Gå til innhold

Til alle som mener at det er Israels skyld at Gaza lider......

Sportydame

Anbefalte innlegg

Stonegiant skrev (På 9.4.2025 den 10.33):

Dette er også en statistikk:

Anntall drepte siden 7. oktober:
62,614 Palestinere
1,139 Israelere

Ekspander  

Bare å ikke starte en krig man igjen vil tape, det. Typisk å egge til strid for så å lage hylekor når man ikke vinner. Hamas kan frigi gislene og krigen slutter nå. Færre drepte hadde det vært om 1. sivile fikk evakuere til tunnelene, eller 2. Egypt lot dem evakuere dit. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Molly85 skrev (På 9.4.2025 den 10.38):

Bare å ikke starte en krig man igjen vil tape, det. Typisk å egge til strid for så å lage hylekor når man ikke vinner. Hamas kan frigi gislene og krigen slutter nå. Færre drepte hadde det vært om 1. sivile fikk evakuere til tunnelene, eller 2. Egypt lot dem evakuere dit. 

Ekspander  

Du tuller nå, ikke sant?

Israel har vært en krigshisser i snart et århundre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (På 9.4.2025 den 10.38):

Ekspander  

akkurat ! ifølge propal, antar jeg at Israel kunne ha drept 1000 + fra Hamas, ikke en mer eller enda bedre... marsjere i taushet i Tel Aviv og etterpå "tilgi" ? De er ikke kristne i Israel.. de tilgir ikke så lett (og derfor liker jeg dem så godt)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (På 9.4.2025 den 10.40):

Du tuller nå, ikke sant?

Ekspander  

nei. Israel har forsvart seg i snart et århundre.. vil du ha mer statistikk ??

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 9.4.2025 den 10.41):

nei. Israel har forsvart seg i snart et århundre.. vil du ha mer statistikk ??

Ekspander  

Ja, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (På 9.4.2025 den 10.42):

Ja, takk.

Ekspander  

1948 : Immediately following the declaration of the new state, both superpower leaders, US President Harry S. Truman and Soviet leader Joseph Stalin, recognized the new state.The Arab League members Egypt, Transjordan, Syria, Lebanon and Iraq refused to accept the UN partition plan and proclaimed the right of self-determination for the Arabs across the whole of Palestine. The Arab states marched their forces into what had, until the previous day, been the British Mandate for Palestine, starting the first Arab–Israeli War....

after an initial loss of territory by the Jewish state and its occupation by the Arab armies, from July the tide gradually turned in the Israelis' favour and they pushed the Arab armies out and conquered some of the territory that had been included in the proposed Arab state.

68 : in March 1968 Israeli forces attacked the Palestinian militia, Fatah, at its base in the Jordanian town of Karameh. The attack was in response to land mines placed on Israeli roads.

69 In early 1969 fighting broke out between Egypt and Israel along the Suez Canal. In retaliation for repeated Egyptian shelling of Israeli positions along the Suez Canal, Israeli planes made deep strikes into Egypt in the 1969–1970 "War of Attrition".

72 he Yom Kippur War (also known as the October War) began on 6 October 1973 (Yom Kippur being a day when adult Jews are required to fast). The Syrian and Egyptian armies launched a well-planned surprise attack against the unprepared Israeli Defense Forces. For the first few days there was a great deal of uncertainty about Israel's capacity to repel the invaders.

82 in the decades following the 1948 war, Israel's border with Lebanon was quiet compared with its borders with other neighbours. But the 1969 Cairo agreement gave the PLO a free hand to attack Israel from South Lebanon.

and on and on,,,, do you see a pattern ?
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Israel_(1948–present)

Endret av NatNat
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stonegiant skrev (På 9.4.2025 den 10.40):

Du tuller nå, ikke sant?

Ekspander  

Da har du ikke lest historie. Israel har ikke startet kriger, utenom én. Men da var de kun taktiske, for fiendene stod allerede på grensen og skulle ta dem. Israel har vunnet alle krigene, det var kanskje der du ble forvirret. 

Endret av Molly85
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (På 9.4.2025 den 10.55):

Da har du ikke lest historie. Israel ikke startert kriger, utenom én. Men da var de vare taktiske, for fiendene stod allerede på grensen og skulle ta dem. Israel har vunnet alle krigene, det var kanskje der du ble forvirret. 

Ekspander  

6 days war, yes ! og ja, taktisk.. preemptiv.

Endret av NatNat
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir som at jeg går inn på tomta til naboen å bygger meg et hus. Når han gjør noe imot det, så er det liksom jeg som blir angripet, og når jeg slår tilbake med 20-30 ganger mer vold enn ham, så var jo det bare selvforsvar...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (På 9.4.2025 den 11.00):

Blir som at jeg går inn på tomta til naboen å bygger meg et hus. Når han gjør noe imot det, så er det liksom jeg som blir angripet, og når jeg slår tilbake med 20-30 ganger mer vold enn ham, så var jo det bare selvforsvar...

Ekspander  

hvis du snakker om gaza nå, det var ikke en eneste Israeler der siden 2005.... derfor, kaller jeg ikke det de gjorde selforsvar

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (På 9.4.2025 den 11.01):

Mye forferdelig på begge sider, ja. Men en av sidene er ekstremt mye mer voldelig enn den andre.

Ekspander  

ja.. men vi tenker ikke nødvendigvis om den samme....

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 9.4.2025 den 11.02):

hvis du snakker om gaza nå, det var ikke en eneste Israeler der siden 2005.... derfor, kaller jeg ikke det de gjorde selforsvar

Ekspander  

Jeg snakker om hele Israel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Palestiner" araberne skulle akseptert delingen i 1948. Hva trodde de egentlig? At jøder hadde null tilhørighet til området og araberne skulle få alt???

Dette er problemet med araberne. De vil aldri dele. De vil ha alt. Uansett. 
Å høre Barth Eide og andre vestlige ledere snakke om tostatsløsning all den tid de fleste "palestiner" arabere mener de skal ha alt er latterlig. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snøløs skrev (På 9.4.2025 den 11.05):

"Palestiner" araberne skulle akseptert delingen i 1948. Hva trodde de egentlig? At jøder hadde null tilhørighet til området og araberne skulle få alt???

Dette er problemet med araberne. De vil aldri dele. De vil ha alt. Uansett. 
Å høre Barth Eide og andre vestlige ledere snakke om tostatsløsning all den tid de fleste "palestiner" arabere mener de skal ha alt er latterlig. 

Ekspander  

Så sant! 

Hører man «From the river to the sea» på arabisk får man vite hva de egentlig vil; utslette alle jøder. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (På 9.4.2025 den 11.18):

Så sant! 

Hører man «From the river to the sea» på arabisk får man vite hva de egentlig vil; utslette alle jøder. 

Ekspander  

Samme uttrykket bruker av israelere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (På 9.4.2025 den 11.01):

Mye forferdelig på begge sider, ja. Men en av sidene er ekstremt mye mer voldelig enn den andre.

Ekspander  

Ja Hamaz.....

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Sciurus, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 9.4.2025 den 10.07):

Dette betyr ingenting og er som vanlig noe du skriver for å avlede diskusjon. Det er noe som du gjør ofte forresten. Husk at når jeg svarer dine påstander, svarer jeg ikke kun for din skyld. Svarer til alle som leser ditt inlegg og kommer med motargumenter.

Ekspander  

Vel.

Innlegget du siterte handlet om at det eksisterer nyanser  der det er flere årsaker til at Palestinere i Gaza har et anspent forhold til Israel.. Noe som er helt korrekt.. Jeg hadde ikke kritisert denne siteringen om de hadde en relevans til noen av poengene jeg skrev i stedet for å bruke det som en åpning til å starte en Islam-triade som gikk over flere innlegg. 

Du at sitter med en 13 år gammel poll som strider i mot utviklingen til Gaza de siste ti årene er ikke et solid argumentgrunnlag.. Her er det nok du som søker opp noe som støtter ditt eget bias uten å bruke en kalori på å sette deg inn i den faktiske situasjonen i Gaza.. Dette i veldig kjent stil i fra deg. Før man setter et standpunkt om en folkegruppe er det faktisk kjekt å lese litt bakgrunnsinformasjon, og ha litt nysgjerrighet rundt det større bildet og faktisk se hvordan hverdagen til mennesker i Gaza er på bakkenivå er i forhold til det aktuelle temaet... En gammel poll fra tiden Hamas hadde voldsomme restriksjoner på lokalbefolkningen på Gazastripen er langt i fra nok..

Endret av Bigote
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (På 9.4.2025 den 11.34):

Samme uttrykket bruker av israelere.

Ekspander  

Har du lest den israelske uavhengighetserklæring? Deres fundament, om hva de ønsker å ha, mellom elven og havet, og sett hva de har oppnådd? I de områder de faktisk har råderett over?
Religionsfrihet, demokrati, ytringsfrihet, mangfold? Det er muslimer, moskeer, kristne, kirker, druzer, og hva nå enn deres gudshus heter.

vs 

Har du lest Hamas sitt manifest? Hva de ønsker for området mellom elven og havet? Om hva de ønsker? Jihad, jødehat, Sharia, Islam? 
Har du sett hva de faktisk har oppnådd på områder de har kontroll over? Om det er Gaza, Jenin, Ramallah? 
De har også lykkes ganske langt. Jødene er vekke, de kristne forsvinner, kvinner kues, homofile dreper, jihad, islamisme, korrupsjon, elendighet. Terror, martyrer, våpen terror tunneler. 

La oss heie på jihad terroristene, for all del. De som dro til Khartoum og ble enige om å si nei. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...