Apis Skrevet fredag kl 12:15 #921 Skrevet fredag kl 12:15 (endret) Bacteria skrev (På 30.5.2025 den 12.48): Si fra ja. Demonisere, nei. Vet du at Israel ikke hadde behøvd å sende inn bakkestyrker i Gaza. Hundrevis av soldater har blitt drept der. Hvis de hadde intensjon om folkemord, kunne de bare bombet alt med en gang. Det er ikke kritikken mot bibis regjering og hvordan de velger å utføre krigen på jeg protesterer på, det er når det går over i demonisering, slik som de som ønsker at Israel skal slutte å eksistere og hitling. Når all verdens oppmerksomhet blir rettet mot den eneste jødiske staten, når man vet hvor mange verre kriger som foregår, når Israel blir satt under lupen for den minste ting (rop om folkemord og apartheid har jeg hørt i tiår før denne krigen) da må man spørre seg om hvorfor. For meg blir det tydelig at antisemittismen som før rammet det jødiske folket nå har endret karakter, at det er det eneste jødiske landet som blir utsatt for dette gamle hatet. Jeg synes det blir overtydelig, og er egentlig overrasket over at ikke flere ser det. Jeg mener at organisasjoner som UN og Amnesty har mistet evnen til å beskytte minoriteter, sett med den linsen at jøder er en minoritet på verdensbasis. «Kjøttvekta» er også en faktor her, gitt antallet muslimer i verden kontra jøder. Så blir vi også utsatt for en massiv propagandakrig. Fra begge sider. Når jeg snakker om demonisering, snakker jeg ikke om deg her. Du fremstår som et ærlig menneske som er veldig berørt av det vi hører og ser fra Gaza. Jeg er overrasket og skremt over at enhver uttrykt israelstøtte nå i Norge gjør at du automatisk blir plassert i bås «høyreekstrem» ev «høyreradikal». Takk for godt og ordentlig svar, å ta side i konflikten løser ingenting, er selv like oppgitt over Palestina komiteen som Israel vennene sånn sett. Jeg tenker at krigen nå har for mange ofre, fra barn, helsepersonell, gisler og også soldater som jo ofte bare er ungdom, samtidig som det bare blir skapt flere islamister, som jo er et resultat av å ikke ha en fremtid, og islamister det er det siste verden trenger flere av. Endret søndag kl 11:37 av Apis 3 2
Rhodiola Skrevet søndag kl 09:58 #922 Skrevet søndag kl 09:58 Tråden er ryddet for brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder, brukerdebatt, persondebatt, avsporing og tilhørende svar. Rhodiola, adm.
Julebrunost Skrevet mandag kl 23:15 #923 Skrevet mandag kl 23:15 Apis skrev (På 30.5.2025 den 14.15): Takk for godt og ordentlig svar, å ta side i konflikten løser ingenting, er selv like oppgitt over Palestina komiteen som Israel vennene sånn sett. Jeg tenker at krigen nå har for mange ofre, fra barn, helsepersonell, gisler og også soldater som jo ofte bare er ungdom, samtidig som det bare blir skapt flere islamister, som jo er et resultat av å ikke ha en fremtid, og islamister det er det siste verden trenger flere av. Islamister har blitt oppforstret i Gaza i lange tider. Selv for 20 år siden var det artikler i norske aviser. De som var barn da er voksne nå. En avislamisering på til. Det hjelper ikke å gi islamister selvstyre og tro ting ordner seg. 3 2
Apis Skrevet tirsdag kl 10:00 #924 Skrevet tirsdag kl 10:00 Julebrunost skrev (10 timer siden): Islamister har blitt oppforstret i Gaza i lange tider. Selv for 20 år siden var det artikler i norske aviser. De som var barn da er voksne nå. En avislamisering på til. Det hjelper ikke å gi islamister selvstyre og tro ting ordner seg. Jeg tenker det er krefter som ikke ønsker at det skal bli så stabilt at det blir fred. I tillegg til Iran, ble Hamas, finansiert av Israel, nettopp for å svekke de palestinske selvstyremyndighetene
Tenkmedhodet Skrevet tirsdag kl 10:06 #925 Skrevet tirsdag kl 10:06 Miaminmia skrev (På 2.1.2025 den 13.12): Kjære vene, tror du denne historien startet i 2006??? Det er en århundrelang historie om kolonialisme, okkupasjon og fordrivelse. Hørt om Balfour-erklæringen? Sionismen er et europeisk prosjekt , et ektefødt barn av europeisk anti-semittisme som har dype , historiske røtter i vår del av verden. Israel lever høyt på det og kan ta seg til rette uten konsekvenser. Det mest forfulgte folkeslaget gjennom tidene er jødene. Et udiskutabelt faktum. Den halvveis selvpåførte trasigheten på Gaza blekner i forhold. Faktum er at Hamas terroriserer sitt eget folk i langt større grad enn Israel gjør. 5 1
Duraton Skrevet tirsdag kl 12:16 #926 Skrevet tirsdag kl 12:16 Apis skrev (2 timer siden): Jeg tenker det er krefter som ikke ønsker at det skal bli så stabilt at det blir fred. I tillegg til Iran, ble Hamas, finansiert av Israel, nettopp for å svekke de palestinske selvstyremyndighetene Jaha? Skulle Israel ha tilbakeholdt pengene istedenfor? 4
Apis Skrevet tirsdag kl 13:27 #927 Skrevet tirsdag kl 13:27 Duraton skrev (1 time siden): Jaha? Skulle Israel ha tilbakeholdt pengene istedenfor? Hvorfor skulle de det?
Duraton Skrevet tirsdag kl 15:36 #928 Skrevet tirsdag kl 15:36 Apis skrev (2 timer siden): Hvorfor skulle de det? Det var du som skrev at dem finansierte khamas for å svekke de palestinske selvstyremyndighetene. Litt rart at khamas skal svekke seg selv, men jeg er sikker på at du kan utdype. 4 1
Julebrunost Skrevet tirsdag kl 16:00 #929 Skrevet tirsdag kl 16:00 Apis skrev (5 timer siden): Jeg tenker det er krefter som ikke ønsker at det skal bli så stabilt at det blir fred. I tillegg til Iran, ble Hamas, finansiert av Israel, nettopp for å svekke de palestinske selvstyremyndighetene Det er konspirasjonen, ja. Israel har blitt svært presset av en hel verden, og håpet var at å få midler til å klare seg greit skulle bidra til stabilitet i området. De får klagesang om de ikke gir nok, og blir beskyldt for å ønske hungersnød og folkemord om de gir for lite. 5
Apis Skrevet tirsdag kl 17:55 #930 Skrevet tirsdag kl 17:55 Julebrunost skrev (1 time siden): Det er konspirasjonen, ja. Israel har blitt svært presset av en hel verden, og håpet var at å få midler til å klare seg greit skulle bidra til stabilitet i området. De får klagesang om de ikke gir nok, og blir beskyldt for å ønske hungersnød og folkemord om de gir for lite. Hva er forskjellen på å ikke gi nok, og det å gi for lite? 1
Apis Skrevet tirsdag kl 17:57 #931 Skrevet tirsdag kl 17:57 Duraton skrev (2 timer siden): Det var du som skrev at dem finansierte khamas for å svekke de palestinske selvstyremyndighetene. Litt rart at khamas skal svekke seg selv, men jeg er sikker på at du kan utdype. Hvordan skal Israelsk støtte til Hamas, svekke Hamas?
Duraton Skrevet tirsdag kl 18:20 #932 Skrevet tirsdag kl 18:20 Apis skrev (22 minutter siden): Hvordan skal Israelsk støtte til Hamas, svekke Hamas? Og hvilken støtte var det Israel gav? 1
Julebrunost Skrevet 16 timer siden #933 Skrevet 16 timer siden Ifølge Haaretz gav Netanyahu Qatar grønt lys for å innføre rundt en milliard USD til Gaza mellom 2012 og 2018. Pengene skulle gå til lønninger og bedre levekår. Men minst halvparten havnet hos Hamas. Poenget; Tullinger klarer å vri det mot Israel uansett hva de gjør. De prøvde å gi midler for at det skulle komme befolkningen til gode. 5
Apis Skrevet 13 timer siden #934 Skrevet 13 timer siden (endret) Julebrunost skrev (3 timer siden): Ifølge Haaretz gav Netanyahu Qatar grønt lys for å innføre rundt en milliard USD til Gaza mellom 2012 og 2018. Pengene skulle gå til lønninger og bedre levekår. Men minst halvparten havnet hos Hamas. Poenget; Tullinger klarer å vri det mot Israel uansett hva de gjør. De prøvde å gi midler for at det skulle komme befolkningen til gode. Duraton skrev (På 3.6.2025 den 17.36): Det var du som skrev at dem finansierte khamas for å svekke de palestinske selvstyremyndighetene. Litt rart at khamas skal svekke seg selv, men jeg er sikker på at du kan utdype. Det er jo dere som mener at Israelske økonomiske bidrag til Hamas, svekker Hamas. https://www.forsvaretsforum.no/analyse-benjamin-netanyahu-israel/hamas-kan-takke-israel/347968 Endret 13 timer siden av Apis
Duraton Skrevet 8 timer siden #935 Skrevet 8 timer siden Apis skrev (5 timer siden): Det er jo dere som mener at Israelske økonomiske bidrag til Hamas, svekker Hamas. https://www.forsvaretsforum.no/analyse-benjamin-netanyahu-israel/hamas-kan-takke-israel/347968 Dette var en særdeles tynn artikkel. Kan du forklare hvilken støtte det var Israel gav til khamas? 1
Apis Skrevet 4 timer siden #936 Skrevet 4 timer siden Duraton skrev (3 timer siden): Dette var en særdeles tynn artikkel. Kan du forklare hvilken støtte det var Israel gav til khamas? Som Julebrunost forklarte i innlegg 933 How Israel Secretly Propped Up Hamas - The New York Times Julebrunost skrev (12 timer siden): Ifølge Haaretz gav Netanyahu Qatar grønt lys for å innføre rundt en milliard USD til Gaza mellom 2012 og 2018. Pengene skulle gå til lønninger og bedre levekår. Men minst halvparten havnet hos Hamas. Poenget; Tullinger klarer å vri det mot Israel uansett hva de gjør. De prøvde å gi midler for at det skulle komme befolkningen til gode.
Motstrømmen Skrevet 2 timer siden #937 Skrevet 2 timer siden Det jeg ser her inne av de som forsvarer Israel er at det ikke tas et oppgjør på saklig grunnlag av sionismen av Theodor Hertzel er og blir. En bosetter kolonisering etnokrati, som kun kan eksistere ved å eliminere den andre. Det er ingen hemmelighet hva målet til Netanyahu er, det har han dårlig skjult siden han begynte i politikken. At han klarer å sno seg med ord til Engelsk talene, så er det ikke mangel på retorikken hans dokumentert på hebraisk opp over årene. Noen intressant artikler, mange som gir pekepinn på hvordan han jobber systematisk med etnisk rensing og ekspandering av ulovligbosetting. https://inthesetimes.com/article/the-push-of-exodus-the-pull-of-immigration https://www.timesofisrael.com/netanyahu-years-see-more-settlement-growth/ https://www.bbc.com/news/world-middle-east-52756427 Det viktigste man får ut av det er at ja, det er Israels feil, det startet ikke 7.oktober.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå