Katten.2.0 Skrevet 7. mai #661 Skrevet 7. mai Sportydame skrev (13 minutter siden): Hamaz bad om dette - de fikk et valg og takket nei på vegne av hele den Palestinske befolkningen. Kall det hva man vil. Men Hamaz har skylda. Og Israel gir Hamas 30 år med ny rekruttering. Det er heller ikke å kalle det "hva man vil" når det oppfyller de faktiske kriteriene for etnisk rensing. 1
Sportydame Skrevet 7. mai Forfatter #662 Skrevet 7. mai (endret) Katten.2.0 skrev (På 7.5.2025 den 15.34): Og Israel gir Hamas 30 år med ny rekruttering. Det er heller ikke å kalle det "hva man vil" når det oppfyller de faktiske kriteriene for etnisk rensing. Nå er det ikke opp til deg å definere min definisjon av "etnisk rensning". Spiller liten rolle hva du mener om saken - realiteten er at konsekvensene av dette er mye verre for den palestinske befolkningen om du hadde fått bestemme. Endret 8. mai av Sportydame 6
Julebrunost Skrevet 7. mai #663 Skrevet 7. mai Katten.2.0 skrev (25 minutter siden): Og Israel gir Hamas 30 år med ny rekruttering. Det er heller ikke å kalle det "hva man vil" når det oppfyller de faktiske kriteriene for etnisk rensing. Hamas har tatt et valg på vegne av Palestina. De driter i de sivile, men det er det ingen som ser, virker det som. Valg har konsekvenser, og jo mer Hamas motsetter seg, dess mer må til. (Hamas har heller ikke selvstendig stat uten begrensninger som mål, men at Israel er muslimskstyrt område og jødefritt) De skadelidende er de sivilie. 5 5
Katten.2.0 Skrevet 7. mai #664 Skrevet 7. mai Sportydame skrev (Akkurat nå): Nå er det ikke opp til deg å definere min definisjon av "etnisk rensning". Spiller liten rolle hva du mener om saken - realiteten er at konsekvensene av dette er mye verre for den palestinske befolkningen enn om du hadde fått bestemme. Jeg definerer ikke din definisjon (for en rar påstand). Etnisk rensing er et begrep som har en definisjon, uavhengig hva du mener om det: https://snl.no/etnisk_reinsing
Sportydame Skrevet 7. mai Forfatter #665 Skrevet 7. mai Katten.2.0 skrev (1 time siden): Jeg definerer ikke din definisjon (for en rar påstand). Etnisk rensing er et begrep som har en definisjon, uavhengig hva du mener om det: https://snl.no/etnisk_reinsing Da kan du sikkert definere konsekvensene av denne "etniske renskningen" du er så opptatt av også. For konsekvensene for folket betyr sikkert ikke noe - så lenge narrativet lever?🤔 7
Bacteria Skrevet 7. mai #666 Skrevet 7. mai Nå får vi vente litt og se hva som kommer ut av dette. UN(Gueterres) og politikere er helt i harnisk fordi Israel ønsker å dele ut nødhjelp direkte til familier vha amerikanske sikkerhetstjenester. Ikke ideelt, men må være hakket bedre enn å overlate hjelpesendinger til nødhjelpsaktører inne på Gaza der Hamas sikrer seg store deler av nødhjelpen. 5 5
Katten.2.0 Skrevet 7. mai #667 Skrevet 7. mai Sportydame skrev (40 minutter siden): Da kan du sikkert definere konsekvensene av denne "etniske renskningen" du er så opptatt av også. For konsekvensene for folket betyr sikkert ikke noe - så lenge narrativet lever?🤔 Hva er det du mener her? Definere konsekvensene? At narrative lever? Jeg skriver at Israel planlegger etnisk rensing. Du mener at du burde få kalle ting hva du ønsker, og jeg påpeker at etnisk rensing har en reell definisjon som jeg linker til. Uansett hva som har skjedd i forkant, så er det Israel foreslår etnisk rensing.
Sportydame Skrevet 7. mai Forfatter #668 Skrevet 7. mai Katten.2.0 skrev (3 minutter siden): Hva er det du mener her? Definere konsekvensene? At narrative lever? Jeg skriver at Israel planlegger etnisk rensing. Du mener at du burde få kalle ting hva du ønsker, og jeg påpeker at etnisk rensing har en reell definisjon som jeg linker til. Uansett hva som har skjedd i forkant, så er det Israel foreslår etnisk rensing. Og hva er det som er så galt med din definisjon av " etnisk rensning"?🤔 3
Katten.2.0 Skrevet 7. mai #669 Skrevet 7. mai Sportydame skrev (26 minutter siden): Og hva er det som er så galt med din definisjon av " etnisk rensning"?🤔 Ikke min. Den faktiske definisjonen. Og mener du at det ikke er noe galt med etnisk rensing?
Sportydame Skrevet 7. mai Forfatter #670 Skrevet 7. mai Katten.2.0 skrev (59 minutter siden): Ikke min. Den faktiske definisjonen. Og mener du at det ikke er noe galt med etnisk rensing? Du svarer ikke på spørsmålet mitt. Hva er problemet med "din definisjon"? 4
Katten.2.0 Skrevet 7. mai #671 Skrevet 7. mai Sportydame skrev (4 minutter siden): Du svarer ikke på spørsmålet mitt. Hva er problemet med "din definisjon"? Jeg har ikke en definisjon på etnisk rensing. Jeg har referert til definisjonen.
Sportydame Skrevet 7. mai Forfatter #672 Skrevet 7. mai Katten.2.0 skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke en definisjon på etnisk rensing. Jeg har referert til definisjonen. Du evner fortsatt ikke å svare på spørsmålet mitt. 4
Katten.2.0 Skrevet 7. mai #673 Skrevet 7. mai Sportydame skrev (1 minutt siden): Du evner fortsatt ikke å svare på spørsmålet mitt. Fordi det ikke gir mening. Jeg har ikke kommet med min definisjon. Jeg påpeker at Israel planlegger en etnisk rensing, og at det er dét det er.
Sportydame Skrevet 7. mai Forfatter #674 Skrevet 7. mai Katten.2.0 skrev (1 time siden): Fordi det ikke gir mening. Jeg har ikke kommet med min definisjon. Jeg påpeker at Israel planlegger en etnisk rensing, og at det er dét det er. Det gir ikke mening å debattere om hvordan man på best mulig måte får slutt på din definisjon av "etnisk rensning" /krigen- med andre ord. Ok. 4
Katten.2.0 Skrevet 7. mai #675 Skrevet 7. mai Sportydame skrev (5 minutter siden): Det gir ikke mening å debattere om hvordan man på best mulig måte får slutt på din definisjon av "etnisk rensning" /krigen- med andre ord. Ok. Hvorfor sier du min definisjon på etnisk rensning? Det er definisjonen.
Bigote Skrevet 7. mai #676 Skrevet 7. mai Det begynner bli et kaos i Israel - Venstresiden er i mot en opptrapping, folk boikotter innkallelser til militærtjeneste og det hevdes at Natanyahu holder krigen i gang for sine overlevelse i politikken. - De ytre høyrepartiene i koalisjon med Netanyahu skal visstnok ha truet med å ødelegge regjeringen om man går inn i en ny våpenhvile.. - Familiene til gislene føler at sin egen sak blir glemt da det å sette et høyere press på Hamas i Gaza vil gjøre sjansene for at glisene aldri vender tilbake i live større.. De største frigjøringene av gisler skjedde under våpenhvilen så jeg fatter ikke at folk kjøper Netanyahu's logikk nå. Om Hamas mister Gaza er de gjenværende så godt som døde, og man kan konstatere at krigen vil være en fiasko i forhold til målet om å redde gislene. 1
Bacteria Skrevet 7. mai #677 Skrevet 7. mai Bigote skrev (1 minutt siden): Det begynner bli et kaos i Israel - Venstresiden er i mot en opptrapping, folk boikotter innkallelser til militærtjeneste og det hevdes at Natanyahu holder krigen i gang for sine overlevelse i politikken. - De ytre høyrepartiene i koalisjon med Netanyahu skal visstnok ha truet med å ødelegge regjeringen om man går inn i en ny våpenhvile.. - Familiene til gislene føler at sin egen sak blir glemt da det å sette et høyere press på Hamas i Gaza vil gjøre sjansene for at glisene aldri vender tilbake i live større.. De største frigjøringene av gisler skjedde under våpenhvilen så jeg fatter ikke at folk kjøper Netanyahu's logikk nå. Om Hamas mister Gaza er de gjenværende så godt som døde, og man kan konstatere at krigen vil være en fiasko i forhold til målet om å redde gislene. Målet om å frigi alle gislene går ikke ihop med å utslette Hamas. Skal de knuse Hamas fullstendig må de ofre de gjenværende gislene mest sannsynlig. 4 1
GrønnNellik68 Skrevet 7. mai #678 Skrevet 7. mai definisjon på etnik rensing i flg store norsk leksikon: Etnisk reinsing er tiltak for å fjerne ei etnisk gruppe eller redusere det etniske mangfaldet i ein stat, eit land eller eit område. Den etniske reinsinga kan utførast på fleire måtar, til dømes som meir eller mindre spontan tvangsfordriving av ein folkegruppe frå eit område med vold som verkemiddel, eller som ein del av eit planlagt folkemord på ein slik gruppe 3
Katten.2.0 Skrevet 7. mai #679 Skrevet 7. mai GrønnNellik68 skrev (14 minutter siden): definisjon på etnik rensing i flg store norsk leksikon: Etnisk reinsing er tiltak for å fjerne ei etnisk gruppe eller redusere det etniske mangfaldet i ein stat, eit land eller eit område. Den etniske reinsinga kan utførast på fleire måtar, til dømes som meir eller mindre spontan tvangsfordriving av ein folkegruppe frå eit område med vold som verkemiddel, eller som ein del av eit planlagt folkemord på ein slik gruppe Har alt referert til den, med link, men kanskje noen tar til seg info mer visuelt?
GrønnNellik68 Skrevet 8. mai #680 Skrevet 8. mai De klarer nok å vri det om på noe vis samme hvor mye man linker. https://snl.no/etnisk_reinsing
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå