Gå til innhold

Til alle som mener at det er Israels skyld at Gaza lider......

Sportydame

Anbefalte innlegg

Motstrømmen skrev (26 minutter siden):

Hvorfor skal land bistå Israel i etnisk rensing og være del av lovbrudd mot menneskeheten? 

Er det ikke viktigere å hindre at sivile dør enn å bruke palestinerne som en brekkstang for å ødelegge Israel?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Motstrømmen skrev (34 minutter siden):

Palestinere er palestinere og har årtusener med tilhørende slekt i Palestina. De kan navngi slektskap i genrasjoner bakover. Si meg hvilken russer, ukrainer,tysker,sveitser,amerikaner,marokkaner osv som kan det i okkuperte Palestina? 

Nei, der tar du ekstremt feil. Befolkningen i «Palestina» har ikke vært arabere, men kristne og jøder også. Jødene er de med lengst tilhørighet i det som i dag kalles Palestina. Islam ble funnet opp i år 600. De som har vært der i tusener av år er jødene. Palestinere som folk ble oppfunnet av Arafat, og de som i dag kalles palestinere er egentlig jordanere og egyptere. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (6 minutter siden):

Er det ikke viktigere å hindre at sivile dør enn å bruke palestinerne som en brekkstang for å ødelegge Israel?

Israel ødelegger seg selv,Netanyahu med hans høyreekstreme regjering er grunnlaget for Israel sitt forfall. Så når han slutter å bruke sitt folk for ungå å stå til rette for sine kriminelle aktiviteter både før og nå under et folkemord han regissere. Ikke legg skyld på de som blir drept. Men den som dreper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (2 minutter siden):

Nei, der tar du ekstremt feil. Befolkningen i «Palestina» har ikke vært arabere, men kristne og jøder også. Jødene er de med lengst tilhørighet i det som i dag kalles Palestina. Islam ble funnet opp i år 600. De som har vært der i tusener av år er jødene. Palestinere som folk ble oppfunnet av Arafat, og de som i dag kalles palestinere er egentlig jordanere og egyptere. 

Nei, palestinere er folk som har bodd i området i årtusen. Og er palestinere som er kristen,jøder, ikke troende og muslimske, men endrer ikke tilhørighet og genrasjoner som har bodd der. De som igjennom politisk sionismen med idé og ideologi om et hjemland gjennom bosetter og kolonisering av Palestina er ikke fra regionen. Det ser vi med det blotte øye og at alle som sitter i Knesset har opprinnelsesland i andre deler av verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (Akkurat nå):

Nei, palestinere er folk som har bodd i området i årtusen. Og er palestinere som er kristen,jøder, ikke troende og muslimske, men endrer ikke tilhørighet og genrasjoner som har bodd der. De som igjennom politisk sionismen med idé og ideologi om et hjemland gjennom bosetter og kolonisering av Palestina er ikke fra regionen. Det ser vi med det blotte øye og at alle som sitter i Knesset har opprinnelsesland i andre deler av verden. 

Du tenker da på palestina som en region?

Slik som trønder, nordlenning osv?

Under Ottomanstyre, så var vel området kalt for syd-syria hvis jeg erindrer riktig.

Så folk der da var hva, Sør-syrianer?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (Akkurat nå):

Argumentasjonen din holder ikke vann, pg blir bare rot, for ingen andre har mer tilhørighet der enn jødene. Hvem som sitter i Knesset spiller ingen rolle. Palestinere som vi kjenner dem i dag ble oppfunnet i nyere tid, så du har misforstått totalt. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duraton skrev (3 minutter siden):

Du tenker da på palestina som en region?

Slik som trønder, nordlenning osv?

Under Ottomanstyre, så var vel området kalt for syd-syria hvis jeg erindrer riktig.

Så folk der da var hva, Sør-syrianer?

Nei helt i fra oldtiden og faktisk i gammel bibel er Palestina nedfelt i kart og fortellinger fra reisende.  Du vet vi var nordmenn selv under dansker ,svensker og tysker som styrte oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (5 minutter siden):

Argumentasjonen din holder ikke vann, pg blir bare rot, for ingen andre har mer tilhørighet der enn jødene. Hvem som sitter i Knesset spiller ingen rolle. Palestinere som vi kjenner dem i dag ble oppfunnet i nyere tid, så du har misforstått totalt. 

Nei, det er ikke sånn at du kan ta en fabel og gjøre den sann. Folket som har bodd der i årtusener på samme sted er folket som er palestinere i dag. Det er som å si at jeg er Hinuitt fordi Canada og grønnland en gang for 10 000 årsiden var forbundet med is og vandret over. Eller at jeg er Dansk da min slekt kommer fra Ebeltoft noen hundre årtilbake.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (2 minutter siden):

Nei helt i fra oldtiden og faktisk i gammel bibel er Palestina nedfelt i kart og fortellinger fra reisende.  Du vet vi var nordmenn selv under dansker ,svensker og tysker som styrte oss. 

Ja, meeeeen folket som bodde der var assyrerne, jødene osv🤣 Judea, sier det deg noe?

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Palestinas_historie

Du er blitt lurt! 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (13 minutter siden):

Ja, meeeeen folket som bodde der var assyrerne, jødene osv🤣 Judea, sier det deg noe?

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Palestinas_historie

Du er blitt lurt! 

Hva fabler du om, du klarer fremdeles ikke å få en haug med europeiske til å bli fra Midtøsten. De som har genrasjoner på genrasjoner i området er det som er Palestinere. 

Tror du må få stå definisjon av genrasjoner. Palestinerne fløy ikke inn på et magisk teppe ,de har bodd, kultivert har røtter og historie med kultur som har formet dem i genrasjoner. 

Endret av Motstrømmen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (På 31.12.2024 den 12.56):

Les denne - fra 2020 - dvs FØR den nåværende konflikten.

Gaza – «verdens største fengsel» – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

Noen stikkord:

Innbyggertallet stiger med 3% hvert år. I motsetning til i Vesten - og er nesten like befolket som Monaco.

Egypt STENGTE grensen mot Gaza i 2019 - hvorfor er det ingen som bebreider dem at befolkningen på Gaza er innestengt?

Mange Palestinere hadde godt betalte jobber i Israel FØR år 2000. De hadde det også betydelig bedre og det var mye mindre fattigdom enn i 2020.

Etter Hamas overtok i 2006 har absolutt alt forfalt - sikkert fordi Hamas har brukt alt av tilførte midler til å grave tunneler og kjøpe våpen.

FN har vel stort sett kun vært tilstedeværende med å drifte skoler og sykehus....

Hvordan er det mulig at enkelte naive sjeler i det hele tatt evner å tenke tanken at en to-stats løsning ville fungert i dette destruktive regimet ?

Det vil heller ikke fungere etter at Hamas er fjernet.....

1948! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er surrealistisk å være vitne til hvor opptatte enkelte propalestinere har blitt etter 7/10 av hvem som har bodd hvor, etnisitet, DNA-tester og slikt. 
Det skulle tatt seg ut at vi i fex Norge skulle begynt slik. Er vel snart en 20% av befolkningen som har innvandrerbakgrunn, og det blir stadig flere. 
Hvis man begynner å mase om «hvor er du egentlig fra» og DNA og gener da blir det rasismeanklager fra samme Palestina-gjeng. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (2 minutter siden):

Det er surrealistisk å være vitne til hvor opptatte enkelte propalestinere har blitt etter 7/10 av hvem som har bodd hvor, etnisitet, DNA-tester og slikt. 
Det skulle tatt seg ut at vi i fex Norge skulle begynt slik. Er vel snart en 20% av befolkningen som har innvandrerbakgrunn, og det blir stadig flere. 
Hvis man begynner å mase om «hvor er du egentlig fra» og DNA og gener da blir det rasismeanklager fra samme Palestina-gjeng. 

Enig! Har aldri hørt noen ta til orde for å sende tilbake australsk befolkning noengang🤭 Gleder meg til de finner ut hvordan den verdensdelen ble den den er i dag. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sandpapirhode skrev (3 minutter siden):

https://amnesty.no/rapport-israel-begar-folkemord

https://www.vg.no/nyheter/i/bme7ld/amnesty-i-ny-rapport-israel-begaar-folkemord-i-gaza

https://www.nrk.no/nyheter/fn-rapport-sier-israel-begar-folkemord-i-gaza-1.16821445 

The UNHR report, released in mid-May, concludes: “Israel has committed genocidal acts, namely killing, seriously harming, and inflicting conditions of life calculated, and intended to, bring about the physical destruction of Palestinians in Gaza,” says Susan Akram, a LAW clinical professor of law and director of LAW’s International Human Rights Clinic, who contributed to the report.

The report was researched and written by UNHR members from LAW’s International Human Rights Clinic, the International Human Rights Clinic at Cornell Law School, the Centre for Human Rights at the University of Pretoria in South Africa, and the Lowenstein Human Rights Project at Yale Law School.

https://www.hrw.org/news/2024/12/19/israels-crime-extermination-acts-genocide-gaza

https://www.lemonde.fr/en/opinion/article/2024/10/29/amos-goldberg-what-is-happening-in-gaza-is-a-genocide-because-gaza-does-not-exist-anymore_6730881_23.html

At Israel begår folkemord har blitt konstantert, det er ikke forvridd. De som lukker øyene for det gjør det fordi de vil det, uansett hva fakta sier. 

Påstanden som jeg svarte på var at sionismen begår folkemord, ikke at Israel begår folkemord. 

Jeg er uansett uenig. Det er ingenting om tyder på at Israel prøver å utslette palestinerne. I så fall vil de være tidenes mest inkompetente hær - som samtidig har klart å drepe en stor porsjon av de militante i Hamas. Krigen har vart i over ett år og befolkningen har knapt endret seg. I tillegg er jo rundt 2 millioner israelere selv etniske palestinere.

Amnesty innrømmet de brukte en annen definisjon på folkemord enn den juridiske. 

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/ekspert-ut-mot-folkemord-pastand-uenig/17250528/

Handlinger som kan være folkemord finner man for øvrig i absolutt alle kriger. Men handlingene er ikke et folkemord med mindre det blir gjort med intensjon om å utslette gruppen. Derfor er det ikke folkemord når palestinere blir drept eller palestinere får psykiske problemer når målet med krigen er militært. 

https://snl.no/folkemord

Sitat

«Genocide. For the purpose of this Statute, "genocide" means any of the following acts committed with intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group, as such:

(a) Killing members of the group;

(b) Causing serious bodily or mental harm to members of the group;

(c) Deliberately inflicting on the group conditions of life calculated to bring about its physical destruction in whole or in part;

(d) Imposing measures intended to prevent births within the group;

(e) Forcibly transferring children of the group to another group.»

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å høre Palestinere si nei takk til en tostatsløsning. Og proklamerer at alt er Palestinsk og jøder har ingen historisk rett til området…til tross for Abraham, jødenes stamfar, Kong David, Salomos tempel, kongedømmet Israel etc etc. Helt vanvittig med den rike jødiske historien i området. 
Spør en palestiner om å nevne en palestinsk hersker, Palestinske historiske mynter eller en eneste kjent palestinsk skikkelse. Alt de kommer opp med er egypteren Yasir Arafat…

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøløs skrev (1 minutt siden):

Å høre Palestinere si nei takk til en tostatsløsning. Og proklamerer at alt er Palestinsk og jøder har ingen historisk rett til området…til tross for Abraham, jødenes stamfar, Kong David, Salomos tempel, kongedømmet Israel etc etc. Helt vanvittig med den rike jødiske historien i området. 
Spør en palestiner om å nevne en palestinsk hersker, Palestinske historiske mynter eller en eneste kjent palestinsk skikkelse. Alt de kommer opp med er egypteren Yasir Arafat…

Så sant! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Snøløs skrev (1 minutt siden):

Å bruke bibelen som tørkepapir for politisk sionisme er litt drøyt. Kan nevne en god del ledere,men slik som de er kultur messig med stamme og område ledere.  Som de fleste urfolk 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Motstrømmenventer fortsatt på svar på spørsmålet mitt i #262.….

Og så har jeg et spørsmål til alle debattanter. 
Det hevdes at dette ikke har noe med religion å gjøre. Det er land, sant?
Hva hadde skjedd om alle jøder i Israel kollektivt hadde konvertert til Islam. Alle, også LHGBT-gjengen i TelAviv hadde samfengt sagt frem den arabiske trosbekjennelsen shahada og erklært at nå, nå gir vi opp denne judaismen og blir muslimer… hva hadde skjedd? Hadde det da blitt fred?

Endret av Bacteria
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (7 minutter siden):

Å bruke bibelen som tørkepapir for politisk sionisme er litt drøyt. Kan nevne en god del ledere,men slik som de er kultur messig med stamme og område ledere.  Som de fleste urfolk 

Kom med disse lederne da. Det vi viser til er konkrete historiske kilder på at du tar feil, så da må du faktisk vise til kilder når du skal motbevise oss. Dine ord er ikke nok i en saklig diskusjon. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøløs skrev (9 minutter siden):

Du snakker som om det ikke fantes jøder i Palestina før sionismen. 

Jeg og hele slekten min har lovlig rett til å bo i Norge. Nordmenn/Staten tillater meg og gir meg mine rettigheter.  Her bor slekten min i hundrevis av år uten problemer. 

Xxxxxxxx-antall år frem i tid skal slekten min demonstrere og  protestere mot Norge og etniske nordmenn og kreve at Ola Nordmann og Kari hansen tømmer huset sitt, gir meg eiendommen sin og flykter til nabolandet Sverige, ellers stenger slekten min vann- og strømtilførsel, bomber Ahus og Ullevål sykehus, bomber ihjel OsloMet og Universitet i Oslo samt alle barneskolene. 

Hm...veldig logisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...