Bacteria Skrevet 26. mars #341 Del Skrevet 26. mars NatNat skrev (46 minutter siden): jeg er bare SÅ enig ! Palestina fetisj indeed. Har aldri forstått det, det er nesten som mange har fått en brikke implantert i hodet som sier "fri Palestina" Enig med hun norsk-israeleren som er styreleder i DMT (Shira Beck?) Hun er i likhet med meg ikke religiøs. Det er vel ikke du heller, @NatNat? Hvis jeg har forstått deg riktig… Men ja… hva var det hun sa… hun satte perfekt ord på tankene mine: Dette er ikke normalt. Det er et hat så irrasjonelt at det unndrar seg vanlige forklaringsmodeller. Om jeg var religiøs hadde jeg kanskje kunnet brukt ordet demonisk. Så er nesten halvveis fristet til å tenke at det er noe metafysisk her, likevel. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 26. mars #342 Del Skrevet 26. mars Molly85 skrev (1 time siden): Ja, jeg har kjøpt meg ✡️ smykke. Men er nå litt usikker på om jeg tør å gå med den. Jeg har barn, og jeg har sett hvordan folk har blitt angrepet. Skummelt når folk blir sånne godhetsposører på steroider. Som om å angripe den ene siden (gjerne helt uskyldige jøder, som han rabbien som gikk på gata med 9-åringen sin), han hadde ikke en ting å gjøre med krigen i Israel. Det er så lite logikk og så mye følelser og hat, samtidig som de føler de er «på rett side av historien». Jeg har hørt mange podcaster med jøder nå siste tiden, og jeg er så imponert over hvor mye de (jeg har hørt på) velger godhet og forståelse, dialog og rasjonalitet. De snakker om at vi kan ikke velge hatet osv. Selv prøver jeg å gjøre det jeg kan for å støtte opp mot antisemittisme. Jeg er meldt inn der det går an, og støtter med litt penger. Samt følger mange i SoMe. Men jeg har ikke postet noe om synspunktene mine. Men sånn som folk holder på, så frister det litt. Jeg synes det var så lavmåls med buing under nasjonalsangen til Israel under landskampen i går. Som om de fotballspillerne har gjort noe galt. Og vakre Juval som overlevde Nova og representerer dem under Eurovision. De andre deltakerne er skikkelig stygge med henne og stenger henne ut. Det er så spesielt at en så stor andel av vesten er så enige om å være på side med islamister. Håper folk snart får opp øynene. De er bare misunnelige. Den israelske hymnen er kanskje den vakreste i verden i sin sørgmodighet. Og det har jeg ment siden jeg var barn. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 26. mars #343 Del Skrevet 26. mars Bacteria skrev (Akkurat nå): Enig med hun norsk-israeleren som er styreleder i DMT (Shira Beck?) Hun er i likhet med meg ikke religiøs. Det er vel ikke du heller, @NatNat? Hvis jeg har forstått deg riktig… Men ja… hva var det hun sa… hun satte perfekt ord på tankene mine: Dette er ikke normalt. Det er et hat så irrasjonelt at det unndrar seg vanlige forklaringsmodeller. Om jeg var religiøs hadde jeg kanskje kunnet brukt ordet demonisk. Så er nesten halvveis fristet til å tenke at det er noe metafysisk her, likevel. Nei, er stor sett atheist men litt åpent for Buddhism 😄 Rart at du sier dette ! Fordi det har jeg sagt og tenkt mange ganger også : hvis jeg var troende, jeg ville kalle det demonisk !! er så glad å høre det er ikke bare meg ! 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 26. mars #344 Del Skrevet 26. mars NatNat skrev (Akkurat nå): Nei, er stor sett atheist men litt åpent for Buddhism 😄 Rart at du sier dette ! Fordi det har jeg sagt og tenkt mange ganger også : hvis jeg var troende, jeg ville kalle det demonisk !! er så glad å høre det er ikke bare meg ! Ja, jeg grøsset nesten når hun sa dette. Hun er en usedvanlig klok dame. Beckheim hadde en podcast i fjor høst der han hadde samlet fire jøder rundt et bord, hun sa flere fine ting der. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 26. mars #345 Del Skrevet 26. mars NatNat skrev (1 minutt siden): Nei, er stor sett atheist men litt åpent for Buddhism 😄 Rart at du sier dette ! Fordi det har jeg sagt og tenkt mange ganger også : hvis jeg var troende, jeg ville kalle det demonisk !! er så glad å høre det er ikke bare meg ! Ikke noen grunn til at jødene skal leve og være ledende innen forskning, teknologi etc. Det er 100% noe større enn dem som har hånden sin over dem. Alle som har prøvd å nedkjempe dem oppigjennom er borte. Jødene består😁🥳🇮🇱 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 26. mars #346 Del Skrevet 26. mars Bacteria skrev (4 minutter siden): Ja, jeg grøsset nesten når hun sa dette. Hun er en usedvanlig klok dame. Beckheim hadde en podcast i fjor høst der han hadde samlet fire jøder rundt et bord, hun sa flere fine ting der. Det høres nok absurd ja men det er en sterk følelse .. at noe er galt her, at mennesker opptrer på en rar måte, at det er noe mørkt og ondt bak.. Jeg har sagt det før, jeg føler ofte at jeg har hoppet i en parallel verden nesten lik min gamle men ikke helt... If that makes any sense.. Natta. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motstrømmen Skrevet 28. mars #347 Del Skrevet 28. mars NatNat skrev (På 24.3.2025 den 13.20): Det vet jeg i hverfall.. kansje du skulle fortelle det til Hamas og venner : "In its 1988 charter, Hamas maintained that Palestine is an Islamic homeland that can never be surrendered to non-Muslims and that waging holy war to wrest control of Palestine from Israel is a religious duty for Palestinian Muslims." Months after one such hard-liner, Yahya Sinwar, became the local leader of Hamas in the Gaza Strip (2017–24), he stated in a roundtable discussion with young Gazans: “Gone is the time in which Hamas discussed recognition of Israel. The discussion now is about when we will wipe out Israel.” KILDE : https://www.britannica.com/topic/Hamas Det er mennesker som har vokst opp foreldreløse ,statløse og okkupert under apartheid system under aldri endt Nakba, endeløse angrep fra Israel ,daglig terror fra militær makt og du lurer på hvordan kan de ha lyst å ta tilbake sitt land og være fri fra de som stjal deres hjem? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 28. mars #348 Del Skrevet 28. mars Motstrømmen skrev (2 timer siden): Det er mennesker som har vokst opp foreldreløse ,statløse og okkupert under apartheid system under aldri endt Nakba, endeløse angrep fra Israel ,daglig terror fra militær makt og du lurer på hvordan kan de ha lyst å ta tilbake sitt land og være fri fra de som stjal deres hjem? Det er jo de selv som terroriserer Israel, med gjentatte missiler. Mens Israel bruker energi på å utdanne folket sitt bruker palestinerne all tid og penger på å lære unger opp til å hate Israel. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motstrømmen Skrevet søndag kl 13:58 #349 Del Skrevet søndag kl 13:58 Molly85 skrev (På 28.3.2025 den 16.35): Det er jo de selv som terroriserer Israel, med gjentatte missiler. Mens Israel bruker energi på å utdanne folket sitt bruker palestinerne all tid og penger på å lære unger opp til å hate Israel. De har ganske høy utdannelse i Palestina og de fleste kan flere språk. De er ikke lært til å hate. Men kan ikke si det samme om hva barn av Israel lærer. Spesielt bosettere,de er mest hjernevasket sekt som finnes. Tenker at du ikke har snakket med en eneste palestiner i ditt liv. Synd, for de er virkelig reflektert og mer nyansert enn meg. Klart at når de daglig terroriserest av IDF og bosettere så kan man ikke ungå at motstand som oppstår i ulike grupper drar styrken ut av hat og misnøye mot okkupasjon makt og deres politikk for å utrydde de og undertrykke de videre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet søndag kl 14:10 #350 Del Skrevet søndag kl 14:10 (endret) Det er ekstremt forstyrrende å se eksempler på IDF-soldater som kler seg i undertøyet til Palestinske kvinner og tar tulleselfier med krigsfanger som er bundet fast . Eksempler som dette har kommet ut gjennom hele krigen.. At radikalisme gjennomsyrer IDF er det liten tvil om, og det er på tide at de israelske myndighetene får en slutt på dette. Endret søndag kl 14:11 av Bigote 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet søndag kl 14:15 #351 Del Skrevet søndag kl 14:15 Motstrømmen skrev (11 minutter siden): De har ganske høy utdannelse i Palestina og de fleste kan flere språk. De er ikke lært til å hate. Men kan ikke si det samme om hva barn av Israel lærer. Spesielt bosettere,de er mest hjernevasket sekt som finnes. Tenker at du ikke har snakket med en eneste palestiner i ditt liv. Synd, for de er virkelig reflektert og mer nyansert enn meg. Klart at når de daglig terroriserest av IDF og bosettere så kan man ikke ungå at motstand som oppstår i ulike grupper drar styrken ut av hat og misnøye mot okkupasjon makt og deres politikk for å utrydde de og undertrykke de videre. Ingen tvil om at palestinere ofte er både flinke og reflekterte, men vi snakker om Hamas og andre militante her nå. Du har rett i at de ekstreme bosetterne er gærne, men at barn i Israel blir opplært i hat tenker jeg du bør ha solide kilder på. Bosetterne (de ekstreme av dem) er en liten sekt i Israel, som riktignok og dessverre har fått mer og mer makt. Jeg har hatt den tvilsomme gleden av å se litt på YT om Hamas-barne-TV i tidsrommet 2007-2009, der snakker vi hat. Har jeg vært 9 år på Gaza og sett disse filmene hadde jeg også fått lyst til å bli jødedreper når jeg blir stor. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet søndag kl 14:28 #352 Del Skrevet søndag kl 14:28 Motstrømmen skrev (28 minutter siden): De har ganske høy utdannelse i Palestina og de fleste kan flere språk. De er ikke lært til å hate. Men kan ikke si det samme om hva barn av Israel lærer. Spesielt bosettere,de er mest hjernevasket sekt som finnes. Tenker at du ikke har snakket med en eneste palestiner i ditt liv. Synd, for de er virkelig reflektert og mer nyansert enn meg. Klart at når de daglig terroriserest av IDF og bosettere så kan man ikke ungå at motstand som oppstår i ulike grupper drar styrken ut av hat og misnøye mot okkupasjon makt og deres politikk for å utrydde de og undertrykke de videre. Kommer jo ikke unna at det er en god del sosiale og offisielle strukturer på plass i palestinske områder for å skape et hat mot jøder og Israel spesielt. Jeg vil dog si at mye av det eksisterende hatet har Israel skapt selv, og på en vesentlig mer effektiv måte. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet søndag kl 16:05 #353 Del Skrevet søndag kl 16:05 Motstrømmen skrev (2 timer siden): De har ganske høy utdannelse i Palestina og de fleste kan flere språk. De er ikke lært til å hate. Men kan ikke si det samme om hva barn av Israel lærer. Spesielt bosettere,de er mest hjernevasket sekt som finnes. Tenker at du ikke har snakket med en eneste palestiner i ditt liv. Synd, for de er virkelig reflektert og mer nyansert enn meg. Klart at når de daglig terroriserest av IDF og bosettere så kan man ikke ungå at motstand som oppstår i ulike grupper drar styrken ut av hat og misnøye mot okkupasjon makt og deres politikk for å utrydde de og undertrykke de videre. Da er du ikke spesielt informert, for skolebøkene i Palestina har vært fulle i svært så ekstrem retorikk i flere tiår. Småbarn læres opp til at martyrdøden er det beste du kan oppleve. Så klart blir de lært opp til å hate. Ikke bare det, de blir indoktrinert med at de ikke skal godta noe tostatsløsning, men at det eneste som er godt nok er intet Israel. Israel undertrykker ikke annet enn angrepene som kommer fra Palestinerne. All annen undertrykkelse står ideologien og Hamas for. https://www.aftenposten.no/verden/i/y3JJ9g/palestinske-skolebarn-laerer-at-martyrdoeden-er-det-viktigste-i-livet 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet søndag kl 16:18 #354 Del Skrevet søndag kl 16:18 Motstrømmen skrev (2 timer siden): De har ganske høy utdannelse i Palestina og de fleste kan flere språk. De er ikke lært til å hate. Men kan ikke si det samme om hva barn av Israel lærer. Spesielt bosettere,de er mest hjernevasket sekt som finnes. Tenker at du ikke har snakket med en eneste palestiner i ditt liv. Synd, for de er virkelig reflektert og mer nyansert enn meg. Klart at når de daglig terroriserest av IDF og bosettere så kan man ikke ungå at motstand som oppstår i ulike grupper drar styrken ut av hat og misnøye mot okkupasjon makt og deres politikk for å utrydde de og undertrykke de videre. Hvor kommer den høye utdannelsen fra, med tanke på at de «lever og har levd» i et fengsel? 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet søndag kl 16:20 #355 Del Skrevet søndag kl 16:20 (endret) Molly85 skrev (14 minutter siden): Israel undertrykker ikke annet enn angrepene som kommer fra Palestinerne Kan du forklare meg hvordan det å ta selfies med krigsfanger og å posere leende i Palestinske kvinners undertøy er å undertrykke Palestinske angrep? https://www.vg.no/stories/320895/bildene-sjokkerer Det finnes plenty flere tilsvarende bilder og eksempler i fra IDF. Endret søndag kl 16:20 av Bigote 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet søndag kl 16:23 #356 Del Skrevet søndag kl 16:23 Bigote skrev (2 minutter siden): Kan du forklare meg hvordan det å ta selfies med krigsfanger og å posere leende i Palestinske kvinners undertøy er å undertrykke Palestinske angrep? https://www.vg.no/stories/320895/bildene-sjokkerer Det finnes plenty flere tilsvarende bilder og eksempler i fra IDF. Det er alltid noen råtne epler. Dette var smakløst gjort, for all del. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet søndag kl 17:09 #357 Del Skrevet søndag kl 17:09 Molly85 skrev (50 minutter siden): Hvor kommer den høye utdannelsen fra, med tanke på at de «lever og har levd» i et fengsel? Du kan fint ta høyere utdanning i f.eks. norske og amerikanske fengsler, så de er ikke gjensidig utelukkende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet søndag kl 17:28 #358 Del Skrevet søndag kl 17:28 Bigote skrev (1 time siden): Kan du forklare meg hvordan det å ta selfies med krigsfanger og å posere leende i Palestinske kvinners undertøy er å undertrykke Palestinske angrep? https://www.vg.no/stories/320895/bildene-sjokkerer Det finnes plenty flere tilsvarende bilder og eksempler i fra IDF. Dette trekkes frem ustanselig for å diskreditere IDF og dermed Israel. Helt enig, det er uprofesjonelt og uverdig. Det bør ikke forekomme. Men det blekner i sammenligning med det som skjedde 7/10, med målrettede drap, tortur, voldtekter og seksuell mutilasjon etterfulgt av drap, kidnapping +++. Og som er dokumentert i denne rapporten utarbeidet av britiske historikere og parlamentarikere. https://www.fdd.org/analysis/2025/03/18/uk-parliament-presented-with-harrowing-report-on-hamass-october-7-atrocities/ 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet søndag kl 18:11 #359 Del Skrevet søndag kl 18:11 (endret) Bacteria skrev (44 minutter siden): Dette trekkes frem ustanselig for å diskreditere IDF og dermed Israel. Helt enig, det er uprofesjonelt og uverdig. Det bør ikke forekomme. Men det blekner i sammenligning med det som skjedde 7/10, med målrettede drap, tortur, voldtekter og seksuell mutilasjon etterfulgt av drap, kidnapping +++. Og som er dokumentert i denne rapporten utarbeidet av britiske historikere og parlamentarikere. https://www.fdd.org/analysis/2025/03/18/uk-parliament-presented-with-harrowing-report-on-hamass-october-7-atrocities/ Hvorfor går det ikke en å se på IDF uten å dysse det ned med å trekke inn Hamas? Du trenger virkelig ikke å overbevise meg om grusomhetene som skjedde den 7.oktober.. Jeg så videoene, leste artiklene, og jeg er fullt klar over hva Hamas gjorde.. Jeg snakker den sivile palestineren sin sak ved å stille meg kritisk til IDF... Ikke Hamas sin. ( At enkelte tror det ikke går an å både være i mot IDF/ISraelske myndigheter og Hamas er ikke lenger mitt problem) Det er ikke slik at Hamas grusomme handlinger forsvarer IDF sine... IDF har faktisk en ganske grumsete historie i forhold til dette, og måten myndighetene i Israel håndterer disse kontroversene er høyst kritikkverdige. De verner egne med mildere straffer eller frikjenner dem totalt.. At soldatene som tok disse selfiene ikke fikk en større smekk på fingrene enn at de ble bedt om å slutte å ta bilder er latterlig og svekker kredibiliteten til Israelske myndigheter... Det samme gjør det faktum at palestinere som deltar i anti-israel protester får strengere straffer enn en israelsk fengselsbetjent som ble funnet skyldig i å ha torturert palestinske fanger. På toppen har vi hele VB-situasjonen, men vi trenger ikke å gå videre inn på det da jeg har inntrykk av at ikke du forsvarer disse.. Endret søndag kl 18:12 av Bigote 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet søndag kl 18:16 #360 Del Skrevet søndag kl 18:16 Bigote skrev (3 minutter siden): Hvorfor går det ikke en å se på IDF uten å dysse det ned med å trekke inn Hamas? Du trenger virkelig ikke å overbevise meg om grusomhetene som skjedde den 7.oktober.. Jeg så videoene, leste artiklene, og jeg er fullt klar over hva Hamas gjorde.. Jeg snakker den sivile palestineren sin sak ved å stille meg kritisk til IDF... Ikke Hamas sin. ( At enkelte tror det ikke går an å både være i mot IDF/ISraelske myndigheter og Hamas er ikke lenger mitt problem) Det er ikke slik at Hamas grusomme handlinger forsvarer IDF sine... IDF har faktisk en ganske grumsete historie i forhold til dette, og måten myndighetene i Israel håndterer disse kontroversene er høyst kritikkverdige. De verner egne med mildere straffer eller frikjenner dem totalt.. At soldatene som tok disse selfiene ikke fikk en større smekk på fingrene enn at de ble bedt om å slutte å ta bilder er latterlig og svekker kredibiliteten til Israelske myndigheter... Det samme gjør det faktum at palestinere som deltar i anti-israel protester får strengere straffer enn en israelsk fengselsbetjent som ble funnet skyldig i å ha torturert palestinske fanger. På toppen har vi hele VB-situasjonen, men vi trenger ikke å gå videre inn på det da jeg har inntrykk av at ikke du forsvarer disse.. Er helt enig med deg i siste avsnitt. Det eneste jeg sier er at disse tøyse undertøysbildene gjør lite inntrykk når du har sett footage fra 7/10. Sånn fungerer jeg, snakker kun for meg selv. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå