Gå til innhold

Til alle som mener at det er Israels skyld at Gaza lider......

Anbefalte innlegg

Skrevet
GrønnNellik68 skrev (13 minutter siden):

De klarer  nok å vri det om på noe vis samme hvor mye man linker.

https://snl.no/etnisk_reinsing

Det er jo greit at språk i hovedsak er en sosial prosess/konstruksjon, noe som betyr at dets natur er flytende med muligheten for at alle regler både eksisterer og ikke eksisterer så lenge en stor nok gruppe er enig om hva disse reglene skal (eller ikke skal) være.

Men akkurat her har vi jo en veldig tydelig definisjon, som både du og jeg har linket til. En kan sikkert føle på at det framstår som vi hevder definisjonsmakt, men dette er jo ikke vår definisjon. Dette er den faktiske definisjonen, og uansett hvor mye enkeltpersoner ønsker at sin definisjon skal være gjeldende, så blir den ikke det når denne definisjonen er mest utbredt.

Jeg kan sikkert greie videre ut om sosial konstruktivisme, og filosofere rundt språk, men det blir en for stor avsporing, om enn artig mentalgymnastikk.

• Liker 2
Skrevet
Bacteria skrev (10 timer siden):

Målet om å frigi alle gislene går ikke ihop med å utslette Hamas. 
Skal de knuse Hamas fullstendig må de ofre de gjenværende gislene mest sannsynlig.

Ja, for Hamas blir de siste gislene de mest verdifulle, for uten gisler har de ingen pressmidler. Du har helt rett. Det er den tragiske sannheten, og det Bibi og co må jobbe utifra. Selvfølgelig er ikke dette ideelt, men virkeligheten er sjelden det. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
Julebrunost skrev (21 minutter siden):

Ja, for Hamas blir de siste gislene de mest verdifulle, for uten gisler har de ingen pressmidler. Du har helt rett. Det er den tragiske sannheten, og det Bibi og co må jobbe utifra. Selvfølgelig er ikke dette ideelt, men virkeligheten er sjelden det. 

Det siste gislet vil aldri bli sluppet fri om selv en kun liten fraksjon av militante overlever. (Legg merke til at jeg skiller mellom militante og mer «sivile» som jobber for Hamas.)

Om IDF skulle lykkes i å knuse Hamas militært på Gaza fullstendig, vil de siste dø med sine fangevoktere, de vil ta dem med seg i døden.

Derfor tror jeg dessverre ikke alle gjenlevende gisler vil overleve, om noen. 

Israel har jo vært gjennom dette før. Tror ikke det stemmer slik propal hevder, at Bibi ofrer gisler for makt og egen vinning. Tror den israelske regjeringen vet bedre enn oss her hva de står overfor. 
Debattantene her kan godt google Entebbe-affæren. En spektakulær operasjon for å frigi gisler, der en IDF døde: storebroren til Netanyahu.

Det å ta gisler og da særlig sivile er en grov krigsforbrytelse, som aldri, aldri må bli et mainstream virkemiddel i konflikt.
Vil nesten si det slik at det kan være verd å ofre gisler for å unngå at dette blir brukt som et middel i etterkant. Dessverre.

Palestinske terrorister har vært verstinger når det kommer gisseltaking. i selskap med øvrige islamister. 

Endret av Bacteria
  • Liker 9
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (10 timer siden):

definisjon på etnik rensing i flg store norsk leksikon:

Etnisk reinsing er tiltak for å fjerne ei etnisk gruppe eller redusere det etniske mangfaldet i ein stat, eit land eller eit område. Den etniske reinsinga kan utførast på fleire måtar, til dømes som meir eller mindre spontan tvangsfordriving av ein folkegruppe frå eit område med vold som verkemiddel, eller som ein del av eit planlagt folkemord på ein slik gruppe

Det er vel dette khamas har sagt at dem vil gjøre om og om igjen. 
Og det var vel dette propal feiret 8. Oktober.

Jeg finner det hårreisende at folk verden over feiret etnisk rensing.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Duraton skrev (4 minutter siden):

Det var jo ikke «bare» etnisk rensing. Det var jo et ærlig forsøk på neste trinn, folkemord. 
Som de som du korrekt sier ønsker å gjenta. Eller har lovet å gjenta. 

• Liker 12
Skrevet
Duraton skrev (50 minutter siden):

Bacteria skrev (43 minutter siden):

Det var jo ikke «bare» etnisk rensing. Det var jo et ærlig forsøk på neste trinn, folkemord. 
Som de som du korrekt sier ønsker å gjenta. Eller har lovet å gjenta. 

Og dere fordømmer ikke Israel for å skulle gjøre det samme? 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Katten.2.0 skrev (49 minutter siden):

Da må man i tilfelle ha konsensus om at Israel har begått/begår folkemord. Noe som ikke på plass enda. Om en ikke-korrupt domstol konkluderer, skal jeg godta det, ellers ikke. 
Om nå Israel ikke snart får på plass nødhjelp eller begynner å udiskriminert slakte palestinere skal jeg fordømme det. 

Når det gjelder etnisk rensing er det flere ting:

Hva skal man gjøre når to folkegrupper deler grense, og den ene folkegruppen er hellbent på å utslette den andre? At det kun er Hamas som er radikalisert på Gaza stemmer ikke helt. Har sett intervjuer med skolebarn på Gaza som forteller hva de lærer de må gjøre i forhold til israelere (eller jøder, som de faktisk sier).

Hva gjør man da? Er selvfølgelig imot etnisk rensing, men hvis det ikke går an å få avradikalisert gazanerne vet jeg ærlig talt om det er så mange flere løsninger. Israelerne har også rett til å leve i fred. 

Endret av Bacteria
  • Liker 8
Skrevet
Bacteria skrev (2 timer siden):

Det siste gislet vil aldri bli sluppet fri om selv en kun liten fraksjon av militante overlever. (Legg merke til at jeg skiller mellom militante og mer «sivile» som jobber for Hamas.)

Om IDF skulle lykkes i å knuse Hamas militært på Gaza fullstendig, vil de siste dø med sine fangevoktere, de vil ta dem med seg i døden.

Derfor tror jeg dessverre ikke alle gjenlevende gisler vil overleve, om noen. 

Israel har jo vært gjennom dette før. Tror ikke det stemmer slik propal hevder, at Bibi ofrer gisler for makt og egen vinning. Tror den israelske regjeringen vet bedre enn oss her hva de står overfor. 
Debattantene her kan godt google Entebbe-affæren. En spektakulær operasjon for å frigi gisler, der en IDF døde: storebroren til Netanyahu.

Det å ta gisler og da særlig sivile er en grov krigsforbrytelse, som aldri, aldri må bli et mainstream virkemiddel i konflikt.
Vil nesten si det slik at det kan være verd å ofre gisler for å unngå at dette blir brukt som et middel i etterkant. Dessverre.

Palestinske terrorister har vært verstinger når det kommer gisseltaking. i selskap med øvrige islamister. 

For Netanyahu er et ønske om ekspansjon av Israels landareal større en ønsket om å få frigitt gisler, hadde gislene vært første prioritet så hadde det vært valgt et mer diplomatisk spor. Nå har Israel alt å tjene på å holde konflikten varm. 

• Liker 1
Skrevet
Duraton skrev (4 timer siden):

Alle vet at  de aldri vil klare det. De bor jo i steinalderen militært i forhold til Israel som har ett av de beste militærene i verden.  Det er kun Israel som kan klare å gjennomføre folkemord og etnisk rensing 

Skrevet
GrønnNellik68 skrev (39 minutter siden):

Alle vet at  de aldri vil klare det. De bor jo i steinalderen militært i forhold til Israel som har ett av de beste militærene i verden.  Det er kun Israel som kan klare å gjennomføre folkemord og etnisk rensing 

Nei, det gjør de kanskje ikke. Men terrorangrep, raketter og infiltrasjon er helt uholdbart for israelerne å leve med. 
De har også krav på å leve i trygghet. 

• Liker 8
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (1 time siden):

Definisjonen av folkemord inneholder klausul om intensjon. 
khamas begikk sitt angrep med intensjon om å myrde religiøs og etnisk gruppe. 
Israel gikk til forsvar for å eliminere khamas.

Så khamas begikk folkemord, og har selv sagt at dem blir å gjøre det igjen og igjen.

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Sportydame skrev (2 timer siden):

Dersom de hadde brukt bistandsmidlene på å utdanne seg i sivile former istedenfor å grave tunneler og kjøpe våpen så hadde de sluppet å forbli i steinalderen.

Jeg gir blanke F i definisjonen på etnisk rensning her - det er ikke problemet.

Men som vanlig evner ikke propalerne her å svare på hvorfor det er så ille når alle andre midler er brukt.

De overlever jo - de må bare flytte. Mat får de også og bistand om de oppfører seg.

Alternativet er at hele Israel utsettes, hvilket er et dårlig alternativ.

Men det er kanskje ikke "etnisk rensning" siden de da slutter å eksistere?🤔

💯%!

Endret av Julebrunost
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Katten.2.0 skrev (7 timer siden):

Hvis israel hadde gjort det samme, så hadde jeg fordømt dem.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Sportydame skrev (7 timer siden):

Dersom de hadde brukt bistandsmidlene på å utdanne seg i sivile former istedenfor å grave tunneler og kjøpe våpen så hadde de sluppet å forbli i steinalderen.

Jeg gir blanke F i definisjonen på etnisk rensning her - det er ikke problemet.

Men som vanlig evner ikke propalerne her å svare på hvorfor det er så ille når alle andre midler er brukt.

De overlever jo - de må bare flytte. Mat får de også og bistand om de oppfører seg.

Alternativet er at hele Israel utsettes, hvilket er et dårlig alternativ.

Men det er kanskje ikke "etnisk rensning" siden de da slutter å eksistere?🤔

han Benjamin havner i fengsel hvis han slutter fred så hva har han på å tape på å fortsette?

hva gjør det med barna i gaza jo rekrutere enda flere terrorister og ser jo at de ikke har noe å tape på å sprenge seg selv i lufta og ta med seg noen israel folk i dragsuget forstår jeg godt når du ikke har noe framtid lell. 

Endret av GrønnNellik68
Skrevet
Bacteria skrev (6 timer siden):

Nei, det gjør de kanskje ikke. Men terrorangrep, raketter og infiltrasjon er helt uholdbart for israelerne å leve med. 

Det vil ikke bli med noe mindre av det i fremtiden hvis dere tror det. Dette vil bare gjøre hatet størret og det fins masse palestinere i andre land og. Husk det!

Annonse
Skrevet

Det vil ikke bli med noe mindre av det i fremtiden hvis dere tror det. Dette vil bare gjøre hatet størret og det fins masse palestinere i andre land og. Husk det!

Er ikke så bekymret for det, de palestinerne jeg har truffet virket ikke så veldig innstilte på hverken terror eller bombing, heller tvert om. 
Vi er nå kommet til «sluttkampen i Berlin 1945» på Gaza. Morna Hamas, og good riddance!

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Om man ikke kan slå ned på terror fordi «det kan gjøre at det blir flere terrorister» kan man vel bare gi opp alt da. Det blir tullete, rett og slett! Og jeg tviler på at alle palestinere er islamister. De som har valgt å bosette seg andre steder har også tilgang til annet tankegods enn det islamistiske som råder i Gaza. Jeg tror ikke folk er født terrorister. 

• Liker 7
Skrevet

han Benjamin havner i fengsel hvis han slutter fred så hva har han på å tape på å fortsette?

hva gjør det med barna i gaza jo rekrutere enda flere terrorister og ser jo at de ikke har noe å tape på å sprenge seg selv i lufta og ta med seg noen israel folk i dragsuget forstår jeg godt når du ikke har noe framtid lell. 

Nei, men det er jo selve indoktrineringen man må få slutt på, først da blir disse barna fri. Nå læres de opp til at døden er det beste de kan oppnå, helt krise med andre ord! 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Bacteria skrev (17 timer siden):

Vi er nå kommet til «sluttkampen i Berlin 1945» på Gaza. Morna Hamas, og good riddance!

Det er litt spesielt å være vitne til at forsvaret av Israel er snudd til å bli et rent forsvar av korrupte Bibi og hans koalisjons krigføring og holdninger... Den økende trenden i Israel forteller at man ønsker en våpenhvile, og dette er mer likt holdningene til de som går under stempelet "pro-pal" i denne diskusjonen..

Det er skremmende å se hva slags idioti og smålig oppførsel som skjer innad i regjeringen til deres kjære Netanyahu.

Bacteria skrev (På 8.5.2025 den 14.57):

Kan du ikke si det til familiene til de forsvarsløse som lever i frykt i Gaza og på Vestbredden? Israel har i det minste en mulighet til å forsvare seg. Om de uskyldige som blir kastet ut av egne hjem eller bombet i det hele tatt forsøker å forvare sine egne og det de eier blir de drept av IDF. 

Endret av Bigote
  • Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Sciurus, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...