Gå til innhold

Til alle som mener at det er Israels skyld at Gaza lider......

Sportydame

Anbefalte innlegg

Duraton skrev (43 minutter siden):

Dette handler om okkupasjon. Ifølge folkeretten så tilhører Vestbredden Israel, og er derav ikke ett okkupert område, så argumentet om okkupasjon må bevises.

Kan du referere til den delen av folkeretten som legitimerer bosettningene til Israel?

Her fremstår det som du ikke engang leste artikkelen da du ikke argumentere i mot noe av det som ble skrevet. 

Det virker som om du tolker din egen versjon av folkeretten for å gi Israel fritak for sine militære tilstedeværelse på palestinske terretorier. Samtidig legitimerer en etnisk rensing ved bruk vold mot palestinere som bodde på det israelske terretoriet på VB i frafør.. Det eksisterer ingen konvensjoner som støtter dette, og det fremstår som du har missforstått totalt hvordan situasjon på Vestbredden er.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Molly85 skrev (18 timer siden):

Nei. Det finnes ikke noen konklusjon på at det er folkemord. 

Trenger du en konklusjon på folkemord? Det tar år I rettsgang, men en hel verden kaller det et folkemord fordi det er det. 

Netanyahu er ikke på arrestasjon listen fordi han ikke er kriminell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (9 timer siden):

Skoler, sykehus og plasser av religion er lovlige mål i det dem blir brukt til militært formål. 
Og ja, at dem sprenger sivile hjem som har blitt brukt av khamas er fult lovlig og i orden. 
Kom gjerne med bevis på at Israel som stat bryter en konvensjon. Jeg blir ikke å holde pusten.

Like mye som jeg holder pusten for bevis at det er militære mål. 

Men i følge det Israels samfunnet og selvmotsigende sionister finnes det ikke uskyldige Palestinere. 

Eneste forklaring de har på 30 barn i minuttet, skarpskudd i hoder på barn og det startet ikke 7 oktober.  IDF har hatt sport i å skyte ubevepnet barn og sivile siden tidenes morgen.  De er bare nå grotesk i sine handlinger.  

Om du ikke tror meg, tro "braking the silence " tidligere IDF soldater som uttaler seg om ordre og konsensus til det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (1 time siden):

Trenger du en konklusjon på folkemord? Det tar år I rettsgang, men en hel verden kaller det et folkemord fordi det er det. 

Netanyahu er ikke på arrestasjon listen fordi han ikke er kriminell. 

Nei, det finnes kriterier for å kalle noe folkemord, så det stemmer ikke. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (7 timer siden):

Om du tar en titt på de ulovlige bosetningene i relasjon med Geneve-konvensjonene så tror jeg du selv med litt innsats klarer å finne bevisene du selv leser etter.. 

Den ene siden, skyter raketter utelukkende mot sivile mål, for faen i om de slår ned på egen sivilbefolkning. De massakrerer, voldtar og kidnappet spedbarn, og eldre mennesker.

Den andre siden bygger boliger til sin egen befolkning i sin egen ørken. FN sier det ikke er deres ørken, men dog, de bygger boliger til sivile, og rettslig status er ikke alle enige om. Ikke engang dommere i ICJ er ikke enige. 

Og man velger å ha fokus på brudd på Genève konvensjonen så for guds skyld, boligbyggere er de man må konsentrere seg om. Ikke jihadistene som dreper, stjeler, voldtar og kidnapper. 

For de andre de bygger hus å bo i i en ørken. En ørken som mange i verden mener bør være et jødefritt område 🤔

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (28 minutter siden):

Den ene siden, skyter raketter utelukkende mot sivile mål, for faen i om de slår ned på egen sivilbefolkning. De massakrerer, voldtar og kidnappet spedbarn, og eldre mennesker.

