Molly85 Skrevet tirsdag kl 05:25 #481 Del Skrevet tirsdag kl 05:25 Katten.2.0 skrev (6 timer siden): Tror du selv sliter med leseevnen eller viljen, for jeg har hele tiden påpekt ironien over å kritisere Foss' retorikk når dere kommer med den samme. Slik som Bacteria har gjort her. Poenget er at ingen her kommer med «det samme». Å kritisere en islamistisk terrororganisasjon er ikke det samme som å hate alle som kommer fra et bestemt land. At dere ikke klarer å skille på de tingene er ganske alarmerende. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet tirsdag kl 05:51 #482 Del Skrevet tirsdag kl 05:51 Molly85 skrev (26 minutter siden): Poenget er at ingen her kommer med «det samme». Å kritisere en islamistisk terrororganisasjon er ikke det samme som å hate alle som kommer fra et bestemt land. At dere ikke klarer å skille på de tingene er ganske alarmerende. Katten.2.0 skrev (På 31.3.2025 den 16.03): Jeg ser virkelig ikke forskjellen i retorikken hennes og hvordan det mares om at (nesten) alle palestinere støtter Hamas, og derfor støtter terrorister, har vært (moralsk) delaktig i terrorangrepet, hjulpet Hamas skjule gisler, at alle lyver om den humanitære katastrofen, og jeg kunne fortsatt lenge. Dobbeltmoralen lenge leve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
May B Skrevet tirsdag kl 05:58 #483 Del Skrevet tirsdag kl 05:58 Bacteria skrev (9 timer siden): Sikkert sagt en del som ikke er helt sant eller innafor, men likevel ikke på nivå med uhyrlighetene til KF. Dette kan du ikke unnskylde. Det var rein rasisme. Dessuten er mye av det du ramser opp her sant. Sivile HAR holdt gisler, det har gisler selv fortalt. Det er dessverre sant at det var folkefest på Gaza da Hamas kom tilbake med døde og tilfangtagne 7/10. Sier ikke at alle var med, men det var stor triumf og glede. Sivile la seg også som en hale etter Hamas og var med på terrorangrepet. Ikke minst er det en glidende overgang mellom sivil og militant på Gaza. Dette kommer av at Hamas har gjennomradikalisert hele samfunnet. Dette er sannheter, ikke noe jeg har kommet på fordi jeg har en skjult rasistisk agenda eller noe. Hamas har en utrolig god organisering, de er delt i en politisk, en militær og en sosial del. Det har historisk vært skiller mellom fex den sosiale og den militære fraksjonen slik at førstnevnte ikke skal bli eliminert, som IDF kaller det. Du får ikke gjort noe på Gaza uten at Hamas er med på laget. Lærer, lege, journalist alt er styrt av Hamas. Nå sier jeg ikke at alle disse som driver med sosialt arbeid på stripa fortjener å bli drept, det mener jeg ikke i det hele tatt. Vil bare illustrere hvor sammenvevd og vanskelig dette er. For alle parter. Hvis du ikke tror meg, kan du lese Mikael Branstorps bok, «Hamas». Han er ekstremismeforsker, og har bl.a. intervjuet sjeik Yassin som i sin tid grunnla bevegelsen, som springer ut fra Brorskapet. Der er hele oppbygningen av Hamas forklart. Finnes på ARK. Kom ut i fjor. Det har blitt skrevet bøker om konflikten siden 70-tallet. Et hav av konflikter lenge før Hamas var en greie. Narrativet vi velger, har alltid vært en personsak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet tirsdag kl 06:05 #484 Del Skrevet tirsdag kl 06:05 Ser ut som noen mener at det er hatefullt å konstatere at Hamas er de styrende myndigheter på gaza, og at Hamas også styrer fex med helse der. (For all del: Hamas gjør sikkert også mye bra ting! To ting kan være sant osv) Da trekker man etter mitt syn begrep som hatprat og demonisering alt for langt. Jeg trodde det jeg har skrevet om Hamas i mine siste poster var allment kjent og ukontroversielt? Der noen ser demonisering, ser jeg folkeopplysning. Skal forklare: i går var jeg innom TikTok. En helt sikkert velmenende ung fyr reklamerte for spleisen sin; han skal sette opp en helseklinikk på stripa i samarbeid med «den palestinske helsemyndigheten». Hvis det er Hamas det er snakk om, er jo ikke det lurt i det hele tatt. Vet han det? Hvis jeg var mora hans, ville jeg satt stor pris på om noen kunne orientere litt om realitetene her. Nordmenn er alt for naive. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet tirsdag kl 06:10 #485 Del Skrevet tirsdag kl 06:10 Bigote skrev (5 timer siden): Skrev jeg ikke nettopp et innlegg som forklarte det problematiske med denne pollen? For å være ærlig er du den i fra Israelsk side på dette forumet som prøver å sette inn i konflikten fra et større perspektiv enn " Israel har rett og Palestina har feil". Du gir i hvert fall ikke Israel fritak for absolutt alt selv om jeg er uenig i måten du vinkler enkelte ting. Vær bias om du vil, men problemet oppstår når man kun tar til seg informasjon fra den ene siden.. Og jo.. Det forekommer demonisering av Palestinere her blant pro-israelerne som er i samme gate som FB-innleggget.. Også nedlatende holdninger i mot de som snakker i mot Israel-narrativet. Jeg blir "baksnakket" i siteringer mellom Pro-israelere som ikke kan fatte hvorfor det er mulig å være så dum og trangsynt som meg da jeg forsvarer Hamas og kjøper propaganda.. Takk for det, Bigote. Hyggelig sagt. Ja, det å få informasjon fra flere hold er utrulig viktig her. Som jeg har sagt før, det er få om noen kilder som er helt nøytrale her. Bias skinner igjennom hos nesten alle, forskere, journalister osv osv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet tirsdag kl 09:19 #486 Del Skrevet tirsdag kl 09:19 Katten.2.0 skrev (3 timer siden): Føler med deg her. Det burde være totalt unødvendig å hele tiden måtte sitere egne innlegg for å forsvare at brukere tegner karikaturer av det man skriver.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet tirsdag kl 09:51 #487 Del Skrevet tirsdag kl 09:51 Bigote skrev (31 minutter siden): Føler med deg her. Det burde være totalt unødvendig å hele tiden måtte sitere egne innlegg for å forsvare at brukere tegner karikaturer av det man skriver.. Er jo en vanesak her, dessverre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet tirsdag kl 09:52 #488 Del Skrevet tirsdag kl 09:52 Jeg så dette på Facebook, men ikke mange som har skrevet om det, men noen kilder fantes: https://www.cufi.org.uk/news/palestinians-use-photo-of-american-actress-for-fake-doctor-story/ Er jo tragikomisk hvordan de kan holde på. Den fiktive Izzy Steven fra Grey’s Anatomy er i følge palestinerne en fransk lege som kommer til Gaza. De gikk senere ut og beklaget, og sa de var opptatt av å poste om sannheten. Ja, når de blir tatt, er de vel det. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet tirsdag kl 10:26 #489 Del Skrevet tirsdag kl 10:26 (endret) Bigote skrev (12 timer siden): Dette er en generalisering før du klarer å komme med gode kilder på dette.. Det at det eksisterer hat i Gaza mot Israel handler ikke KUN om at befolkningen er gjennomradikalisert av Hamas.. Israel har uten tvil indirekte drevet valgkampanje for Hamas sine anti-israelske holdninger og trigget et generelt hat mot seg selv gjennom: -Okkuperingene på Gazastripen som eksisterte i forkant av 2005 -Den kollektive avstraffelsen av Palestinere gjennom blokaden. -Nedskytningen av steinkastere -Brutale hevnangrep mot Hamas som sendte sivile i døden. Selvfølgelig finnes det radikalisme i Gaza og Hamas fronter dette, men å svartmale det palestinske samfunnet som gjennomradikalisert pga. en terrororganisasjon er en demonisering av det palestinske folket i Gaza.. (Kall det rasistisk om du vil) Faktisk var det en fraksjon av Palestinerne i Gaza som direkte deltok i angrepet.. Omfanget av de sivile som holdt gisler skulle jeg likt å se du tegnet et mer konkret bilde på.. Jeg tviler på at Hamas ville gitt gisler til personer som ikke var nært assosierte med dem selv, og jeg kan ikke se noe som tyder på at en stor andel av folket i Gaza tok del i dette.. ingenting som statistikker. 2013 poll /Palestinian territories : support for sharia law : 89% favor corporal punishments for thieves f.eks : 76% stoning as punishement for adultery : 84% death penalty for leaving Islam : 66% bad thing that law doesnt follow sharia closely : 83% suicide bombing justified : 40% necessary to believe in god to be moral : 86% suicide is immoral : 90% sex outside marriage immoral : 93% homosexuality is morally wrong : 89% must a wife always obey her husband : 87% wife allowed to divorce husband : bare 33% only Islam lead to heaven : 89% converting others is a religious duty : 82% western entertainment hurts morality : 81% nå, når man vet at vi snakker om hele Palestina og at Gaza er vanligvis mer religiøs enn West Bank, det gir deg en god oversikt over Gaza befolkning. alt kommer derfra : https://www.pewresearch.org/religion/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-overview/ Endret tirsdag kl 10:32 av NatNat 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet tirsdag kl 11:41 #490 Del Skrevet tirsdag kl 11:41 NatNat skrev (1 time siden): ingenting som statistikker. 2013 poll /Palestinian territories : support for sharia law : 89% favor corporal punishments for thieves f.eks : 76% stoning as punishement for adultery : 84% death penalty for leaving Islam : 66% bad thing that law doesnt follow sharia closely : 83% suicide bombing justified : 40% necessary to believe in god to be moral : 86% suicide is immoral : 90% sex outside marriage immoral : 93% homosexuality is morally wrong : 89% must a wife always obey her husband : 87% wife allowed to divorce husband : bare 33% only Islam lead to heaven : 89% converting others is a religious duty : 82% western entertainment hurts morality : 81% nå, når man vet at vi snakker om hele Palestina og at Gaza er vanligvis mer religiøs enn West Bank, det gir deg en god oversikt over Gaza befolkning. alt kommer derfra : https://www.pewresearch.org/religion/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-overview/ 👏 Det er mye å kritisere fundamentalistisk islam for. Det er nok her det blir problemer; folk sliter med å skille legitim kritikk av en menneskefiendtlig religiøsitet (islamismen), og kritikk av et folk bare for å eksistere (som israelerne som ble hånet på ferietur). Forskjellen blir at om jeg hadde møtt to palestinere på ferie så hadde jeg ikke tillagt dem noen av de grusomhetene Foss tilla disse israelerne, som i møtet i denne butikken var både hjelpsomme og hyggelige. De hadde ikke engang nevnt noe annet enn at de var fra Israel, og da på forespørsel. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet tirsdag kl 11:45 #491 Del Skrevet tirsdag kl 11:45 (endret) Molly85 skrev (3 minutter siden): Det er mye å kritisere fundamentalistisk islam for. Det er mye å kritisere fundamentalistisk islam for.. At det er gode mennesker blant muslimer er ikke på grunn av Islam men tross Islam. Endret tirsdag kl 11:45 av NatNat 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet tirsdag kl 13:31 #492 Del Skrevet tirsdag kl 13:31 NatNat skrev (1 time siden): Det er mye å kritisere fundamentalistisk islam for.. At det er gode mennesker blant muslimer er ikke på grunn av Islam men tross Islam. Ja, når det gjelder islam er det bedre dess mer sekulære man er. Rett og slett fordi islam er en religion som strider imot menneskerettighetene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet onsdag kl 07:17 #493 Del Skrevet onsdag kl 07:17 NatNat skrev (20 timer siden): ingenting som statistikker. 2013 poll /Palestinian territories : support for sharia law : 89% favor corporal punishments for thieves f.eks : 76% stoning as punishement for adultery : 84% death penalty for leaving Islam : 66% bad thing that law doesnt follow sharia closely : 83% suicide bombing justified : 40% necessary to believe in god to be moral : 86% suicide is immoral : 90% sex outside marriage immoral : 93% homosexuality is morally wrong : 89% must a wife always obey her husband : 87% wife allowed to divorce husband : bare 33% only Islam lead to heaven : 89% converting others is a religious duty : 82% western entertainment hurts morality : 81% nå, når man vet at vi snakker om hele Palestina og at Gaza er vanligvis mer religiøs enn West Bank, det gir deg en god oversikt over Gaza befolkning. alt kommer derfra : https://www.pewresearch.org/religion/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-overview/ Nå har jeg vel sagt i fra flere ganger at du må slutte å sitere meg uten å forholde deg til konteksten av det som blir skrevet.. Ingenting av dette avkrefter at konflikten og Israelske handlinger har hatt en stor påvirkning i på Palestineres holdninger til Israel. Ellers ville jeg tatt den pollen med en klype salt da Hamas i de siste 10 årene måtte lette på strenge religiøse restriksjoner etter missnøye og et push i fra befolkningen. Dette taler både i mot og utdaterer lenken din i stor grad.. I Gaza finnes det undertøys- butikker for kvinner og lettkledde kvinnedukker som promotererer disse.. Det finnes kirker og mennesker i Gaza har et langt mer liberalt forhold til klær enn i mange andre muslimske land.. Om Palestinere var så radikale som du påstår ville ikke dette kunne eksistert i Gaza. Fra nå av må jeg be deg om å kun sitere meg på ting du faktisk har kjennskap til.. Du kan ikke sporadisk sitte der med googlesøk som " Why is Gazans radical" å forvente at du får hele bildet i fra det første du plukker opp.. Googlesøk-kulturen her inne er rett og slett skremmende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet onsdag kl 09:28 #494 Del Skrevet onsdag kl 09:28 Bigote skrev (2 timer siden): Om Palestinere var så radikale som du påstår Jeg påstår INGENTING. Jeg gir deg statistikker. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet onsdag kl 09:55 #495 Del Skrevet onsdag kl 09:55 Bigote skrev (2 timer siden): Nå har jeg vel sagt i fra flere ganger at du må slutte å sitere meg uten å forholde deg til konteksten av det som blir skrevet.. Ingenting av dette avkrefter at konflikten og Israelske handlinger har hatt en stor påvirkning i på Palestineres holdninger til Israel. Ellers ville jeg tatt den pollen med en klype salt da Hamas i de siste 10 årene måtte lette på strenge religiøse restriksjoner etter missnøye og et push i fra befolkningen. Dette taler både i mot og utdaterer lenken din i stor grad.. I Gaza finnes det undertøys- butikker for kvinner og lettkledde kvinnedukker som promotererer disse.. Det finnes kirker og mennesker i Gaza har et langt mer liberalt forhold til klær enn i mange andre muslimske land.. Om Palestinere var så radikale som du påstår ville ikke dette kunne eksistert i Gaza. Fra nå av må jeg be deg om å kun sitere meg på ting du faktisk har kjennskap til.. Du kan ikke sporadisk sitte der med googlesøk som " Why is Gazans radical" å forvente at du får hele bildet i fra det første du plukker opp.. Googlesøk-kulturen her inne er rett og slett skremmende. Når ble klesbutikker et uttrykk for hvor liberalt et samfunn er? Du klager på Natnats kilder, uten å komme med en eneste selv. Det er stor enighet om at palestinerne lever under radikal islam. Det samme gjør de i Iran. https://www.amnesty.org/en/location/middle-east-and-north-africa/middle-east/palestine-state-of/report-palestine-state-of/ Women’s and girls’ rights «Women still did not have equal rights to men in personal status law, which continued to be subject to religious law. According to the Palestinian Central Bureau of Statistics, 59% of married women and girls experienced violence at the hands of their partner, and the Women’s Centre for Legal Aid and Counselling expected the numbers for 2023 to rise due to conflict and deprivation. Less than 2% of survivors complained to the police, and of those cases, 40% were investigated, according to the Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and Democracy.» Legg merke til at også «girls» er «married». Grunnleggende rettigheter for kvinner og barn mangler der. Vold og voldtekt i ekteskapet er innenfor. Barneekteskap, som også er typisk for fundamentalistisk islam, er det mye av. Å hevde, slik du gjør, at Hamas har roet ned etter påtrykk fra egen befolkning faller på sin egen urimelighet, all den tid all opposisjon blir slått hardt ned på, som med de som protesterte i gatene nå nylig. De ble utsatt for tortur, og levert på døren til familien sin, døende. 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet onsdag kl 10:07 #496 Del Skrevet onsdag kl 10:07 (endret) Bigote skrev (3 timer siden): Nå har jeg vel sagt i fra flere ganger at du må slutte å sitere meg uten å forholde deg til konteksten av det som blir skrevet.. I Dette betyr ingenting og er som vanlig noe du skriver for å avlede diskusjon. Det er noe som du gjør ofte forresten. Husk at når jeg svarer dine påstander, svarer jeg ikke kun for din skyld. Svarer til alle som leser ditt inlegg og kommer med motargumenter. Endret onsdag kl 10:18 av NatNat 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet onsdag kl 10:21 #497 Del Skrevet onsdag kl 10:21 Molly85 skrev (25 minutter siden): Når ble klesbutikker et uttrykk for hvor liberalt et samfunn er? Du klager på Natnats kilder, uten å komme med en eneste selv. Det er stor enighet om at palestinerne lever under radikal islam. Det samme gjør de i Iran. https://www.amnesty.org/en/location/middle-east-and-north-africa/middle-east/palestine-state-of/report-palestine-state-of/ Women’s and girls’ rights «Women still did not have equal rights to men in personal status law, which continued to be subject to religious law. According to the Palestinian Central Bureau of Statistics, 59% of married women and girls experienced violence at the hands of their partner, and the Women’s Centre for Legal Aid and Counselling expected the numbers for 2023 to rise due to conflict and deprivation. Less than 2% of survivors complained to the police, and of those cases, 40% were investigated, according to the Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and Democracy.» Legg merke til at også «girls» er «married». Grunnleggende rettigheter for kvinner og barn mangler der. Vold og voldtekt i ekteskapet er innenfor. Barneekteskap, som også er typisk for fundamentalistisk islam, er det mye av. Å hevde, slik du gjør, at Hamas har roet ned etter påtrykk fra egen befolkning faller på sin egen urimelighet, all den tid all opposisjon blir slått hardt ned på, som med de som protesterte i gatene nå nylig. De ble utsatt for tortur, og levert på døren til familien sin, døende. Det er forresten godt mulig at man finner vestlig klær til damer der.. Det finnes også i Saudi Arabia. Damene bruker disse klær kun hjemme når bare mannen er til stede eller kun med venniner (og hjemme selfølgelig...) 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet onsdag kl 10:28 #498 Del Skrevet onsdag kl 10:28 NatNat skrev (2 minutter siden): Det er forresten godt mulig at man finner vestlig klær til damer der.. Det finnes også i Saudi Arabia. Damene bruker disse klær kun hjemme når bare mannen er til stede eller kun med venniner (og hjemme selfølgelig...) Ja, og selv under burka trenger man bh og underbukser, så den tråden var vel lang å strekke. Så lenge hår, håndledd og ankler er tildekket kan de vel gå med hva de vil. Vestlige klær eller annet. Poenget mitt var at klesbutikker for kvinner ikke er et argument sånn som det ble brukt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet onsdag kl 10:33 #499 Del Skrevet onsdag kl 10:33 NatNat skrev (På 8.4.2025 den 12.26): ingenting som statistikker. 2013 poll /Palestinian territories : support for sharia law : 89% favor corporal punishments for thieves f.eks : 76% stoning as punishement for adultery : 84% death penalty for leaving Islam : 66% bad thing that law doesnt follow sharia closely : 83% suicide bombing justified : 40% necessary to believe in god to be moral : 86% suicide is immoral : 90% sex outside marriage immoral : 93% homosexuality is morally wrong : 89% must a wife always obey her husband : 87% wife allowed to divorce husband : bare 33% only Islam lead to heaven : 89% converting others is a religious duty : 82% western entertainment hurts morality : 81% nå, når man vet at vi snakker om hele Palestina og at Gaza er vanligvis mer religiøs enn West Bank, det gir deg en god oversikt over Gaza befolkning. alt kommer derfra : https://www.pewresearch.org/religion/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-overview/ Dette er også en statistikk: Anntall drepte siden 7. oktober: 62,614 Palestinere 1,139 Israelere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet onsdag kl 10:36 #500 Del Skrevet onsdag kl 10:36 (endret) Stonegiant skrev (2 minutter siden): Dette er også en statistikk: Anntall drepte siden 7. oktober: 62,614 Palestinere 1,139 Israelere ja og ?? Israelere har bomberom, enkelte Palestiner gidder ikke å flytte seg t.o.m når de får varsel... hva kan man si.. og 62000++ palestiner betyr ikke at alle er siviler Endret onsdag kl 10:36 av NatNat 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå