Katten.2.0 Skrevet 12. mai #741 Skrevet 12. mai Tiuren skrev (1 minutt siden): Tror noen må sjekke forskjellen på etnisk rensing og evakuering av sivile. Evakuering har vært vanlig praksis i alle moderne "siviliserte" kriger, uten at det har medført noen dom for etniske rensing. Du tillegger Israel et motiv, ingen kan dømmes på bakgrunn av det. Er det fortsatt etnisk rensing om Israel flytter ikke-stridende ut av Gaza mens de utsletter hamas, for så å la de ikke-stridende komme tilbake når gjenoppbyggingen har startet? Det er ikke etnisk rensing å la de komme tilbake etter Hamas er utslettet, nei, men Israel har sagt at de skal fullstendig ødelegge Gaza, samle sivilbefolkningen og flytte dem over til andre land. De sier ikke noe om at de skal få komme tilbake. Det er svært mange som frykter at dette skal føre til etnisk rensing, og slik Israel legger det fram er det nettopp dét de planlegger gjøre. https://www.theguardian.com/world/2025/may/06/hamas-israel-hunger-war-in-gaza Vi er tilbake til at folkeretten gjelder også for Israel, på samme måte som for Russland, selv om begge landene ignorerer den. Duraton skrev (Akkurat nå): Da får du kalle det etnisk rensing. Og så får jeg kalle det evakuering av uskyldige sivile. Jeg tar det helt fint på min kappe, med stolthet. Jeg er ikke overrasket over at du bærer hykleriet ditt med stolthet. Er litt rart i hvilken grad dere ønsker å forsvare Israel. 2
Katten.2.0 Skrevet 12. mai #742 Skrevet 12. mai Tiuren skrev (Akkurat nå): Kan man ikke si at det å åpne for evakuering er å ta sitt ansvar for sivilbefolkningen i det området man fører krig? Ikke når du tvangsforflytter dem, sulter dem eller skal ødelegge landområdene deres fullstendig. Skjønner ikke hvorfor dere skal forsvare dette så iherdig. 2
Bigote Skrevet 12. mai #743 Skrevet 12. mai (endret) Duraton skrev (17 minutter siden): Da får du kalle det etnisk rensing. Og så får jeg kalle det evakuering av uskyldige sivile. Jeg tar det helt fint på min kappe, med stolthet. Israel har drept så mange sivile i denne krigen at det å ha støttet Israel ikke samsvarer med det å med ærlighet si at man bærer stolthet av et ønske om beskyttelse og evakuering av de uskyldige.. Var vel knapt noen dager siden de bombet enda en flyktningleir, og den kollektive utsultingen av sivile palestinere har foregått en stund nå. Å utelukke en etnisk rensing ved å si " Vi får se hva som skjer når Hamas er beskjempet" vitner kun om en totalt manglende evne til å tenke kritisk. Man bør forvente at Israel kunne vist til en etterkrigs plan da dette har vært etterlyst i lang tid etter at Israel først invaderte Gaza etter at krigen startet og bombingen herjet.. Israel har nektet Egypt en returgaranti for Palestinske flyktninger noe som har gjort at Rafah-overgangen har vært stengt og innad i Netanyahus regjering har det vært snakk om en endelig forflyttelse av den Palestinske befolkningen i langt tid.. Endret 12. mai av Bigote 2
Julebrunost Skrevet 12. mai #744 Skrevet 12. mai Duraton skrev (49 minutter siden): De forflytter sivile ut av en aktiv krigssone, khamas kan bli igjen. Det er vel ingen som vil at sivile palestinere skal forbli i en aktiv krigssone, er det vel? Bare de arabiske landene som vil bruke palestinerne til å legge press på Israel og få Israel bort. 10
Julebrunost Skrevet 12. mai #745 Skrevet 12. mai Katten.2.0 skrev (1 time siden): Jeg ser bare at han linket til denne ( https://www.israelhayom.com/2025/05/12/norwegian-hotel-emails-israeli-tourists-we-have-to-boycott-you/ ) for 20 min siden. Ser i innlegget at flere har ringt 'hotellet' og har fått avkreftet at det er boikott av israelere. Fortsatt ganske banalt at dere setter i gang hylekoret for dette rett etter et innlegg om den pågående sultkatastrofen i Gaza. Ganske tydelig forskjell i hvor mye dere bryr dere når dere fullstendig ignorerer en sultkatastrofe, men lager storm i vannglass at to turister får beskjed om at en boikott kan påvirke dem. Ikke EN ting kan få deg til å gi noe som helst støtte, selv til sivile israelere, tydeligvis. 9
Katten.2.0 Skrevet 12. mai #746 Skrevet 12. mai (endret) Julebrunost skrev (5 minutter siden): Ikke EN ting kan få deg til å gi noe som helst støtte, selv til sivile israelere, tydeligvis. Jeg gir ikke støtte til to turister som får beskjed om at de kan bli påvirket av en boikott av israelske varer og at vedkommende må forhøre seg mer, nei. Spesielt når dette framstilles som at vi er tilbake i 1940 og at dette er fullskala antisemittisme. Hva er det dette 'hotellet' hadde fjernet fra internett som du påstod jeg ikke hadde fått med meg? Endret 12. mai av Katten.2.0 1
Madame Butterfly Skrevet 12. mai #747 Skrevet 12. mai Katten.2.0 skrev (1 time siden): Ikke når du tvangsforflytter dem, sulter dem eller skal ødelegge landområdene deres fullstendig. Skjønner ikke hvorfor dere skal forsvare dette så iherdig. Hvor stor prosentandel av boligmassen er ødelagt av Israel alene, og hvor stor andel var strappet med eksplosiver fra de ulike jihadist grupperingene? Spencer var ute å forklarte at ødeleggelsene er så enorme pga store mengder med eksplosiver var brukt av palestinerne til å gjøre jobben til IDF vanskeligere. De fleste som er mot jihadistene i Gaza, føler med den palestinske befolkningen, som har fått hjemmene sine og hjemstedet sitt ødelagt, og ikke minst all lidelsen, de er påført. Det er derimot helt klart at det hadde vært lavere dødstall og antall skadde om sivile hadde blitt evakuert. De aller fleste i Palestina ønsker å dra, ønsker et nytt sted å slå rot. Jeg har ikke link, men du har sikkert fått med deg de store undersøkelsene de stadig refererer til i ulike nyhetsrapporter. Det er bra at det blir opprettet mer trygge soner, det er bra at uskyldige får hjelp til å evakuere aktiv krigssoner. De militante jihadistene nekter å overgi seg, de skyter og kriger med alt de har. Det viktigste må være å få bli kvitt dem, og så lenge de kriger som bare faen, hvordan skal man ellers bli kvitt dem? Det viktigste er at Hamas og de øvrige jihad kompisene blir avvæpnet. De må slutte med den evige krigingen de har holdt på med i over hundre år. Det er nok nå. Om de responderer militært mot dem er det folkemord, og om de evakuerer sivile er det etnisk rensing? Lurer oppriktig på hva du mener de skal gjøre? 9 2
Katten.2.0 Skrevet 12. mai #748 Skrevet 12. mai Madame Butterfly skrev (9 minutter siden): Hvor stor prosentandel av boligmassen er ødelagt av Israel alene, og hvor stor andel var strappet med eksplosiver fra de ulike jihadist grupperingene? Spencer var ute å forklarte at ødeleggelsene er så enorme pga store mengder med eksplosiver var brukt av palestinerne til å gjøre jobben til IDF vanskeligere. De fleste som er mot jihadistene i Gaza, føler med den palestinske befolkningen, som har fått hjemmene sine og hjemstedet sitt ødelagt, og ikke minst all lidelsen, de er påført. Det er derimot helt klart at det hadde vært lavere dødstall og antall skadde om sivile hadde blitt evakuert. De aller fleste i Palestina ønsker å dra, ønsker et nytt sted å slå rot. Jeg har ikke link, men du har sikkert fått med deg de store undersøkelsene de stadig refererer til i ulike nyhetsrapporter. Det er bra at det blir opprettet mer trygge soner, det er bra at uskyldige får hjelp til å evakuere aktiv krigssoner. De militante jihadistene nekter å overgi seg, de skyter og kriger med alt de har. Det viktigste må være å få bli kvitt dem, og så lenge de kriger som bare faen, hvordan skal man ellers bli kvitt dem? Det viktigste er at Hamas og de øvrige jihad kompisene blir avvæpnet. De må slutte med den evige krigingen de har holdt på med i over hundre år. Det er nok nå. Om de responderer militært mot dem er det folkemord, og om de evakuerer sivile er det etnisk rensing? Lurer oppriktig på hva du mener de skal gjøre? Det å skulle fullstendig ødelegge Gaza, gjøre det ubeboelig for sivilbefolkningen og tvangsforflytte dem uten garanti for at de skal få komme tilbake, er etnisk rensing. 1
Madame Butterfly Skrevet 12. mai #749 Skrevet 12. mai Katten.2.0 skrev (3 minutter siden): Det å skulle fullstendig ødelegge Gaza, gjøre det ubeboelig for sivilbefolkningen og tvangsforflytte dem uten garanti for at de skal få komme tilbake, er etnisk rensing. Det er likevel en bra ting, å flytte mennesker vekk fra noe som setter dem i umiddelbar livsfare, samme om du kaller det etnisk rensking. 9 1
Tiuren Skrevet 12. mai #750 Skrevet 12. mai Katten.2.0 skrev (2 minutter siden): Det å skulle fullstendig ødelegge Gaza, gjøre det ubeboelig for sivilbefolkningen og tvangsforflytte dem uten garanti for at de skal få komme tilbake, er etnisk rensing. Etnisk rensing er det vel bare dersom det gjøres for å gjøre området etnisk homogent, som i krigene i Europa på 1990 tallet? Israel har en betydelig andel arabere/palistinere innen sine grenser, og synes å ikke ha noen "renhets idealer". Du feller en dom basert på dine antagelser om intensjoner. 10
Katten.2.0 Skrevet 12. mai #751 Skrevet 12. mai (endret) Madame Butterfly skrev (7 minutter siden): Det er likevel en bra ting, å flytte mennesker vekk fra noe som setter dem i umiddelbar livsfare, samme om du kaller det etnisk rensking. Jeg vet at dere ikke ser problemet. Tiuren skrev (3 minutter siden): Etnisk rensing er det vel bare dersom det gjøres for å gjøre området etnisk homogent, som i krigene i Europa på 1990 tallet? Israel har en betydelig andel arabere/palistinere innen sine grenser, og synes å ikke ha noen "renhets idealer". Du feller en dom basert på dine antagelser om intensjoner. https://snl.no/etnisk_reinsing "Etnisk reinsing er tiltak for å fjerne ei etnisk gruppe eller redusere det etniske mangfaldet i ein stat, eit land eller eit område." Endret 12. mai av Katten.2.0 1
Tiuren Skrevet 12. mai #752 Skrevet 12. mai Katten.2.0 skrev (14 minutter siden): Jeg vet at dere ikke ser problemet. https://snl.no/etnisk_reinsing "Etnisk reinsing er tiltak for å fjerne ei etnisk gruppe eller redusere det etniske mangfaldet i ein stat, eit land eller eit område." I det ligger det en motivasjon for å fjerne en etnisk gruppe fra et område for å gjøre det etnisk homogent. Tror du Israel ville la hinduer eller jøder bli igjen i Gaza, og bare fjernet araberene? 8 1
