutt noe av de mest fantastiske mennesker jeg noen gang har møtt. 

Det samme er folk jeg kjenner fra flere steder i midt Østen, Iran, Irak, Tyrkia, Syria- mennesker er individ, ikke det politiske styre. 

De i Gaza kjemper for sin frihet og sin eksistens. De vil ha stabilitet og frihet til å evnt. bo i vestbredden eller i det som er Israel , men ikke under støvelen til Israel som kontrollere land, sjø luft. At alt må søkes om i år om de skal få mulighet å reise ut og inn å se Jerusalem eller reise å studere- korrupsjon på grenser som de må betale ut av blåøyet å passere. Igjen, skille mellom flykting i Gaza og fastboende. 

Og enda har 48 flyktninger nøkkelen til sitt hjem. Så i Gaza og i vestbredden er det en deling mellom de som er flyktninger i sitt eget land og de som er generasjoner i området. De som er flyktninger får mer oppfølging, men ikke rettigheter. 

De i vestbredden kan se på Gazere som tiggere, de som er interne flyktninger som mindre verdt, de i despora som svikere som har glemt dem. Splittelse Israel og vesten har forsterket har splittet et folk. Så det vil ta mange år å bygge broer og tillit dem i mellom også. Demokrati er ikke bygget på en dag, men frihet er første bud sammen med rettigheter.

Israel må tøyles inn, det må settes lande grenser, de må forholde seg til lover og rettigheter til mennesker. Det har de brutt siden Nakba. Så vesten og USA må følge det og, det er ikke slik at frihet er for hvite og regler gjelder kun for alle andre enn oss. 

• Liker 1
Skrevet
NatNat skrev (16 minutter siden):

Det er her du tar fullstendig feil. Sorry.. Du tror at alle i verden er lik Nordmenn...

Nei, men jeg er ikke en som peker finger på andre regioner, når Europe ikke en gang har rettigheter for sin innbyggere. 

Asia, Afrika, USA, Europa, Russland ... alle har sine utfordringer og mangel på menneskelige rettigheter. Og det utføres folkemord i alle disse også. PS. Kvinner i USA har mistet sine rettigheter til autonomi. En gang tiden så laget vi og 7-12 barn pr. familie, for å sørge for at en i det minste ville overleve og bringe familien videre. Viktigere enn noen annet som urfolk. 

Endrer ikke at Israel er øverst på listen av menneskeretts brudd og begår folkemord. 

Skrevet

litt til om Palestinere som er som oss :

"In September 2001, Yasser Arafat's Tanzim kidnapped a Palestinian cameraman who shot film showing Palestinian citizens and police in Ramallah celebrating on 9/11/2001 following the attacks on US targets, and threatened to kill the cameraman if the film was shown on air."

"During 2007 many Western and Christian targets were attacked in the West Bank and Gaza. Members of local gangs and terror cells blew up and destroyed institutions linked to Western culture such as American schools, church libraries and dozens of Internet cafes. These events were largely ignored by the media"

"Hamas has begun enforcing some Islamic standards of dress for women in Gaza, where women must wear a headscarf to enter government ministry buildings.[46] In July 2010, Hamas banned the smoking of hookah by women in public. They claimed that it was to reduce the increasing amount of divorces."

alt dette og mye mer kan du lese her : https://en.wikipedia.org/wiki/Human_rights_in_the_State_of_Palestine

Og : According to the Palestinian Central Bureau of Statistics, 59% of married women and girls experienced violence at the hands of their partner, and the Women’s Centre for Legal Aid and Counselling expected the numbers for 2023 to rise due to conflict and deprivation. Less than 2% of survivors complained to the police, and of those cases, 40% were investigated, according to the Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and Democracy.
I følge AMNESTY INTERNATIONAL : https://www.amnesty.org/en/location/middle-east-and-north-africa/middle-east/palestine-state-of/report-palestine-state-of/

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Motstrømmen skrev (6 minutter siden):

Nei, men jeg er ikke en som peker finger på andre regioner, når Europe ikke en gang har rettigheter for sin innbyggere. 

Asia, Afrika, USA, Europa, Russland ... alle har sine utfordringer og mangel på menneskelige rettigheter. Og det utføres folkemord i alle disse også. PS. Kvinner i USA har mistet sine rettigheter til autonomi. En gang tiden så laget vi og 7-12 barn pr. familie, for å sørge for at en i det minste ville overleve og bringe familien videre. Viktigere enn noen annet som urfolk. 

Endrer ikke at Israel er øverst på listen av menneskeretts brudd og begår folkemord. 

Jeg tror du vet likegodt som meg at dette er tull... Du bor i Norge.. hvis du måtte velge mellom å emmigrere til USA, hvor som helst i Europa eller i Gaza, vi begge vet hva vi ville velge, som kvinner.

• Liker 9
Skrevet
NatNat skrev (6 minutter siden):

litt til om Palestinere som er som oss :

"In September 2001, Yasser Arafat's Tanzim kidnapped a Palestinian cameraman who shot film showing Palestinian citizens and police in Ramallah celebrating on 9/11/2001 following the attacks on US targets, and threatened to kill the cameraman if the film was shown on air."

"During 2007 many Western and Christian targets were attacked in the West Bank and Gaza. Members of local gangs and terror cells blew up and destroyed institutions linked to Western culture such as American schools, church libraries and dozens of Internet cafes. These events were largely ignored by the media"

"Hamas has begun enforcing some Islamic standards of dress for women in Gaza, where women must wear a headscarf to enter government ministry buildings.[46] In July 2010, Hamas banned the smoking of hookah by women in public. They claimed that it was to reduce the increasing amount of divorces."

alt dette og mye mer kan du lese her : https://en.wikipedia.org/wiki/Human_rights_in_the_State_of_Palestine

Og : According to the Palestinian Central Bureau of Statistics, 59% of married women and girls experienced violence at the hands of their partner, and the Women’s Centre for Legal Aid and Counselling expected the numbers for 2023 to rise due to conflict and deprivation. Less than 2% of survivors complained to the police, and of those cases, 40% were investigated, according to the Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and Democracy.
I følge AMNESTY INTERNATIONAL : https://www.amnesty.org/en/location/middle-east-and-north-africa/middle-east/palestine-state-of/report-palestine-state-of/

Jeg sier de er som alle andre mennesker ja. Menneskelig. Igjen, palestinere er ikke Hamas, på lik linje som ikke Israelere er like messiansk radikal som regjeringen i I Knesset.  Om noe  gang FRP kommer til makten så representere de som KRF alt jeg er i mot av livsyn. Tar ikke vekk basen av Palestinere skal ha menneskerettigheter og frihet, og ikke bli daglig fra tatt det av Israel,

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...