Gå til innhold

Til alle som mener at det er Israels skyld at Gaza lider......

Sportydame

Anbefalte innlegg

Bacteria skrev (21 minutter siden):

Men, det har jo ikke vært innlegg her som har demonisert palestinere generelt på samme måte. Hvertfall ikke som har fått stå.  Hvis du mener det er innlegg her som demoniserer palestinere slik KF gjorde, håper jeg noen rapporterer. Å fex si at det er en utbredt antisemittisme i den arabiske verden, og at det spesielt blant palestinere er en utbredt oppfatning om at Israel er en illegitim stat, det er faktuelt og ikke demonisering. 
Demonisering er å tillegge et helt folk eller etnisitet dårlige egenskaper. Noe jeg har sett lite til her (fra begge sider).

Du får lese innlegget til Foss på ny , bytte ut israelere med palestiner, IDF med hamas og  palestinasekken til Kristin med Magen David, så kan du selv høre hvor rasistisk det er (og hvor feil du tar i det du nå hevder)

Katten.2.0 skrev (På 31.3.2025 den 16.03):

Jeg ser virkelig ikke forskjellen i retorikken hennes og hvordan det mares om at (nesten) alle palestinere støtter Hamas, og derfor støtter terrorister, har vært (moralsk) delaktig i terrorangrepet, hjulpet Hamas skjule gisler, at alle lyver om den humanitære katastrofen, og jeg kunne fortsatt lenge.

Dobbeltmoralen lenge leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katten.2.0 skrev (9 minutter siden):

Sikkert sagt en del som ikke er helt sant eller innafor, men likevel ikke på nivå med uhyrlighetene til KF. Dette kan du ikke unnskylde. Det var rein rasisme. 
Dessuten er mye av det du ramser opp her sant. 
Sivile HAR holdt gisler, det har gisler selv fortalt. 
Det er dessverre sant at det var folkefest på Gaza da Hamas kom tilbake med døde og tilfangtagne 7/10. Sier ikke at alle var med, men det var stor triumf og glede. 
Sivile la seg også som en hale etter Hamas og var med på terrorangrepet. Ikke minst er det en glidende overgang mellom sivil og militant på Gaza. Dette kommer av at Hamas har gjennomradikalisert hele samfunnet. 
Dette er sannheter, ikke noe jeg har kommet på fordi jeg har en skjult rasistisk agenda eller noe. 
Hamas har en utrolig god organisering, de er delt i en politisk, en militær og en sosial del. Det har historisk vært skiller mellom fex den sosiale og den militære fraksjonen slik at førstnevnte ikke skal bli eliminert, som IDF kaller det. 
Du får ikke gjort noe på Gaza uten at Hamas er med på laget. Lærer, lege, journalist alt er styrt av Hamas. Nå sier jeg ikke at alle disse som driver med sosialt arbeid på stripa fortjener å bli drept, det mener jeg ikke i det hele tatt. Vil bare illustrere hvor sammenvevd og vanskelig dette er. For alle parter. 

Hvis du ikke tror meg, kan du lese Mikael Branstorps bok, «Hamas». Han er ekstremismeforsker, og har bl.a. intervjuet sjeik Yassin som i sin tid grunnla bevegelsen, som springer ut fra Brorskapet.

Der er hele oppbygningen av Hamas forklart. Finnes på ARK. Kom ut i fjor. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 time siden):

Men, det har jo ikke vært innlegg her som har demonisert palestinere generelt på samme måte. Hvertfall ikke som har fått stå.  Hvis du mener det er innlegg her som demoniserer palestinere slik KF gjorde, håper jeg noen rapporterer. Å fex si at det er en utbredt antisemittisme i den arabiske verden, og at det spesielt blant palestinere er en utbredt oppfatning om at Israel er en illegitim stat, det er faktuelt og ikke demonisering. 
Demonisering er å tillegge et helt folk eller etnisitet dårlige egenskaper. Noe jeg har sett lite til her (fra begge sider).

