Gå til innhold

Til alle som mener at det er Israels skyld at Gaza lider......

Sportydame

Anbefalte innlegg

Madame Butterfly skrev (3 minutter siden):

Har du lest den israelske uavhengighetserklæring? Deres fundament, om hva de ønsker å ha, mellom elven og havet, og sett hva de har oppnådd? I de områder de faktisk har råderett over?
Religionsfrihet, demokrati, ytringsfrihet, mangfold? Det er muslimer, moskeer, kristne, kirker, druzer, og hva nå enn deres gudshus heter.

vs 

Har du lest Hamas sitt manifest? Hva de ønsker for området mellom elven og havet? Om hva de ønsker? Jihad, jødehat, Sharia, Islam? 
Har du sett hva de faktisk har oppnådd på områder de har kontroll over? Om det er Gaza, Jenin, Ramallah? 
De har også lykkes ganske langt. Jødene er vekke, de kristne forsvinner, kvinner kues, homofile dreper, jihad, islamisme, korrupsjon, elendighet. Terror, martyrer, våpen terror tunneler. 

La oss heie på jihad terroristene, for all del. De som dro til Khartoum og ble enige om å si nei. 

Skal du kritisere én part for visse utsagn så må du kunne kritisere den andre parten for samme utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katten.2.0 skrev (5 minutter siden):

Skal du kritisere én part for visse utsagn så må du kunne kritisere den andre parten for samme utsagn.

Israel ble opprettet som jødisk stat mellom elven og havet. San Remo og andre bindende avtaler er grunnlaget for dette.
De har det i flagget sitt. To blå streker, vann, elv, hav.  Det er Israel, og det er fritt. 

Det er jo ikke problemstillingen. Det er jo de som roper fri og fritt. De roper ikke om frihet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (29 minutter siden):

Israel ble opprettet som jødisk stat mellom elven og havet. San Remo og andre bindende avtaler er grunnlaget for dette.
De har det i flagget sitt. To blå streker, vann, elv, hav.  Det er Israel, og det er fritt. 

Det er jo ikke problemstillingen. Det er jo de som roper fri og fritt. De roper ikke om frihet. 

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (1 time siden):

Du at sitter med en 13 år gammel poll som strider i mot utviklingen til Gaza de siste ti årene er ikke et solid argumentgrunnlag.. Her er det nok du som søker opp noe som støtter ditt eget bias uten å bruke en kalori på å sette deg inn i den faktiske situasjonen i Gaza..

Fra hva jeg leser akkurat nå på BBC, det har ikke forandret seg særlig.. artikkel om noen gisler fra Israel og hva skjedde mens de var der..

Liri Halbag

Like other hostages, she has recounted her terror when she was first taken to Gaza. "[We saw] the Gazan masses surrounding us, standing on the sides, clapping, whistling, dancing... [Palestinians] ran after us, happy, firing in the air. Children, women, old people."

She said her experience led her to conclude that there are no "innocent bystanders" in Gaza.

Part of us is still in Gaza': Freed Israeli hostages fight for a new ceasefire

https://www.bbc.com/news/articles/ce3qq51dv7lo

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (12 timer siden):

De er ikke kristne i Israel.. de tilgir ikke så lett (og derfor liker jeg dem så godt

Tilgivelse har sin plass i jødedommen og det å generalisere folket i Israel som hevngjerrige på denne måten er vel en antisemittistisk generalisering.. (selv om det bor underkant av 200 000 Israelere som er kristne som du feide under teppet.)

Vet du hvem som også er kjent for å ikke tilgi så lett da du roser dette?

Hamas...

Endret av Bigote
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (40 minutter siden):

Fra hva jeg leser akkurat nå på BBC, det har ikke forandret seg særlig.. artikkel om noen gisler fra Israel og hva skjedde mens de var der..

Liri Halbag

Like other hostages, she has recounted her terror when she was first taken to Gaza. "[We saw] the Gazan masses surrounding us, standing on the sides, clapping, whistling, dancing... [Palestinians] ran after us, happy, firing in the air. Children, women, old people."

She said her experience led her to conclude that there are no "innocent bystanders" in Gaza.

Part of us is still in Gaza': Freed Israeli hostages fight for a new ceasefire

https://www.bbc.com/news/articles/ce3qq51dv7lo

At et gissel utrykker sin forakt mot Gaza etter å ha blitt kidnappet og påført grusomme traumer er helt naturlig. Dette er jo dette som har vært poenget mitt når det kommer til nyansene til i forhold til hvordan konflikten har påvirket mentaliteten til mennesker som har vært utsatt for den! Folk som har opplevd dens grusomhet blir påvirket også pga. dette.. 

Du understreker poenget mitt her. Jeg har full sympati for henne og forakten hun føler. Selv om det er liten sannsynlighet for at hun var eksponert for mer enn en veldig liten fraksjon av Gazas befolkning når hun var i fangenskap og at det blir objektivt feil å klandre barna hun så for å ikke gjøre noe for å stoppe det.. Jeg klandrer henne fremdeles ikke for noe av det hun sier etter å ha vært i gjennom et helvete.

Det virker mer som du utnytter historien hennes i din personlige agenda for å svartmale alle Palestinerne i Gaza. Dette sier jeg basert på mye annet du poster her.

Endret av Bigote
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bigote skrev (6 timer siden):

En gammel poll fra tiden Hamas hadde voldsomme restriksjoner på lokalbefolkningen på Gazastripen er langt i fra nok..

Når sluttet de med det? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (3 timer siden):

Når sluttet de med det? 

Kanskje det er på tide at du setter deg litt inn i situasjonen i Gaza selv? 

Jeg er virkelig ikke en som gidder å kontinuerlig måtte være historielærer for dere, og forklare dere absolutt alt... Informasjonen finnes der ute for de av oss som faktisk interesser oss for konflikten.. 

Å markere seg ved å fortelle hva stripene Israelske flagget betyr ut av det blå uten en kontekst gjør deg virkelig ikke til noen ekspert.

Endret av Bigote
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan IDF nok en gang fremvise en av Hamas' tunneler, denne gangen under en barnehage (!!) i Rafah. Fra dag én har terrorgruppen ønsket flest mulig sivile tap som et brutalt virkemiddel for at verden skal vende seg mot Israel og legge press på dem, som igjen fører til større sympati for palestinere og støtte for en palestinsk stat / avvikling av Israel. Hvis man fortsatt mener Israel har skylden for de sivile tapene i Gaza, vil jeg komme med noen refleksjonsspørsmål: 

-Hvor er kritikken fra FN, Amnesty, HRW og Redd Barna mot Gazas manglende evne til å beskytte kvinner, barn og andre sivile? Hva har milliarddonasjonene fra verden blitt brukt til gjennom årenes løp?

-Hvorfor melder aldri norsk media om antallet drepte Hamas-terrorister?

-Hvorfor sidestilles døde palestinske barn med terrorister gjennom mediedekningen, da alle tap betegnes som "x antall døde palestinere"?

-Hvorfor ser vi muslimer i vesten med Palestinaskjerf og -flagg, men ingen av dem protesterer mot Hamas' ofring av sivile palestineres liv?

-Hvorfor er det ingen som kritiserer Gaza for å ikke bygge tilfluktsrom? 

-Hvorfor kritiseres Israel for å stenge grensene for befolkningen som angrep dem, når Egypt har stengt grensa til Gaza hele tiden?

-Hvorfor protesterer ikke muslimer i vesten mot martyrpraksisen og rekrutteringen av barnesoldater i Gaza? 

Jeg tenker som så at man ikke bryr seg oppriktig om palestinere når man ikke evner å protestere og rette søkelyset mot roten til lidelsene. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexie Grey skrev (2 timer siden):

Da kan IDF nok en gang fremvise en av Hamas' tunneler, denne gangen under en barnehage (!!) i Rafah. Fra dag én har terrorgruppen ønsket flest mulig sivile tap som et brutalt virkemiddel for at verden skal vende seg mot Israel og legge press på dem, som igjen fører til større sympati for palestinere og støtte for en palestinsk stat / avvikling av Israel. Hvis man fortsatt mener Israel har skylden for de sivile tapene i Gaza, vil jeg komme med noen refleksjonsspørsmål: 

-Hvor er kritikken fra FN, Amnesty, HRW og Redd Barna mot Gazas manglende evne til å beskytte kvinner, barn og andre sivile? Hva har milliarddonasjonene fra verden blitt brukt til gjennom årenes løp?

-Hvorfor melder aldri norsk media om antallet drepte Hamas-terrorister?

-Hvorfor sidestilles døde palestinske barn med terrorister gjennom mediedekningen, da alle tap betegnes som "x antall døde palestinere"?

-Hvorfor ser vi muslimer i vesten med Palestinaskjerf og -flagg, men ingen av dem protesterer mot Hamas' ofring av sivile palestineres liv?

-Hvorfor er det ingen som kritiserer Gaza for å ikke bygge tilfluktsrom? 

-Hvorfor kritiseres Israel for å stenge grensene for befolkningen som angrep dem, når Egypt har stengt grensa til Gaza hele tiden?

-Hvorfor protesterer ikke muslimer i vesten mot martyrpraksisen og rekrutteringen av barnesoldater i Gaza? 

Jeg tenker som så at man ikke bryr seg oppriktig om palestinere når man ikke evner å protestere og rette søkelyset mot roten til lidelsene. 

Skulle gått å like innlegget ditt 100 ganger. Svaret på spørsmålene dine vet vi begge. Disse organisasjonene og de som demonstrerer i vesten er slett ikke «for» palestinere. De er mot Israel, og da det faktum at Israel eksisterer.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bigote skrev (På 10.4.2025 den 9.03):

Kanskje det er på tide at du setter deg litt inn i situasjonen i Gaza selv? 

Poenget mitt var at de fremdeles har voldsomt hold over befolkningen i Gaza. 
Det er nå demonstrasjoner mot Hamas, inne i Gaza. Nylig ble en ung mann slaktet, bokstavelig talt, for å ville ha Hamas vekk. 

Det er langt inn i krigen nå, og først nå ser man lokalbefolkningen ta til motmæle mot Hamas. De har enda jerngrep på befolkningen, og de har enda også stor oppslutning i befolkningen. 

Du trenger ikke lære meg så mye, men skal da høre på hva du har å si. Ut fra dine innlegg så tenker jeg at du har et litt ensidig fokus. 

Har du vært i Gaza? Jeg har ikke. Har gode venner fra Israel som har vært der, og som har bodd i området tett på. 
Var sammen med en palestiner i ungdommen, han var en fin fyr. Han var ingen islamist, men en ting er i alle fall sikkert, det finnes mange av dem i Gaza. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (3 timer siden):

Poenget mitt var at de fremdeles har voldsomt hold over befolkningen i Gaza. 
Det er nå demonstrasjoner mot Hamas, inne i Gaza. Nylig ble en ung mann slaktet, bokstavelig talt, for å ville ha Hamas vekk. 

Det er langt inn i krigen nå, og først nå ser man lokalbefolkningen ta til motmæle mot Hamas. De har enda jerngrep på befolkningen, og de har enda også stor oppslutning i befolkningen. 

Du trenger ikke lære meg så mye, men skal da høre på hva du har å si. Ut fra dine innlegg så tenker jeg at du har et litt ensidig fokus. 

Har du vært i Gaza? Jeg har ikke. Har gode venner fra Israel som har vært der, og som har bodd i området tett på. 
Var sammen med en palestiner i ungdommen, han var en fin fyr. Han var ingen islamist, men en ting er i alle fall sikkert, det finnes mange av dem i Gaza. 

Selvfølgelig har Hamas et hold over Gaza.. De er fremdeles bundet av at de vedlikeholder et bilde av å å være en frigjøringsorganisasjon for folket etter at Palestinerne ble låst inne og levekårene gikk ned etter blokkaden... Alt hatet mot Israel blandt befolkningen i Gaza er ikke bundet til Islamisme.. Hatet er i større grad har vært bundet i mange tiår med konflikt der Palestinerne som blir jaget vekk fra hjemmene sine på VB og de som ble låst inne på Gaza er de som lever i konstant undertrykkelse. Om du tror at alt hatet mot Israel og Hamas sin populæritet er bundet i Islamisme uavhengig av blokkaden og konflikten får du ta telefon til ekskjæresten din å høre om det er feil..

Jeg har aldri vært i Gaza, men jeg er vokst opp med Palestinere rundt meg.. Jeg har datet en Israeler over flere år i voksen alder, og hengt med hundrivis av dem da jeg har brukt flere år av livet mitt på reisefot.. De fleste av disse er tidligere IDF'ere, og en fraksjon av disse har representert det ensporete synet om at Israel har rett og Palestina har feil.. Når det kommer til mitt eget ensidige syn på konflikten handler om å se hvor Israel gjør feil og, uten å gå inn i en supportermoodus for noen av sidene... Jeg anerkjenner at det ikke finnes en god part i konflikten selv om folk her innbiller seg at dette handler om "Det gode mot det onde"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (2 timer siden):

"Det gode mot det onde"

Det er ikke lett å få øye på særlig med godhet på palestinsk side i denne konflikten.

Det er mye mer sympati fra israelere, ovenfor palestinere å spore, i israelske medier, enn det er sympati å spore fra palestinerne mot israelere i arabisk media. Eller i internasjonale medier for den saks skyld. 

Jeg har ikke hørt særlig med palestinere i noen av disse ovenfor nevnte kanaler som snakker om dialog, fred, finne løsninger, for at både palestinere, og israelere skal alle bli værende. 
Det er stadig jøder som er ute og sier de ønsker å leve i fred med sine naboer, ser aldri dette på motsatt side. 

Har derimot hørt mye av det motsatte, fra palestinsk hold, og dette gjenspeiler seg også i faktiske forhold. 
Hva skjedde med de to jødene som forvillet seg inn til Ramallah? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Madame Butterfly skrev (1 time siden):

Det er ikke lett å få øye på særlig med godhet på palestinsk side i denne konflikten.

Selvføgelig er det ikke mye godhet å se i palestinere når du suger til deg informasjon i fra det radikale Israelske perspektiv. Virkeligheten er en del av konflikten den og.

Palestinere er generelt et gjestfritt og flott folkeslag. Mange har levd i fred med nærliggende bosettere på VB med få problemer til Israelske ekstrimister kommer med våpen, trakkaserer dem og kaster dem ut . Å bruke Hamas som utgangspunkt for svartmalingen er idioti. 

Selvfølgelig finnes det sympati for alle de sivile som dør. De sivile består eldre, kvinner,barn og babyer og disse eksisterer på palestinsk side. Du avhumaniserer voldsomt mange med retorikken din. Det er ikke slik at det kun finnes uskyldige sivile på Israelsk side.

Dette er nesten like forkastlig som da du prøvde å avskrive fattigdom som propaganda basert på bilder av folk med telefoner..  Jeg som har bodd i et u-land i godt over et år og hjulpet mennesker i med problemer ( enkelte eide telefoner)  fikk vondt av å lese ignoransen rundt virkelighetsoppfatningen enkelte har i forhold fattigdom og lidelse.

Skjerpings. Det er virkelig nyanser du trenger å sette deg inn i. Hør med eksen om hva han tenker om at du avskriver godheten på Palestinsk side. Majoriteten av Palestinere fortjener ikke å bli drept, leve i sorg eller i frykt for å dø.

Jeg gidder å å prøve å overbevise deg mer. Jeg har satt meg inne i konflikten basert på begge siders perspektiver.. Derfor tar jeg ikke parti med noen av sidene.  På dette forumet er det umulig å ikke ta avstand fra det ekstreme oppgulpet som kommer opp fra Israelvennene som projiserer sin Netanyahu-overbevisning der man fordømmer nyanser som ikke taler til Israels favør.

Endret av Bigote
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (10 timer siden):

Selvføgelig er det ikke mye godhet å se i palestinere når du suger til deg informasjon i fra det radikale Israelske perspektiv. Virkeligheten er en del av konflikten den og.

Palestinere er generelt et gjestfritt og flott folkeslag. Mange har levd i fred med nærliggende bosettere på VB med få problemer til Israelske ekstrimister kommer med våpen, trakkaserer dem og kaster dem ut . Å bruke Hamas som utgangspunkt for svartmalingen er idioti. 

Selvfølgelig finnes det sympati for alle de sivile som dør. De sivile består eldre, kvinner,barn og babyer og disse eksisterer på palestinsk side. Du avhumaniserer voldsomt mange med retorikken din. Det er ikke slik at det kun finnes uskyldige sivile på Israelsk side.

Dette er nesten like forkastlig som da du prøvde å avskrive fattigdom som propaganda basert på bilder av folk med telefoner..  Jeg som har bodd i et u-land i godt over et år og hjulpet mennesker i med problemer ( enkelte eide telefoner)  fikk vondt av å lese ignoransen rundt virkelighetsoppfatningen enkelte har i forhold fattigdom og lidelse.

Skjerpings. Det er virkelig nyanser du trenger å sette deg inn i. Hør med eksen om hva han tenker om at du avskriver godheten på Palestinsk side. Majoriteten av Palestinere fortjener ikke å bli drept, leve i sorg eller i frykt for å dø.

Jeg gidder å å prøve å overbevise deg mer. Jeg har satt meg inne i konflikten basert på begge siders perspektiver.. Derfor tar jeg ikke parti med noen av sidene.  På dette forumet er det umulig å ikke ta avstand fra det ekstreme oppgulpet som kommer opp fra Israelvennene som projiserer sin Netanyahu-overbevisning der man fordømmer nyanser som ikke taler til Israels favør.

"Tar ikke parti med noen av sidene" - fra en av de mest pro-palestinske brukerne på KG.

Hvorfor kan du ikke holde deg til det du sier om at du ikke gidder å prøve å overbevise mer? Jeg tror de fleste har fått mer enn nok av dine stadige brukerangrep.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (3 timer siden):

"Tar ikke parti med noen av sidene" - fra en av de mest pro-palestinske brukerne på KG.

Hvorfor kan du ikke holde deg til det du sier om at du ikke gidder å prøve å overbevise mer? Jeg tror de fleste har fått mer enn nok av dine stadige brukerangrep.

Hva er greia med at du fortsetter å angripe meg som bruker ved å kritisere at jeg går til brukerangrep på andre.. Madam Butterfly er vel voksen nok til å svare for seg selv.. Det er flaut å se steinene som kastes i glasshusene her

Disse brukerangrepene der du forsøker å spore av debatten med " Bigote er så slem, Alt han skriver er brukerdebatt" der du skal leke Israelsvennenes skinnende ridder har foregått over mange titalls innlegg i over et år nå.. Det at du kaller meg pro-palestinere er vel kun et produkt at du ikke liker folk som diskuterer i mot det pro-israelske narrativet.

La meg være i fred og bruk rapporteringsknappen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (6 timer siden):

Hva er greia med at du fortsetter å angripe meg som bruker ved å kritisere at jeg går til brukerangrep på andre.. Madam Butterfly er vel voksen nok til å svare for seg selv.. Det er flaut å se steinene som kastes i glasshusene her

Disse brukerangrepene der du forsøker å spore av debatten med " Bigote er så slem, Alt han skriver er brukerdebatt" der du skal leke Israelsvennenes skinnende ridder har foregått over mange titalls innlegg i over et år nå.. Det at du kaller meg pro-palestinere er vel kun et produkt at du ikke liker folk som diskuterer i mot det pro-israelske narrativet.

La meg være i fred og bruk rapporteringsknappen. 

du går til brukerangrep på andre. Stadig !  og la oss ikke snakke om din bruk av fnisende smileys..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...