Gå til innhold

Til alle som mener at det er Israels skyld at Gaza lider......

Sportydame

Anbefalte innlegg

Israel går målrettet etter journalister i Gaza. Israels krig mot Gaza har drept 232 journalister – et gjennomsnitt på 13 per måned – noe som gjør det til den dødeligste konflikten for journalister som noen gang er registrert, ifølge en rapport fra Watson Institute for International and Public Affairs' Costs of War-prosjekt.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-1-d&q=how+many+journalists+has+israel+killed&sei=MBsKaLu9K9XGwPAPj4WxuQQ

Israel innrømmer f eks at de hadde valgt ut journalisten Hussam Shabat for «eliminering» i desember 2024, og henrettet ham den 24 mars i år.

https://x.com/jeremyscahill/status/1904467284921405605

Shabat visste dermed, som han sa det, at «journalistikk betydde at Israel ville drepe ham». Bare 23 år skrev Shabat sin gravskrift før sin død. Den lød:

«Hvis du leser dette, betyr det at jeg har blitt drept – mest sannsynlig målrettet – av de israelske okkupasjonsstyrkene. … De siste 18 månedene har jeg viet hvert øyeblikk av livet mitt til folket mitt. Jeg dokumenterte grusomhetene i det nordlige Gaza minutt for minutt, fast bestemt på å vise verden sannheten de prøvde å begrave.

Jeg sov på fortau, på skoler, i telt – hvor som helst jeg kunne. Hver dag var en kamp for å overleve. Jeg tålte sult i månedsvis, men jeg forlot aldri mitt folks side.»

Ved Gud, jeg oppfylte min plikt som journalist. Jeg risikerte alt for å fortelle sannheten, og nå har jeg endelig funnet hvile – noe jeg ikke har visst de siste 18 månedene. Jeg gjorde dette fordi jeg tror på den palestinske saken, på vår rett til dette landet. Den største æren i mitt liv var å dø for å forsvare den og tjene dens folk.

Jeg ber dere nå: Ikke slutt å snakke om Gaza. Ikke la verden se bort. Fortsett å kjempe, fortsett å fortelle våre historier – til Palestina er fritt.

For siste gang,

Hussam Shabat, fra Nord-Gaza.»

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

amit skrev (3 timer siden):

Israel går målrettet etter journalister i Gaza. Israels krig mot Gaza har drept 232 journalister – et gjennomsnitt på 13 per måned – noe som gjør det til den dødeligste konflikten for journalister som noen gang er registrert, ifølge en rapport fra Watson Institute for International and Public Affairs' Costs of War-prosjekt.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-1-d&q=how+many+journalists+has+israel+killed&sei=MBsKaLu9K9XGwPAPj4WxuQQ

Israel innrømmer f eks at de hadde valgt ut journalisten Hussam Shabat for «eliminering» i desember 2024, og henrettet ham den 24 mars i år.

https://x.com/jeremyscahill/status/1904467284921405605

Shabat visste dermed, som han sa det, at «journalistikk betydde at Israel ville drepe ham». Bare 23 år skrev Shabat sin gravskrift før sin død. Den lød:

«Hvis du leser dette, betyr det at jeg har blitt drept – mest sannsynlig målrettet – av de israelske okkupasjonsstyrkene. … De siste 18 månedene har jeg viet hvert øyeblikk av livet mitt til folket mitt. Jeg dokumenterte grusomhetene i det nordlige Gaza minutt for minutt, fast bestemt på å vise verden sannheten de prøvde å begrave.

Jeg sov på fortau, på skoler, i telt – hvor som helst jeg kunne. Hver dag var en kamp for å overleve. Jeg tålte sult i månedsvis, men jeg forlot aldri mitt folks side.»

Ved Gud, jeg oppfylte min plikt som journalist. Jeg risikerte alt for å fortelle sannheten, og nå har jeg endelig funnet hvile – noe jeg ikke har visst de siste 18 månedene. Jeg gjorde dette fordi jeg tror på den palestinske saken, på vår rett til dette landet. Den største æren i mitt liv var å dø for å forsvare den og tjene dens folk.

Jeg ber dere nå: Ikke slutt å snakke om Gaza. Ikke la verden se bort. Fortsett å kjempe, fortsett å fortelle våre historier – til Palestina er fritt.

For siste gang,

Hussam Shabat, fra Nord-Gaza.»

https://www.tabletmag.com/sections/arts-letters/articles/mr-fafo-real-liel-leibovitz

Klart journalister dør i krig, jeg har lest Åsne Seierstad sørge over mang en kollega i konfliktområder. Problemet er jo at i Gaza kan man være kriger ene øyeblikket og journalist det andre. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexie Grey skrev (17 timer siden):

Det er veldig lett for oss i privilegerte vesten å fortelle hva IDF-soldatene burde gjort annerledes. Det spesielle med denne krigen er at Hamas helt tydelig ikke bryr seg om å beskytte sine egne. Hvor er f.eks tilfluktsrommene? Hva har milliardbeløpene gått til mtp. å beskytte sivile fra krig? Synes for øvrig det er vanskelig å diskutere når du kommer med så usaklige påstander om babyer og maskingevær. Jeg sitter ikke på statistikk som viser et konkret antall barnesoldater i Gaza (hvordan skal forresten en sånn rapport være mulig å lage med et eksakt antall?), vi vet bare at barnesoldater eksisterer. Se gjerne denne videoen også, og spol til 3:10 for å komme direkte til temaet rekruttering og hva barna blir opplært til i selveste UNRWA-skolene:

Hamas er en terrororganisasjon som bryr seg like mye om å beskytte Palestinske barn som Israel.. Hensynsløsheten deles av av begge, men IDF dreper flest og er langt mer produktive når det kommer til generell ødeleggelse..

Det er du som drar opp barnesoldater som forsvar av IDF's drap av barn.. Det var vel estimert at rundt 1000 babyer har blitt drept og mellom 10 000 -20 000 barn totalt.. Jeg ber deg danne et bildet av hvor utbredt det er at barn som rekruterers som soldater, og du feiler TOTALT på å underbygge noe av dette.. Jeg ber ikke om et eksakt antall.. Du må da kunne dokumentere til en hvis grad omfanget av dette da du selv trekker dette opp? Nei, ikke det?

Igjen... Er det snakk om noe innenfor  0,0001 %- skalaen eller kan du være så utbred som rundt 50%? 10% kanskje?? Kom igjen da.. Diskuter ut i fra fakta og dropp denne podcast psuedo-dokumentasjonen..  At barnesoldater eksisterer forsvarer ikke måten du brukte disse som argument uten å vite noe særlig om temaet i relasjon med denne krigen.

Lexie Grey skrev (17 timer siden):

eg har så klart medfølelse for palestinske barn og alle palestinere som oppriktig ønsker fred og sameksistens med israelere og jøder. Mange palestinske barn er først og fremst ofre for radikalisering og fratas dermed en trygg og fredfull barndom som skal bestå av lek, utforsking av verden, beskyttelse, omsorg og kjærlighet. Alle barn fortjener en trygg barndom. Jeg vet med sikkerhet at IDF følger retningslinjer for hvor og når de kan angripe, selv om det finnes råtne epler også i hæren. Vil også presisere at jeg kunne filleristet de voldelige israelerne på Vestbredden og håper de får sin straff, så jeg støtter ikke automatisk alle israelere fordi jeg er sionist. Poenget er majoriteten av israelere og majoriteten av palestinere, der jeg vet at flesteparten av israelere ønsker fred med sine naboer. Dette kan man ikke si om majoriteten av palestinere.

Synes også det er verd å grunne over verdiene til foreldrene som sender barna på UNRWA-skolene med opplæring i jødehat, vold og terror. Hva sier dette om synet deres på menneskeverd? Hva slags stolthet er dette å ha? Hva slags "frukter" gir dette? Er dette en fornuftig, fredfull og god vei mot en tostatsløsning, f.eks?

Endret 15 timer siden av Lexie Grey

Så bra du har medfølelse.. Du assosierte nettopp Palestinske barn med terrorisme som en løs påstand for å forsvare IDF.. Jeg er enig i at barn fortjener å bli skånet i fra krig.. Det Israel gjør er å sende et rakketter  på disse, bombe flyktningsleire, nekte humanitær hjelp-... Det er null tvil at Hamas sitter på godene og den beste beskyttelsen i Gaza, i mens Israel driver kollektiv avstraffelse på resten av befolkningen.

Du bryr deg om Palestinerne på VB... Hva tenker du om at okkupantene får et vern i Israelsk politikk, og at dette problemet har systematisk eksistert ii over 50 år? Hva tenker du om at Palestinerne som var boende på disse områdene trakkaseres og diskrimineres av Israel?

Palestinernes misnøye med Israel handler i stor grad av måten Israel har bært seg selv i denne konflikten. Konflikten har merket generasjoner av palestinere. Denne misnøyen til Israel deles med resten av verden. En viss radikalisering eksisterer, men å kun påstå at "majoriteten av palestinere ikke ønsker fred" er like historieløst som kunskapsløst.

Endret av Bigote
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (2 timer siden):

Hamas er en terrororganisasjon som bryr seg like mye om å beskytte Palestinske barn som Israel.. Hensynsløsheten deles av av begge, men IDF dreper flest og er langt mer produktive når det kommer til generell ødeleggelse..

Det er du som drar opp barnesoldater som forsvar av IDF's drap av barn.. Det var vel estimert at rundt 1000 babyer har blitt drept og mellom 10 000 -20 000 barn totalt.. Jeg ber deg danne et bildet av hvor utbredt det er at barn som rekruterers som soldater, og du feiler TOTALT på å underbygge noe av dette.. Jeg ber ikke om et eksakt antall.. Du må da kunne dokumentere til en hvis grad omfanget av dette da du selv trekker dette opp? Nei, ikke det?

Igjen... Er det snakk om noe innenfor  0,0001 %- skalaen eller kan du være så utbred som rundt 50%? 10% kanskje?? Kom igjen da.. Diskuter ut i fra fakta og dropp denne podcast psuedo-dokumentasjonen..  At barnesoldater eksisterer forsvarer ikke måten du brukte disse som argument uten å vite noe særlig om temaet i relasjon med denne krigen.

Så bra du har medfølelse.. Du assosierte nettopp Palestinske barn med terrorisme som en løs påstand for å forsvare IDF.. Jeg er enig i at barn fortjener å bli skånet i fra krig.. Det Israel gjør er å sende et rakketter  på disse, bombe flyktningsleire, nekte humanitær hjelp-... Det er null tvil at Hamas sitter på godene og den beste beskyttelsen i Gaza, i mens Israel driver kollektiv avstraffelse på resten av befolkningen.

Du bryr deg om Palestinerne på VB... Hva tenker du om at okkupantene får et vern i Israelsk politikk, og at dette problemet har systematisk eksistert ii over 50 år? Hva tenker du om at Palestinerne som var boende på disse områdene trakkaseres og diskrimineres av Israel?

Palestinernes misnøye med Israel handler i stor grad av måten Israel har bært seg selv i denne konflikten. Konflikten har merket generasjoner av palestinere. Denne misnøyen til Israel deles med resten av verden. En viss radikalisering eksisterer, men å kun påstå at "majoriteten av palestinere ikke ønsker fred" er like historieløst som kunskapsløst.

Hvorfor drar du opp disse barnedødstallene? De ble jo nylig endret av Hamas selv til at 70% er menn og gutter fra 13 og opp. Da stemmer ikke tallene du kommer med, så slutt med det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexie Grey skrev (19 timer siden):

Jeg er enig i at ingen klarer å beskytte barna fra lidelsene i krigen, for krig er grusomt og krig tar uskyldige liv. Men å si at IDF-soldatene ikke bryr seg er kritikkverdig, da de gjør alt de kan for å evakuere sivile i form av bl.a flyers på arabisk, mobiloppringinger og meldinger. Dessuten evakuerer de palestinere for å behandle dem på israelske sykehus.

Hør gjerne denne episoden, en førstehåndsberetning av en norsk-israeler som kjempet sammen med IDF etter 7. oktober-angrepet:

Trykk på beskrivelsen under videoen for å hoppe til delene du vil se, da videoen er over 2 timer lang.

Det er veldig lett for oss i privilegerte vesten å fortelle hva IDF-soldatene burde gjort annerledes. Det spesielle med denne krigen er at Hamas helt tydelig ikke bryr seg om å beskytte sine egne. Hvor er f.eks tilfluktsrommene? Hva har milliardbeløpene gått til mtp. å beskytte sivile fra krig? Synes for øvrig det er vanskelig å diskutere når du kommer med så usaklige påstander om babyer og maskingevær. Jeg sitter ikke på statistikk som viser et konkret antall barnesoldater i Gaza (hvordan skal forresten en sånn rapport være mulig å lage med et eksakt antall?), vi vet bare at barnesoldater eksisterer. Se gjerne denne videoen også, og spol til 3:10 for å komme direkte til temaet rekruttering og hva barna blir opplært til i selveste UNRWA-skolene:

Jeg har så klart medfølelse for palestinske barn og alle palestinere som oppriktig ønsker fred og sameksistens med israelere og jøder. Mange palestinske barn er først og fremst ofre for radikalisering og fratas dermed en trygg og fredfull barndom som skal bestå av lek, utforsking av verden, beskyttelse, omsorg og kjærlighet. Alle barn fortjener en trygg barndom. Jeg vet med sikkerhet at IDF følger retningslinjer for hvor og når de kan angripe, selv om det finnes råtne epler også i hæren. Vil også presisere at jeg kunne filleristet de voldelige israelerne på Vestbredden og håper de får sin straff, så jeg støtter ikke automatisk alle israelere fordi jeg er sionist. Poenget er majoriteten av israelere og majoriteten av palestinere, der jeg vet at flesteparten av israelere ønsker fred med sine naboer. Dette kan man ikke si om majoriteten av palestinere.

Synes også det er verd å grunne over verdiene til foreldrene som sender barna på UNRWA-skolene med opplæring i jødehat, vold og terror. Hva sier dette om synet deres på menneskeverd? Hva slags stolthet er dette å ha? Hva slags "frukter" gir dette? Er dette en fornuftig, fredfull og god vei mot en tostatsløsning, f.eks?

Hundre prosent enig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel angriper telt fulle av barn.

Israel har angrepet alle områder av Gazastripen, mens de i nesten syv uker på rad har stengt alle grenseovergangene – forbudt innreise av mat, drivstoff, medisiner, anleggskjøretøyer og essensielle forsyninger – og drevet palestinere inn i flere kriser med sult, fordrivelse og uforminsket traumer.

«Gaza har blitt omgjort til en massegrav for palestinere og de som kommer dem til unnsetning,» sa Amande Bazerolle, beredskapskoordinator for Leger uten grenser i Gaza.

«Vi er i sanntid vitne til ødeleggelsen og tvangsfordrivelsen av hele befolkningen i Gaza.»

https://reliefweb.int/report/occupied-palestinian-territory/gaza-has-become-mass-grave-palestinians-and-those-helping-them-enar

Siden Israel gjenopptok sine masseangrep den 18 mars har anslagsvis 1.700 mennesker blitt drept og mer enn 4.400 har blitt skadet, ifølge det palestinske helsedepartementet, ettersom de siste delvis fungerende sykehusene fortsatt er tomme for medisiner, forsyninger, drivstoff, rent vann, og rutinemessig blir bombet og angrepet av israelske styrker.

Rundt 420.000 palestinere har også nylig blitt fordrevet i løpet av de siste fire ukene med angrep.

Før daggry torsdag 17 april var israelske luftangrep over hele Gaza rettet mot fordrevne familier som bodde i telt på tre separate steder – i al-Mawasi Khan Younis i det sørlige Gaza, Deir al-Balah i sentrum og i Jabaliya i nord.

Journalister og øyenvitner rapporterte at teltene var oppslukt av flammer og ofrene, inkludert mange barn, ble brent levende.

https://x.com/AnasAlSharif0/status/1912620654798811190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...