Den andre siden bygger boliger til sin egen befolkning i sin egen ørken. FN sier det ikke er deres ørken, men dog, de bygger boliger til sivile, og rettslig status er ikke alle enige om. Ikke engang dommere i ICJ er ikke enige. 

Og man velger å ha fokus på brudd på Genève konvensjonen så for guds skyld, boligbyggere er de man må konsentrere seg om. Ikke jihadistene som dreper, stjeler, voldtar og kidnapper. 

For de andre de bygger hus å bo i i en ørken. En ørken som mange i verden mener bør være et jødefritt område 🤔

Det fremstår som du egentlig ikke har kjennskap til kontroversene på Vestbredden. De ulovlige bosetningene er problematiske i seg selv, men okkuperingen av palestinske hjem og landsbygder, volden og ekstremismen fra Israelsk sideblir hele tiden feid under teppet av de med det holdningene: " Israel kan ikke gjøre feil". Selv om dette kontinuerlig har skjedd de siste 60 årene.. 

Å diskutere Vestbredden med et utangspunkt i : " Israel er vernet av folkeretten, og de har egentlig aldri gjort mer enn å bygge hus i ørkenen".. blir både fordummende, historieløst og vitner om en ekstrem fortrengningsevne... Hele Vestbredden er ikke bestående av ørken engang..

Dette er en artikkel i fra VG og en BBC-dokumentar i fra VB så dere kanskje kan få utfordret biaset deres.

https://www.vg.no/nyheter/i/o3kayj/palestinere-paa-vestbredden-de-rev-av-oss-klaerne

En BBC dokumentar.

Endret av Bigote
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bigote skrev (2 timer siden):

Kan du referere til den delen av folkeretten som legitimerer bosettningene til Israel?

Her fremstår det som du ikke engang leste artikkelen da du ikke argumentere i mot noe av det som ble skrevet. 

Det virker som om du tolker din egen versjon av folkeretten for å gi Israel fritak for sine militære tilstedeværelse på palestinske terretorier. Samtidig legitimerer en etnisk rensing ved bruk vold mot palestinere som bodde på det israelske terretoriet på VB i frafør.. Det eksisterer ingen konvensjoner som støtter dette, og det fremstår som du har missforstått totalt hvordan situasjon på Vestbredden er.

Premisset for artikkelen er at Israel er på okkupert land. 
Okkupert ifra hvem?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamas har nå identifisert 50 021 av de drepte i Gaza. I alderen 13-55 år er over 70% av de drepte menn. Det at andelen menn øker allerede fra 13 års alder kan tyde på en mer utstrakt bruk av barnesoldater hos Hamas. 
https://www.yahoo.com/news/hamas-quietly-drops-thousands-deaths-122557133.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAHAJ2GnnEWqH6BGiY7NI2gTZ4dvb9GxitmPrINZDCLuzinbuRRFSh0yfACBxOcvY8VODv0xEta3zcVL13z1R-DnICuMrEr0av2PnbdQJVphbgDzks3DDB8vGdbJCQ4kxaCnXSdJFjBwW3u7h37VotOwcQJXDq3GSFr0oXxRICHuP

Det som i alle fall kan legges helt dødt er påstanden om at 70% av de drepte er kvinner og barn. Hamas har identifisert alle utenom et par hundre og tallene er ikke i nærheten. Mon tro om norsk media vil rapportere det? Det eneste jeg kan huske å ha lest i norsk media er 70% kvinner og barn - det til tross for at Hamas sine tall i lang tid heller ikke har vist det. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (1 minutt siden):

Premisset for artikkelen er at Israel er på okkupert land. 
Okkupert ifra hvem?

De Palestinske familiene som hadde hjemmene sine der og de Palestinske samfunnene som eksisterte i fra før av.  Anbefaler deg å sette deg litt inn i den egentlige grunnen til hvorfor at det har vært så mye bråk rundt Israel på VB.

Ellers så klarte du ikke å forsvare hvorfor ikke IDF trakk seg ut av de palestinske territoriene som avtalt da det var DU som dro opp Oslo-avtalen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (2 minutter siden):

De Palestinske familiene som hadde hjemmene sine der og de Palestinske samfunnene som eksisterte i fra før av.  Anbefaler deg å sette deg litt inn i den egentlige grunnen til hvorfor at det har vært så mye bråk rundt Israel på VB.

Ellers så klarte du ikke å forsvare hvorfor ikke IDF trakk seg ut av de palestinske territoriene som avtalt da det var DU som dro opp Oslo-avtalen. 

VB og Gaza var vel opprinnelig ikke en del av Israel ved opprettelsen i 48. Tilhørte hhv Jordan og Egypt?

I 67, 6-dagerskrigen. Israel angrep flyflåten til Nasser i det de kalte et forebyggende angrep og kom i krig med Egypt, Jordan og Syria. 

Her erobret Israel VB, øst-Jerusalem Gaza og Golan-høydene fra disse tre landene. Golan er annektert av Israel. 
Slik jeg har forstått det, ønsker ikke Jordan og Egypt å få tilbake hhv VB og Gaza?

Glemte å skrive at Israel i samme krig også okkuperte Sinai-halvøya, men denne ble gitt tilbake til Egypt i forb med en fredsavtale. 

Nå er ikke jeg en ekspert på folkerett, men er ikke greia at det er en konsensus om at Israel okkuperer territorier på VB som er planlagt å bli en fremtidig palestinsk stat, og at det er derfor bosetningene er så problematiske?

Et jævla surr dette. Jeg kan godt være enig i at bosetningene er problematiske, og da især settler-bandittene. Samtidig skjønner jeg også at Israel er skeptisk til en palestinsk stat, all den tid vi vet at utrolig mange palestinere ser på HELE Israel som okkupert fra de. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (18 minutter siden):

Svaret på det er vel at den 2.intifadaen begynte rett etter at Oslo-avtalen ble underskrevet. 
Rettelse: en israelsk ekstremist myrdet et to-sifret antall muslimer mindre enn et halvt år etter underskrivelsen. 
Palestinske grupper startet etter det disse selvmordsangrepene og bussbombingene. 
Det er hvertfall det Wikipedia hevder som årsak til at avtalen dessverre strandet. Så det jeg skrev over ble litt feil.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Oslo_Accords

Endret av Bacteria
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (1 time siden):

Men dem har ingen tilstedeværelse i de områdene hvor det er pal-arabisk selvstyre. Så Oslo avtalen er overholdt.

Og pal-araberne var ikke en stat med eierskap over vestbredden. 
Det var Jordan.

Endret av Duraton
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palestina-arabere het det da jeg begynte å følge med på konflikten da jeg var barn på 70-tallet. Etterhvert ble begrepet palestinere implementert som betegnelsen på arabere i motstand mot Israel. Hva araberne, beduinene, druserne ol som ble innenfor Israel proper og utgjør 20% av befolkningen kaller seg, er jeg usikkerpå. Yosef Haddad kaller seg vel for israeler og jeg har hørt en ganske gripende beskrivelse fra ham om hva som skjedde da Israels hær kom til gården deres i 48.
«I am not gonna fight you but i am not gonna move»

Det er verd å merke seg at han mener vi ikke bør bytte ut begrepet palestiner med palaraber. Husker ikke begrunnelsen hans, men han sa det i Beckheims podcast. 
Før Israel ble opprettet kaltes alle som bodde i området palestinere. 

Endret av Bacteria
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (16 minutter siden):

Det er verd å merke seg at han mener vi ikke bør bytte ut begrepet palestiner med palaraber. Husker ikke begrunnelsen hans, men han sa det i Beckheims podcast. 
Før Israel ble opprettet kaltes alle som bodde i området palestinere. 

Greit nok at man kalte det Palestina-araber, men gud jeg skulle sett kilder på at Pal-araber har vært et seriøst utrykk som har blir brukt..

I konteksten der "Pal" har blitt brukt i denne diskusjonen har jeg kun sett det i kontekst med en negativ fremstilling av de som ikke støtter Israel.. Mvh en som har blitt kalt pro-pal'er titalls ganger i sinte innlegg fra Israelvenner her så ikke skyt meg om jeg mener at bruken av dette er verken er positivt eller nøytral ladet.

Ellers må jeg legge til at aksepten for et rasefokus i språket vårt var litt annerledes på 70-tallet i sammenlikning med i dag. Personlig bruker jeg ikke automatisk "jøder" om israelere fordi jeg har aldri møtt en Israeler som har referert til seg selv i forhold til rase på samme måte som jeg ser brukere her referer til dem... (Jeg sier ikke nødvendigvis at det er galt å bruke begrepet "Jøde" i alle kontekster, men at de fleste gangene dette brukes er det totalt unødvendig)

Endret av Bigote
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (51 minutter siden):

Greit nok at man kalte det Palestina-araber, men gud jeg skulle sett kilder på at Pal-araber har vært et seriøst utrykk som har blir brukt..

I konteksten der "Pal" har blitt brukt i denne diskusjonen har jeg kun sett det i kontekst med en negativ fremstilling av de som ikke støtter Israel.. Mvh en som har blitt kalt pro-pal'er titalls ganger i sinte innlegg fra Israelvenner her så ikke skyt meg om jeg mener at bruken av dette er verken er positivt eller nøytral ladet.

Ellers må jeg legge til at aksepten for et rasefokus i språket vårt var litt annerledes på 70-tallet i sammenlikning med i dag. Personlig bruker jeg ikke automatisk "jøder" om israelere fordi jeg har aldri møtt en Israeler som har referert til seg selv i forhold til rase på samme måte som jeg ser brukere her referer til dem... (Jeg sier ikke nødvendigvis at det er galt å bruke begrepet "Jøde" i alle kontekster, men at de fleste gangene dette brukes er det totalt unødvendig)

Joda, ser den. Jeg mente egentlig å skrive Palestina-araber, men ble litt lat…Skriver det fullt ut lenger opp i teksten. 
Selv reagerer jeg negativt på ordet sionist, i alle fall når det skrives med z. Det brukes oftest nedsettende om israelere/ jøder/ andre som støtter Israel sauset sammen i en eneste stor gruppe. 
Har du sett den israelske serien Fauda? Er på Netflix. Serien er laget fra et israelsk POV, så disclaimer for det, men mange i den arabiske verden liker også serien fordi palestinere og israelere får tilnærmet lik skjermtid og palestinerne fremstilles som mennesker med egne motivasjoner. Særlig blir det sterke familie- og ættefokuset satt i lys, noe som kan minne om noe som var vanlig her også for noen hundreår siden.

Hvertfall, om palestinske terrorister skal omtale israelere i serien bruker de enten ordet jøde eller ordet sionist. Det er helt tilfeldig hvilket ord som brukes, ser det ut til. 

Igjen, dette er bare en observasjon. Er klar over at en tv-serie laget av en israelsk stasjon ikke kan brukes som bevis for noe, men denne ordbruken mistenker jeg er spot on. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meget bra av Svein Røgeberg om den ideologiske bakgrunnen bak islam-venstre, her slik det har manifestert seg på amerikanske universiteter. 
Han burde kanskje dradd inn postmodernisme også, men det er jo det han beskriver. 

https://subjekt.no/2025/04/03/dette-handler-ikke-bare-om-palestina/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR068gqHMT7eD9RjIp3Wuvh1KASpCCF9FSemSv5hgcRlMIoyaetEYxj1Fac_aem_vboJQl-4JIyF7pgkXVob1Q

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (21 timer siden):

Nei, det finnes kriterier for å kalle noe folkemord, så det stemmer ikke. 

Ja og Israel sjekker av alt på listen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (3 timer siden):

Joda, ser den. Jeg mente egentlig å skrive Palestina-araber, men ble litt lat…Skriver det fullt ut lenger opp i teksten. 
Selv reagerer jeg negativt på ordet sionist, i alle fall når det skrives med z. Det brukes oftest nedsettende om israelere/ jøder/ andre som støtter Israel sauset sammen i en eneste stor gruppe. 
Har du sett den israelske serien Fauda? Er på Netflix. Serien er laget fra et israelsk POV, så disclaimer for det, men mange i den arabiske verden liker også serien fordi palestinere og israelere får tilnærmet lik skjermtid og palestinerne fremstilles som mennesker med egne motivasjoner. Særlig blir det sterke familie- og ættefokuset satt i lys, noe som kan minne om noe som var vanlig her også for noen hundreår siden.

Hvertfall, om palestinske terrorister skal omtale israelere i serien bruker de enten ordet jøde eller ordet sionist. Det er helt tilfeldig hvilket ord som brukes, ser det ut til. 

Igjen, dette er bare en observasjon. Er klar over at en tv-serie laget av en israelsk stasjon ikke kan brukes som bevis for noe, men denne ordbruken mistenker jeg er spot on. 

Personlig bruker jeg aldri utrykket "sionist" fordi jeg føler at utrykket har blitt dratt ut av kontekst i et polarisert forsøk på å å tegne et negativt bildet av alle Israelere. Jeg tar avstand i fra mange polariserende generaliseringer i denne debatten. "Terrorsympatisør" blir dratt ut av kontekst for å svartmale Israelkritikere, og jeg har sluttet å diskutere med brukere som tyr til denne retorikken mot meg selv.  Her syntes jeg egentlig enkelte burde gå i seg selv, og tenke over hvor grovt personangrep det er å assosiere folk som ikke er enige med deg med Hamas-terrorister etter 7. oktober. Dette skulle jeg ønske moderatorene også kunne tenkt over da dette erhets av meningsmotstandere.

At krenkede utrykk blir brukt i mot Israelere fra Palestinere er forståelig når du ser på manifestasjonen konflikten har gjort på kulturen i Palestina... Bildet er faktisk mer nyansert enn " Leste dere hva denne Palestineren sa om Israelere!!!"

Når enkelte her referer til statistikken: "70% av Palestinere i Gaza støtter Hamas", så sliter enkelte å trekke inn nyanser i forhold til denne ( Som for øvrig var en svak poll i fra Hamas-kontrollerte Gaza som ble tatt i konteksten av at Israelske raketter regnet inn over befolkningen som om ikke dette hadde påvirkning. For meg er det helt fjernt at enkelte velger å legge så mange aksjer i denne når selv ikke Israelske myndigheter validerer troverdigheten til den.)

Når det kommer til Vestbredden ble det rapportert om at nesten 5000 palestinere har blir fordrevet i fra hjemmene sine  og tusenvis av palestinske kontruksjoner har blitt ødelagt siden krigen startet. Argumentet om at Israel kun bosetter seg i ørkenen latterlig, og selv mange av disse bosetningene er uautoriserte i fra Israel side også. De får fremdeles vern av de mer høyre-radikale partiene i Israel. Vestbredden i forhold til internasjonal lov er ikke svart/hvitt i alle tilfeller, men måten en del av bosetterne har opptrådd på har virkelig ødelagt Israels rykte internasjonalt over mange tiar.. Det er nok ikke kun et fåtall som deltar i disse okkupasjonene av Palestinske hjem når man ser på rapportene. Det problematiske er at IDF stadig blir knyttet til disse og myndighetene gjør minimalt for å stoppe det... På VB er det kontrollstasjoner der palestinere må vente i timer på å komme igjennom i et tiltak mot terror, i mens Israelske okkupanter med sine våpen blir fritatt i fra dette og kan kjøre rett forbi. 

Endret av Bigote
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...