Katten.2.0 Skrevet 12. mai #753 Skrevet 12. mai Tiuren skrev (1 minutt siden): I det ligger det en motivasjon for å fjerne en etnisk gruppe fra et område for å gjøre det etnisk homogent. Tror du Israel ville la hinduer eller jøder bli igjen i Gaza, og bare fjernet araberene? De har sagt at de vil fjerne befolkningen. Er det så vanskelig at når Israel sier at de vil fullstendig ødelegge Gaza og forflytte mesteparten befolkningen, uten å si at de får komme tilbake, så går det under etnisk rensing? Det er som at jeg skal argumentere for at all den industrielle henrettelsen av sivile gjort av Nazi-Tyskland før slutten av 1942 ikke er så ille, for det var først i slutten av 1942 at det oppfylte kriteriene for folkemord. Israel har uttalt at de vil fullstendig ødelegge Gaza. De har sagt at de vil okkupere Gaza. De har sagt at de vil forflytte befolkningen. De nekter å gi garanti for at de sivile vil kunne komme tilbake til området etter krigføringen er ferdig. Dette er hva de har sagt at de skal gjøre, og dermed er deres intensjon etnisk rensing. Hva som faktisk blir å skje er jo ikke gitt, men deres uttrykte mål vil føre til etnisk rensing. Hvorfor må dere kategorisk forsvare Israel i alt, selv dette? 2
Madame Butterfly Skrevet 12. mai #754 Skrevet 12. mai Katten.2.0 skrev (13 minutter siden): Jeg vet at dere ikke ser problemet. Disse menneskene som bor der, hevder jo selv at de ikke hører hjemme der. At deres forfedre var tvangsflyttet dit, at det ikke er deres hjem, og at de bare bor der midlertidig. En midlertidig leir. Om det ikke er deres hjem, må man vel se på det som uproblematisk. 🤔 Jeg ser forresten på det som deres hjem. Klart det ikke er uproblematisk at folk må forlate sine hjem pga krigshandlinger. Det er allikevel bedre at folk får forlate sine hjem, og slå rot andre steder, enn å bli drept i krig. Krigen bør ta slutt, krig er grusomt, men det kommer ikke til å skje før en av partene legger ned sine våpen. Palestinerne kan fint overgi seg, å la drømmen om jihad, kalifat, martyrer, sharia og annet barbari dø hen. Da har man en fin oppskrift på fred. Er du ikke enig? 8 2
Katten.2.0 Skrevet 12. mai #755 Skrevet 12. mai Madame Butterfly skrev (2 minutter siden): Disse menneskene som bor der, hevder jo selv at de ikke hører hjemme der. At deres forfedre var tvangsflyttet dit, at det ikke er deres hjem, og at de bare bor der midlertidig. En midlertidig leir. Om det ikke er deres hjem, må man vel se på det som uproblematisk. 🤔 Jeg ser forresten på det som deres hjem. Klart det ikke er uproblematisk at folk må forlate sine hjem pga krigshandlinger. Det er allikevel bedre at folk får forlate sine hjem, og slå rot andre steder, enn å bli drept i krig. Krigen bør ta slutt, krig er grusomt, men det kommer ikke til å skje før en av partene legger ned sine våpen. Palestinerne kan fint overgi seg, å la drømmen om jihad, kalifat, martyrer, sharia og annet barbari dø hen. Da har man en fin oppskrift på fred. Er du ikke enig? Hvorfor skal du forsvare etnisk rensing? 1
Tiuren Skrevet 12. mai #756 Skrevet 12. mai Katten.2.0 skrev (2 minutter siden): De har sagt at de vil fjerne befolkningen. Er det så vanskelig at når Israel sier at de vil fullstendig ødelegge Gaza og forflytte mesteparten befolkningen, uten å si at de får komme tilbake, så går det under etnisk rensing? Det er som at jeg skal argumentere for at all den industrielle henrettelsen av sivile gjort av Nazi-Tyskland før slutten av 1942 ikke er så ille, for det var først i slutten av 1942 at det oppfylte kriteriene for folkemord. Israel har uttalt at de vil fullstendig ødelegge Gaza. De har sagt at de vil okkupere Gaza. De har sagt at de vil forflytte befolkningen. De nekter å gi garanti for at de sivile vil kunne komme tilbake til området etter krigføringen er ferdig. Dette er hva de har sagt at de skal gjøre, og dermed er deres intensjon etnisk rensing. Hva som faktisk blir å skje er jo ikke gitt, men deres uttrykte mål vil føre til etnisk rensing. Hvorfor må dere kategorisk forsvare Israel i alt, selv dette? Om Israel flytter Gazzas befolkning for å etablere en etnisk homogen befolkning der så er det en etnisk rensing. Om de flytter dem for de krigen mot hamaz kommer til å være total så er det for å overholde sine forpliktelser til å skjerme sivile. Krigen stopper ikke, hva foretrekker du? 10
Madame Butterfly Skrevet 12. mai #757 Skrevet 12. mai Katten.2.0 skrev (1 minutt siden): Israel har uttalt at de vil fullstendig ødelegge Gaza. Hva annet kan de gjøre? De vil jo ikke ødelegge Gaza for å ødeleggelse Gaza, men de ser ingen annen mulighet å gå frem på for å få vekk jihadistene som ønsker å drepe dem. Katten.2.0 skrev (2 minutter siden): men deres uttrykte mål vil føre til etnisk rensing. Deres uttrykte mål vil i alle fall føre til at området blir folketomt. Målet er ikke å fjerne arabere, målet er å fjerne det som er ødelagt, det som er farlig, de som vil drepe. Det vil ta lang tid å få fjernet terrorister, så vel som miner, andre eksplosiver, fjernet tuneller, som får grunnen til å synke og være ustabil, bygninger som er ødelagt. Det vil også ta tid å få på plass vannforsyning, drenering, kloakk systemer, bygge infrastruktur og bygninger. Mener du virkelig at folk skal bo i dette, fordi det da ikke er etnisk rensing? Det er jo ingenting der. Ikke bare er det ingenting der, det som er der er farlig. Et sted må alle disse menneskene være, og det kan vanskelig være «wastelands of Gaza» Har de ikke lidd nok disse siste par årene, skal de tvinges til å være i ruinene de neste ti årene? Hva er poenget med det? Hvem er det bra for? 11
Madame Butterfly Skrevet 12. mai #758 Skrevet 12. mai Katten.2.0 skrev (9 minutter siden): Hvorfor skal du forsvare etnisk rensing? Hadde du likt deg der? De som er der, liker seg ikke der. De vil vekk. 10
Madame Butterfly Skrevet 12. mai #759 Skrevet 12. mai Får virkelig ikke håpe at det er hoteller eller annet i Norge, som diskriminerer mot enkeltindivider pga statsborgerskap. Husker jeg diskuterte her inne, mot diskriminering av russere da Putin invaderte Ukraina. Jeg er sterkt i mot invasjonen, men av den oppfatning at man allikevel ikke diskriminerer mot tilfeldige russere av den grunn. Det samme må jo gjelde anti-iseael folket, de bør ikke kunne diskriminere mot tilfeldige israelere som ønsker å se fjordene, og absolutt ikke støtte seg på LO om de så gjør. om det var reelt eller ikke. Etter de diskusjonene som gikk her i landet i etterkant av den russiske invasjonen av Ukraina, og aksepten av diskriminering av tilfeldige russere, ser jeg ikke på det som usannsynlig det som var påstått skjedd i Geiranger. Jeg omgås palestinere både i jobbsammenheng og privat. Jeg setter ikke likhetstegn mellom dem, og jihadistene i Gaza. Det får da være måte på. 9 1
Sciurus Skrevet 13. mai #760 Skrevet 13. mai Tråden er ryddet for personangrep og brudd på rommets retningslinjer. Sciurus, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå