Gå til innhold

Til alle som mener at det er Israels skyld at Gaza lider......

Sportydame

Anbefalte innlegg

Hamas selv beviste hvor grusomme de er 7. oktober gjennom å filme alt med gopro-kamera og så publisere det. Man trenger ikke diskutere frem og tilbake, de er mer grusomme enn naziene var under Holocaust. Det er fakta, og de har selv bevist det, så jeg og andre trenger ikke foreta oss noe. Ting som ikke stemmer kan man finne på begge sider. For eksempel dame som sitter og klemmer på et skjelett som publiseres i disse dager. Åpenbart fake news, men det er ikke Israel, så det blir ikke debunked på samme måte som når noe ikke stemmer på motsatt side. For meg er ikke én halshugd baby ok, så denne diskusjonen er bare tåpelig. Biden er uansett ikke Israel, så det har null relevans hva en dement president sa, så lenge det er blitt debunked etterpå. 

https://www.logicallyfacts.com/en/fact-check/viral-image-of-gazan-woman-holding-childs-remains-is-ai-generated

Tåpelige Pallywood strikes again. Er ikke der nok lidelse til å få tåredryppende bilder, trengs virkelig AI-genererte bilder? 

Endret av Molly85
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Molly85 skrev (2 timer siden):

Hamas selv beviste hvor grusomme de er 7. oktober gjennom å filme alt med gopro-kamera og så publisere det. Man trenger ikke diskutere frem og tilbake, de er mer grusomme enn naziene var under Holocaust. Det er fakta, og de har selv bevist det, så jeg og andre trenger ikke foreta oss noe. Ting som ikke stemmer kan man finne på begge sider. For eksempel dame som sitter og klemmer på et skjelett som publiseres i disse dager. Åpenbart fake news, men det er ikke Israel, så det blir ikke debunked på samme måte som når noe ikke stemmer på motsatt side. For meg er ikke én halshugd baby ok, så denne diskusjonen er bare tåpelig. Biden er uansett ikke Israel, så det har null relevans hva en dement president sa, så lenge det er blitt debunked etterpå. 

https://www.logicallyfacts.com/en/fact-check/viral-image-of-gazan-woman-holding-childs-remains-is-ai-generated

Tåpelige Pallywood strikes again. Er ikke der nok lidelse til å få tåredryppende bilder, trengs virkelig AI-genererte bilder? 

For en merkelig ting å si.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (14 minutter siden):

For en merkelig ting å si.

Det er fakta. Naziene prøvde å skjule det de gjorde, Hamas filmet alt med gopro, la det ut i some og skrøt av det. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (4 minutter siden):

Det er fakta. Naziene prøvde å skjule det de gjorde, Hamas filmet alt med gopro, la det ut i some og skrøt av det. 

Jeg synes det er merkelig, til dels historieløst, å påstå at Hamas er mer grusomme enn nazistene var under Holocaust. Har du ikke fått med deg torturen, eksperimentene og den industrielle slaktingen av et folk?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er merkelig, til dels historieløst, å påstå at Hamas er mer grusomme enn nazistene var under Holocaust. Har du ikke fått med deg torturen, eksperimentene og den industrielle slaktingen av et folk?

Forskjellen er at naziene hadde noe som sa dem at dette er ikke egentlig greit, så de skjulte det for samfunnet. Hamas viser det for alt og alle. De er blottet for etikk og moral. Det spesielle er at i dag kan de gjøre dette for åpent kamera, og likevel bli tatt i forsvar av sånne som pro-pal her inne.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Molly85 skrev (54 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/QM0yJQ/taliban-gjenaapner-afghanistans-ambassade-i-oslo

Taliban får åpne ambassade i Oslo… Støre-regjeringen pisser på alt som heter siviliserte vestlige verdier. 

Leste du artikkelen ? 

FØRSTE SETNING :

Sitat

Men Taliban får ikke ha ambassadør der.

Forklaring på hele saken :

Sitat

Afghanistans gjenåpning av ambassaden innebærer ikke at Norge nå oppgraderer de diplomatiske forbindelsene med Taliban-regimet, sier kommunikasjonsrådgiver Mariken Bruusgaard Harbitz i Utenriksdepartementet.

– I desember nedgraderte Norge det diplomatiske forholdet til Afghanistan, det er ingen endring på dette nå. Vi aksepterer ikke en afghansk ambassadør til Norge på grunn av menneskerettighetssituasjonen i landet. Dette er et av de sterkeste virkemidlene vi har i diplomatiet, sier hun til NTB.

– Det betyr ikke at det afghanske utenriksdepartementet ikke kan sende afghanske byråkrater på et lavere nivå for blant annet å bistå afghanere i Norge med pass og nødvendige papirer, utstede visum til hjelpearbeidere og andre mer tekniske oppgaver, legger Bruusgaard Harbitz til.

LES KILDENE FØR DERE BRUKER DEM!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (På 25.3.2025 den 12.42):

Leste du artikkelen ? 

FØRSTE SETNING :

Forklaring på hele saken :

LES KILDENE FØR DERE BRUKER DEM!!

samtidig... letet litt etter den type, Najibullah Sherkhan. Og fant lenker på engelsk... Ser ut som afghanere som har fått asyl i Norge er ikke særlig fornøyd :
https://www.afintl.com/en/202503240687

"Norway’s Embassy Transfer To Taliban Raises Mental Health Concerns For Afghan Refugees"

AFTENPOSTEN : Taliban gjenåpner Afghanistans ambassade i Oslo

https://www.aftenposten.no/verden/i/KM7z8o/taliban-gjenaapner-afghanistans-ambassade-i-oslo

LITT MER :

"Kabul Watch | Norway Becomes First European Country to Hand Over Afghan Embassy to AIG Representative The Afghan Embassy in Oslo will resume consular services on Monday, March 24, 2025, following an official decision by Norway to allow an AIG-appointed diplomat, Najibullah Sherkhan, to take charge of the mission. This marks a significant shift in European diplomatic engagement with the AIG, even though no European country has formally recognized their government since their takeover in August 2021. "

Endret av NatNat
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (11 minutter siden):

samtidig... letet litt etter den type, Najibullah Sherkhan. Og fant lenker på engelsk... Ser ut som afghanere som har fått asyl i Norge er ikke særlig fornøyd :
https://www.afintl.com/en/202503240687

"Norway’s Embassy Transfer To Taliban Raises Mental Health Concerns For Afghan Refugees"

AFTENPOSTEN : Taliban gjenåpner Afghanistans ambassade i Oslo

https://www.aftenposten.no/verden/i/KM7z8o/taliban-gjenaapner-afghanistans-ambassade-i-oslo

Poenget mitt var at dette ikke hadde noe med regjeringen å gjøre : Det at det kommer en diplomat og åpner Ambassaden for byråkratiske oppgaver, betyr ikke at de diplomatiske relasjonen mellom Norge og Afghanistan er åpnet igjen. 

Det ER en symbolhandling, men det er ikke mye vi kunne gjort for å hindre dette. 

Selvfølgelig er dette problematisk for Afghanere i Norge, men det har ingenting med Norsk politikk å gjøre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (15 minutter siden):

Poenget mitt var at dette ikke hadde noe med regjeringen å gjøre : Det at det kommer en diplomat og åpner Ambassaden for byråkratiske oppgaver, betyr ikke at de diplomatiske relasjonen mellom Norge og Afghanistan er åpnet igjen. 

Det ER en symbolhandling, men det er ikke mye vi kunne gjort for å hindre dette. 

Selvfølgelig er dette problematisk for Afghanere i Norge, men det har ingenting med Norsk politikk å gjøre.

Du trenger ikke rope. Spiller null rolle at de ikke får ha ambassadør der, hele greia er en vinn for Taliban. Symbolhandlinger betyr mye. Å anerkjenne Palestina som stat var også en symbolhandling slik ting er nå. Den hadde likevel stor betydning. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (6 timer siden):

Tja , det ser ut som Israel tenker at det er lettest å drepe hvem som helst, uansett om det er barn eller voksne, og IDF sine drapstall overgår det bestialske Hamas mangfoldige ganger.

Det er nok fakta at Hamaz og palestinerne har lidd større tap en Israel, om man teller "hode for hode". Men hadde du gitt Hamaz samme kapasitetene som IDF hadde nok tallene på drepte israelere vært enorme. Hamaz har uttalt mål å utslette Israel, og har ingen nåde med sivile (som vi så 07.10). 

Det er faktisk dumt å pisse på de som er større en deg. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (51 minutter siden):

Det er nok fakta at Hamaz og palestinerne har lidd større tap en Israel, om man teller "hode for hode". Men hadde du gitt Hamaz samme kapasitetene som IDF hadde nok tallene på drepte israelere vært enorme. Hamaz har uttalt mål å utslette Israel, og har ingen nåde med sivile (som vi så 07.10). 

Det er faktisk dumt å pisse på de som er større en deg. 

Ja, araberne har erfaringsmessig startet kriger for så å blitt furt når de innser at Israel er en svært så hard motstander. Det er inkompetansen til Hamas som gjør at de ikke har drept flere, ikke empatien. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (4 timer siden):

"the Afghan Embassy in Oslo will resume consular services on Monday, March 24, 2025, following an official decision by Norway to allow an AIG-appointed diplomat, Najibullah Sherkhan, to take charge of the mission. "

Jeg er klar over at det er kun konsulat som åpner igjen men det har nok noe med regjeringen å gjøre, noen ga tillatelse ?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NatNat skrev (4 timer siden):

Jeg er klar over at det er kun konsulat som åpner igjen men det har nok noe med regjeringen å gjøre, noen ga tillatelse ?

Ja, UD : Jeg siterte problemet :

Sitat

Afghanistans gjenåpning av ambassaden innebærer ikke at Norge nå oppgraderer de diplomatiske forbindelsene med Taliban-regimet, sier kommunikasjonsrådgiver Mariken Bruusgaard Harbitz i Utenriksdepartementet.

– I desember nedgraderte Norge det diplomatiske forholdet til Afghanistan, det er ingen endring på dette nå. Vi aksepterer ikke en afghansk ambassadør til Norge på grunn av menneskerettighetssituasjonen i landet. Dette er et av de sterkeste virkemidlene vi har i diplomatiet, sier hun til NTB.

– Det betyr ikke at det afghanske utenriksdepartementet ikke kan sende afghanske byråkrater på et lavere nivå for blant annet å bistå afghanere i Norge med pass og nødvendige papirer, utstede visum til hjelpearbeidere og andre mer tekniske oppgaver, legger Bruusgaard Harbitz til.

Det handler ikke om politikk, men hvordan verden fungerer.

(Dette ER et ekstremt stort problem : folk forstår ikke grenseoppgangene mellom politikk og forvaltning. Samme på diskusjonen om kommunepolitikeres vetorett. Man forstår ikke hvordan samfunnet vårt fungerer.

Sånn sett er du tilgitt, fordi det vil være formalforskjeller mellom Norge og Frankrike, der du antagelig fikk din samfunnsopplæring. Men vi har færre og færre i Norge som klarere forstå hvordan samfunnet vårt fungerer. Og det er et enormt politisk problem.  )

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (16 minutter siden):

(Dette ER et ekstremt stort problem : folk forstår ikke grenseoppgangene mellom politikk og forvaltning. Samme på diskusjonen om kommunepolitikeres vetorett. Man forstår ikke hvordan samfunnet vårt fungerer.

Sånn sett er du tilgitt, fordi det vil være formalforskjeller mellom Norge og Frankrike, der du antagelig fikk din samfunnsopplæring. Men vi har færre og færre i Norge som klarere forstå hvordan samfunnet vårt fungerer. Og det er et enormt politisk problem.  )

Taliban-regimet omtaler gjenåpningen av ambassaden som «en positiv utvikling», mens Afghanistan International omtaler det som «et strategisk viktig steg» for Talibans forsøk på å sikre seg internasjonal anerkjennelse.

De opplever at Norge gir Taliban anerkjennelse, mens Eide sitter på sin side og sier at «ja, vi har nedgradert diplomatien siden de bedriver menneskerettighetsbrudd, så dette er bare en person som skal jobbe med visum og sekretæroppgaver».  Norge har blitt played. Og det er flaut at Norge er først ute med dette. Vi er så opptatte av å holde oss inne med islamistene, og hva får vi? Barth-Eide får en fin stilling i FN senere. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (4 minutter siden):

Taliban-regimet omtaler gjenåpningen av ambassaden som «en positiv utvikling», mens Afghanistan International omtaler det som «et strategisk viktig steg» for Talibans forsøk på å sikre seg internasjonal anerkjennelse.

De opplever at Norge gir Taliban anerkjennelse, mens Eide sitter på sin side og sier at «ja, vi har nedgradert diplomatien siden de bedriver menneskerettighetsbrudd, så dette er bare en person som skal jobbe med visum og sekretæroppgaver».  Norge har blitt played. Og det er flaut at Norge er først ute med dette. Vi er så opptatte av å holde oss inne med islamistene, og hva får vi? Barth-Eide får en fin stilling i FN senere. 

Dett kalles politisk spinn og synliggjør forskjellen mellom den virkeligheten som EKSISTERER, og hvordan man kommuniserer virkeligheten. 

Det handler ikke om at Norge har blitt "played", det handler om at Taliban ønsker å fremstille det som de har fått gjennomført noe. og de kommuniserer det enkle faktum at de har råd til å sende en konsul til Norge. 

At jeg sier at jeg har hatt dype samtaler med Molly85 der vi har uttrykt våre dyriske følelser, kan gi et inntrykk at vi snart skal ha oss... VIRKELIGHETEN er at vi er glødene uenig. 

Nå, reelt sett, har de played seg selv ... Norge har nemlig plassert seg som en part som kan være Nøytral grunn for samtaler, og har vært det to ganger så langt. Ved å kjøre denne kommunikasjonen har de i stor grad fjernet oss som fremtidig nøytral grunn.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Druid skrev (2 minutter siden):

Dett kalles politisk spinn og synliggjør forskjellen mellom den virkeligheten som EKSISTERER, og hvordan man kommuniserer virkeligheten. 

Det handler ikke om at Norge har blitt "played", det handler om at Taliban ønsker å fremstille det som de har fått gjennomført noe. og de kommuniserer det enkle faktum at de har råd til å sende en konsul til Norge. 

At jeg sier at jeg har hatt dype samtaler med Molly85 der vi har uttrykt våre dyriske følelser, kan gi et inntrykk at vi snart skal ha oss... VIRKELIGHETEN er at vi er glødene uenig. 

Nå, reelt sett, har de played seg selv ... Norge har nemlig plassert seg som en part som kan være Nøytral grunn for samtaler, og har vært det to ganger så langt. Ved å kjøre denne kommunikasjonen har de i stor grad fjernet oss som fremtidig nøytral grunn.  

Jeg håper du har rett, og at dette er til Norges fordel. Men jeg er veldig skeptisk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (Akkurat nå):

Jeg håper du har rett, og at dette er til Norges fordel. Men jeg er veldig skeptisk. 

Vi snakker om Taliban : en kombinasjon av ekstrem Islam og ekstrem lokal klan kultur som for mange år siden ble fortalt de er rettmessig eier av Afghanistan: skepsis er ikke engang dekkende for grunnlaget av hvor problematisk dette er.

Dette er et shitshow... med diare... på en varm dag der vifta går. 

Det er bare ikke den Norske regjeringens feil.

Vi kan si det er det er en konsekvens av at vi er et demokratisk rettsystem som verdsetter en global verdensordning, men hvis vi problematiser DET, må vi samtidig annerkjenne at de har en rett til hva de gjør.

At dette er helt OK.

Og da ville de hatt en Ambasadør på vei til Kongen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (58 minutter siden):

så.. i andre ord, Afghanistan kan sende folk på sin ambassade t.o.m om den er i Norge ? Er det mulig i det hele tatt å stenge en ambassade fra et viss land ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (8 minutter siden):

så.. i andre ord, Afghanistan kan sende folk på sin ambassade t.o.m om den er i Norge ? Er det mulig i det hele tatt å stenge en ambassade fra et viss land ?

Jepp.

Rent formelt stenger du en Ambasade når du kaster ut ambassadøren... og du kan kaste ut medlemmer av ambassaden basert på relativt tynt grunnlag.  Vi gjør det jevnlig. 

Men ambassaden som juridisk  enhet forblir. Det skal mere til for å faktisk stenge tilgangen til ambassaden, og ambassaden er afghansk rettsområde. Vi ville måtte slutte å anerkjenne Afghanistan som suveren stat.

I det tidspunktet en person er på tomten til ambasaden, er hen på afghansk jord.

Så å sende en konsul dit, er litt som å sende Barth Eide til Washington som konsul : han ER der, men ingen er nødt til å høre på han; han har ingen rettigheter UTENFOR Ambassaden. Han er en Nordmann veldig langt hjemmefra.

Men selvfølgelig: konsuler HAR symbolverdi, og hvis jeg skal velge ett politisk anker, er Norge litt interesant.

Jeg TROR de har tenkt likt med Nord Korea i forhold til Sverige.

De har bare ikke forstått hvorfor DET fungerte. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...