Du får lese innlegget til Foss på ny , bytte ut israelere med palestiner, IDF med hamas og  palestinasekken til Kristin med Magen David, så kan du selv høre hvor rasistisk det er (og hvor feil du tar i det du nå hevder)

Sant! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (19 minutter siden):

Sikkert sagt en del som ikke er helt sant eller innafor, men likevel ikke på nivå med uhyrlighetene til KF. Dette kan du ikke unnskylde. Det var rein rasisme. 
Det er dessverre sant at det var folkefest på Gaza da Hamas kom tilbake med døde og tilfangtagne 7/10. Sier ikke at alle var med, men det var stor triumf og glede. 
Sivile la seg også som en hale etter Hamas og var med på terrorangrepet. Ikke minst er det en glidende overgang mellom sivil og militant på Gaza. Dette kommer av at Hamas har gjennomradikalisert hele samfunnet. 
Dette er sannheter, ikke noe jeg har kommet på fordi jeg har en skjult rasistisk agenda eller noe. 
Hamas har en utrolig god organisering, de er delt i en politisk, en militær og en sosial del. Det har historisk vært skiller mellom fex den sosiale og den militære fraksjonen slik at førstnevnte ikke skal bli eliminert, som IDF kaller det. 
Du får ikke gjort noe på Gaza uten at Hamas er med på laget. Lærer, lege, journalist alt er styrt av Hamas. Nå sier jeg ikke at alle disse som driver med sosialt arbeid på stripa fortjener å bli drept, det mener jeg ikke i det hele tatt. Vil bare illustrere hvor sammenvevd og vanskelig dette er. For alle parter. 

Hvis du ikke tror meg, kan du lese Mikael Branstorps bok, «Hamas». Han er ekstremismeforsker, og har bl.a. intervjuet sjeik Yassin som i sin tid grunnla bevegelsen, som springer ut fra Brorskapet.

👏

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (29 minutter siden):

Og man kan si akkurat det samme om israelere som ble sagt i innlegget, og det være akkurat like godt grunnlag å dømme en hel folkegruppe for det. Så du beviser, igjen, poenget mitt.

Endret av Katten.2.0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (50 minutter siden):

Dette kommer av at Hamas har gjennomradikalisert hele samfunnet. 

Dette er en generalisering før du klarer å komme med gode kilder på dette.. Det at det eksisterer hat i Gaza mot Israel handler ikke KUN om at befolkningen er gjennomradikalisert av Hamas.. Israel har uten tvil indirekte drevet valgkampanje for Hamas sine anti-israelske holdninger og trigget et generelt hat mot seg selv gjennom:

-Okkuperingene på Gazastripen som eksisterte i forkant av 2005

-Den kollektive avstraffelsen av Palestinere gjennom blokaden.

-Nedskytningen av steinkastere

-Brutale hevnangrep mot Hamas som sendte sivile i døden.

Selvfølgelig finnes det radikalisme i Gaza og Hamas fronter dette, men å svartmale det palestinske samfunnet som gjennomradikalisert  pga. en terrororganisasjon er en demonisering av det palestinske folket i Gaza.. (Kall det rasistisk om du vil) Faktisk var det en fraksjon av Palestinerne i Gaza som direkte deltok i angrepet.. Omfanget av de sivile som holdt gisler skulle jeg likt å se du tegnet et mer konkret bilde på.. Jeg tviler på at Hamas ville gitt gisler til personer som ikke var nært assosierte med dem selv, og jeg kan ikke se noe som tyder på at en stor andel av folket i Gaza tok del i dette..

Endret av Bigote
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bigote skrev (19 minutter siden):

Dette er en generalisering før du klarer å komme med gode kilder på dette.. Det at det eksisterer hat i Gaza mot Israel handler ikke KUN om at befolkningen er gjennomradikalisert av Hamas.. Israel har uten tvil indirekte drevet valgkampanje for Hamas sine anti-israelske holdninger og trigget et generelt hat mot seg selv gjennom:

Selvfølgelig finnes det radikalisme i Gaza og Hamas fronter dette, men å svartmale det palestinske samfunnet som gjennomradikalisert  pga. en terrororganisasjon er en demonisering av det palestinske folket i Gaza.. (Kall det rasistisk om du vil) Faktisk var det en fraksjon av Palestinerne i Gaza som direkte deltok i angrepet.. Omfanget av de sivile som holdt gisler skulle jeg likt å se du tegnet et mer konkret bilde på.. Jeg tviler på at Hamas ville gitt gisler til personer som ikke var nært assosierte med dem selv, og jeg kan ikke se noe som tyder på at en stor andel av folket i Gaza tok del i dette..

Hvis du hadde giddet å lese hele innlegget hadde du sett at jeg refererer til ekstremismeforsker Ranstorps bok nederst. Den hadde flere hatt nytte av å lese. 

Anbefaler den til alle som har sterke meninger om dette. Det var helt grusomt å lese, hvordan skal folkene på Gaza komme seg unna det her? 
Måtte legge den fra meg flere ganger.
Gaza er et veldig spesielt sted. 
Merk at jeg snakker ikke generelt om palestinere, Vestbredden er noe annet nå er det Gaza jeg snakker om. 

Det er ikke «svartmaling» å beskrive samfunnet på GAZA som gjennomradikalisert, det ER gjennomradikalisert. Hamas er de styrene myndigheter der. 

Endret av Bacteria
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (32 minutter siden):

Hvis du hadde giddet å lese hele innlegget hadde du sett at jeg refererer til ekstremismeforsker Ranstorps bok nederst. Den hadde flere hatt nytte av å lese. 
Bare kall meg rasistisk om du føler tilfredsstillelse ved det, by all means, men da er han forfatteren jeg refererer til også rasistisk. 

Jeg fikk med meg at du refererte til en forfatter, men jeg forholder meg til måten du gjenforteller og trekker poeng ut av det han skrev.

Det er faktisk du som tegner et bildet av når gjenforteller det som blir skrevet.. Ingen har påstått at Hamas ikke er radikaliserte, men jeg hadde satt pris om du nyanserte det som ble lest når det kommer gjennom som en generalisering.. Spesielt påstanden om at Gaza er gjennomradikaliserte av Hamas. Folk som leser her på forumet kan faktisk lese dette og få trigget hat mot den gjennomsnittlige person i Gaza og konspirere mot at alle i Gaza som radikale.

Jeg legger til at det er nyanser i forhold til palestineres holdninger i mot Israel, og disse nyansene gir et mer riktig bilde en å koble alt hatet opp mot Hamas..

Endret av Bigote
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (21 minutter siden):

Jeg fikk med meg at du refererte til en forfatter, men jeg forholder meg til måten du gjenforteller og trekker poeng ut av det han skrev.

Det er faktisk du som tegner bildet av måten du gjenforteller det som blir skrevet.. Ingen har påstått at Hamas ikke er radikaliserte, men jeg hadde satt pris om du nyanserte det som ble lest når det kommer gjennom som en generalisering.. Spesielt påstanden om at Gaza er gjennomradikaliserte av Hamas. Folk som leser her på forumet kan faktisk lese dette og få trigget hat mot den gjennomsnittlige person i Gaza og konspirere mot at alle i Gaza som radikale.

Ja, ser den faren. Nå har jeg inntrykk av at vi som nå debatterer i tråden her er nyanserte. Har ikke inntrykk av at noen i den faste gjengen her nå hater hverken israelere el palestinere heldigvis. 
Nå har jo jeg bias i retning Israel, det innrømmer jeg. (No shit)

Så mulig jeg vurderer alt helt feil her. Men har lyst til å nevne at hat mot Israel og israelere (og i forlengelsen jøder) virker å være et litt større problem enn hat mot palestinere. (Selv om muslimhat forekommer!) I Norge i alle fall.

Kanskje folk i en politisk rolle også bidrar en smule til å innstille hat i befolkninga? I den forbindelse er det bl.a. AUF-leders tale og taktfaste boikott rop på APs landsmøte jeg tenker på akkurat nå. 

Jeg stoler på at folk greier å lese og forske litt selv. Jeg tror mine beskjedne betraktninger her er mer godartede enn når ting kommer ut som kamprop fra folk med reell makt og innflytelse. 
Men jeg kan ta feil.

Endret av Bacteria
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (3 minutter siden):

Ja, ser den faren. Nå har jeg inntrykk av at vi som nå debatterer i tråden her er nyanserte. Har ikke inntrykk av at noen i den faste gjengen her nå hater hverken israelere el palestinere heldigvis. 

Så mulig jeg vurderer alt helt feil her. Men har lyst til å nevne at hat mot Israel og israelere (og i forlengelsen jøder) virker å være et litt større problem enn hat mot palestinere. (Selv om muslimhat forekommer!) I Norge i alle fall.

Kanskje folk i en politisk rolle også bidrar en smule til å innstille hat i befolkninga? I den forbindelse er det bl.a. AUF-leders tale og taktfaste boikott rop på APs landsmøte jeg tenker på akkurat nå. 

Så fordi det, i et makroperspektiv, kan være mer hat mot jøder, så gjør det hat mot palestinere innenfor?

Siden du er nyansert, så kan du bedømme et helt folk basert på en gruppe handlinger, men om andre gjør det mot folket du støtter, så er det rasisme etc?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (5 minutter siden):

Så fordi det, i et makroperspektiv, kan være mer hat mot jøder, så gjør det hat mot palestinere innenfor?

Siden du er nyansert, så kan du bedømme et helt folk basert på en gruppe handlinger, men om andre gjør det mot folket du støtter, så er det rasisme etc?

Nå er det jo forskjell på lille meg som skriver på et forum. Og fex Skjervø i AUF.
Det er ikke jeg som er etablert politiker og står og roper taktfast om å total boikotte et helt folk fra en offentlig talerstol. 
En viss forskjell. Både i form og innhold. 

Jeg har ikke vært hatefull mot palestinere.

Endret av Bacteria
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (Akkurat nå):

Nå er det jo forskjell på lille meg som skriver på et forum. Og fex Skjervø i AUF.
Det er ikke jeg som er etablert politiker og står og roper taktfast om å total boikotte et helt folk fra en offentlig talerstol. 
En viss forskjell. Både i form og innhold. 

Så fordi du ikke er en offentlig person, og KG er et mindre fora, så har det noe å si for om du bruker samme retorikk som du definerer som rasisme hos andre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (1 minutt siden):

Så fordi du ikke er en offentlig person, og KG er et mindre fora, så har det noe å si for om du bruker samme retorikk som du definerer som rasisme hos andre?

Jeg bruker ikke «samme retorikk som jeg definerer som rasisme hos andre». 
Nå finner du bare på ting fordi du ikke har argumenter. Stråmann, som det populært kalles her inne, 
Natta!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker ikke «samme retorikk som jeg definerer som rasisme hos andre». 
Nå finner du bare på ting fordi du ikke har argumenter. Stråmann, som det populært kalles her inne, 
Natta!

Du kritiserer innlegget fordi de dømmer samtlige israelere basert på hva en liten gruppe av dem har gjort - og dette som rasisme, i følge deg. Samtidig gjør du akkurat det samme rett etter det blir påpekt her, bare mot palestinere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (13 minutter siden):

Du kritiserer innlegget fordi de dømmer samtlige israelere basert på hva en liten gruppe av dem har gjort - og dette som rasisme, i følge deg. Samtidig gjør du akkurat det samme rett etter det blir påpekt her, bare mot palestinere.

Nei, nå overser du glatt poenget, som var hatet Foss viste mot disse to bare fordi de var fra Israel. Hun fikk frysninger og var stygg mot dem, to israelere på ferie. Du tar visst ikke poenget samme hvor mye det forklares. Enten slites det med leseforståelse, eller så et det vondt i viljen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (16 minutter siden):

Nei, nå overser du glatt poenget, som var hatet Foss viste mot disse to bare fordi de var fra Israel. Hun fikk frysninger og var stygg mot dem, to israelere på ferie. Du tar visst ikke poenget samme hvor mye det forklares. Enten slites det med leseforståelse, eller så et det vondt i viljen. 

Tror du selv sliter med leseevnen eller viljen, for jeg har hele tiden påpekt ironien over å kritisere Foss' retorikk når dere kommer med den samme. Slik som Bacteria har gjort her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bigote skrev (1 time siden):

Demonisering? Spørreundersøkelser har vist veldig høy støtte til Hamas. 70% som støtter 7. oktober og 70% som støtter Hamas' rolle i krigen. Hamas er også største parti. Gaza er gjennomradikalisert. Det er ikke rasisme å påpeke det eller å gjengi undersøkelser som viser slike tall slik som Reuters her:

https://www.reuters.com/world/middle-east/poll-shows-rise-support-armed-struggle-by-palestinians-2024-06-13/

Men dere får bare leve i fornektelse siden vi tydeligvis stemples som rasister bare fordi vi påpeker ekstremismen som jo spørreundersøkelser så tydelig viser eksisterer i Gaza. Dere bør dog ikke bli overrasket om Hamas vinner valg når palestinerne får en egen stat om ikke noe endrer seg. 

Det er vel heller ikke tvil om at det var mye ekstremisme i Tyskland under 2. verdenskrig uten at man er rasistisk mot tyskere for å påpeke det. Det handlet ikke om egenskapene til tyskere. På samme måte som at ekstremismen i Gaza heller ikke skyldes at de er palestinere. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (Akkurat nå):

Tror du selv sliter med leseevnen eller viljen, for jeg har hele tiden påpekt ironien over å kritisere Foss' retorikk når dere kommer med den samme. Slik som Bacteria har gjort her.

Løgn. Bacteria har overhodet ikke kommet med rasistiske innlegg her. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (4 minutter siden):

Løgn. Bacteria har overhodet ikke kommet med rasistiske innlegg her. 

Hvor har jeg kalt noe rasisme? Jeg påpeker at hun bruker samme retorikken som hun selv definerer som rasisme når det kommer fra noen andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (1 time siden):

Demonisering? Spørreundersøkelser har vist veldig høy støtte til Hamas. 70% som støtter 7. oktober og 70% som støtter Hamas' rolle i krigen. Hamas er også største parti. Gaza er gjennomradikalisert. Det er ikke rasisme å påpeke det eller å gjengi undersøkelser som viser slike tall slik som Reuters her:

https://www.reuters.com/world/middle-east/poll-shows-rise-support-armed-struggle-by-palestinians-2024-06-13/

Skrev jeg ikke nettopp et innlegg som forklarte det problematiske med denne pollen?

Bacteria skrev (2 timer siden):

For å være ærlig er du den i fra Israelsk side på dette forumet som prøver å sette inn i konflikten fra et større perspektiv enn " Israel har rett og Palestina har feil". Du gir i hvert fall ikke Israel fritak for absolutt alt selv om jeg er uenig i måten du vinkler enkelte ting.

Vær bias om du vil, men problemet oppstår når man kun tar til seg informasjon fra den ene siden..

Og jo.. Det forekommer demonisering av Palestinere her blant pro-israelerne som er i samme gate som FB-innleggget.. Også nedlatende holdninger i mot de som snakker i mot Israel-narrativet.   Jeg blir  "baksnakket" i siteringer mellom Pro-israelere som ikke kan fatte hvorfor det er mulig å være så dum og trangsynt som meg da jeg forsvarer Hamas og kjøper propaganda..:fnise:

Endret av Bigote
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...